10 saker GTA VI-trailern lärde oss

Robot
10 saker GTA VI-trailern lärde oss

FZ plockar isär Grand Theft Auto VI-trailern bit för bit.

#grand-theft-auto-vi, #gta-vi


Medlem

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Medlem

"Ett folkmyller – på gott och ont?"

Jag HOPPAS att spelet kommer vara så befolkat som trailen visar. För att en stad ska kännas levande behöver den ha människor och det saknar i princip alla open world spel.

Att det var så mycket folk i trailen var det mest positiva för mig.

Medlem

"Brasklappen: det är ingen gameplay-trailer utan en film som satts samman för att vara en frestande. Myllret vi ser behöver inte vara en del av spelet."

Det kanske inte är rent gameplay i sig men det är ju fortfarande in-game sekvenser eller in-engine om man så vill, så nog lär vi få se myller av alla dess slag!

Medlem
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Ah here we go again.
GTA har i princip alltid fokuserat ganska mycket på att göra narr, satir, meme av verkliga världen.
Det är det som gör spelen bra.
Social Media och TikTok är tyvärr en stor del av dagliga livet för väldigt många människor.

Vill man ha något annat finns det andra spelserier som tex Mafia att spela.

Btw, målgruppen är inte 35 åringar. Målgruppen är väldigt bred och från 18+

Medlem
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Jag hade inte facebook när V släpptes heller. Och vad säger att det bara är 35+ som ska spela detta. Även om det kommer ha 18+ så kommer var och varannan 13+ typ spela detta kanske yngre till viss del.

Redaktör
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Det kan nog vara så att uppdrag sköts genom mobilen/sociala medier. Får lite den känslan, t.ex. med damen med hammarna.


signatur
Medlem

DF analyserar trailern


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Deli:

"Brasklappen: det är ingen gameplay-trailer utan en film som satts samman för att vara en frestande. Myllret vi ser behöver inte vara en del av spelet."

Det kanske inte är rent gameplay i sig men det är ju fortfarande in-game sekvenser eller in-engine om man så vill, så nog lär vi få se myller av alla dess slag!

Exakt. Det vore rentav oärligt att presentera saker i trailern som skiljer sig mycket med spelet sen. Har Rockstar gjort så förr?

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Ett folkmyller – på gott och ont?"

Jag HOPPAS att spelet kommer vara så befolkat som trailen visar. För att en stad ska kännas levande behöver den ha människor och det saknar i princip alla open world spel.

Att det var så mycket folk i trailen var det mest positiva för mig.

Håller med. För att det skall kännas äkta behövs mer folk. Det spelet idag som klarar det bäst är Cyberpunk 2077, men det känns ändå snäppet för lite.
En stad skall vara som en stad, ser inget negativt med massa trängsel.
Är ju inte trångt jämt och ständigt i en stad på riktigt heller. Hoppas de går efter klockan och att det är mer folk ute vid "primetime" och mindre folk på natten osv.

Medlem

Har inte med trailern att göra men är jäkla taggad över att lyssna igenom alla radio podcasts/talk shows alltså hah.

Medlem
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Varför ska man använda tiktok för att vilja spela gta 6? Jag tror snarare det är satir på dagens samhälle som i tidigare spel, vilket om nåt lär locka oss som INTE använder tiktok..? I femman blåser man ju skallen av en sån ledare i live-tv till och med 😅

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Ett folkmyller – på gott och ont?"

Jag HOPPAS att spelet kommer vara så befolkat som trailen visar. För att en stad ska kännas levande behöver den ha människor och det saknar i princip alla open world spel.

Att det var så mycket folk i trailen var det mest positiva för mig.

Håller verkligen med. Tex Ghost of Tsushima hade en vacker värld men den var tom. RDR2 hade en mer levande värld just för att det fanns människor som man kunde interagera med.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ah here we go again.
GTA har i princip alltid fokuserat ganska mycket på att göra narr, satir, meme av verkliga världen.
Det är det som gör spelen bra.
Social Media och TikTok är tyvärr en stor del av dagliga livet för väldigt många människor.

Vill man ha något annat finns det andra spelserier som tex Mafia att spela.

Btw, målgruppen är inte 35 åringar. Målgruppen är väldigt bred och från 18+

Fast motargumentet är att samtliga klipp ifrån trailern är referenser till verkliga händelser; nyhetsklipp, virala videos, övervakningskameror. Så det är ju ingen direkt satir vi har sett än. Det är ett collage av verkligheten. Frågan är, handlar spelet om att skjuta influensers eller om att bli en influenser?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast motargumentet är att samtliga klipp ifrån trailern är referenser till verkliga händelser; nyhetsklipp, virala videos, övervakningskameror. Så det är ju ingen direkt satir vi har sett än. Det är ett collage av verkligheten. Frågan är, handlar spelet om att skjuta influensers eller om att bli en influenser?

Varför är det frågan?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Varför är det frågan?

För att det gör det till två helt olika spel? Jag är inte intresserad av ett spel som handlar om att bli en influenser. Eller att få så många följare som möjligt på sociala media. Handlar spelet istället om en old school gangster som skippar hela det jippot och istället gör satir av den livsstilen, då låter det kul.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

För att det gör det till två helt olika spel? Jag är inte intresserad av ett spel som handlar om att bli en influenser. Eller att få så många följare som möjligt på sociala media. Handlar spelet istället om en old school gangster som skippar hela det jippot och istället gör satir av den livsstilen, då låter det kul.

Vem tror att spelet skulle handla om att bli en influencer?

Trailern visar upp världen man spelar i. Precis som deras tidigare trailers.
Världen bygger på vår egna värld.
TikTok eller annan social media är tyvärr en stor del av vår värld.
Därför är det en stor del av trailern.

Om någon tror att man spelar som en Gen Z TikToker så är man lite vilsen.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vem tror att spelet skulle handla om att bli en influencer?

Trailern visar upp världen man spelar i. Precis som deras tidigare trailers.
Världen bygger på vår egna värld.
TikTok eller annan social media är tyvärr en stor del av vår värld.
Därför är det en stor del av trailern.

Om någon tror att man spelar som en Gen Z TikToker så är man lite vilsen.

Jag hoppas det.
Jag hoppas också att Troy Baker är huvudkaraktären, och sist så hoppas jag att hans karaktär är "I'm to old for this"

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag hoppas det.
Jag hoppas också att Troy Baker är huvudkaraktären, och sist så hoppas jag att hans karaktär är "I'm to old for this"

Du hoppas att man spelar som en influencer?

Medlem

Problemet med sådant folkmyller är att det blir djävulskt svårt att undvika olyckor om du kör en snabb bil och olyckor drar ju till sig bängen

Medlem
Skrivet av itsnotme:

För att det gör det till två helt olika spel? Jag är inte intresserad av ett spel som handlar om att bli en influenser. Eller att få så många följare som möjligt på sociala media. Handlar spelet istället om en old school gangster som skippar hela det jippot och istället gör satir av den livsstilen, då låter det kul.

Jag hörde att de läckt information om att man tänker refaktorera om spelet och döpa det till GIA (Grand Influenser Auto) och att man tagit bort all kriminalitet för att vara mer woke. Man ska tydligen också att implementera ett obligatoriskt "safe drive"-mode så att influensern man spelar inte kan lämna körbanan och så att bilen (som man måste ha köpt för inarbetade pengar) automatiskt stannar vid rödljus. Istället för vapen kommer det gå att köpa olika kameror, mobiler, appar och bildfilter etc som man kan använda för att slå världen med häpnad.

För att tjäna ihop pengar innan man slår igenom ska man kunna ta ett hederligt jobb - till exempel som gatsopare eller glassförsäljare i realtid men bara om man först klarar en halvtimmes anställningsintervju. Misslyckas man får man skriva en ny ansökan till ett nytt jobb. Det talas om att det ska finnas upp till 4000 olika jobb att söka - men vissa kräver att man går en utbildning först.
Utbildning ges på särskilda skolor i realtid men kräver att man först jobbat ihop till terminsavgiften. Skolorna ska för övrigt vara riktigt bra ställen att börja sin karriär som influenser på -men sköter man inte studierna åker man ut på gatan igen och får ta ett lågbudgetjobb.

När man når 100 000 följare kommer man att få en medalj och sedan börjar spelet om.

Det är som sagt obekräftade uppgifter än så länge - men för de som gillade GTA för kriminaliteten, våldet, gameplayet och att det var så politiskt inkorrekt så kommer nog nästa trailer som en kalldusch.

Medlem
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller?

Åh jo det finns det. Men det kanske inte är lika vanligt.

Har själv aldrig använt TikTok. Snapchat samma sak.
Det tar så mycket tid från ens vanliga liv att man inte pallar. Slöseri med tid helt enkelt. Överflöd av tid hade man när man var i skolåldern, nu som vuxen har man typ ingen tid åt sig själv längre. Speciellt inte för de som har barn heller.

Har väldigt svårt att se varför man skulle hålla på med TikTok överlag, men speciellt inne i ett spel. Givetvis gör det spelet mycket mer levande men oh boy...TikTok i en låstas värld, nej tack!

Medlem
Skrivet av Josef K:

Jag hörde att de läckt information om att man tänker refaktorera om spelet och döpa det till GIA (Grand Influenser Auto) och att man tagit bort all kriminalitet för att vara mer woke. Man ska tydligen också att implementera ett obligatoriskt "safe drive"-mode så att influensern man spelar inte kan lämna körbanan och så att bilen (som man måste ha köpt för inarbetade pengar) automatiskt stannar vid rödljus. Istället för vapen kommer det gå att köpa olika kameror, mobiler, appar och bildfilter etc som man kan använda för att slå världen med häpnad.

För att tjäna ihop pengar innan man slår igenom ska man kunna ta ett hederligt jobb - till exempel som gatsopare eller glassförsäljare i realtid men bara om man först klarar en halvtimmes anställningsintervju. Misslyckas man får man skriva en ny ansökan till ett nytt jobb. Det talas om att det ska finnas upp till 4000 olika jobb att söka - men vissa kräver att man går en utbildning först.
Utbildning ges på särskilda skolor i realtid men kräver att man först jobbat ihop till terminsavgiften. Skolorna ska för övrigt vara riktigt bra ställen att börja sin karrär som influenser på -men sköter man inte studierna åker man ut på gatan igen och får ta ett lågbudgetjobb.

När man når 100 000 följare kommer man att få en medalj och sedan börjar spelet om.

Det är som sagt obekräftade uppgifter än så länge - men för de som gillade GTA för kriminaliteten, våldet, gameplayet och att det var så politiskt inkorrekt så kommer nog nästa trailer som en kalldusch.

Jag tror du missförstår mig. Jag är inte intresserad av bankrån eller droger. Så ett typiskt GTA spel är inget för mig. Vad jag är intresserad av är att skjuta dumma människor. Rensa bort dem som är lite sämre, för att skapa en bättre värld. Så det hade varit roligt om detta spel tillät det. Annars så flyger detta spel under min radar. Jag är mannen som stannar vid rödljuset i GTA

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror du missförstår mig. Jag är inte intresserad av bankrån eller droger. Så ett typiskt GTA spel är inget för mig. Vad jag är intresserad av är att skjuta dumma människor. Rensa bort dem som är lite sämre, för att skapa en bättre värld. Så det hade varit roligt om detta spel tillät det. Annars så flyger detta spel under min radar. Jag är mannen som stannar vid rödljuset i GTA

Håller med om att spel som kombinerar folkmord med att föja trafikregler är en underskattad spelgenre som borde få större uppmärksamhet. Tyvärr är vi rätt få som förstår storheten i sådana spel.

Jag tror tyvärr GTA kommer att sikta på mer lättsmält gangstervåld och trafikkaos även denna gång. Vi får sätta vårt hopp till GTA VII om inget annat spelföretag hakar på idén.

Medlem
Skrivet av Josef K:

Håller med om att spel som kombinerar folkmord med att föja trafikregler är en underskattad spelgenre som borde få större uppmärksamhet. Tyvärr är vi rätt få som förstår storheten i sådana spel.

Jag tror tyvärr GTA kommer att sikta på mer lättsmält gangstervåld och trafikkaos även denna gång. Vi får sätta vårt hopp till GTA VII om inget annat spelföretag hakar på idén.

haha jag visste att vi låg på samma våglängd ✊

Medlem

Inte så mycket satir i denna trailern utan snarare en IRL Florida simulator då flertalet av klippen i trailern är baserat på verkliga händelser haha.https://www.youtube.com/watch?v=mtGWI1k0qhs

Medlem
Citat:

Brasklappen: det är ingen gameplay-trailer utan en film som satts samman för att vara en frestande.

Hwatt? Är trailern inte gameplay?

Har inte deras trailers (i samma stuk) alltid varit gameplay?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av estling:

Ett spel gjort för Gen Z känns det som, finns väl ingen över 35 som använder TikTok, eller? Vet ej om jag orkar faktiskt... zzz

Spelet kan ju referera till TikTok eller använda det som något plot-element osv även fast man inte använder TikTok/är för gammal?

Dom har väl haft med och gjort satir av nya sociala medier osv i nästan varje spel?

T.ex. Du får ett uppdrag där du ska köra något galet/livshotande stunt med hen i bilen, bara för dom vill fånga en bra TikTok?
That's pretty funny.
Man behöver inte själv använda TikTok för att det ska funka.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror du missförstår mig. Jag är inte intresserad av bankrån eller droger. Så ett typiskt GTA spel är inget för mig. Vad jag är intresserad av är att skjuta dumma människor. Rensa bort dem som är lite sämre, för att skapa en bättre värld. Så det hade varit roligt om detta spel tillät det. Annars så flyger detta spel under min radar. Jag är mannen som stannar vid rödljuset i GTA

Breivik-vibbar


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Breivik-vibbar

Smicker biter inte på mig, endast logiska argument i dessa dialoger. Man jag är mer och mer positiv ju mer jag ser av GTA trailern

12
Skriv svar