Half-Life fyller 25 år och firas med massa godsaker

Robot
Half-Life fyller 25 år och firas med massa godsaker

Nej, 3an är INTE bekräftad.

#Half-life, #valve


Medlem

Min första sväng med Half Life 1 var när min äldre kusin lånade ut sin kopia, sedan var ja fast!
alla moddar man kört också, CS, TF, Firearms, They Hunger osv.

Half Life är nog det spel som fick mig att fastna helt för FPS, nog för ja gillade Quake men inte i samma höga grad som HL.

(Om man vill spela något som ser lite bättre ut så finns ju alltid även Black Mesa)

Medlem

Klassiker spelade genom Half life 1 för inte så länge sen, i VR så klart
Samtliga half life spel går att spela i VR som "riktiga VR-spel" idag tack vare suveräna vr versioner/moddar

Värt att nämna, Half life Alyx är på 66% Rabatt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare
Qus
Medlem

Half-life och främst moddarna saknar man. Det riktiga Counter-strike och Team fortress classic är ju helt underbara spel.

Medlem

Såg dokumentären med morgonkaffet, perfekt start på lördagen. Har goda minnen från när jag spelade half life 1 med voodoo 2 i 800x600 upplösning. Ett half life 2 RTX är ju på gång, ska bli spännande att få prova.

Ungefär 2 år senare släpptes gunman chronicles, som är half life fast med dinosaurier, det var lite ballt:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Fantastisk nörd rock'n'roll i dokumentären. Lite i kontrast till vad som pågick hos ID.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skrivet av Devan:

Bara för folk ger tips i nyhetstips tråden betyder inte det per automatik att det e där FZ får det ifrån när där kommer en artikel om just det.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Releasehästryttare
Skrivet av Snake Plissken:

Bara för folk ger tips i nyhetstips tråden betyder inte det per automatik att det e där FZ får det ifrån när där kommer en artikel om just det.

Johan ger aldrig tips tack, vilket är tråkigt för oss som hjälper till här på Fz.

Skrivet av Devan:

Johan ger aldrig tips tack, vilket är tråkigt för oss som hjälper till här på Fz.

Fast återigen.. bara för det finns på nyhetstips tråden är det inte säkert det är där dom får det ifrån


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent
Skrivet av Devan:

Johan ger aldrig tips tack, vilket är tråkigt för oss som hjälper till här på Fz.

Jag är jättetacksam som alla andra på FZ för tipsen och jag försöker skriva in när det är ett direkt tips jag ser i nyhetstråden

Många av mina nyheter förbereder jag dock lite i förväg, ibland redan på fredagnatt eller lördagsnatt med hjälp av mina flöden på mobilen.

Half-Life nyheten här tex. är ju så stor att den är överallt på nätet och jag hade påbörjat den redan innan tipsen ramlade in

Med det sagt så kan jag säga som så att jag så klart är tacksam till alla som skrivit och tipsat. Många gånger plockar ni ju upp saker som vi missat. Det handlar inte om att jag medvetet snor något av er, mer bara kanske att jag redan sett nyheten, skrivit artikeln och den ligger i schemat och väntar publicering.

Men ja, jag ska försöka bättra mig lite också för det kan vara så att jag ibland glömmer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Devan:

Johan ger aldrig tips tack, vilket är tråkigt för oss som hjälper till här på Fz.

En blir ju lite ledsen i ögat när en skrivit nyhetstips och sen ser nyheten publicerad senare utan tack. Men men. Det är mer en bonus om de gör det och annars har jag bara hjälpt till så fler kan se det i nyhetstråden.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

En blir ju lite ledsen i ögat när en skrivit nyhetstips och sen ser nyheten publicerad senare utan tack. Men men. Det är mer en bonus om de gör det och annars har jag bara hjälpt till så fler kan se det i nyhetstråden.

Som sagt, det handlar många gånger om att nyheten redan är skriven och ligger schemalagd.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som sagt, det handlar många gånger om att nyheten redan är skriven och ligger schemalagd.

Tack för förklaringen, det lättar hjärtesorgen något

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Tack för förklaringen, det lättar hjärtesorgen något

Sen kan jag förstås gå till nyhetstråden och sen peta in namn i artikeln om någon tipsat. Kanske ska lägga några min på det under dagen?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen kan jag förstås gå till nyhetstråden och sen peta in namn i artikeln om någon tipsat. Kanske ska lägga några min på det under dagen?

Well, jag menar, om du inte har något bättre för dig? (tänkte lägga in side eye emoji här men kommer aldrig ihåg kommandona för dem, kan ni inte sätta in dem här ovan när en citerat någon för att se vilka det finns och hur en skriver dem? Kommer aldrig ihåg det...)

