Konsolkriget avgjort – vinnaren!

Medlem

Älskar konsolkrig, tusen tack för ett mycket givande
reportage och läsning!

Redaktör
Skrivet av Atorak:

Helt oförstående till massa punkter.

exklusiva titlar , är inte det personlig pref eller? ser inget som PS har exklusive som intresserar mej.
Lagring helt ointressant. beror på om du har 100 spel på HD eller 1 själv har jag 4st.

märklig artikel generellt, jag tror du är en PS NERD

Många grejer är personliga preferenser, som det alltid är när vi (och andra) testar grejer. Det är åsikter, som förhoppningsvis både underhåller och informerar - oavsett om man håller med eller tycker vi är helt fel ute.


signatur
Redaktör
Skrivet av Weeks_death:

Fick inte Nintendo vara med? Inte ens lite på ena flanken? 😥

Inte denna gång. Switch är är väldigt annorlunda, medan de här två på det stora hela fungerar exakt likadant - då känns det naturligt att jämföra dem.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De flesta kan ta en artikel som jämför två underhållningsmaskiner utan att läsa ordet "krig" i rubriken bokstavligt. Vi måste ju få ha och dela med oss av åsikter, annars blir världen bra jäkla tråkig.

Början på mitt inlägg var menat som ironi. 🙂
Visste efter första artikeln att det skulle bli livat i kommentarerna.
Och det gillar jag!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skrev ju att jag tycker det borde vara lika, inte att xbox skulle vinna? Batterier > inbyggda diskuterades flitigt i den andra tråden och verkar vara personligt tycke där (även om utbytbara ger samma möjligheter med färre brister enligt mig då ). För mig är utbytbara batterier solklart att föredra, men ps5ans kontroll är bättre tekniskt med sina triggers osv. Tycker den är en rimlig likapunkt, speciellt eftersom den också beror väldigt mycket på tycke och smak (ex tumsticksplacering och storlek, känsla i handen osv).

Edit: Om vi låter PS5 få behålla den vinsten rent av tekniska skäl (triggers är grymma i vissa spel) så slutar det 5-5-4, vilket jag gillar med lika poäng.

Jag har spenderat runt 500h med båda kontrollerna den här generationen och favoriserat Xbox utan att blinka tidigare, framförallt pga sticksens layout. UTAN TVEKAN är DualSense den bättre kontrollen, betydligt mer ergonomisk än tidigare och andas kvalité på en helt annan nivå än Xbox, rumble-funktionen får exempelvis inte hela kontrollen att låta skakigt ihopsatt plast-legoslott

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Du har som så ofta fel

Så kan det vara, men det här är publicerat på en sida som ett seriöst test
Då kanske man ska lägga ner lite mer energi på det tycker jag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Redaktör
Skrivet av superapan:

Det hade varit kul om ni hade gjort en poll för varje delgren där vi läsare hade kunnat rösta också

Ingen dum idé. Vi kanske kan sy ihop det nästa vecka.


signatur
Redaktör
Skrivet av Godofcheese:

Så kan det vara, men det här är publicerat på en sida som ett seriöst test
Då kanske man ska lägga ner lite mer energi på det tycker jag

Har förstått att du gärna hade sluppit tyckandet, men vilka saker hade du velat att vi hade testat? Alltid bra att få förslag med kritiken.


signatur
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Fick inte Nintendo vara med? Inte ens lite på ena flanken? 😥

Nintendo skulle vinna i så fall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tycker dessa artiklar var roliga att läsa.
Lagom seriösa med bra incitament för varje betyg.
Sen finns det givetvis olika åsikter på detta.
Som i allt annat!
Snälla redaktionen, gör en liknande test där ni ger plus och minus för gpu and cpu på pc.
Ge detta forums "Pc gods over console plebs" något att slåss över.
Då tar jag fram popcornen direkt! 😎


signatur

“All thinking people are atheists.”

KoP
Medlem

Trevlig, roande artikel. Man får ju självklart ta det med en nypa salt och inte hetsa upp sig alltför mycket då det i slutändan ändå handlar om ens personliga preferenser.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Larian bevisade att det inte är fel på hårdvaran, utan utvecklarna. Patch 5 kom med prestandaförbättringar som framför allt märks av på lite sämre hårdvara, som bland annat Steam Deck. Varför? Tack vare Series S. Utvecklare som påstår att Series S håller tillbaka utvecklingen är inkompetenta.

Det är en otroligt vek konsol. Ja det håller tillbaka utvecklingen annars är man ignorant/fanboy

Medlem

Hyfsat likvärdiga är min personliga bedömning efter ett par år med båda. Dock märks det att Xbox är underdogs med tanke på att man får så mycket mer för pengarna där. Game pass, byggkvalitet och framförallt framtidsutsikter gör att Xbox blir min vinnare.

Men tyvärr är vi återigen i en situation där PC har dragit ifrån rejält. Trodde modern lagring och cpu hos konsollerna skulle hålla längre men när jag jämför jedi survivor och Alan wake mellan pc och ps5 blir det nästan pinsamt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Min lista hade nog sett ut såhär:

Rond 1: Prestanda - Oavgjort - 2p var
Rond 2: Lagring - Oavgjort - 1p var
Rond 3: Delning - PS5 - 1p
Rond 4: Handkontroller - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 5: Exklusiva spel - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 6: Framtidslöften - Oavgjort (Microsoft brukar dock lova saker som de nästan aldrig håller) - 1p var
Rond 7: Bakåtkompatibilitet - Xbox (helt överlägset) - 3p
Rond 8: Spelutbudet - PS5 - 3p
Rond 9: Game Pass vs. PS Plus - Xbox (tämligen överlägset) - 2p
Rond 10: Varianter - Xbox (även om Series S mest får räknas som en flaskhals) - 1p
Rond 11: Pris - Xbox (Game Pass är väldigt prisvärt) - 2p
Rond 12: Tillbehör - PS5 (VR är något Xbox inte erbjuder) - 1p
Rond 13: Gränssnitt - PS5 (smidigare överlag) - 1p
Rond 14: Design - Oavgjort (båda två är ok) - 1p var

TOTALT - PS5 = 17p Xbox = 13p


signatur

Kunskapsförmedlare.

Redaktör
Diskutera konsolerna, inte varandra

Jag får be att man håller sig till ämnet, och låter bli att tala om hur andra personer är, vad de tycker, att de inte fattar och så vidare. Det handlar trots allt om spel, nöje, underhållning.

Inlägg borttagna.


signatur
Redaktör
Skrivet av KoP:

Trevlig, roande artikel. Man får ju självklart ta det med en nypa salt och inte hetsa upp sig alltför mycket då det i slutändan ändå handlar om ens personliga preferenser.

Tack! Och exakt så: vi tycker massa saker om konsolerna, sen får man hålla med och avfärda efter egen smak. Det finns inget rätt eller fel - båda är bra konsoler.


signatur
Medlem

Tur man främst spelar på PC då där det är 14 av 14

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Tur man främst spelar på PC då där det är 14 av 14

Ja jo speciellt priset det är ju det bästa !!!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja jo speciellt priset det är ju det bästa !!!

Och handkontrollerna.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Har man en bra pc ser jag inte vitsen med xbox direkt. Sony är ljusår före redan på ps3.

Medlem
Skrivet av lampis:

Och handkontrollerna.

Handkontrollerna på PC ÄR det bästa...vi slipper skiten, men sodomiterna kan koppla in en ifall de känner sig lite stygga.

Medlem
Skrivet av Jgzon:

Det finns bara krig!!! (imiterar Raubtier)

Xbox har mycket skönare kontroller och detta har varit sant sedan Xbox 360. Har provat spela med PS-kontroller och hatar dom verkligen. Haptic feedback grejen kan ta sig i arslet, inget som är övervägande. Men å andra sidan går dessa kontroller sönder hela tiden så ingen av kontrollerna är speciellt bra, skit alltihop!

Den sanna segraren i konsolkriget är Xbox. Ni måste vara ärlig med er själva och bara inse att det är så, inte bara som konsol heller, Microsoft håller på ta över nästan allt inom spelvärlden. Så fler sätt att spela på vinner Xbox lätt, du kan lira precis vart du vill och med i stort sätt vilken device du vill. I detta forum kryllar det dock med PS-fanboys i nästan varenda tråd, så länge det gör det så fortsätter kriget! Until all heretics has been purged!!

Enda tiden Playstation hade något att skryta om var deras exklusiva titlar som inte längre är exklusiva.
War never changes...

märkligt de där, brukar läsa runt på ca 7-8 gaming sidor som inte har något med playstations specifict att göra och man hör samma sak på alla sidor av dom få xboxfansen som finns där "just här kryllar de ju av playstations fanboys". undrar varför

Medlem

Sitter med en fet PC, X-box, PS5 samt Nintendo Switch...
Utan diskussion så är Nintendo Switch helt klart bäst tätt följd av en fet PC.
Mellan PS5 och X-box är det jordskredsseger för PS5.
Finns noll anledning att köra X-box om man samtidigt har en bra PC.
Nintendo Switch vinner tack vare alla fantastiska spel som den tillhandahåller i kombo med att man kan köra bärbart.
X-boxen kommer sist då den inte har någonting som sticker ut i nån ända, den är lite av en fattigmans-PC om man ska vara helt ärlig.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Har man en bra pc ser jag inte vitsen med xbox direkt. Sony är ljusår före redan på ps3.

Xbox och PC är ju underbar kombo, speciellt med cross-saves. Kan spela på Xbox sen när kärringen ska glo på tv så kan man fortsätta o spela på datorn o fortsätta där man slutade på Xbox

Medlem

Härligt med lite gammalt hederligt fanboykrig.
Själv står jag dock utanför denna konflikt då jag avstår både Playstation och Xbox

Medlem
Skrivet av lampis:

Min lista hade nog sett ut såhär:

Rond 1: Prestanda - Oavgjort - 2p var
Rond 2: Lagring - Oavgjort - 1p var
Rond 3: Delning - PS5 - 1p
Rond 4: Handkontroller - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 5: Exklusiva spel - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 6: Framtidslöften - Oavgjort (Microsoft brukar dock lova saker som de nästan aldrig håller) - 1p var
Rond 7: Bakåtkompatibilitet - Xbox (helt överlägset) - 3p
Rond 8: Spelutbudet - PS5 - 3p
Rond 9: Game Pass vs. PS Plus - Xbox (tämligen överlägset) - 2p
Rond 10: Varianter - Xbox (även om Series S mest får räknas som en flaskhals) - 1p
Rond 11: Pris - Xbox (Game Pass är väldigt prisvärt) - 2p
Rond 12: Tillbehör - PS5 (VR är något Xbox inte erbjuder) - 1p
Rond 13: Gränssnitt - PS5 (smidigare överlag) - 1p
Rond 14: Design - Oavgjort (båda två är ok) - 1p var

TOTALT - PS5 = 17p Xbox = 13p

den där höll jag med om varenda punkt på!

Medlem
Skrivet av lampis:

Min lista hade nog sett ut såhär:

Rond 1: Prestanda - Oavgjort - 2p var
Rond 2: Lagring - Oavgjort - 1p var
Rond 3: Delning - PS5 - 1p
Rond 4: Handkontroller - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 5: Exklusiva spel - PS5 (helt överlägset) - 3p
Rond 6: Framtidslöften - Oavgjort (Microsoft brukar dock lova saker som de nästan aldrig håller) - 1p var
Rond 7: Bakåtkompatibilitet - Xbox (helt överlägset) - 3p
Rond 8: Spelutbudet - PS5 - 3p
Rond 9: Game Pass vs. PS Plus - Xbox (tämligen överlägset) - 2p
Rond 10: Varianter - Xbox (även om Series S mest får räknas som en flaskhals) - 1p
Rond 11: Pris - Xbox (Game Pass är väldigt prisvärt) - 2p
Rond 12: Tillbehör - PS5 (VR är något Xbox inte erbjuder) - 1p
Rond 13: Gränssnitt - PS5 (smidigare överlag) - 1p
Rond 14: Design - Oavgjort (båda två är ok) - 1p var

TOTALT - PS5 = 17p Xbox = 13p

Håller med din lista men hade nog gett en vinst till xbox för lagring även om det är dyrare. Svårt att göra det lättare än ett minneskort du bara trycker utan att behöva ta isär någonting. PS5 har ju inte quick resume heller för den delen.

Medlem
Skrivet av Jgzon:

Det finns bara krig!!! (imiterar Raubtier)

Xbox har mycket skönare kontroller och detta har varit sant sedan Xbox 360. Har provat spela med PS-kontroller och hatar dom verkligen. Haptic feedback grejen kan ta sig i arslet, inget som är övervägande. Men å andra sidan går dessa kontroller sönder hela tiden så ingen av kontrollerna är speciellt bra, skit alltihop!

Den sanna segraren i konsolkriget är Xbox. Ni måste vara ärlig med er själva och bara inse att det är så, inte bara som konsol heller, Microsoft håller på ta över nästan allt inom spelvärlden. Så fler sätt att spela på vinner Xbox lätt, du kan lira precis vart du vill och med i stort sätt vilken device du vill. I detta forum kryllar det dock med PS-fanboys i nästan varenda tråd, så länge det gör det så fortsätter kriget! Until all heretics has been purged!!

Enda tiden Playstation hade något att skryta om var deras exklusiva titlar som inte längre är exklusiva.
War never changes...

Jag brukar alltid ställa en fråga till alla som hävdar Xbox som överlägsen/vinnare. Varför speglas detta inte i försäljningssiffrorna? Om Xbox är så bra borde den utklassa övriga konsolerna. Eller är det ytterligare ett fall där den dumma och oupplysta pöbeln inte vet bättre?

Redaktör
Skrivet av Knalle:

Jag brukar alltid ställa en fråga till alla som hävdar Xbox som överlägsen/vinnare. Varför speglas detta inte i försäljningssiffrorna? Om Xbox är så bra borde den utklassa övriga konsolerna. Eller är det ytterligare ett fall där den dumma och oupplysta pöbeln inte vet bättre?

Det är inte svårare än att man har olika smak. Jag gillar saker som racingsimmar, biljard, isterband och Napalm Death, men det betyder inte att folk som inte fattar varför är pöbel. Det finns inte ett rätt svar på frågan vilken konsol som är bäst.


signatur
Medlem

Det man kan konstatera är väl trots allt att både PS5 och XBOX är ganska bra nu, det är inte brist, och de är åtminstone på samma spelplan även om Sony har bollen oftast. Goda tider för spelare alltså.

Visst, PC är bättre, men då måste man ta fram stora plånboken eller ha kompetens att sätta ihop begagnade delar till en PC (och även då kostar GPU en del). Vi har några äldre PC nu, med typ RX580, de duger i dagsläget men inte i längden.

För egen del kommer barnen, speciellt äldste sonen kanske, snart att vilja ha mer än Switch (som de älskar nu). Jag har inga fördomar gällande PS eller XBOX, så beroende på kostnad osv så får vi se. Med tanke på att spelen kommer att bli en i längden större kostnad än konsollen ser jag inte så mycket på inköp även om det också spelar viss roll.

Skriv svar