[TD] Dött utrymme

[TD] Dött utrymme

Det är något speciellt med hösten. Färger som tidigare har sprakat som farmor Hesters hår i alla regnbågens kulörer, har nu blivit dova och ljuskygga, men inte sämre på något sätt för det, bara annorlunda. Samma känsla infinner sig när jag spelar Motive Studios tolkning av Visceral Games "Dead Space" - original från år 2008. Allt finns på plats där, mörkret, Nekromorpher, klädskåp och smutsiga dass som inte har fått besök av någon städtant (eller städgubbe - vill inte förolämpa någon), på år och dar, men, spelet känns ändå helt annorlunda.

Det handlar inte enbart om att protagonisten Isaac Clarke (är namnet på något sätt en hyllning till sci-fi författaren Arthur C. Clarke?) - kan prata nu, och det handlar inte om att det visuella är klart förbättrat (Frostbite-motorn har använts, dvs. samma motor som drev "SW: Battlefront II" och "SW: Squadrons", det är något annat, och jag tror det handlar om att atmosfären är mer påtaglig än tidigare och det är tyvärr till spelets nackdel.

I originalet var detaljerna inte så skarpa och mörkret mer kompakt, och det var skrämmande, dessutom så var det nytt för mig. Dead Space är en slags Resident Evil i rymden, och dessa spel hade i varje fall inte jag spelat tidigare, men det har jag gjort nu, inte bara en gång, utan flera och kanske mer medveten om styrkor och svagheter.

Jag har kommit halvvägs in i remaken och jag vet vad som väntar, men förhoppningsvis mer än bara dött utrymme. Kommer det överraska något, det får tiden utvisa? Under tiden får jag också fundera över nyttan med remakes, behöver vi dessa, egentligen?

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mitt svar på frågan "Behöver vi remakes?" blir med viss tvekan, "Ja".

I takt med att åren går, så förändras inte bara vad vi förväntar oss av spel med allt vad det innebär, utan också Windows och eller valfri spelklient. Ett spel från 2008 är kanske fortfarande spelbart på en modern speldator. Nyckelordet i förra meningen är "kanske".

Jag kan naturligtvis inte prata för alla andra, men jag saknar fortfarande vissa äldre spel som numer är mer eller mindre ospelbara, antingen pga att ljud/grafik/GUI numera upplevs som så horribelt dåligt att spelet helt enkelt inte är kul längre, eller att spelen helt sonika inte fungerar helt ut längre.
Jag har upplevt att krascher tycks bli vanligare på lite äldre spel, även efter en av/ominstallation, ljud som inte fungerar med mera.

Skulle jag köpa remasters och eller remakes av dessa spel? Troligen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Akronym:

Mitt svar på frågan "Behöver vi remakes?" blir med viss tvekan, "Ja".

I takt med att åren går, så förändras inte bara vad vi förväntar oss av spel med allt vad det innebär, utan också Windows och eller valfri spelklient. Ett spel från 2008 är kanske fortfarande spelbart på en modern speldator. Nyckelordet i förra meningen är "kanske".

Jag kan naturligtvis inte prata för alla andra, men jag saknar fortfarande vissa äldre spel som numer är mer eller mindre ospelbara, antingen pga att ljud/grafik/GUI numera upplevs som så horribelt dåligt att spelet helt enkelt inte är kul längre, eller att spelen helt sonika inte fungerar helt ut längre.
Jag har upplevt att krascher tycks bli vanligare på lite äldre spel, även efter en av/ominstallation, ljud som inte fungerar med mera.

Skulle jag köpa remasters och eller remakes av dessa spel? Troligen.

Ja, du har helt rätt. Jag borde ha skrivit:

"Om spelen vi tidigare älskade kunde spelas på moderna maskiner, hade vi behövt dessa remakes?"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ja, du har helt rätt. Jag borde ha skrivit:

"Om spelen vi tidigare älskade kunde spelas på moderna maskiner, hade vi behövt dessa remakes?"

En svårare fråga att svara på. För mig blir svaret "kanske".

Ett spel som det görs en remake/remaster på har oftast varit populärt bland de som har spelat originalet. Om detta har varit ett spel som flugit under min personliga radar så ges jag här en ny chans att uppleva magin på en modern speldator.

Sedan kan man såklart ha åsikter om bristande respekt mot originalet, bristande kreativitet hos utvecklarna, att remastern är en uppenbar cash grab etc. Men de argumenten kan, som du själv hintar om, föras även mot spel där man har älskat originalen.

Kanske, som sagt. Känner att bedömning i frågan måste göras från fall till fall.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar