Half-Life fyller 25 år och firas med massa godsaker

Medlem

Half Life 2 är ett spel som jag faktiskt spelar om kampanjen efter 2-3 års mellanrum. Finns det flera som gör samma sak?

Medlem

" John Carmack beskrev det ju till och med någon gång i stil med att storyn i spel är som i en porrfilm" haha det där minns jag inte att jag hört förr men håller nog med

Skribent
Skrivet av Gaara:

" John Carmack beskrev det ju till och med någon gång i stil med att storyn i spel är som i en porrfilm" haha det där minns jag inte att jag hört förr men håller nog med

Kollade upp exakta citatet nu och det var:

"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."

🤣


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kollade upp exakta citatet nu och det var:

"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."

🤣

Ah klockrent! , du jag snor det citatet

Medlem

Körde igenom ettan med expansioner för inte så längesedan, men tvåan kan jag allt installera


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Blue Shift var riktigt bra tycker jag. Bra dokumentär med, även om det var några år sedan man spelade och drev fansite (half-life2.se) så har man vuxit upp med detta spel :- )

Medlem
Skrivet av estling:

Blue Shift var riktigt bra tycker jag. Bra dokumentär med, även om det var några år sedan man spelade och drev fansite (half-life2.se) så har man vuxit upp med detta spel :- )

Synd att det är så kort bara. 3 timmar

Medlem
Skrivet av showerguy:

Half Life 2 är ett spel som jag faktiskt spelar om kampanjen efter 2-3 års mellanrum. Finns det flera som gör samma sak?

Det är samma här, mest episoderna som får en omspelning dock av någon anledning. Tillhör den opopulära skaran som aldrig riktigt förstod HL1 storhet, stora framsteg i AI till trots, men HL2 däremot är en odödlig klassiker som håller än idag utan behov av moddar och HD texturer.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag säger det ännu en gång, spel var bättre förr. Kanske inte tekniskt, men definitivt designmässigt.

Har suttit hela kvällen ed Half-Life, och var tvungen att slita mig ifrån det. Det finns knappt några spel som släppts de sista 10-åren som jag verkligen blivit uppslukad av.

Inga komplicerade system, ingen leveling, upgraderings system eller "progression" eller annat onödigt krafs, bara att tuta och köra!

Exakt. Det är precis så jag gillar mina spel, bara att starta upp och börja spela.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kör fortfarande ibland och även Black Mesa är ju ett toppen spel.

Skribent
Skrivet av Maguz:

Det är samma här, mest episoderna som får en omspelning dock av någon anledning. Tillhör den opopulära skaran som aldrig riktigt förstod HL1 storhet, stora framsteg i AI till trots, men HL2 däremot är en odödlig klassiker som håller än idag utan behov av moddar och HD texturer.

Tror man måste ta 1an i kontext med när det släpptes. Alla fps då var mest ränna runt i labyrinter och leta nyckelkort. Ett fps med story var unikt. I samma veva kom ju Unreal och SIN, men inget av dem hade riktigt samma berättande.

2an byggde däremot vidare på allt och som du säger, det håller även idag både spelmässigt och grafiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Jozo:

Någon annan som får felmeddelandet "Failure, No licenses" när man försöker ta hem Hl1?

Skrivet av Maguz:

Varit strul med den där till och från av någon anledning så du får försöka kolla in om du kan ta den ett par gånger om dagen tills den 20e. Fungerade när den först las upp, slutade fungera, började fungera igen dagen efter, nu funkar den tydligen inte igen osv.

Gå in på Half life sidan i Steam istället och där lägg till i ditt bibliotek så går den att ladda ner

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror man måste ta 1an i kontext med när det släpptes. Alla fps då var mest ränna runt i labyrinter och leta nyckelkort. Ett fps med story var unikt. I samma veva kom ju Unreal och SIN, men inget av dem hade riktigt samma berättande.

2an byggde däremot vidare på allt och som du säger, det håller även idag både spelmässigt och grafiskt.

Ska tilläggas att jag var en quake-fanboy vid tillfället men jag har lagt till det i kalkylen så att säga. Visst, AI'n, storyn, introt med tågtouren och allt det där var riktigt trevligt i kontrast till alla andra spel vid tillfället. Facehuggers i ventilationstrumman och banka sönder saker med kofoten också. Förutom gunplay så var det utan tvekan en betydligt bättre singleplayer-upplevelse än något annat FPS just då, ett stort kliv framåt. Men hyllningarna det får begriper jag fortfarande inte 25 år senare. Den ofärdiga alien-delen verkar ingen vilja prata om heller.

Men samtidigt.. när den första biten var över så var jag riktigt jävla uttråkad rent ut sagt. Jag drabbas av samma "vafan är det här" till och med när jag kört Black Mesa. Den där banan med massa rör var rena jävla mardrömmen att ta sig igenom, var ett par andra tillfällen också där jag satt som i ett gammalt peka-klicka äventyr och kontrollerade varje pixel och kombination för att ta mig vidare.

För mycket praise i mina ögon.. HL2 däremot förtjänar alla lovord det får för fyfan vad bra det är. Det är den riktiga stjärnan i serien. Kan spela om det för evigt. Finns absolut noll i mig som vill spela igenom HL1 igen, enda anledningen att jag slutförde Black Mesa var för att de pysslat till alien-delen och gjort den riktigt fin. Att jag kör om Halflife: Source eller liknande kommer aldrig att ske.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Tillhör den opopulära skaran som aldrig riktigt förstod HL1 storhet, stora framsteg i AI till trots, men HL2 däremot är en odödlig klassiker som håller än idag utan behov av moddar och HD texturer.

Vi tillhör nog samma opopulära grupp för jag har aldrig förstått HL2s storhet.

För mig var det ett vackert teknikdemo gjort för att sälja spelmotorn. Fantastisk fysik för sin tid och de olika delarna visade upp mycket häftigt man kunde göra men med en oengagerad historia som mest känns/kändes meh.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Ska tilläggas att jag var en quake-fanboy vid tillfället men jag har lagt till det i kalkylen så att säga. Visst, AI'n, storyn, introt med tågtouren och allt det där var riktigt trevligt i kontrast till alla andra spel vid tillfället. Facehuggers i ventilationstrumman och banka sönder saker med kofoten också. Förutom gunplay så var det utan tvekan en betydligt bättre singleplayer-upplevelse än något annat FPS just då, ett stort kliv framåt. Men hyllningarna det får begriper jag fortfarande inte 25 år senare. Den ofärdiga alien-delen verkar ingen vilja prata om heller.

Men samtidigt.. när den första biten var över så var jag riktigt jävla uttråkad rent ut sagt. Jag drabbas av samma "vafan är det här" till och med när jag kört Black Mesa. Den där banan med massa rör var rena jävla mardrömmen att ta sig igenom, var ett par andra tillfällen också där jag satt som i ett gammalt peka-klicka äventyr och kontrollerade varje pixel och kombination för att ta mig vidare.

För mycket praise i mina ögon.. HL2 däremot förtjänar alla lovord det får för fyfan vad bra det är. Det är den riktiga stjärnan i serien. Kan spela om det för evigt. Finns absolut noll i mig som vill spela igenom HL1 igen, enda anledningen att jag slutförde Black Mesa var för att de pysslat till alien-delen och gjort den riktigt fin. Att jag kör om Halflife: Source eller liknande kommer aldrig att ske.

Ofärdig alien-del? Inget ofärdigt med Xen. Men det är definitivt inte den bästa delen av spelet.

Bana med massa rör??

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ofärdig alien-del? Inget ofärdigt med Xen. Men det är definitivt inte den bästa delen av spelet.

Bana med massa rör??

Vet inte vad den kallas, det är massa rör och rullband. Kanske något de lagt till i Black Mesa vad vet jag, det var ju ett tag sen som sagt jag körde originalet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Vi tillhör nog samma opopulära grupp för jag har aldrig förstått HL2s storhet.

För mig var det ett vackert teknikdemo gjort för att sälja spelmotorn. Fantastisk fysik för sin tid och de olika delarna visade upp mycket häftigt man kunde göra men med en oengagerad historia som mest känns/kändes meh.

Trodde inte det fanns någon som inte gillade HL2, men tydligen

Tech-demo känns inte riktigt rättvist.. finns ju hur mycket djup som helst, leken med fysikmotorn är inte sämre än andra delar av spelet. Doom 3 däremot som kom ut samma år kan vi börja prata tech-demo för att sälja spelmotorn. Gör ont i hjärtat men så var det definitivt. Spelade om det och expansionen för ett par år sen och fyfan vad uttråkad jag var, hur mycket jag än ville älska det. Där kan vi snacka själlöst. Att bara ta ner en strider för första gången i HL2 var mer upplevelse än hela spelet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

En tiominuters session på boot_camp igår.. Minnena kom tillbaka. 🙃 Pulsen i max direkt! Inte rört nåt onlinespel på många år.. Roligt att se att det fanns befolkade servrar! Men kanske många nya som passar på att testa när det nu var gratis en sväng. Mycket mycket HLDM blev det där runt 2000! 😅

Medlem

signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ofärdig alien-del? Inget ofärdigt med Xen. Men det är definitivt inte den bästa delen av spelet.

Bana med massa rör??

Gissar på 'Residue Processing'. Ja en ganska tråkig del. Känns definitivt mer daterad med mer Quake liknande färgskala.

Medlem

Det jag minns bäst i tidningsvärlden är engelska PC-Gamers omslag innan Half-life.
”The fight between Quake II and Unreal is decided by Half-life” <—- Inte exakt men nära. Debatten stod ju mellan de två stora FPS som gällde då. Så kommer Half-life från Ingenstans (Valve var okända) o bara tar tronen!

Spelmässigt så var det demo:t från PC- Gamer (uplink). Det var bra. Alla vapen hade två sätt att skjutas på.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Kollade upp exakta citatet nu och det var:

"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."

🤣

Jag minns det! Var väl från PC-Gamer? Media frågade om historien o berättandet i DOOM 3 o gav sig inte. Till slut blev John Carmack frustrerad o utbrast ditt citat 😄

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det jag minns bäst i tidningsvärlden är engelska PC-Gamers omslag innan Half-life.
”The fight between Quake II and Unreal is decided by Half-life” <—- Inte exakt men nära. Debatten stod ju mellan de två stora FPS som gällde då. Så kommer Half-life från Ingenstans (Valve var okända) o bara tar tronen!

Spelmässigt så var det demo:t från PC- Gamer (uplink). Det var bra. Alla vapen hade två sätt att skjutas på.

Jag minns det! Var väl från PC-Gamer? Media frågade om historien o berättandet i DOOM 3 o gav sig inte. Till slut blev John Carmack frustrerad o utbrast ditt citat 😄

PCGamer är och förblir den bästa skithuslektyren som någonsin gjorts, med En Ding Ding Värld som stark tvåa.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

12
Skriv svar