12 miljoner har testat Starfield, uppger Spencer

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

För Microsoft la ner PS5 versionen.

Jösses, du kan verkligen inte låta bli... Spelet hade varit lika medelmåttigt på PS5, enda skillnaden hade varit att Xbox-fanboys inte hade försvarat spelet bara för att försvara Xbox.

Vet inte hur många jag sett på Twitter som försvarar Starfield och sen när man går in på deras profil så blir det tydligt att dom bara älskar Xbox. Oerhört dumt att inte ställa högre krav på utvecklare bara för att man känner att det är viktigare att försvara sin plattform.

Medlem

Jag orkar inte rada upp felen på starfield då det skulle ta en hel dag känns det som men det som är intressant att veta om det nu är många som fortsätter spela starfield; varför? Vad är det som man upplever är så mycket bättre än andra rollspel? Eller är det bara rymdtemat att man känner sig svältfödd?

Om det är någon i forumet som gillar starfield som kan förklara lite ingående vad det är man gillar så mkt?

Medlem

Faktum är att Starfield är årtiondets megaflopp.

I rena sålda kopior har det sålt hälften av vad det borde och en fjärdedel av det kunde ha gjort (vilket bevisas tydligt av siffrorna på Steam i jämförelse med andra Bethesdaspel, konkurrerande AAA-spel och spel som likt Starfield finns tillgängligt på Gamepass).

Men det verkligt anmärkningsvärda är att Microsoft inte skrivit en enda rad om ökat antal prenumerationer av Gamepass sedan Starfield släpptes. Tystnaden är talande.

Microsoft räknade garanterat med minst 5 miljoner nya långsiktiga prenumeranter av Gamepass, drömde om 10 miljoner i händelse av succé, medan det i slutänden på sin höjd blev 1 miljon, möjligen 2.

Uteblivet skryt om antal prenumeranter av Gamepass under kommande året kommer vara väldigt talande.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har testat 5 minuter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har testat 5 minuter.

Själv spelade jag runt 10-12 timmar tror jag. Sedan tappade jag intresset helt. Det blev bara för jäkla segt och tråkigt.

Medlem

I slut ändan kommer Microsoft göra som Embracer Group när aldrig går plus.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Även om spelet inte levde upp till dina förväntningar så är det väl bättre att många har testat det så de får medel att göra nästa elder scrolls bra?

Det du säger låter väl bra men är det inte bättre att pengarna går till en studio som levererat något intressant 2023 än en dekadent, självgod och lomhörd studio som lever på gamla meriter?

Medlem

I slutändan handlar det om hur många som verkligen har betalat för att köpa/spela spelet. Själv fick jag det t.ex. på köpet när jag ändå uppgraderade grafikkortet i min dator. Har dock bara testat det en dryg timme så kan inte säga så mycket om själva spelet än innan jag kört det lite mer.
Jag blir dock inte förvånad om spelet trots allt släpps till fler plattformar (PS5, Switch 2) om något år för att försöka få upp försäljningsintäkterna.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av B-itta:

Testat ja... de flesta slutade väl spela det rätt omgående

Det är bara kolla på achievements
Generellt så verkar några procent fler ha klarat Starfield och nått lvl 25 än Fallout 4 tex.
Skyrim är det lite blandat, fler har klarat Starfields main quest än Skyrim på Xbox men på steam är det omvänt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag orkar inte rada upp felen på starfield då det skulle ta en hel dag känns det som men det som är intressant att veta om det nu är många som fortsätter spela starfield; varför? Vad är det som man upplever är så mycket bättre än andra rollspel? Eller är det bara rymdtemat att man känner sig svältfödd?

Om det är någon i forumet som gillar starfield som kan förklara lite ingående vad det är man gillar så mkt?

Jag är 300+ timmar in och har fortfarande roligt, men det går inte riktigt sätta fingret på vad det är som håller mig kvar
Visst spelet kan kännas gammalt och daterat i vissa avseenden, men det kanske är det som lockar, den nostalgiska Bethesda feelingen. Det känns som Skyrim och Fallout 4 i rymden och det är precis vad jag ville ha.

Sen är det saker som många andra hatar som jag istället älskar med spelet, många säger att spelet är för tomt tex. Jag tycker att det inte är tillräckligt tomt, det är för många utposter osv, planeter borde kännas ännu mer öde. Det känns som en mer realistisk "take" på rymdutforskning än tex "No Man´s sky". Vissa quests känns lite halvfärdiga samtidigt som några är riktigt bra. Det finns alltid något annat att göra om man tröttnar på det man håller på med.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Varför är alla så negativa?

För att han gör en höna av en fjäder. ”ÅÅH KOLLA PÅ VÅRT SPEL OCH HUR MÅNGA SOM SPELAT!” Spelet låg på gamepass som det kostar lite och ingenting, samt att man fick spelet med amd hårdvara. Jag har spelat ut starfield och det är ett högst mediokert spel. Man kan göra massa saker men ingen av sakerna är speciellt bra eller genomtänkta. Hela spelet känns som att dricka en 5 liters dunk med mellanmjölk, helt ok i början med man vill bara spy på slutet.

Medlem

Philnspencer känns aldrig legitim.
Jag hoppas att Gamepass modellen går pt skogen och aldrig blir nån sorts standard och xbox gör nått på riktigt ist.
Titta tillbaka på xbox och 360 eran.
Strö pengar över avdankade studios är ingen lösning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

För Microsoft la ner PS5 versionen.

PS5-spelare ska kanske tacka Microsoft för det istället. Slipper ni slösa tid.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Jag skall bara bli "klar" med Cyberpunk, så tar jag upp starfield igen, har lagt 10-15 h men har sug att köra igenom huvudnarrativet iaf. Det är lätt att som i alla Bethesda-spel att hamna på sidospår


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag är 300+ timmar in och har fortfarande roligt, men det går inte riktigt sätta fingret på vad det är som håller mig kvar
Visst spelet kan kännas gammalt och daterat i vissa avseenden, men det kanske är det som lockar, den nostalgiska Bethesda feelingen. Det känns som Skyrim och Fallout 4 i rymden och det är precis vad jag ville ha.

Sen är det saker som många andra hatar som jag istället älskar med spelet, många säger att spelet är för tomt tex. Jag tycker att det inte är tillräckligt tomt, det är för många utposter osv, planeter borde kännas ännu mer öde. Det känns som en mer realistisk "take" på rymdutforskning än tex "No Man´s sky". Vissa quests känns lite halvfärdiga samtidigt som några är riktigt bra. Det finns alltid något annat att göra om man tröttnar på det man håller på med.

När vi säger tomt så menar vi inte antal utposter på en planet eller sådant.

Tomt i den mening att allt är platt och intetsägande. Finns inget djup.

Att det är 20st utposter på varje ställe man landar oavsett planet är något som många gnällt på.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

För att han gör en höna av en fjäder. ”ÅÅH KOLLA PÅ VÅRT SPEL OCH HUR MÅNGA SOM SPELAT!” Spelet låg på gamepass som det kostar lite och ingenting, samt att man fick spelet med amd hårdvara. Jag har spelat ut starfield och det är ett högst mediokert spel. Man kan göra massa saker men ingen av sakerna är speciellt bra eller genomtänkta. Hela spelet känns som att dricka en 5 liters dunk med mellanmjölk, helt ok i början med man vill bara spy på slutet.

Han säger ”12 miljoner har testat spelet” vilket stämmer, det låter snarare som det är du som gör en höna av en fjäder🫶🏻

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Varför är alla så negativa?

Folk gillar inte skitsnack?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sen är det saker som många andra hatar som jag istället älskar med spelet, många säger att spelet är för tomt tex. Jag tycker att det inte är tillräckligt tomt, det är för många utposter osv, planeter borde kännas ännu mer öde. Det känns som en mer realistisk "take" på rymdutforskning än tex "No Man´s sky". Vissa quests känns lite halvfärdiga samtidigt som några är riktigt bra. Det finns alltid något annat att göra om man tröttnar på det man håller på med.

Det där ska de faktiskt ha cred för. Jag älskar också stora, realistiska världar och då kan det ju inte dyka upp en "point of interest" var 20:e meter. Med tanke på att det är många som brukar klaga högljutt på tomma, innehållslösa världar är det faktiskt modigt av Bethesda att göra tomt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Han säger ”12 miljoner har testat spelet” vilket stämmer, det låter snarare som det är du som gör en höna av en fjäder🫶🏻

Kanske fel metafor att använda, men han skryter typ bara för att folk har laddat ner spelet😂 Det säger ju ingenting.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det där ska de faktiskt ha cred för. Jag älskar också stora, realistiska världar och då kan det ju inte dyka upp en "point of interest" var 20:e meter. Med tanke på att det är många som brukar klaga högljutt på tomma, innehållslösa världar är det faktiskt modigt av Bethesda att göra tomt.

Är det modigt eller är det mest dumt? Jag är med på det orealistiska i en värld som Starfield vore knökfull med grejer överallt, och det är väl inte önskvärt. Men det finns inget egenvärde i en enorm, tom spelvärld. Att ge spelaren fyra, fem grejer att hitta på varje given planet (eller åtminstone ytan som genereras när du landar) vore kanske en bra taktik om det du kunde hitta var någonting annat än en trist stenformation eller en autogenererad, tom grotta. Om innehållet ändå är generiskt, varför ska jag behöva springa tvärs över planeten i fem minuter - en aktivitet som i sig är skittråkig - för att ta del av det? Starfield är inte heller designat som en realistisk värld, utan som ett datorspel. Allt är uppbyggt kring laddningsskärmar, menyer och knappar. Där dör all inlevelse för mig. Då vill jag hellre ha det där generiska innehållet 20 meter framför mig, eftersom jag inte för en sekund kan glömma bort att jag spelar ett datorspel.

Jag jämför lite med Death Stranding, en promenadsimulator som inte heller har en särskilt sprudlande spelvärld. Det är inte riktigt min melodi alla gånger, men där är åtminstone en väsentlig del av spelet byggt kring själva faktumet att du ska ta dig igenom spelvärlden, fullastad med skit som du måste balansera utan att ramla omkull. Där är själva traverserandet en meningsfull del av spelet. Mycket i det spelet är helt out there, men själva den biten är ganska realistisk. Att röra sig över terräng i Starfield är marginellt roligare än att diska ur en vitlökspress.

Att våga ta någonting ifrån spelaren är modigt, det håller jag med om. Men det är bara ett klokt val såvida det finns någonting annat "därunder" som kan bidra med värde. I Starfields fall blir den redan grunda spelvärlden bara ännu mer gles, och det lilla som kan skapa värde utanför uppdragen blir därmed ännu svårare att ta del av. Man får investera mer tid för att hitta det, och när man väl hittar det så är det ingenting som tillnärmelsevis är värt den tid och investering som det tog att boostpacka sig dit.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Även om spelet inte nådde upp till förväntningarna så är det väl fortfarande imponerande att 12 miljoner personer har testat spelet när det bara funnits i tre månader?

Verkar onödigt att säga att Phil snackar skit eller sminkar en gris osv när han egentligen bara presenterar siffror

Inte speciellt imponerande då man kan anta majoriteten testat det "gratis" på Gamepass, ungefär som om Sony eller Nintendo börjar redovisa hur många som testat demos av deras spel...förmodligen därför Phille inte redovisar hur många som köpt det separat. Gamepass-doktrinen är sådan.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte speciellt imponerande då man kan anta majoriteten testat det "gratis" på Gamepass, ungefär som om Sony eller Nintendo börjar redovisa hur många som testat demos av deras spel...förmodligen därför Phille inte redovisar hur många som köpt det separat. Gamepass-doktrinen är sådan.

har man spelat så har man väl spelat oavsett om du prenumererar eller köpt, konstig resonemang😒

Medlem
Skrivet av blomman00:

har man spelat så har man väl spelat oavsett om du prenumererar eller köpt, konstig resonemang😒

Jo, men har man laddat hem ett demo så har man ju också spelat det...
Tycker inte det blir imponerande på samma premisser som faktisk försäljning, tycker Phille ska redovisa försäljningssiffrorna också så man får se hur populärt spelet blivit utanför Gamepass-sfären, dvs. hur väl det står på egna ben...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men har man laddat hem ett demo så har man ju också spelat det...
Tycker inte det blir imponerande på samma premisser som faktisk försäljning, tycker Phille ska redovisa försäljningssiffrorna också så man får se hur populärt spelet blivit utanför Gamepass-sfären, dvs. hur väl det står på egna ben...

nej demo är demo, så om man sett en film på netflix så har man inte sett den enligt dig mao 😉

Medlem
Skrivet av blomman00:

nej demo är demo, så om man sett en film på netflix så har man inte sett den enligt dig mao 😉

Men om du sett 5min av en film på Netflix och sedan avfärdat den då?
Har du sett filmen tycker du? Vill du räknas in som en tittare i positivt vinklad marknadsföring? Vill du ta emot rekommendationer baserat på sådana tittare?

Knepigt det där.

12
Skriv svar