Medlem
Satisfactory

Spelet är fortfarande i early access men efter att ha spenderat över 600 timmar är jag ganska säker på vad jag anser om spelet och är redo att dela mina åsikter om spelet.

Satisfactory är ett factory-buildingspel i förstaperson där måste balansera att utveckla sina fabriker men inte överstiga den egna energiproduktionen. Man börjar spelet med att välja ut en av fyra landningsplatser på planeten Massage-2(A-B)b, man är en anställd av megaföretaget FICSIT Inc och ens mål är att skicka upp produkter upp via en rymdhiss, allt för att företaget ska blomstra.

Det första man slås av är grafiken och miljöerna, stora öppna ytor med kullar och grottor om vart annat med naturliga vägar däremellan. Det spelbara området är uppdelat i olika områden från gräsfält till sten- och sandöknar, lummiga skogar och mörka träsk. Olikt många andra factory-buildingspel är inte världen procedural generated utan alla miljöerna är handbyggda och det märks, man kan spendera gott om tid med att bara vandra runt i världen eller köra runt med bilen som man senare låser upp.
Grafikmässigt tycker jag det ser jättebra ut men ju längre man spelar och bygger mer och mer så rullar det allt sämre. Men de fortsätter optimera spelet i bra takt så det blir bättre. Förhoppningsvis när det väl släpps 1.0 är optimering ok.

Ett av startområdena, i mitten av skärmen är rymdhissen.

Men detta är ingen walking-sim, den vackra miljön kommer snart täckas av fabriker i alla dess slag och kolkraftverken kommer snart spotta ut svart rök. Till sin hjälp har man bygg-pistol, med hjälp av nanorobotar kan du enkelt bygga transportband, constructors och väggar och allt däremellan.
Grundresurserna är järn och koppar men fler kommer låsas upp ju längre du kommer. Järnmalmen du bryter måste smältas till järntäckor, järntackorna kan du sedan göra järnplattor eller järnstångar. Av stängerna kan du sedan göra skruvar. Kombinera skruvarna med järnplattor så gör du förstärkta järnplattor, av dessa kan du bygga snabbare transportband som kan leverera mer järnmalm så du kan smälta ännu mer tackor. Kopparn är mer inriktad på koppartråd som senare kan bli kablar för att få ut elen till alla dina constructors.

I öknen finns det gott om plats att bygga på.

Såhär fortsätter hela spelet. Men man blir inte överväldigad direkt utan det byggs på ett naturligt sätt. Man har en HUB där man får och löser in sina mål för att låsa upp nya saker. Det är uppdelat på olika nivåer och på varje nivå kan du välja vad du ska låsa och vad som behövs för det. När du landar har du endast tillgång till att bygga små gruvdriftsrobotar som gräver upp malmen och sedan måste du manuellt smälta ner det till järntackor. Snart har du låst upp en smältugn som smälter det åt dig. Sen låser du upp en constructor som kan bygga järnplattor och stänger åt dig. Sen låser du upp en större gruvmaskin och transportband som levererar malmen till smältugnen och sen vidare till en constructor. Sen låser du upp en splitter som kan dela på bandet upp till flera smältugnar. Låser du upp snabbare transportband och bättre gruvmaskiner kan malmen gå till fler smältugnar som kan gå till fler constructors. Vilket gör att du kan återvända till tidigare byggda fabriker och förbättra dem. Gillar du att utforska kan du också hitta hårddiskar med alternativa recept för att bygga produkter vilket möjliggör helt andra sätt att bygga sina slutprodukter på.

Kombinerat med HUB så har du också en rymdhiss som behöver utvecklas och byggas på. Första nivån är väldigt simpel då du endast behöver 50 stycken så kallade smart plates men det ökas upp i svårighetsgrad och antal. Alla resursnoder är också oändliga så man ta den tid man vill på sig.
Att förstå hur mycket man bygga i de olika maskinerna är lätt då allting styrs av produktion/minut. 30 järnmalm/minut blir till 30 järntackor/min som sedan blir till 20 järnplattor. Är ditt mål 60 järnplattor/minut behöver du alltså 90 järnmalm/minut. Man har fem olika nivåer av transportbälten, från 60/min upp till 780/min så det är maxgränsen. Slutprodukterna i spelet kräver ofta flera transportbälten i maxhastighet som levererar järn och kopparmalm för att endast producera enstaka produkter/min.

Min fabrik jag nog är mest stolt över.

Men att få till leverans av rätt produkter är inte det enda man behöver tänka på. Alla olika maskiner kräver såklart el för att fungera och överstiger du din kapacitet så går säkringen och allting på det nätverket stängs ner. Också naturlig utveckling av elproduktion, du börjar med att bränna pinnar och löv för ynka 30MW men slutar med kärnreaktorer som ger dig 2500MW. Däremellan finns det kolkraft och olika bränslereaktorer.

Insidan av en bränslefabrik

I början samlar du pinnar från marken och tar löv från buskar och slänger i en biomassbrännare som ger dig el, så i början av spelet måste du balansera att bygga fler constructors och samla in mer pinnar och löv. Ganska snabbt lär du dig att bryta ner pinnar och löv till biomassa som ger dig el under längre tid. Sen lyckas du bygga en motorsåg för att hugga ned träd och göra biomassan till en solid biomassa vilket ger dig el under längre tid. Början kan nog upplevas lite stressig då man måste ut och samla in resurser.

Men ganska så snart kommer du låsa upp kolkraft. Då kan du söka upp kol via din scanner. Kombinera kolen med vatten in i ett kolkraftverk och du får då ström utan att behöva göra något. Om du inte råkar bryta elen till dina kolgruvmaskiner som slutar leverera kol till generatorerna. Eller om du bygger för många maskiner som kräver el. Finns många sätt det gå fel på, och kan lova att det kommer det göra när du väl börjat spela. Felsökning är en stor del av spelupplevelsen.

Träskområdet i spelet. Här valde jag att lägga mitt kärnkraftverk. Till höger finns de tjugo stycken kärnreaktorer. Till vänster en aluminium- och batterifabrik

Hur är det att bygga fabriker då? Man kan göra det på många olika sätt. I början sätter man sina constructors och smältugnar på marken lite huller om buller. Men tidigt låser du upp betong så du kan bygga grundfundament. Finns absolut ingen fysik i byggandet så vill du göra svävande plattformar utan väggar och tak kan du det men vill du bygga en vacker byggnad kan du det, finns flera kosmetiska delar man låser upp. Men ärligt talat kommer det förmodligen se ut som en låda till att börja med. Finns inga rätt eller fel. Att bygga grundfundament, väggar och tak går fort, finns en funktion som gör att du kan bygga upp till tio delar på ett enda svep. Maskiner, transportbälten och elledningar går inte att göra på samma sätt. Går snabbt i början med enstaka maskiner med mer avancerade fabriker så kan antalet maskiner lätt överstiga hundratal olika då tar det tid. Men senaste uppdateringen finns det nu möjlighet att göra ritningar på en begränsad yta som sedan kan byggas med endast ett klick.

Stundtals är spelet riktigt snyggt, speciellt med de nya ljuseffekterna.

Spelet börjar lätt med att du kan bygga constructors, de tar in en produkt och producerar en produkt. Sen låser du upp assemblers som tar in två olika produkter. Sedan raffinaderier som tar in olika vätskor. Sedan mer avancerade maskiner som tar in upp till fyra produkter.

Världen är stor och resursnoder är väl utspritt. Funkar alldeles utmärkt att dra transportbälten över hela världen, de kräver ingen el och är relativt lätt att bygga. Men du har möjligheten att använda fordon för att transportera dina resurser. Till att börja med finns mindre lastbilsdrönare. Bygg en station, se till att de får bränsle och spela in vägen de ska köra, sedan fungerar allting av sig själv. Typ. Med självkörande fordon märker man av att det är early access, de kan helt plötsligt volta utan anledning men för det mesta så går det bra. De mindre lastbilarna kan bytas upp till stora dumprar som tar mer last.

Andra alternativet är tåg. Detta kan vara tidskrävande då det krävs att du bygger räls till det. Men när det väl är igång fungerar det bra. Se till att signalera korsningar korrekt så det inte blir några trafikstockningar. Hänt mig flera gånger, ett tåg som står still leder till att det helt plötsligt står tjugo tåg helt stilla. Bland annat mitt koltåg som leverar kol till min avancerade turbobränslefabrik som ger mig all min el. Helt plötsligt är all elen slut och tågen som går på el kan nu inte köra framåt. Kan manuellt flytta kol men mina maskiner kan inte skapa något bränsle till mina reaktorer så då behövs det byggas ett nytt kraftverk avskilt från huvudnätet för att sätta igång processen. Redundans är bra. Senaste uppdateringen lade till möjligheten att avskilja och prioritera de olika elnäten, det skapar lite mer jobb men kan rädda dig i slutändan.

Blir signalerna fel stannar tågen.

Djur finns i spelet, vissa fredliga och bara flyger runt medan andra vaktar sina revir och anfaller dig när du kommer nära.

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Gillar du factory-buildingspel är Satisfactory något du absolut borde spela. Är du som jag och gillar ordning och reda är det lätt att bygga raka fina linjer och fabriker, men är oordnad kan du låta dina bälten gå kors och tvärs. Om du vill spela med någon går det okej, när fabrikerna blir större så funkar det sämre tyvärr. Förhoppningsvis kan de få ordning på multiplayer för kan vara helt fantastiskt. Spelet är fortfarande något år ifrån en riktig release men väl värt pengarna.

Satisfactory
4
Mycket bra
+
Designen och miljön
+
Valfriheten att tackla problem
-
Optimeringen
-
Kan stundtals kännas överväldigande
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Väldigt roligt spel som är lätt att fastna i och jag har typ gjort allt som går att göra.
Jag har själv 497 timmar i Satis men min fabrik är inte i närheten av att vara lika välkonstruerad som din
Gillar man Factorio (som jag har 644 timmar i) då gillar man detta.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Väldigt roligt spel som är lätt att fastna i och jag har typ gjort allt som går att göra.
Jag har själv 497 timmar i Satis men min fabrik är inte i närheten av att vara lika välkonstruerad som din
Gillar man Factorio (som jag har 644 timmar i) då gillar man detta.

Tack! Hade lite drygt 400 timmar innan jag startade den här, klarade sista nivån på rymdhissen efter runt 200 timmar. Men riktigt nöjd överlag med hur den här blev, har en järnväg runt hela ön så kan absolut fortsätta bygga på den för att öka ännu mer produktion!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Tack för recension.
Denna typ av spel intresserar mig men aldrig provat.
På ett sätt får jag sådana där vibbar att det är ett sånt där spel som finns på mobiler bla. tex där man får en poäng av en grön sten men sen betala 100 ppoäng för att kunna skapa en röd sten som ger 5 poäng osv i typ oändlighet, om ni förstår vad jag menar och då blir jag avskräckt 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Har de inte släppt det än? Köpte det för många år sedan och som du beskriver är det lätt att bli överväldigad. Inte ett spel man sätter på efter en tuff dag på jobbet om man säger så.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Har de inte släppt det än? Köpte det för många år sedan och som du beskriver är det lätt att bli överväldigad. Inte ett spel man sätter på efter en tuff dag på jobbet om man säger så.

Nej det har de inte men skulle säga att det närmar sig. Skulle inte vara förvånad om det är släppt 2024, kanske upp till första halvan av 2025.

Det handlar mycket om att dela in det, sätta delmål som man kan pricka av. Jag blev väldigt fast i det ett tag.

Nackdelen med detta jämfört med Factorio är att i slutet innebär det stora fabriker som måste byggas för hand, i Factorio har man bots som lätt kan kopiera hela delar.

Blueprints de släppt har gjort det bättre, hade önskat att de var lite större dock. Men använder man det rätt är det fantastiskt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Releasehästryttare

Fantastisk bra spel, men utvekligen går i snigelfart, räknar med att vi vi inte får 1.0 patchen före 2027.
Det är 11 år efter de började med spelet -.-

Medlem

Sjukt snygg fabrik! Det tog ganska lång tid innan jag fattade att man kunde låsa upp väggar och liknande så jag spelade i kanske 100 timmar med enbart golv i mina fabriker. Nu har jag börjat använda väggar också men har inte tak på mina fabriker än.


signatur

PSN: OAKTHYR

Chefredaktör

Tack för fin recension! Oj vad jag har lagt ner timmar i detta spel, älskar det.
Jag vågar inte starta det nuförtiden för det är så lätt att fastna.

Medlem

Mycket bra spel med den kanske mest transparanta utvecklingen ever, varje vecka har dom en devstream och varje fredag? en typ "state of the game/Q&A"-video med community managern Snutt.

Trots att jag gillar spelet så blir det alldeles för komplext för min lilla peabrain och jag resortar till alldeles för många halvdana temporära* skitlösningar och manuell crafting istället för att sätta upp komplexa tillverkningskedjor som sköter allt automatiskt.

Men som Daniel säger här ovan, det här är ett spel som man spelar en timme eller 2 men när man tittar på klockan så har det egentligen passerat 5 timmar och det är mitt i natten.

*Spoiler: dom är aldrig temporära


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Grymt spel, spelat massor i co-op och kan verkligen rekommendera att spela det med två stycken. Sitta och planera tillsammans och man hinner med att göra lite mer på en sittning än om man är själv.

Bara för att man är två så glöms tiden bort även då, och sitter man där mitt i natten igen och undrar vart tiden tog vägen.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension! Oj vad jag har lagt ner timmar i detta spel, älskar det.
Jag vågar inte starta det nuförtiden för det är så lätt att fastna.

Jajamensan! "Jag ska bara göra det här"...och sen har 4 timmar gått.

Idag släpptes den senaste stora uppdateringen (Update 8) till standardversionen där man gick över till Unreal Engine 5

Medlem

Gillar verkligen spelet.
Men de har en underbar humor också.
Är man rädd för spindlarna i spelet så kan man gå in och slå på arachnophobia mode... Hur sjukt som helst. Ni måste testa. Det jamas ganska mycket.
Och nu när jag spelade i söndags byggde vi första tågstationen.
Den hette "skoevde c". De är inte helt friska i den där staden.

Medlem

Älskar dessa spel, har dock aldrig kört iväg sista delen i Satisfactory.
Men Factorio och Dayson project har jag dragit i mål.
Skulle säga att Satisfactory är bäst följt av Factorio.,,, önskar att det fanns fler liknande spel.

Medlem

Tack för bra recension! Jag har inte spelat själv ännu men väldigt intressant att läsa.

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Älskar dessa spel, har dock aldrig kört iväg sista delen i Satisfactory.
Men Factorio och Dayson project har jag dragit i mål.
Skulle säga att Satisfactory är bäst följt av Factorio.,,, önskar att det fanns fler liknande spel.

Satisfactory
Shapez
Mindustry
Factory Town
Automachef
Word Factori
Kubifaktorium
Autonauts
Hydroneer
Infinifactory
Dyson Sphere Program
Farlanders​​​​​​​​

Håller med om att Satisfactory, Factorio och Dyson Sphere Program är bäst så kan ju hända att man blir lite besviken på de mindre kända spelen. Mindustry tycker jag dock är att najs.

Medlem

Grymt kul spel. Spelat det en hög med timmar, men har låtit bli det senaste året för att inte spoila något för mig. Ska bli kul att sätta tänderna i det när det väl släppts på riktigt

Hoppas för övrigt på att spelet ska sälja så pass bra att de sen släpper en expansion. Kan lätt se att man skulle kunna ta raketen till andra planeter, sätta upp fler fabriker där, för att sedan massproducera material till att bygga en Dyson Sphere
(dvs MASSOR av research technologies, ingredienser och material att framställa)

Medlem

Bra recension @LancelotSwe! Har själv ett par hundra timmar i spelet men har inte maxat upp allt än, har blivit att man kör 100 timmar, pausar ett par månader och sedan börjar om igen på ny karta :). Helt klart roligast också att köra detta i coop! Har kört spelet sedan första alphaversionerna och tycker det fortfarande är galet kul att köra. Blir lätt rörigt efter ett tag men börjar att bygga fabriksbyggnader och expandera både i bredd och höjd.

Medlem

Läste recensionen, så jag köpte det, 190kr Iaf så ger detta mig BattleZone vibbar, strategi i FPS form. Ser framemot och testa! Tack för tipset

Medlem
Skrivet av Overdose:

Läste recensionen, så jag köpte det, 190kr Iaf så ger detta mig BattleZone vibbar, strategi i FPS form. Ser framemot och testa! Tack för tipset

Se till att inte behöva gå upp tidigt dagen efter du spelar det.

...det finns alltid en "ska bara" så sitter man där långt in på småtimmarna och putsar på sin fabrik.


signatur

IDKFA

Medlem

Har det liggandes i biblioteket, men nu är det "Dyson Sphere Program" som körs.

Har dragit mig lite då det känns som det kommer vara svårt med överblicken då man spelar i first person. Men kanske ska ge det ett försök till helgen.

Har ju till och med svårt med överblicken när man kommit en bit in i "Dyson Sphere Program", och där man spelar man ju ändå med överblick

Medlem

Det här har jag haft i min önskelista på steam hur länge som helst, kanske dags att köpa nudå

Medlem

Har ca 400h i detta spel, men enligt mig är detta ett klockrent exempel på ett av problemen med early access, när folk köper spelet ändå har utvecklarna ingen motivering till att faktiskt snabba på med utvecklingen och släppa ett färdigt spel. Känner att Going Medieval är i samma ringhörna. Jag installerar dessa 2 spel med ojämna mellanrum när det passerat något år och känner ofta i båda fallen att nästan inget hänt under året. Satisfactory är dock riktigt skoj om man orkar ta sig tiden

1
Skriv svar