[TD] Det hände äntligen

[TD] Det hände äntligen

I början av 1990-talet var jag, precis som många andra en dekadent tonåring som levde på Coca-Cola, jordnötsringar och Marabous finaste sortiment. För att fördriva tiden efter Komvux, brukade jag hyra en s.k. "MovieBox" och en handfull filmer i stöten. En av dessa gånger fick jag med mig "The Abyss" från år 1989 av James Cameron. Filmen gavs ut av MediaTransfer och var en ögonöppnare. Visuellt fantastisk, spännande och grym på alla vis, men jag tyckte den var lite för kort. Varför kunde inte actionfilmer också vara tre timmar långa epos som exempelvis David Leans filmer? Det kunde de, och det var The Abyss, men den som gavs ut på hyrvideo var bara det s.k. "theatrical cut".

Den förkortade versionen var alltså bara 2 timmar och 17 minuter lång, och "Special Edition", som kommer nu, är 2 timmar och 51 minuter lång. Det fanns en tidigare SE-version också, men jag tror att den nyaste 4K-versionen är ett par minuter längre. Cameron har lovat nya tillägg och det ska bli riktigt kul att se den.

På bio i USA den 6:e December, oklart om den kommer på bio i Sverige, men, förr eller senare kommer den säkert på BluRay om man vill köpa den då.

En tidig julklapp för cineaster.

Bonus-klipp:

Inspelningen var sannerligen ingen lätt historia.

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

KoP
Medlem

Folk höll väl på att drunkna och en massa annat knas under inspelningen om jag inte missminner mig? 🤔

Men det var väl priset som fick betalas då Cameron ville att det mesta skulle vara så autentiskt som det bara gick. 😐

Skrivet av KoP:

Folk höll väl på att drunkna och en massa annat knas under inspelningen om jag inte missminner mig? 🤔

Men det var väl priset som fick betalas då Cameron ville att det mesta skulle vara så autentiskt som det bara gick. 😐

Det stämmer; alla vemödor var värt det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

brrap brrap pew pew

En fantastisk film, och en fantastisk nyhet om nysläpp. Underbart!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Har inte sett, men vill se

Visste inte att Michael Biehn var med, utifrån filmplanschen ser det ut som Joe Pantoliano 😂

Skrivet av Danster:

Har inte sett, men vill se

Visste inte att Michael Biehn var med, utifrån filmplanschen ser det ut som Joe Pantoliano 😂

Håller med, det liknar honom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hype! Och det kommer mer från Cameron!

Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Hype! Och det kommer mer från Cameron!

Tack för dessa goda nyheter


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar