Larian och Baldur's Gate 3 dominerade årets Golden Joystick Awards

Robot
Larian och Baldur's Gate 3 dominerade årets Golden Joystick Awards

Larian slår rekord och tar hem sju gyllene joysticks för Baldur’s Gate 3

#Baldurs-gate-3, #Golden-joystick-awards, #Larian


Releasehästryttare
Medlem

Du får nog ändra difficulty class till 0 för att påvisa att det handlar om total utklassning.
Det hela fick mig att tänka på rugby matchen från Monthy Python's Meaning of Life (Barn vs vuxna).

Det blir ju också extra skrattretande att se Starfield som bästa spel på Xbox när BG3 är påväg även dit men Larian har hållit tillbaka det för att säkerställa kvalité på releasen. Något man absolut inte kan säga om Bethesda som låter moddare fixa sina spel m.m.

Medlem

"PlayStation Game of the Year - Resident Evil 4"

Va? hade playstation inget annat än en remake på ett 18år gammalt spel som dessutom är multiplatform?

Medlem
Skrivet av Gaara:

"PlayStation Game of the Year - Resident Evil 4"

Va? hade playstation inget annat än en remake på ett 18år gammalt spel som dessutom är multiplatform?

Haha och Xbox har bara Starfield

Medlem
Skrivet av noyart:

Haha och Xbox har bara Starfield

Xbox kan spela Playstation game of the year

Medlem

Håller med om det mesta i listan

Men ps game of the year ?? En remake borde inte kunna kamma hem.
Visual design Bg3? tror jag ger det till alan wake 2.

Och hogwarts blev inte nominerad till något. Är det årets horizon, bortglömt?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Skumt att Spiderman 2 inte ens var nominerad för Playstation? Är ju unisont hyllat av både kritiker och spelare runtom?

Medlem

Meh, inget till Lies of P eller Armored Core VI. Så, listan har FEL!

Men grattis till Larian! En dag kanske man testar på Baldur's Gate 3. Tveksamt om jag kommer gilla det. Striderna, grafik och atmosfär såg trevligt/intressant ut, resten sisådär.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Skumt att Spiderman 2 inte ens var nominerad för Playstation? Är ju unisont hyllat av både kritiker och spelare runtom?

Fortfarande väldigt nytt?

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Skumt att Spiderman 2 inte ens var nominerad för Playstation? Är ju unisont hyllat av både kritiker och spelare runtom?

Håller verkligen med, är ju solklart...

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Skumt att Spiderman 2 inte ens var nominerad för Playstation? Är ju unisont hyllat av både kritiker och spelare runtom?

Skrivet av Gaara:

Håller verkligen med, är ju solklart...

Inte så konstigt. Släpptes för sent och var således inte med i tävlingen.

Medlem

Horizon call of the mountain som årets VR spel, WTF.
Ok spel ja men jag antar att det är en massa icke VR gamers som röstat bara för att det är känt IP.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Baldur's gate 3 var en buggig röra, otroligt långsamma laddningstider, alltså flera minuter. Jag tror aldrig jag sparat mer i ett spel en Baldur's gate 3. Massvis med buggs ibland spelförstörande så ja måste börja om 1 timme bakåt för allt verkar bli förstört. Och storyn samt allt tjat är så otroligt tråkigt för de är verkligen ingenting intressant dom säger.

Medlem

Nu älskar jag MK1, men SF6 är objektivt bättre rent funktionsmässigt och flytmässigt online. Mycket konstig vinnare med färre finesser.

Sedan är det ju inte förvånande, sällan jag håller med dessa listor av "journalisterna" utan mer vad folket röstar fram som vi såg klassiska TLOU2 mot Ghost of Tsushima.

Medlem
Skrivet av Gaara:

"PlayStation Game of the Year - Resident Evil 4"

Va? hade playstation inget annat än en remake på ett 18år gammalt spel som dessutom är multiplatform?

Förstår väl att du trollar men Spider-Man 2, vilket bara är komiskt att det inte var med.

Medlem

Mycket välförtjänt. Älskar spelet och har haft otroligt roligt med det. Märks att Larian har lagt ner så mycket kärlek på spelet och gör det fortfarande.

Medlem

Baldur's Gate 3 var roligt största delen av min tid med det, och värt höga betyg. Men jag kom lustigt nog aldrig till Baldur's Gate som är i sista delen. Tröttnade på långa sega strider i slutet på akt 2. Sen är jag inte en fan av D&D 5E som bas i datorspel. Eftersom det inte är många levels att gå upp, borde varje nivå vara något stort. Men många levlingar är väldigt fattiga.

Medlem

Fattar inte varför man delar ut GOTY långt innan året ens är slut. Är det någon prestige i att vara först ut?

Medlem

Ooooch förvåningen hamnar någon stans mellan noll och ingen alls. Känns som att nomineringarna skedde innan de som nominerar och röstar nått akt 3, och/eller att de spelar på maskiner norr om 50 000kr-strecket eller med inställningar nivå potatis (som inte alltid hjälper i akt 3 ändå).

Eller så är det så att det helt enkelt varit ett tamt spelår och inte finns så mycket konkurrens. Nåja, kul att det går bra för någon och att folk har roligt med spelet.

Vadå bitter? Nu förstår jag ingenting.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fattar inte varför man delar ut GOTY långt innan året ens är slut. Är det någon prestige i att vara först ut?

För julhandeln, så klart.

Medlem
Skrivet av Roqka:

Inte så konstigt. Släpptes för sent och var således inte med i tävlingen.

Det trodde jag också först. Sen kom jag på att Alan Wake 2 (som bevisligen får vara med) släpptes en vecka efter Spiderman 2. Hade verkligen inte tippat på att RE4:Remake skulle få pris före Spiderman 2.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förstår väl att du trollar men Spider-Man 2, vilket bara är komiskt att det inte var med.

Trollar inte, tyckte bara det va konstigt att juryn inte hittade något exklusivt playstation spel som lyfter fram platformen istället för att välja ett multiplatform spel. Ja Spiderman 2 borde fått priset istället.

Medlem

Baldur’s Gate 3 förtjänar alla Årets Spel-utmärkelser det kan få. Borde tagit hem årets Playstation-spel också när man ändå var igång. Antingen det eller Final Fantasy XVI, båda var mer Playstation-exklusiva än den gamla avdankade RE4-remaken.

Otroligt svagt år för Playstation dock, ser man till den tomma kalendern för 2024 blir det nästan lika illa som den speltorka Xbox hade fram tills i år. Helt poänglöst att lägga pengar på en spelkonsol idag när varken Sony eller Microsoft verkar prioritera att ha ett rullande schema av nya storspel som släpps till respektive konsol.

Medlem
Medlem
Skrivet av aethernox:

Det trodde jag också först. Sen kom jag på att Alan Wake 2 (som bevisligen får vara med) släpptes en vecka efter Spiderman 2. Hade verkligen inte tippat på att RE4:Remake skulle få pris före Spiderman 2.

Spel med för sent releasedatum kvalificerade sig endast för: Ultimate Game of the Year, Best Performer, Best Supporting Performer, Breakthrough Award, Critics’ Choice Award och Lifetime Achievement Award. Dessutom var fönstret för röstandet endast öppet mellan 20 oktober och 27 oktober.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Baldur’s Gate 3 förtjänar alla Årets Spel-utmärkelser det kan få. Borde tagit hem årets Playstation-spel också när man ändå var igång. Antingen det eller Final Fantasy XVI, båda var mer Playstation-exklusiva än den gamla avdankade RE4-remaken.

Otroligt svagt år för Playstation dock, ser man till den tomma kalendern för 2024 blir det nästan lika illa som den speltorka Xbox hade fram tills i år. Helt poänglöst att lägga pengar på en spelkonsol idag när varken Sony eller Microsoft verkar prioritera att ha ett rullande schema av nya storspel som släpps till respektive konsol.

Man brukar väl bara ha ett par exklusiva titlar per år och det är väl exakt va det varit i år också? Forspoken var väl en bajsmacka men Spider-Man 2 var magiskt. Final Fantasy XVI kanske kommer till Xbox någon gång i framtiden men just nu är det ju exklusivt och det var riktigt bra också.

Så nej, BG3 må vara bra men årets PS-spel skulle Spider-Man 2 haft utan tvekan.

Medlem
Skrivet av Roqka:

Spel med för sent releasedatum kvalificerade sig endast för: Ultimate Game of the Year, Best Performer, Best Supporting Performer, Breakthrough Award, Critics’ Choice Award och Lifetime Achievement Award. Dessutom var fönstret för röstandet endast öppet mellan 20 oktober och 27 oktober.

Det förklarar saken! Tack för förtydligandet!

Medlem
Skrivet av Celebmir:

För julhandeln, så klart.

Är det så illa alltså? Blir ju bara fånigt när bra spel som släppts i år inte ens blir nominerade bara för att dom kommer "för sent".

Medlem
Skrivet av dTexN:

Och hogwarts blev inte nominerad till något. Är det årets horizon, bortglömt?

Hogwarts är ett bra spel, men inget utöver det vanliga, utan ett klassiskt öppen-värld spel med halvdan story och skådespeleri. Det stod ut genom att ha en buggfri lansering, en intressant combat-mekanik och att det var troget källmaterialet. Har nyligen införskaffat det och trots att jag är ett fan av HP och läst böckerna måste jag ändå kämpa för att orka ta mig genom spelet.

12
Skriv svar