The Game Awards-nomineringarna är här – Baldur's Gate 3 och Alan Wake 2 toppnominerade

Medlem

Det är en Jury på ett X-antal siter som lämnar in sin lista efter ett visst datum. Det så kallade Cut-Off date. Allt innan kan nomineras. Allt efter räknas till året efter. Fast det var ju lite av en skandal att ena året flyttades datumet inte för ett visst spel och andra året flyttades datumet så det spelet skulle kunna platsa in.

Medlem

Att Destiny 2 nominerades till BEST COMMUNITY SUPPORT strax efter att de sparkat typ hela gänget som jobbar med community support. Snyggt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är fler som spelar Skyrim än Starfield just nu på Steam.

13k spelar skyrim
12k spelar Starfield

https://steamcharts.com/top/p.2

Det är ju bara Steam siffrorna, Starfield ligger fortfarande top 5 på Gamepass Konsol och 6 Gamepass PC. Kan tänka mig att siffrorna ändras mer när modverktygen släpps.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ribcage:

Ni gör inte som Gamereactor och gör en nyhet av vilka spel som INTE är på vilka listor? 😁

Detta. En popularitetstävling hos vissa spelsidor. Med en medföljande rätt tråkig show.

Ja, ungefär så. Ett fåtal spel brukar sopa rent.

Det är kul att det finns, men det är väl också allt. Jag tycker fortfarande att den borde ligga i januari för att summera hela året som gick.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Årets spel var lätt. De andra fäller många tears över att de inte gjorde ett sånt spel. Cyberpunk är bästa ongoing, och RE4 fick rösten för bästa ljud.

Medlem

Inget Starfield ingen röst! Skandal.

Medlem

I min bok vinner Mario Wonder GOTY. Längesedan jag hade så kul när jag spelade som med detta spel.

Medlem

Jag har bara spelat två av spelen. Ganska svagt spelår måste jag säga. 2022 var mycket bättre. Hoppas 2024 levererar bättre och fler spel.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Inget Starfield ingen röst! Skandal.

Ytterst mediokert spel i min mening

Medlem

Skulle nog vara en överraskning om inte BG3 vinner årets spel, så omtalat som det är. Lite snålt att Hogwarts inte fick en nominering ens i någon kategori, det är ett välproducerat spel och de fick till miljöerna riktigt bra, även om det är ganska konventionellt i övrigt. Min favorit i år har varit Zelda TotK.

Medlem
Skrivet av ZeroSaberX:

Ytterst mediokert spel i min mening

Du är nog inte ensam om att tycka så med tanke på hur mycket skit det har fått haha. Personligen är det GOTY ☺️

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Inget Starfield ingen röst! Skandal.

Men är det verkligen så bra? Känns ju som att tiden stått stilla hos Bethesda och ingenting förutom grafiken har blivit bättre sedan Skyrim. Världarna är inte ett dugg mer levande, NPCs är inte mer mänskliga eller smarta, allt är lika stelt och tråkigt och verkar använda sig av samma kod som deras äldre spel. Och sen det faktum att vi befinner oss i en generation där laddningstider knappt ska existera och istället får vi ett spel som måste ladda hela tiden och gärna flera gånger bara för att ta sig till en plats.

Precis som personen ovanför mig sa så är spelet väldigt mediokert. Vi måste ställa högre krav på Bethesda och dom måste ta det där tekniska klivet som har behövts så länge. Jag blir orolig över TES VI, men det lär ju inte bli sämre då man slipper hela rymdbiten och kan fokusera på att bygga EN stor intressant värld som faktiskt är rolig att utforska.

Hur det här spelet kammade hem så många toppbetyg när det har så många tydliga brister är lite av ett mysterium för mig.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är fler som spelar Skyrim än Starfield just nu på Steam.

13k spelar skyrim
12k spelar Starfield

https://steamcharts.com/top/p.2

Den generationsdefinierande konsolsäljaren Starfield…

Medlem

Lies of P hade väl passat mer i Action/adventure, kan jag tycka. Visst finns det RPG-element, men ja, "Action/Adventure-RPG" borde kanske vara en kategori.

Aja, trevligt att Armored Core VI och Lies of P åtminstone får någon slags nominering. Båda GOTY-material. Bort med Super Mario Wonder och Resident Evil 4/Spider-Man 2 och in med dessa två istället.

Ingen blir väl förvånad när Baldur's Gate 3 tar hem GOTY-priset. Som jag nämnt tidigare, en dag kanske man testar på det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Du är nog inte ensam om att tycka så med tanke på hur mycket skit det har fått haha. Personligen är det GOTY ☺️

Samma här Under dem här två månaderna sedan release har jag spenderat mer tid i Starfield (ca 350 timmar) än vad jag gjorde i Skyrim eller Fallout 4 under samma tid. Det bjuder inte på något banbrytande vad gäller grafik och spelmekanik, men det kanske är det som lockar mig, den lite mer klassiska Bethesda spelupplevelsen med lite inslag av olika andra rymdspel.

Ibland känns det som Skyrim/Fallout, ibland lite No Man´s sky och ibland lite Freelancer, för mig personligen en perfekt blandning med lagom av alla ingredienser. För mig är det bästa spelet jag spelat i år, men jag har full förståelse för att det inte får GOT då det fortfarande finns mycket som känns halvfärdigt med vissa funktioner och quests. Men efter några små patchar och DLC så blir det nog perfekt iaf för mig

Medlem

Märks ju vilken nivå av kompetens det var inom den juryn när de nominerar en fram-tills-nu inaktiv coach inom CS till ”Best Esports Coach” bara för att han stod listad hos årets mest framgångsrika lag sedan ett par veckor tillbaks.

Medlem

Indie-kategorierna känns också väldigt skumt nu för tiden. Dave The Diver t.ex. som är gjort/utgivet av Sydkoreas största spelföretag Nexon,

Det känns som "indie/independent" har tappat sin innebörd. Det kanske det gjort för länge sen dock. Baldur's Gate 3 är väl förvisso ett "indie"-spel om man går efter innebörden också.

Kanske behövs ett nytt namn/ny kategori för spel skapade av mindre "independent"-studior, vad vet jag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Har bara spelat Spider-Man 2 av de nominerade men tycker nog inte det borde få utmärkelsen årets bästa spel ändå. Kan tänka mig att Zelda blir den stora vinnaren.

Skulle förvåna mig något oerhört om Zelda gick och vann GOTY före BG3 faktiskt. Hade varit väldigt tråkigt också. Då har jag inte ens spelat BG3 än men det är ju överlägset mest hyllade spelet bland både spelare och journalister. Nästan så Spider-Man 2 är mer hyllat om man kollar runt lite. Speciellt userscores. Och då ska sägas att Zelda har överlägset mest fans med som röstar med hjärtat.

Medlem

Jag tror det kommer bli en riktigt bra show. Men det är vissa kategorier som är märkliga, som får det att kännas oseriöst, tex most anticipated game, content creator of the year och best adaptation. Hade också förväntat mig att Hogwards Legacy skulle få åtminstånde en nominering. Sist tyckte jag att Alan Wake hade dåligt ljud, så dess nominering inom Audio Design var konstig

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har inte spelat BG3 än så för mig är Spider-Man 2 GOTY. Får väl se om jag hinner spela BG3 innan och se om hypen is reel😅

Att inte Starfield fått någon nominering kan jag förstå. Men det är för mig helt obegripligt att Hogwarts Legacy inte fått en enda nominering! Lätt ett av årets roligaste spel och det var inte sönderbuggat och laddningssimulator till skillnad från Starfield. De skulle iallafall fått någon nominering. Skandal!

Jag kan gissa att det handlar om när på året ett spel blir släppt också. Finns säkert luckor som gör att vissa spel får sämre närvaro eller inte nämns alls.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Skulle förvåna mig något oerhört om Zelda gick och vann GOTY före BG3 faktiskt. Hade varit väldigt tråkigt också. Då har jag inte ens spelat BG3 än men det är ju överlägset mest hyllade spelet bland både spelare och journalister. Nästan så Spider-Man 2 är mer hyllat om man kollar runt lite. Speciellt userscores. Och då ska sägas att Zelda har överlägset mest fans med som röstar med hjärtat.

Jag har inte spelat nåt av de jag heller men precis som du säger så har ju Zelda definitivt störst fanskara. Får jag välja själv så är BG3 ett spel som inte alls intresserar mig medans Zelda förmodligen kommer införskaffas i sinom tid. Då har jag bara testat Ocarina of Time ett par gånger som mest och inte rört nåt annat Zelda^^. Säger ju en del ändå.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är en Jury på ett X-antal siter som lämnar in sin lista efter ett visst datum. Det så kallade Cut-Off date. Allt innan kan nomineras. Allt efter räknas till året efter. Fast det var ju lite av en skandal att ena året flyttades datumet inte för ett visst spel och andra året flyttades datumet så det spelet skulle kunna platsa in.

Jo fast dom flesta vuxna har gått förbi den "skandalen" och bryr sej inte längre.. det e bara dom omogna små konsolkrigarna som fortsätter med tjatet

Skrivet av Freeman79a:

Det är en Jury på ett X-antal siter som lämnar in sin lista efter ett visst datum. Det så kallade Cut-Off date. Allt innan kan nomineras. Allt efter räknas till året efter. Fast det var ju lite av en skandal att ena året flyttades datumet inte för ett visst spel och andra året flyttades datumet så det spelet skulle kunna platsa in.

Dina käre Destin pratar om det här

https://m.youtube.com/watch?v=D8zRim3kqLM


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Kommer fz.se ha en egen lista där vi användare kan rösta?

För övrigt är nog det spel jag haft roligast med i år Phantasy Star IV ... även om det förstås inte gavs ut i år.

Medlem

Det som är förvånande är att Starfield är med över huvud taget. Speciellt med tanke på att Hogwarths inte är med i någon kategori alls. Hogwarths var inte ett favoritspel för mig personligen men jag kan ändå se att det är ett fantastiskt hantverk. Starfield är ju direkt dåligt.

Medlem

Imorgon är Cut-Off date. Men hur kommer det sig...... 🤔. Jo för 15 dagar innan ska listan vara hos VGA. Förra året var det inte 15 dagar innan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Imorgon är Cut-Off date. Men hur kommer det sig...... 🤔. Jo för 15 dagar innan ska listan vara hos VGA. Förra året var det inte 15 dagar innan.

Precis som förra året så är det en fredag knappt tre veckor innan galan. Vad är det för skillnad menar du?

12
Skriv svar