Snabbkollen – Köper du färre spel på grund av ekonomin?

Medlem

Ja. Inte direkt för att jag inte har råd, men för att jag fokuserar lite mer på jobb just nu för att öka min buffer från ca 9 månader till 12, och därmed inte har lika mycket tid att spela.

Medlem

Jag har trappat ner med spel under dom sista fem åren. Då jag är i 40-års åldern så är jag är nog i en övergångsperiod när det gäller spel också.
Det sista spelet jag köpte var World of Warcraft Dragonflight i början av året som jag lirade i ett halvår innan jag lessnade.
I Oktober skaffade jag Ubisoft+ (enbart en månad) för jag ville spela AC Mirage. Dessvärre var det inget superintressant så jag har inte ens spelat klart hälften av det.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Som arbetslös så har prisökningen påverkat mig väldigt negativt.
Tänker inte gå in på allt men det är skillnad att vara arbetslös nu jämfört med innan. Nu har jag exempelvis inte råd med lika många spel längre, så jag får försöka nöja mig med de spel jag har och är det något nytt spel som jag vill köpa så får jag vänta tills jag känner att jag har råd.
När det kommer till nya spelkonsoler så har jag kunnat ta på avbetalning innan men nu är räntan för hög så jag har inte råd med det längre. Därför kommer det inte kännas så kul när nästa Nintendo konsol kommer efter Switch för det lär bli den första konsolen som jag inte har råd att köpa pga hur ekonomin ser ut idag.

Webhallen hade ett erbjudande där nya medlemmar kunde köpa konsol på avbetalning 12 månader utan ränta. Det var så jag löste min ps5. Erbjudandet kanske finns kvar

Medlem

Köper jag färre spel på grund av ekonomin? Nej. BORDE jag köpa färre spel på grund av ekonomin? Ja

Medlem

Jag köper det jag vill ha. Blir oftare att jag köper spel några månader efter släpp numer p.g.a. att man då, förhoppningsvis, patchat bort de flesta buggarna. Har man tur så är spelet även lite billigare då men det är sekundäert för min del.

Medlem

Minns inte när jag köpte ett spel senast.

Färre spel på releasedag. Blir att man väntar på bra priser i större utsträckning.

Inaktiv
Skrivet av Alexcan:

Webhallen hade ett erbjudande där nya medlemmar kunde köpa konsol på avbetalning 12 månader utan ränta. Det var så jag löste min ps5. Erbjudandet kanske finns kvar

Det beror helt enkelt på hur ekonomin här hemma ser ut nästa år (om Switch 2 släpps då).
Jag hoppas inte på för mycket men det lät som ett bra erbjudande annars att slippa räntan.

Medlem

Speciellt Switch spel, nästan vartenda kostar minst 599 och jag talar om spel som är så gamla som när Switch kom för över 6 år sedan.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Påverkar mig inte alls, mest på grund av att jag i princip bara köpt spel på REA de senaste 10 åren och det är en riktigt billig hobby

Medlem

Jag förstår inte frågan, säger man ja till att man köper spel trots den ekonomiska oron?

Gen
Medlem

Inte pga. ekonomiska oron utan för att jag blev farsa. Sen har jag sedan några år tillbaka handlat smartare dvs inga bundles eller "bra att ha" spel.

Medlem

Inte direkt. Handlar kanske lite mindre skräp på Tradera än vad jag brukar men annars är nog tv-spel det enda nöje man har råd med nu. Och fiske. Resor och restaurangbesök har det däremot dragits ner på en hel del. Men det kanske bara är nyttigt, vi har nog varit lite bortskämda de senaste 10-15 åren.

Medlem

Jag köper helt klart färre spel, men det har också att göra med att jag "tvingar" mig själv att gå igenom min backlogg...har för många spel som jag inte ens har installerat.
Det enda spel jag (högst troligt) kommer köpa blir nästa år när STALKER 2 släpps. Annars blir det att fortsätta med backloggen av spel. Har nog att göra till 2030

Medlem

Även den svaga kronan bidrar till att jag köper mindre spel, när den ligger på nästan 12 kr så blir spel via Steam mycket dyrare än vanligt. Insåg att Epic games har sina priser i SEK och där kan spelen vara billigare.

Medlem

Nej köper färre spel för nästan alla spel som kommer ut är skit

Medlem

Nej, snarare på grund av GamePass.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nej, har börjat köpa fler spel istället då spel är relativt billigt i jämförelse med allt annat man vill göra och hobbys som finns...

Medlem

Nej, men på grund av åldern. Närmar mig 40 och spelar helt enkelt inte lika ofta eller lika mycket som jag gjorde för drygt 20 år sedan.

Medlem

Pluggar 4 mån, så nu blir det magert fram till efter nyår. Så inga nyköp på kartan just nu, avvaktar till våren och betar bara av backlog nu + Apex som alltid går varmt.

Medlem

Jag svarade ja (det var min direkta känsla) men efter jag funderat på det hela så skedde nog minskningen av köp redan innan den ekonomiska nergången. Så för min del så har det inte skett pga rent ekonomiska incitament utan mer begränsat antal spel som intresserat mig samt att jag lagt ner mindre tid på konsolen överlag. Att även PS fått sin tjänst med "fria" spel gör även sitt samt att man har en rätt gedigen backlogg med titlar "som man ska spela sen".

Skrivet av Keima:

Jag förstår inte frågan, säger man ja till att man köper spel trots den ekonomiska oron?

Ja - Då har den ekonomiska situationen gjort så att du köper färre spel.
Nej - Du har inte påverkats av den ekonomiska situationen och fortsätter att köpa i samma takt.

Så tolkade jag frågan allafall.

Medlem

Nej. Följer plan med de köp jag planerat. Min hobby budget har ännu inte påverkats av lågkonjunkturen. Men man vet aldrig vad som händer framgent så det kan ju förändras. Det första som då kommer stryka på foten är impuls köp på reor mest troligt. Men de har jag inte dragit ned på ännu.

Medlem

Har aldrig bråttom att köpa spel, jag väntar tills spelet är billigt. (Funkar inte på Nintendo spel dock)

Medlem

Har alltid varit försiktig med min ekonomi. Handlar mycket om hur jag är uppväxt och vad för ekonomiska situationen mina föräldrar har haft och präntat mig med.

Ett spel till fullt pris köper jag därför väldigt sällan, och det var redan innan den nuvarande prishöjningen. Skulle nog få "buyer's remorse" 9 av 10 gånger om jag bara blint gav fullt pris.

Med det sagt så köper jag oftast spel vid reor, har väldigt sällan behovet av att ha ett spel omgående. Har en gedigen backlog just nu som kan hålla mig sysselsatt de närmast åren.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Nej, men drar ner på annat. Så som att duscha för länge eller för varmt. Köper max ett spel per månad i fullpris, oavsett konjunktur. Inte det som kostar mest direkt...

Herregud, har inte köpt en spel till fullpris sen Mass effect 2. När jag blev vuxen började jag tycka att prissättningen på spel är sinnesjuk. Väntar hellre några år och spelar när det kostar 50-200kr. Witcher 3 för 80kr var väl investerade slantar.

Medlem

Ekonomin påverkar absolut nu när spel är billigare en någonsin så jag köper fler spel en någonsin

Medlem

Köper nog lika få nu som tidigare...

Medlem

Det är ju en paradox att när man blir äldre så är bristen på tid mycket större än bristen på pengar ( i alla fall de summor spel kostar). Samtidigt så är värdet i att spela ett fullprisspel på release mycket lägre eftersom jag inte känner en massa personer som spelar samma spel samtidigt och känner något behov av att uppleva spelet samtidigt. Varför ska jag köpa Månadens Storspel för 900 kronor när jag har massor av lika bra eller bättre spel jag inte hunnit spela för 100 kronor som kom för 3 år sedan?

Medlem
Skrivet av Ambalrith:

Herregud, har inte köpt en spel till fullpris sen Mass effect 2. När jag blev vuxen började jag tycka att prissättningen på spel är sinnesjuk. Väntar hellre några år och spelar när det kostar 50-200kr. Witcher 3 för 80kr var väl investerade slantar.

Den är inte alltid den bästa. Fast när man får fullprisspel idag runt 500-600 kr och det är vad spelen kostade på 90-talet så är det inte fullt så sinnessjukt, tycker jag.

Medlem

Har så mycket backlog så det är väldigt få spel jag jag känner att jag måste köpa vid släpp. (Framåt är det nog bara Arma 4 och GTA 6 som är på den listan) så högre priser påverkar inte mitt spelande.

Just backlogg verkar vara ett återkommande tema i denna tråden, vilket jag tolkat som ett "problem" för dem lite äldre men gruppen studenter eller ungdomar som inte kommit ut i yrkeslivet lyser med sin frånvaro här.

123
Skriv svar