Konsolkriget avgjort – vinnaren!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag ligger kvar på Xbox till Sony fattat att vuxna män inte vill ha design för tonåringar i TV bänken.

Eh, va? Det är väl precis det den inte är? En konsol som försöker vara en designmöbel, finns väl inga femtonåringar som gillar det. Däremot har väl Xbox tilltalat tonåringar med en svart box och grön X-logga och alla 150 olika kontrollerna som dom släpper titt som tätt. Men jag gillar båda. Beror på hur man inrett.

Skrivet av Kiniguw:

Tror detta var den sämsta artikeln jag har läst sen jag skapade min konto på Fz.
Men men, man kan inte hålla med om allt.

Skojar du nu eller är du bara kränkt? Går ju inte ta på allvar att detta skulle vara den sämsta artikeln som du läst på FZ😅

Medlem

När det gäller bakåtkompabiliteten så är Xbox något bättre men det är långt ifrån så som många tror att Xbox series X har full bakåtkompabilitet med samtliga Xbox-konsoler. När det gäller förra generationen så är PS5 och Xbox series X lika bra med i princip helt bakåtkompabilitet. När det gäller 360 så har Xbox series X ca 27% bakåtkompabilitet och går man tillbaka till orginal Xbox så kan du bara spela ca 6% av alla spel på series X. Så om man gillar retrospel och har ett stort antal spel så kan man inte slänga iväg sina gamla konsoler. Xbox kommer inte heller längre med uppdateringar när det gäller bakåtkompabiliteten så det går inte att räkna med att fler spel läggs till.

Medlem

Rätt konsol vann, nu ska jag fortsätta spela Vampire survivors på Game pass ultimate...

Medlem

Kommer aldrig förstå hur folk kan tycka PS > Xbox när det kommer till kontroller.
Absolut att Haptic och så är fantastiskt och att den är bättre än tidigare PS kontroller, men för egen skull så är den fortfarande en ergonomisk mardröm med vänster analog. Sätter jag en N64, GC eller Xbox kontroll i handen så sitter vänstra tummen perfekt på spaken i ett avslappnat läge medans på PS2 -> PS4 kontroller känns som om jag skulle ha artros inom en halvtimme.

Medlem

Har både Xbox Series X, PS5 och även en Switch. Men det absolut sämsta med Xboxen är handkontrollen alltså den känns som något man får med när man köper nån leksak på Jula typ, plastig och man måste köpa till laddningsbart batteripack om man vill slippa stoppa i lösa batterier flera gånger i veckan. Vibrationsgrejjen i kontrollen känns riktigt B och den saknar inbyggd högtalare och touch plattan som PS5 kontrollen har. Huruvida man gillar asymmetriska eller symmetrisk placering av styrspakarna är nog mest en vanesak och ingen dealbreaker för min del.

Jovisst man kan köpa till en ny bättre svindyr kontroll men med tanke på hur mycket klagomål om priset man läst om Sonys expert kontroll i trådarna så tror jag väldigt få köper en sådan till sin xbox då den också är svindyr.

Tycker XBOX UI är värdelöst också, spelar inte så ofta på den och när jag vill göra en enkel sak som att stänga av den så är det svårt att snabbt och enkelt hitta avstängnings funktionen så jag drar ofta ur sladden i frustration.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag brukar alltid ställa en fråga till alla som hävdar Xbox som överlägsen/vinnare. Varför speglas detta inte i försäljningssiffrorna? Om Xbox är så bra borde den utklassa övriga konsolerna. Eller är det ytterligare ett fall där den dumma och oupplysta pöbeln inte vet bättre?

War never changes

Medlem

Äntligen fred

Medlem
Skrivet av Crank:

Har både Xbox Series X, PS5 och även en Switch. Men det absolut sämsta med Xboxen är handkontrollen alltså den känns som något man får med när man köper nån leksak på Jula typ, plastig och man måste köpa till laddningsbart batteripack om man vill slippa stoppa i lösa batterier flera gånger i veckan. Vibrationsgrejjen i kontrollen känns riktigt B och den saknar inbyggd högtalare och touch plattan som PS5 kontrollen har. Huruvida man gillar asymmetriska eller symmetrisk placering av styrspakarna är nog mest en vanesak och ingen dealbreaker för min del.

Jovisst man kan köpa till en ny bättre svindyr kontroll men med tanke på hur mycket klagomål om priset man läst om Sonys expert kontroll i trådarna så tror jag väldigt få köper en sådan till sin xbox då den också är svindyr.

Tycker XBOX UI är värdelöst också, spelar inte så ofta på den och när jag vill göra en enkel sak som att stänga av den så är det svårt att snabbt och enkelt hitta avstängnings funktionen så jag drar ofta ur sladden i frustration.

Du behöver bara hålla inne startknappen på kontrollen så får du upp alternativet att stänga av.

Medlem

Det är väl rätt givet att konsolen som faktiskt har exklusiva spel vinner - (säger jag som har en Xbox men inget PS5). Tycker det är tråkigt att Microsoft inte vågat satsa på en mer innovativ handkontroll också, har en Dualsense till datorn och ja, det är riktigt coolt att spela med. Xbox som hårdvara är annars fenomenal - tyst, stilren och att ha quick resume på ett flertal spel samtidigt är riktigt lyxigt. En maskin som förtjänar bättre än nuvarande roll som, i bästa fall, pucktvåa.

Medlem

Nu ska PS5 gå över till nästa stora berg då. PC. den vinner på pris det är allt =D

Medlem
Skrivet av Natrium:

Nu ska PS5 gå över till nästa stora berg då. PC. den vinner på pris det är allt =D

Nej det är about inte allt. Jag tycker att ha en pc är besvärligare än att ha barn. Har aldrig rivit mitt hår så mycket dom när jag spelade på pc. Annars så bryr jag mig inte speciellt mycket om tävlingen. Microsoft kan skippa att göra en motsvarighet till "S" nästa generation. Eller bestämma att alla spel inte måste fungera till den. Gör dom bara det så har dom automatiskt tagit ett steg i rätt riktning.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Nu ska PS5 gå över till nästa stora berg då. PC. den vinner på pris det är allt =D

Nja, användarvänlighet också. Finns så mycket skit som kan krångla med en PC. Plus att det känns som alla spel till PC är sämre optimerade vid release!
Har både PC och konsoler och föredrar alltid konsol före PC i den mån de går! Men sen finns ju inte Tibia, WoW, New World osv på konsol så då är man illa tvungen att spela PC:)

Medlem

Hela den här PS5 vs Xbox-grejen är content som är skapad just för content. Varenda seriös gamer här vet att PS5 och dess spelutbud kn***** Xbox alla dagar i veckan.

Medlem

Jag har inte sett något intressant exklusivt spel till PS5... och kan inte komma överens med dess handkontroller, trots att de sedan en tid äntligen gick ifrån den rent ut sagt horribla PS-designen som de använde under lång tid.

I övrigt så tycker jag personligen det kvittar vilken av konsolerna man använder... dock är det av ovan givna anledningar endast XBOXen jag använder. PS5:an har stått avstängd länge nu.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Hela den här PS5 vs Xbox-grejen är content som är skapad just för content. Varenda seriös gamer här vet att PS5 och dess spelutbud kn***** Xbox alla dagar i veckan.

Fast nej? Det är tvärtom. Xboxen är till för riktiga gamers. Pro-gamers.

Medlem

Självklart! Enda gången Xbox har varit ett bättre val än Playstation var Xbox 360.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Självklart! Enda gången Xbox har varit ett bättre val än Playstation var Xbox 360.

Jag har kvar både PS3 och Xbox 360 och med facit i hand var PS3 en bättre konsol enligt mig. Byggkvaliteten var otroligt mycket bättre och med spel som MGS4, Little Big Planet, Killzone 2, massvis med Ratchet-spel, God of War 3, Uncharted 2 och 3 samt The Last of Us vinner Sony även den generationen för min del.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag föredrog Xbox 360 över ps3 men både ps4 och ps5 har varit överlägsna Xbox series zxy123 eller vad de nu heter.

Kombinationen xbox, pc och gamepass tror jag dock är alldeles utmärkt men jag själv spelar bara ps5 och switch i nuläget.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Kombinationen xbox, pc och gamepass tror jag dock är alldeles utmärkt men jag själv spelar bara ps5 och switch i nuläget.

Trodde jag också, så köpte mig ett Xbox series X ett tag och skaffade gamepass ultimate, hade redan Ps5 sedan innan. Men eftersom det bara var samma spel som man då kunde köra på både PC och Xbox, och de alltid såg bättre ut och flöt bättre på PC:n, så slutade det med att jag inte spelade ett enda spel på X-lådan. Såldes på Tradera igen efter några månader utan att blivit använt alls.

Vill man kunna faktiskt spela de spel som intresserar en, så är PC, PS5 och Switch, den ultimata kombinationen som jag ser det.

Spel PC och Xbox i kombination bli bara kaka på kaka.
I alla fall om man har möjligheten ett ha PC:n inkopplat till både skärm och tv.

Medlem

Det jag inte håller med om är kontrollerna. Jag är inte kompis med PS5 kontrollen.

Medlem
Skrivet av belzhadar:

Trodde jag också, så köpte mig ett Xbox series X ett tag och skaffade gamepass ultimate, hade redan Ps5 sedan innan. Men eftersom det bara var samma spel som man då kunde köra på både PC och Xbox, och de alltid såg bättre ut och flöt bättre på PC:n, så slutade det med att jag inte spelade ett enda spel på X-lådan. Såldes på Tradera igen efter några månader utan att blivit använt alls.

Vill man kunna faktiskt spela de spel som intresserar en, så är PC, PS5 och Switch, den ultimata kombinationen som jag ser det.

Spel PC och Xbox i kombination bli bara kaka på kaka.
I alla fall om man har möjligheten ett ha PC:n inkopplat till både skärm och tv.

Ah okej. Sonen har tagit över min 6 år gamla speldator nämligen så när jag väl köper en ny var jag sugen på en xbox samtidigt. Fast kanske ska släppa den tanken då.

Medlem
Skrivet av erson:

Det är en otroligt vek konsol. Ja det håller tillbaka utvecklingen annars är man ignorant/fanboy

Det är som att påstå att Steam Deck och ROG Ally håller tillbaka PC. Majoriteten av spelen som släpps på Xbox släpps även på PC, där spelen ska kunna drivas på betydligt sämre hårdvara. Spelutvecklare är vana vid att utveckla spel efter ett brett spann av olika konfigurationer, och skillnaden mellan Series X och S är deras minsta bekymmer. Att Xbox-spel inte når upp till samma visuella standard som God of War och Horizon Forbidden West m.m. har inte med Series S att göra, utan det har med PC att göra, och detta har Sony bevisat genom att misslyckas med så gott som varenda PC-port av sina PS-titlar. Microsoft, som vill släppa sina spel till både Xbox och Windows, måste ha PC-hårdvara i åtanke när de utvecklar sina spel, och kan i och med det inte utgå från att alla har liknande hårdvara som den i Series på samma sätt som Sony kan med PS.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är som att påstå att Steam Deck och ROG Ally håller tillbaka PC. Majoriteten av spelen som släpps på Xbox släpps även på PC, där spelen ska kunna drivas på betydligt sämre hårdvara. Spelutvecklare är vana vid att utveckla spel efter ett brett spann av olika konfigurationer, och skillnaden mellan Series X och S är deras minsta bekymmer. Att Xbox-spel inte når upp till samma visuella standard som God of War och Horizon Forbidden West m.m. har inte med Series S att göra, utan det har med PC att göra, och detta har Sony bevisat genom att misslyckas med så gott som varenda PC-port av sina PS-titlar. Microsoft, som vill släppa sina spel till både Xbox och Windows, måste ha PC-hårdvara i åtanke när de utvecklar sina spel, och kan i och med det inte utgå från att alla har liknande hårdvara som den i Series på samma sätt som Sony kan med PS.

Jämför inte äpplen och päron

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Ah okej. Sonen har tagit över min 6 år gamla speldator nämligen så när jag väl köper en ny var jag sugen på en xbox samtidigt. Fast kanske ska släppa den tanken då.