Medlem

För mig ett väldigt viktigt spel på många plan.

Att det lades rejält med tid på uppbyggnad av världen innan man ens fick tag på den minsta lilla kofot. Att se det stora forskningskomplexet innan och efter katastrof var vid denna tid något helt nytt för mig.

En annan grej som jag tyckte var helt banbrytande då, var den häftiga känslan att man kunde få hjälp av säkerhetsvakterna med att fajtas mot aliens eller soldater. Det var en viktig grundpelare som gjorde att jag kände att jag var en del i en värld. Fan va jag slet för att hålla så många Barneys som möjligt vid liv 😅

Sen har vi såklart möjligheten till enkel start av multiplayer hemma hos någon kompis med mer än en dator. Det återgår jag och mina vänner till fortfarande idag 25 år senare.

Medlem

Någon annan som får felmeddelandet "Failure, No licenses" när man försöker ta hem Hl1?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Någon annan som får felmeddelandet "Failure, No licenses" när man försöker ta hem Hl1?

Varit strul med den där till och från av någon anledning så du får försöka kolla in om du kan ta den ett par gånger om dagen tills den 20e. Fungerade när den först las upp, slutade fungera, började fungera igen dagen efter, nu funkar den tydligen inte igen osv.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Vore ju underbart om Valve faktiskt gjorde något på riktigt för att fira, drömmen vore ju en Nightdive-gjord remaster till moderna konsoler så som Switch mfl.

Första gången jag stötte på stora gorilla liknade saken hade jag problem. Kasta 10 granater på den jäveln då dog fanskapet.. Finns så himla många minnen från HL1.

Skribent
Skrivet av PsykoFnask1985:

Första gången jag stötte på stora gorilla liknade saken hade jag problem. Kasta 10 granater på den jäveln då dog fanskapet.. Finns så himla många minnen från HL1.

Det jag direkt tänker på när någon säger Half-Life är när jag första gången mötte marinsoldaterna i utrymmet med lådorna. Tänkte att det skulle vara som vanligt, bara meja ned dem. Sen insåg jag att de kör taktik, flankerar mig och försöker jaga ut mig med granater. Det vände hela min relation till fiender i spel upp och ned.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Timing då jag tänkte köra igenom Black Mesa nu när det är komplett.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hoppas dom lagar Blueshift och Opposing force här näst.

Håller på att spela Half-life 1 i vr och kommer sedan spela genom Black Mesa för andra gången. Men blueshift och opposing force var länge sedan. Kommer ihåg att det var en del buggar i opposing force.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör

One small step for mankind, one giant leap for gaming.


signatur
Medlem

Jag säger det ännu en gång, spel var bättre förr. Kanske inte tekniskt, men definitivt designmässigt.

Har suttit hela kvällen ed Half-Life, och var tvungen att slita mig ifrån det. Det finns knappt några spel som släppts de sista 10-åren som jag verkligen blivit uppslukad av.

Inga komplicerade system, ingen leveling, upgraderings system eller "progression" eller annat onödigt krafs, bara att tuta och köra!

Medlem

Väldens bästa spel.

Varvar det ungefär varannat år, får bli en vända till nu.

Medlem

Jag anser att HL2 är världens bästa spel, men har aldrig spelat HL1. Kanske är dags! 😅

Medlem

Känns som att iom 25 års jubileum och inge nytt på hl3 får man väl ta det som att det är verkligen nerlagt. Måste ändå ge valve massa cred för deras inflytande HL gav. Jag var 13 bast när det kom ut och kompisens bror hade fått hem en monsterdator för den tiden, han arbetade på en datorbutik som sålde bla Lap Power prebuilts. Så med Voodoo 1 och Pentium II drivande tunnelbane introt var en syn att beskåda. Jag minns fortfarande hiss-schaktet när forskarn faller förbi. Det har liksom fastnat och är det första jag tänker när någon nämner Half Life 1.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Känns som att iom 25 års jubileum och inge nytt på hl3 får man väl ta det som att det är verkligen nerlagt. Måste ändå ge valve massa cred för deras inflytande HL gav. Jag var 13 bast när det kom ut och kompisens bror hade fått hem en monsterdator för den tiden, han arbetade på en datorbutik som sålde bla Lap Power prebuilts. Så med Voodoo 1 och Pentium II drivande tunnelbane introt var en syn att beskåda. Jag minns fortfarande hiss-schaktet när forskarn faller förbi. Det har liksom fastnat och är det första jag tänker när någon nämner Half Life 1.

Finns ett "Half life" under utveckling hos Valve med kodnamn HLX


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar