Alan Wake 2-regissörer tog hjälp av fansens wiki-sidor

Robot
Alan Wake 2-regissörer tog hjälp av fansens wiki-sidor
Medlem

Det kanske är ett tecken på att man kanske ska ta två steg tillbaka på komplexiteten och den övergripande storyn. Ibland känns det som att dom vill göra lite för mycket. Att göra spelet överkomplext bara för att, gör det inte bättre per automatik.

Det skulle nog göra kommande spel en tjänst att tighta till saker snarare än att sväva iväg alldeles för mycket. Alan Wake 2 tog ett steg tillbaka i jämförelse med Control med allt läsande man behövde göra, men skulle kanske behöva ta ytterligare ett steg tillbaka.

Med det sagt älskar jag mystik, komplexiteten och allt skumt som sker och Alan Wake 2 var ett riktigt trevligt spel. Jag menar inte att man ska fördumma det eller ta bort allt skumt som sker i spelen, bara tighta till det.

Eller, så fortsätter dom precis som dom alltid gjort och jag är helt fel ute, vara bara en tanke. ;p


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Är ungefär halvvägs genom spelet och gillar väldigt mycket av det men maken till trist huvudkaraktär Saga. Hon är enligt mig både dåligt skriven och dåligt genomförd. Spelet hade verkligen mått bra av att ha en lite seriösare ton hos just huvudkaraktären åtminstone. Att hon tog sig själv och situationen på större allvar men istället verkar reaktionen på att se bissart paranormala saker eller rena mardrömmar bli verklighet vara värt ungefär en axelryckning, och sedan lite kommentarer om hur häftigt det är att vara som i en skräcknovel.

Jag vet inte men det drar verkligen ner inlevelsen för mig, inte minst efter första "incidenten" när man tänker att oj hon borde kanske hoppa i taket och sen kommentera lite av situationen efteråt, men icke. Att Alan är avtrubbad eller mer off känns betydligt mer naturligt givet första spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

Det kanske är ett tecken på att man kanske ska ta två steg tillbaka på komplexiteten och den övergripande storyn. Ibland känns det som att dom vill göra lite för mycket. Att göra spelet överkomplext bara för att, gör det inte bättre per automatik.

Det skulle nog göra kommande spel en tjänst att tighta till saker snarare än att sväva iväg alldeles för mycket. Alan Wake 2 tog ett steg tillbaka i jämförelse med Control med allt läsande man behövde göra, men skulle kanske behöva ta ytterligare ett steg tillbaka.

Med det sagt älskar jag mystik, komplexiteten och allt skumt som sker och Alan Wake 2 var ett riktigt trevligt spel. Jag menar inte att man ska fördumma det eller ta bort allt skumt som sker i spelen, bara tighta till det.

Eller, så fortsätter dom precis som dom alltid gjort och jag är helt fel ute, vara bara en tanke. ;p

Man kan absolut tycka att Alan Wake 2 (eller något annat) borde minska omfånget på loren som är relevant att ha i huvudet, men det känns mer som en smaksak än något annat. Många gillar ju expansiva saker att bolla med. Ser bara på den litterära världen där inte minst fantasygenren kryllar av verk med enorma karaktärsgallerier, tidslinjer och annat som gemene man inte klarar av att ha koll på - men älskar det ändå. Författare som J.R.R. Tolkien, George R.R. Martin och Steven Erikson är ju väldigt kända för just det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fezk:

Det kanske är ett tecken på att man kanske ska ta två steg tillbaka på komplexiteten och den övergripande storyn. Ibland känns det som att dom vill göra lite för mycket. Att göra spelet överkomplext bara för att, gör det inte bättre per automatik.

Min tanke också. Det blir ju lite avslöjande att manusförfattaren själv inte alltid begriper vad de håller på med.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Man kan absolut tycka att Alan Wake 2 (eller något annat) borde minska omfånget på loren som är relevant att ha i huvudet, men det känns mer som en smaksak än något annat. Många gillar ju expansiva saker att bolla med. Ser bara på den litterära världen där inte minst fantasygenren kryllar av verk med enorma karaktärsgallerier, tidslinjer och annat som gemene man inte klarar av att ha koll på - men älskar det ändå. Författare som J.R.R. Tolkien, George R.R. Martin och Steven Erikson är ju väldigt kända för just det.

Jo visst är det så, jag kan uppskatta stora världar med djup lore och många karaktärer, om det görs bra. Men i Remedys fall tror jag nog det skulle förbättra helheten av spelen om det tightas till.

Jag gillar det Remedy har skapat, med deras "Remedy Connected Universe". Har själv suttit och läst på Control/Alan Wake wikis för att fördjupa mig i loren. Men jag hoppas bara dom tänkt ut vad dom verkligen vill, vilka regler som finns och vad allt egentligen handlar om, Men om dom inte ens själva minns vad som är vad, tror jag nog dom bör ta några steg bakåt.

Men, jag kan som sagt ha fel i mitt tänkande, jag gillar ju ändå som sagt det dom gör.

Sen tror jag nog det är svårt att jämföra böcker med ett interaktivt spel likt Alan Wake 2 som ska berätta en story på 20 timmar, men förstår liknelsen. J.R.R Tolkien är nog en klass för sig också. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jo visst är det så, jag kan uppskatta stora världar med djup lore och många karaktärer, om det görs bra. Men i Remedys fall tror jag nog det skulle förbättra helheten av spelen om det tightas till, en del saker i Alan Wake 2 kändes som utfyllnad som säkert skulle kunna skalas ned eller tas bort.

Jag gillar det Remedy har skapat, med deras "Remedy Connected Universe". Men jag hoppas bara dom tänkt ut vad dom verkligen vill, vilka regler som finns och vad allt egentligen handlar om, Men om dom inte ens själva minns vad som är vad, tror jag nog dom bör ta några steg bakåt.

Men, jag kan som sagt ha fel i mitt tänkande, jag gillar ju ändå som sagt det dom gör, men jag tror det kan göras bättre.

Sen tror jag nog det är svårt att jämföra böcker med ett interaktivt spel likt Alan Wake 2, men förstår liknelsen. J.R.R Tolkien är nog en klass för sig också. ;P

Det är ju endå 13 år mellan Alan Wake 1 och 2, så att inte Sam Lake minns allt i minsta detalj, så är ju inte speciellt förvånande.
Han säger ju intervjun att han mindes någon detalj/handling men inte kunde hitta det i manuset för Alan wake och det var ju där Alan wake Wiki hjälpte honom.

Alan wake 1 manuset är ju i bästa fall skrivit i Word 2000. Det är ju lite annorlunda mot dagens Word, gällande bokmärken t.ex.

Lägg därtill att du skrev ett manus/handling på ett annat språk än ditt modersmål, så kan det säkert bli svårt söka efter specifika detaljer

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det är ju endå 13 år mellan Alan Wake 1 och 2, så att inte Sam Lake minns allt i minsta detalj, så är ju inte speciellt förvånande.
Han säger ju intervjun att han mindes någon detalj/handling men inte kunde hitta det i manuset för Alan wake och det var ju där Alan wake Wiki hjälpte honom.

Alan wake 1 manuset är ju i bästa fall skrivit i Word 2000. Det är ju lite annorlunda mot dagens Word, gällande bokmärken t.ex.

Lägg därtill att du skrev ett manus/handling på ett annat språk än ditt modersmål, så kan det säkert bli svårt söka efter specifika detaljer

Jag menar inte enbart den specifika detaljen han glömde i Alan Wake 1, utan storyn/loren i sin helhet.

Dom verkar även vara ett gäng som skriver story/lore, vilket säkert gör att det blir svårare att hålla reda på saker. Det kanske är för många kockar med skrivandet?

Sen har säkert lore och story ändrats med tiden, med tanke på att Control kom in i bilden. Sen vet man ju hur långt dom tänkt i loren, om Control var med i bilden när Alan Wake 1 gjordes eller inte t.ex.

Aja. Det blir nog bra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag menar inte enbart den specifika detaljen han glömde i Alan Wake 1, utan storyn/loren i sin helhet.

Dom verkar även vara ett gäng som skriver story/lore, vilket gör att det blir svårare att hålla reda på saker. Det kanske är för många kockar med skrivandet?

Jag menar inte heller enbart den specifika detaljen han glömde i Alan Wake 1, utan storyn/loren i sin helhet.

Sen har säkert lore och story ändrats med tiden, med tanke på att Control kom in i bilden. Sen vet man ju hur långt dom tänkt i loren, om Control var med i bilden när Alan Wake 1 gjordes eller inte t.ex.

Aja. Det blir nog bra.

När AW 1 skrevs och MP 1-2 tror jag Sam Lake, var ganska ensam i rollen som skrivare av lore/story.
Remedy har ju växt enormt sen den tiden.
Sen att Remedy spel är fruktansvärt story drivna, med sin egen stil håller jag med om.
Det är lite charmen och problemet, med spelen.
Men man kan inte förneka att de har lagt på det.

Som i den podcasten de länkar till i artikeln att under intervjun nämner ju Sam att Saga säger i spelet att hon har förälder/föräldrar från Sverige och hennes klädsel hänvisar mot nordisk stil.
Och en massa referenser till Finland i allmänhet.

Rätt få spel som försöker göra sig påminda, varifrån de härstammar på ett positivt och lätt sätt.
T.ex Ahti med en super Rally engelska brytning, Saga med hänvisningar till Sverige och Norden.
Bandet i AW Old Gods of Asgard
CS2 med Finlands flaggor i sann USA anda räknas inte 😅

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det kanske är ett tecken på att man kanske ska ta två steg tillbaka på komplexiteten och den övergripande storyn. Ibland känns det som att dom vill göra lite för mycket. Att göra spelet överkomplext bara för att, gör det inte bättre per automatik.

Det skulle nog göra kommande spel en tjänst att tighta till saker snarare än att sväva iväg alldeles för mycket. Alan Wake 2 tog ett steg tillbaka i jämförelse med Control med allt läsande man behövde göra, men skulle kanske behöva ta ytterligare ett steg tillbaka.

Med det sagt älskar jag mystik, komplexiteten och allt skumt som sker och Alan Wake 2 var ett riktigt trevligt spel. Jag menar inte att man ska fördumma det eller ta bort allt skumt som sker i spelen, bara tighta till det.

Eller, så fortsätter dom precis som dom alltid gjort och jag är helt fel ute, vara bara en tanke. ;p

Skrivet av Ruffles:

Min tanke också. Det blir ju lite avslöjande att manusförfattaren själv inte alltid begriper vad de håller på med.

Men seriöst. Det här är verkligen 100% ett icke-problem av en liten sketen fjäder som ni lagar en sjukligt fet höna av. Fråga vilken författare som helst som t.ex. skrivit en bokserie och de kommer säga att de regelbundet måste friska upp sitt minne kring vissa detaljer och händelser för att inte göra fel. Speciellt när det gått flera år. Bara för att man inte kan ha allt i sitt huvud betyder det inte att det är för komplext.

Medlem

Jag älskar dessa Wiki eldsjälar i diverse genrer. När jag läste Witcher böckerna och hörde en stad eller by eller någon karaktär kunde man bara kolla upp. ibland var det fan art av dessa städer och karaktärer med. Och att allt är gratis är otroligt. Stor eloge till alla som deltar i dessa olika wiki sidor.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Men seriöst. Det här är verkligen 100% ett icke-problem av en liten sketen fjäder som ni lagar en sjukligt fet höna av. Fråga vilken författare som helst som t.ex. skrivit en bokserie och de kommer säga att de regelbundet måste friska upp sitt minne kring vissa detaljer och händelser för att inte göra fel. Speciellt när det gått flera år. Bara för att man inte kan ha allt i sitt huvud betyder det inte att det är för komplext.

Ja, du har nog rätt att det är ett icke-problem i det här fallet.

Som sagt, menar inte enbart denna detalj som glömdes, utan att det kanske skulle vara bra att ta ett steg tillbaka med loren överlag så det inte blir för mycket utfyllnad som möjligen inte leder någonstans, glöms bort eller inte sammanvävs på ett bra sätt(eller inte alls).

Mer gör det inte alltid bättre, är det jag vill få sagt.

Men Alan Wake 2 drog ändå tillbaka ett steg kan man säga, i jämförelse med Control som hade konstanta lore dumps liggandes i spelet att det till slut blev tröttsamt att läsa allt, så gav upp efter ett tag. Får hoppas dom tonar ned det i Control 2 också.

För att poängtera igen så gillar jag det dom har skapat hittills men hoppas dom inte tagit sig vatten över huvudet och lyckas knyta ihop saker.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ja, du har nog rätt att det är ett icke-problem i det här fallet. Men om man nu kollar Alan Wake wikin och Control wikin så är det sjukt mycket lore just nu.

Som sagt, menar inte enbart denna detalj som glömdes, utan att det kanske skulle vara bra att ta ett steg tillbaka med loren överlag så det inte blir för mycket utfyllnad som möjligen inte leder någonstans, glöms bort eller inte sammanvävs på ett bra sätt(eller inte alls).

Mer gör det inte alltid bättre, är det jag vill få sagt.

Men Alan Wake 2 drog ändå tillbaka ett steg kan man säga, i jämförelse med Control som hade konstanta lore dumps liggandes i spelet att det till slut blev tröttsamt att läsa allt, så gav upp efter ett tag. Får hoppas dom tonar ned det i Control 2 också.

För att poängtera igen så gillar jag det dom har skapat hittills men hoppas dom inte tagit sig vatten över huvudet och lyckas knyta ihop saker.

Jag tycker tvärt om att det var intressant med allt extra lull lull i Control Men jag såg det inte som något som jag var tvungen att läsa för att förstå världen utan lite extra information om jag var intresserad. Jag tror att världen i The Oldest House hade känts mindre levande utan alla dessa korta inblickar i vardagen hos dom anställda.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag tycker tvärt om att det var intressant med allt extra lull lull i Control Men jag såg det inte som något som jag var tvungen att läsa för att förstå världen utan lite extra information om jag var intresserad. Jag tror att världen i The Oldest House hade känts mindre levande utan alla dessa korta inblickar i vardagen hos dom anställda.

Ne man var ju inte tvungen att läsa allt såklart, men kände att jag missade alldeles för mycket om jag inte gjorde det. Men visst ger det spelet mer liv helt klart. Men jag tyckte det blev liite för mycket, det stoppade momentumet i själva spelet när man plockade upp något nytt att läsa var tredje minut hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Känner igen mig och passar på att hylla alla fans som skapar wikis.
Jag jobbar som utvecklare med Minecraft och när jag blir osäker eller inte orkar kodgräva är https://minecraft.wiki/ min bibel 😆

1
Skriv svar