Och en kamrat har gjort precis tvärtom när barnen använder datorn. Xboxen används mer,
Så de beror la på, som med allt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker främst dessa är tokiga:
#4 (handkontroll) - borde enligt mig vara lika. Plus för xbox pga batterierna men plus för ps5 för triggers osv.
#10 (varianter) - borde enligt mig självklart vara vinst för xbox som faktiskt har varianter.
#13 (gränssnitt) - borde vara lika enligt mig. Båda har nya gränssnitt som släppts i år och båda har enkel navigering för att starta sina spel osv.

Dessa ändringar ger följande resultat:
PS5: 4, Xbox: 5, Lika: 5

Extremt jämnt med andra ord. Det viktigaste som PS5 vinner på är de exklusiva spelen, vilket så klart bör vägas tyngst (nästan värt 2p där vilket skulle ge 5 poäng var samt 5 lika, perfekt lika ). Annars tycker jag det är rimligt att det är så jämnt, båda är grymma burkar. Det skulle också matcha anledningen att jag främst spelar på xboxen, jag gillar gamepass, bakåtkompatibiliteten och struntar helt i tillbehör och delning Det hade varit intressant att se någon typ av viktning av de olika områdena, jag gissar att de flesta bryr sig mest om spelen och att många (som jag) struntar helt i exempelvis delning. Det blir lite lustigt att det är värt lika mycket att vara bäst på dem.

Om man räknar att Xbox har fler varienter måste man väl i så fall ge vinsten till Playstation i rond 1 eftersom Series S hade dragit ner prestandan för Xbox? Ska man inkludera den svagare hårdvaran måste den ju representeras i alla ronder.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är inte svårare än att man har olika smak. Jag gillar saker som racingsimmar, biljard, isterband och Napalm Death, men det betyder inte att folk som inte fattar varför är pöbel. Det finns inte ett rätt svar på frågan vilken konsol som är bäst.

Exakt så, och därför blir det tramsigt när folk på ett definitivt sätt hävdar att den ena eller andra konsolen är bäst istället för att använda termer som ”Jag tycker…”, ”Jag gillar…” eller ”Jag föredrar…”.
Det är i princip aldrig någon som gör det när det diskuteras konsoler utan man ska visa att man själv vet bäst och gärna göra sig löjlig över andra.

Mitt inlägg var ironiskt menat för att belysa detta, vilket kanske inte framgick.

Medlem
Skrivet av erson:

Jämför inte äpplen och päron

Jag säger som det är. Att påstå att Series S på något sätt skulle hålla tillbaka utvecklingen är befängt och visar bara hög kunskapsbrist. Den enda konsolen som påverkas negativt av Series S klena hårdvara är Series S.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag säger som det är. Att påstå att Series S på något sätt skulle hålla tillbaka utvecklingen är befängt och visar bara hög kunskapsbrist. Den enda konsolen som påverkas negativt av Series S klena hårdvara är Series S.

Det påverkar väl åtminstone släppdatum för vissa till spel XboX? Nu senast Baldurs Gate, det hade ju släppts samtidigt som ps5 versionen om inte XboxS hade funnits, eller? Det blir intressant att se hur det blir med GTA VI. Vi har en XboxSS och tycker om den men visst är det så att den ställer till det lite ändå.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det påverkar väl åtminstone släppdatum för vissa till spel XboX? Nu senast Baldurs Gate, det hade ju släppts samtidigt som ps5 versionen om inte XboxS hade funnits, eller? Det blir intressant att se hur det blir med GTA VI. Vi har en XboxSS och tycker om den men visst är det så att den ställer till det lite ändå.

Baldurs Gate 3 var ganska dåligt optimerat när det släpptes. Act 3 var en cirkus, och det var inte förrän Xbox-versionen släpptes som detta åtgärdades med patch 5. Mycket tack vare att Larian var tvungen att optimera det för Series S. De hade lika gärna kunnat flytta fram releasen till december för samtliga plattformar i väntan på optimering, men då hade de förmodligen blivit snuvade på alla fina GOTY-priser.

Medlem
Skrivet av Crank:

den saknar inbyggd högtalare och touch plattan som PS5 kontrollen har.

Jag har ännu inte begripit varför Sony envisas att ha en touchplatta som bara drar batteri. Den används ju typ i 2% av alla spel, annars agerar den bara två knappar.

Kan du ens använda touchpaden i en webbläsare för att styra muspekaren på ps4/ps5 ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar