Frontiers Warhammer-strategispel ser ut att ha floppat

Robot
Frontiers Warhammer-strategispel ser ut att ha floppat

Aktien har fallit med 20 % och företaget ska återigen fokusera på management-spel.

#Frontier-developments, #Realms-of-ruin, #nyhetstips


Medlem

Tja, det handlar nog även om marknadsföring då jag inte ens visste om att spelet redan var ute och har varit det så pass länge att man kan bedöma hur det presterat.

Inte för att jag är någon sorts maktfaktor inom spelindustrin direkt men som någon som är alldeles för insnöad på såväl digitala spel som Warhammer har jag följt det här spelet på distans och med ett ljummet intresse och visste egentligen bara att det skulle släppas nu till höst eller vinter. Trots att jag dagligen är inne på en handfull spelsidor och har spelrelaterade YouTube-klipp igång 5-6 timmar när jag arbetar är denna artikeln den första gången jag inser att spelet de facto redan släppts. Var är FZs recension?!!?¿

Hursomhaver blir det nog ett köp härifrån åtminstone

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tja, det handlar nog även om marknadsföring då jag inte ens visste om att spelet redan var ute och har varit det så pass länge att man kan bedöma hur det presterat.

Får nog hålla med dig en del där. Visste inte det hade släppts och av all reklam jag har sett så har jag ingen aning vad det är för typ av spel, bara att det är Warhammer(Age of Sigmar verkar det som...) och nån form av Strategi.

Redaktör
Ponny

Trist. Spelade det på Gamescom och tyckte det fanns potential. RTS-mys. Men även om marknadsföringen tycks ha varit noll, nada, zip får det inte kanonbra omdöme på Steam heller.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

RTS är en pytteliten genre nuförtiden, och den trogna skaran som gillar det är väldigt specifika med vad dom gillar. denna typ av mer casual RTS upplevelse kommer ha en väldigt liten potentiell målgrupp.

Är jättetaggad på Stormgate men även det spelet kommer vara extremt litet om man räknar i mängd spelare relativt till "populära" spel, bara som ett resultat av att folk som aktivt köper och spelar RTS spel nuförtiden är väldigt få i relation till andra större genres av spel.

Så att gå efter en så nischad genre och sedan skapa något som dom få som gillar den genren inte är intresserade av är en väldigt vågad strategi. Ifall man lyckas och hittar någon ny casual RTS publik så kanske man får en succé men då krävs det en hel del talang, röta och marknadsföring.

Är medveten om att det är en väldigt cynisk och business-focused syn på branschen, men ifall jag stod för plånboken på det företaget och någon kom till mig med förslaget att göra ett mer casual RTS utan basbyggande och mer fokus på controller istället för MnK, så skulle jag be dom lämna rummet. Spelet kanske inte kostade sjukt mycket att utveckla osv, men det finns ju en viss förlust av tid som skedde här också.

Medlem

Känns som att det gick i DoW 3 fällan, gjorde ett spel som tekniskt folk inte vill ha

Att de inte kan replikera DoW 1 eller/ok 2 är mot min förståelse...

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tja, det handlar nog även om marknadsföring då jag inte ens visste om att spelet redan var ute och har varit det så pass länge att man kan bedöma hur det presterat.

Inte för att jag är någon sorts maktfaktor inom spelindustrin direkt men som någon som är alldeles för insnöad på såväl digitala spel som Warhammer har jag följt det här spelet på distans och med ett ljummet intresse och visste egentligen bara att det skulle släppas nu till höst eller vinter. Trots att jag dagligen är inne på en handfull spelsidor och har spelrelaterade YouTube-klipp igång 5-6 timmar när jag arbetar är denna artikeln den första gången jag inser att spelet de facto redan släppts. Var är FZs recension?!!?¿

Hursomhaver blir det nog ett köp härifrån åtminstone

Jag hade inte ens hört talas om spelet förrän idag, och då spelar jag ändå till stor del strategispel, så din teori verkar stämma ganska bra. 😅

Medlem

Tror detta är en generations fråga.
Dom som gillar strategispel, warhammer och måla figurerär 40-50 år nu. Naturligtvis är spelutvecklarna också i denna ålder och gör spel dom själva gillar. Men dom yngre generationerna idag är mer för battle royale, arena spel, survival osv.
Dom sitter garanterat inte och målar age of sigmar figurer en fredag kväll som kanske utvecklarna gör.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Känns som att det gick i DoW 3 fällan, gjorde ett spel som tekniskt folk inte vill ha

Att de inte kan replikera DoW 1 eller/ok 2 är mot min förståelse...

Det är som att de försöker göra en ny typ av RTS som ska tilltala fler, men då lyckas göra ingen intresserad istället. Blev frestad installera DOW1/2 nu och köra lite.

Samtidigt är det förstås bra med förnyelse och innovation och inte bara more of the same. Men för en så inarbetad genre som RTS är det nog svårare, de måste verkligen lyckas 100% med de nya delarna då.

Medlem

Hört talas om det mycket, men då jag följer Warhammer för figurer för bordsspelande är det kanske mer naturligt. Varit ganska stort påslag för detta spelet i de kanalerna samt att Angry Joe med flera nämnt det och spelat det. Det ser fint ut, men skit-trist att spela för att vara ärlig och många som testat det säger att det är fördummat och tagit det sämsta från DOW3 och gjort ett sten sax påse system.
om det stämmer eller ej vetisjutton, men det får en ju inte att bli direkt sugen. Spelet ser bara rätt trist ut helt enkelt. Jag är inte heller någon större fan av den nya Age Of Sigmar världen som ser mest ut som guldnissar som gyttjebrottas.

Hade ju varit kul med ett spel i DOW 1 eller 2 i Warhammer värld som är lite uppdaterat. DOW2 skulle väl kunna passa bra för Killteam eller Warcry skulle man ju kunna tycka...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Håller med det som en del andra har sagt, spelet luktar väldigt mycket DoW 3, och alla som gillade den serien eller som gillar RTS i största allmänhet vet att hålla sig långt borta från DoW 3 luktande saker.
Lite konstigt att utvecklare och/eller utgivare gick i den fällan igen med tanke på DoW 3s magplask. Eller trodde man att den formulan skulle funka bättre i Age of Sigmar på något vis?

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tror detta är en generations fråga.
Dom som gillar strategispel, warhammer och måla figurerär 40-50 år nu. Naturligtvis är spelutvecklarna också i denna ålder och gör spel dom själva gillar. Men dom yngre generationerna idag är mer för battle royale, arena spel, survival osv.
Dom sitter garanterat inte och målar age of sigmar figurer en fredag kväll som kanske utvecklarna gör.

Jag tror du underskattar hur figurspelsobbyn har växt. Kanske framför allt 40K har blivit riktigt stort. Visst, mycket hos vuxna, men bara 40-50 tror jag absolut inte stämmer. Känns som segmentet 20-40 är enormt, men även tonåringar.

Ang spelet i sig är det verkligen skumt.
Jag surfar lite spelnyheter i princip dagligen.
Och kollar på flera kanaler om Warhammer och figurmålning i veckan. Och det här spelet har jag faktiskt sett fram emot. Började spela Warhammer Fantasy figurspelet pga Shadow of the Horned Rat och Dark Omen. Och har även börjat lira 40k.
Men som varit helt ointresserad av AoS till på senare tid. Saknar något spel att liksom doppa tårna i världen med. Tänkte att det här RTS liret blir perfekt.
Sen släpps det och jag har inte ens hört om det.

Någonstans får de skylla sig själva. Eller de som publicerar kanske snarare.

Medlem

Ingen känner något för Age of Sigmar. Att inte välja Old World eller 40k är ett misstag för alla som gör licensprodrodukter.
Visst, gubbsen säljer och figurspelet är kul. Men det saknar själ jämfört med de två andra, och då bryr sig inte folk av sig själva.

Medlem

Realms of Ruin har flashat förbi på youtube i några månader, men det har liksom aldrig sett så intressant ut. Gett känslan av ett halv-futuristisk fantasy där riddare springer omkring med "high-tech crossbows" men använder dem som hammare i närstrid (fråga inte, jag vet inte heller varför).
Tittar på betygen på Steam och där har det fått "Mixed reviews", så verkar inte vara någon hit för dem som köpt det heller.
Tyvärr, hade varit kul att prova på ett spel i Age of Sigmar, men det här spelet får nog vänta tills det blir rea för min del ^^
Anyhow, kul att de fortsätter stödja Elite Dangerous, ett rymdspel jag kan ha kul med stundvis

Medlem

Age of Sigmar är inte en jättepoppis setting jämfört med Old World heller. Jag älskar Warhammer men skyr AoS som pesten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Age of Sigmar är inte en jättepoppis setting jämfört med Old World heller. Jag älskar Warhammer men skyr AoS som pesten.

Nja det är väl snarare så att det inte är så poppis hos gamla gardet av WHFB älskare från 8:ed men sett mycket snack i communityn att AoS räddade Games Workshop. WHFB blödde tydligen pengar med en liten dedikerad community. Därav den rushade End Times kampanjen osv. Personligen håller jag med om att jag föredrar old world settingen men miniatyrerna som kommer från AoS är så himla mycket bättre än WHFB men även mycket av det som kommer från Warhammer 40K.

Medlem

Gillar warhammer. Hade absolut kunnat spela /köpa spelet ifall det inte hade varit om människor. Hade det varit Nurgle eller något annat roligt man spela som, då hade jag nog köpt.


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Ingen känner något för Age of Sigmar. Att inte välja Old World eller 40k är ett misstag för alla som gör licensprodrodukter.
Visst, gubbsen säljer och figurspelet är kul. Men det saknar själ jämfört med de två andra, och då bryr sig inte folk av sig själva.

håller med, det viktigaste med dessa spel är inte att AoS är populärt hos dom som köper och spelar tabletop, det viktigaste är att det är populärt hos dom som inte gör det. Om jag skulle fråga folk på gatan så skulle chansen vara oerhört större att dom har iaf en aning om vad 40k är för något jämfört med AoS

1
Skriv svar