FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
Skrivet av Lappen:

Tjena, L4ppen här!

Har inte köpt spelet än men siktar på att göra det, önskar att dygnet hade några fler timmar 😅

Men räkna med mig, i serien, framöver!

Woho! Jag hade väl på känn att det var du men ville inte anta Välkommen


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag skicka precis en FR. Noterade först efter att jag hade något konstigt nick(?), men har ändrat till mitt sedvanliga "scienta". Du får kanske dubbelkolla om det ser skumt ut.

Japp, första räset kört! Gick helt klart bättre än förväntat. Man känner igen namnen i toppen iaf

Finns det någon discord-kanal där FZDZ närvarar?

Medlem
Skrivet av scienta:

Jag skicka precis en FR. Noterade först efter att jag hade något konstigt nick(?), men har ändrat till mitt sedvanliga "scienta". Du får kanske dubbelkolla om det ser skumt ut.

Japp, första räset kört! Gick helt klart bättre än förväntat. Man känner igen namnen i toppen iaf

Finns det någon discord-kanal där FZDZ närvarar?

Tror inte det, är nog bara här på forumet. Men det var ingen dum ide med en Discord, antar bara att det är en del arbete att sätta upp och sköta efter den.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Testracet i Finland blev första onlinetävlingen på spelet för mig. Och första gången jag testade hybridbilarna.
Minst sagt varierande framgång på sträckorna med allt från fegkörning till punkteringar och rejäla krascher. Men också härligt flyt större delen av den långa sträckan där jag lyckades vara snabbast av de som kört hittils
Galet kul att flyga fram i högt tempo på de finska vägarna i över 11 minuter!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror inte det, är nog bara här på forumet. Men det var ingen dum ide med en Discord, antar bara att det är en del arbete att sätta upp och sköta efter den.

Om FZ har en discord räcker ju egen kanal och chat.

Medlem
Skrivet av scienta:

Jag skicka precis en FR. Noterade först efter att jag hade något konstigt nick(?), men har ändrat till mitt sedvanliga "scienta". Du får kanske dubbelkolla om det ser skumt ut.

Japp, första räset kört! Gick helt klart bättre än förväntat. Man känner igen namnen i toppen iaf

Finns det någon discord-kanal där FZDZ närvarar?

Skrivet av Soulless:

Tror inte det, är nog bara här på forumet. Men det var ingen dum ide med en Discord, antar bara att det är en del arbete att sätta upp och sköta efter den.

Fz/Swec har denna discord ifall man önskar köra på befintlig, med egen kanal bara. Det lär väl admins kunna fixa om vi vill, 1 (eller 2) tal+chattkanaler.

Eller om det är bättre med en helt egen server?
@lerb eller annan driftig kan fixa en? (inte någon som ledsnar på spelet om två månader. skaparen kan förvisso dela ut ett par admin-/moderatorbehörigheter)

Vad tycker folk?

Skrivet av Bborgqvist:

Testracet i Finland blev första onlinetävlingen på spelet för mig. Och första gången jag testade hybridbilarna.
Minst sagt varierande framgång på sträckorna med allt från fegkörning till punkteringar och rejäla krascher. Men också härligt flyt större delen av den långa sträckan där jag lyckades vara snabbast av de som kört hittils
Galet kul att flyga fram i högt tempo på de finska vägarna i över 11 minuter!

Finland & Estland är riktigt roliga! Jag skrotade själv i en gran efter ett backkrön i slutet av långsträckan - klarade punka men ungefär allt annat pajjade, kändes som en wrc2 på sträcka 3+4. Håller mig kvar med näbbar o klor på top10-platsen än som det ser ut

Det är väldans vad detaljerat man kan analysera i Racenet. Det går att jämföra sig med vemsomhelst, inom split-tider o allt. Kanske old news för er gamla Dirt-rävar...

Här är jag ute & letar adventsgran medans någon annan har annat för sig.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Jag är väldigt aktiv på Discord överlag och skulle kunna tänka mig att vara med på ett hörn och hålla i trådarna lite, även om jag är ny i sammanhanget FZDZ hänger i andra kanaler/servrar för racing osv men finns alltid utrymme till mer hehe.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

brrap brrap pew pew

Frågan om discord har nämnts tidigare men jag personligen har inte tiden att dra i den biten, plus att jag känner att det skulle riakera dela communityn lite. Vet att det finns medlemmar som inte har eller skulle hänga på discord.

Med det sagt, om det är medlemmar som vill fixa en discord server/kanal för att snacka ihop utanför forumet så är det bara tuta och köra


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Frågan om discord har nämnts tidigare men jag personligen har inte tiden att dra i den biten, plus att jag känner att det skulle riakera dela communityn lite. Vet att det finns medlemmar som inte har eller skulle hänga på discord.

Med det sagt, om det är medlemmar som vill fixa en discord server/kanal för att snacka ihop utanför forumet så är det bara tuta och köra

Det viktiga är ju bara att discords-serverns roll är tydlig. Den ska inte ersätta tråden som källa för allt som rör själva tävlingen, utan bara ett tillägg. Så ingen ska gå miste om befintligt innehåll

Medlem
Skrivet av lerb:

Frågan om discord har nämnts tidigare men jag personligen har inte tiden att dra i den biten, plus att jag känner att det skulle riakera dela communityn lite. Vet att det finns medlemmar som inte har eller skulle hänga på discord.

Med det sagt, om det är medlemmar som vill fixa en discord server/kanal för att snacka ihop utanför forumet så är det bara tuta och köra

Förstår hur du menar!

Jag har hur som helst en liten server (med betoning på liten) för några kompisar som jag har en Minecraft Realm ihop med.

Om intresse finns skulle jag kunna mecka om den lite och sätta upp en kanal osv för FZDZ men det sker inte idag liksom.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

OK edit; jag har slängt ihop servern så att den kan hosta en kanal för FZDZ-sugna nu. Det är väl bara att hojta om man vill hoppa in där.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Körde monte med blandat is snö o fin asfalt. Körde med vinterdäck, men tyckte det var alldeles för halt. Kändes bättre på DR.2
Körde visserligen med original setup.
Vad tycker ni andra om greppet ?

Medlem
Skrivet av Gejmerfr3ddan:

Fz/Swec har denna discord ifall man önskar köra på befintlig, med egen kanal bara. Det lär väl admins kunna fixa om vi vill, 1 (eller 2) tal+chattkanaler.

Eller om det är bättre med en helt egen server?
@lerb eller annan driftig kan fixa en? (inte någon som ledsnar på spelet om två månader. skaparen kan förvisso dela ut ett par admin-/moderatorbehörigheter)

Vad tycker folk?

Finland & Estland är riktigt roliga! Jag skrotade själv i en gran efter ett backkrön i slutet av långsträckan - klarade punka men ungefär allt annat pajjade, kändes som en wrc2 på sträcka 3+4. Håller mig kvar med näbbar o klor på top10-platsen än som det ser ut

Det är väldans vad detaljerat man kan analysera i Racenet. Det går att jämföra sig med vemsomhelst, inom split-tider o allt. Kanske old news för er gamla Dirt-rävar...

Här är jag ute & letar adventsgran medans någon annan har annat för sig.
https://i.imgur.com/ncRAxaR.png

Nä det där måste väl vara en ny funktion eller så var jag helt blind i DR2. Kul att se hur mycket mer fart storfräsarna får med sig ut ur kurvorna

Skrivet av 34 Anders Alm:

Körde monte med blandat is snö o fin asfalt. Körde med vinterdäck, men tyckte det var alldeles för halt. Kändes bättre på DR.2
Körde visserligen med original setup.
Vad tycker ni andra om greppet ?

Is känns verkligen snorhalt nu i Monte men har inte heller lekt runt med olika setups.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hallå igen folket, ni som varit med här sedan tidigare vet ju att jag lider av SVÅRT galloperande kontrollbehov och nu ser jag att det börjar trilla in folk i klubben som jag inte känner igen namnen på från forumtet här. Förmodligen så har folk lite olika användarnamn här och var vilket såklart är OK, men jag vill ha koll på att det faktiskt bara är vi FZare som är med i klubben. Det blir svårt när jag inte vet vem som är vem.

Därför ber jag er alla (som har ett annat användarnamn på racenet) om ni snälla skulle kunna meddela detta till mig så att jag kan "para ihop" rätt förare med användare här på FZ. Det hade varit väldigt snällt

Slut på meddelandet

(Tillägg efter slut på meddelandet: jag återkommer med schema etc framöver under nästa vecka - min tanke är att vi kör lite "lekstuga" med olika testrallyn osv fram till nyår så inleder vid 2024 med en ordentlig käftsmäll i form av Säsong 1 av FZDZ WRC 2024)

Jag heter TurboYngve och har precis skickat en vänförfrågan.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

upplevde att det var ganska långsam respons i styrningen
och ändrar man det där blir det väldigt rapp styrning
fick dock sänka utslaget på ratten betydligt för att den inte skulle bli för hispig
gick från ca 500 till 900 grader per varv eller hur man nu översätter det där

Håller också på att försöka hitta en bra känsla i styrningen.
Kör 540grader i TM och 100 soft lock i spelet.
Kollade mina värde i DR.2 där körde jag soft lock OFF med 540 grader i TM.
Kör med en T500rs ratt. I Monte får jag ej till den goa känslan som fanns i DR.2.
Kunde ligga med ett gott ställ i vissa kurvor, i WRC får jag inte till samma.

Medlem

Nu är jag lite smått frustrerad faktiskt, mitt första intryck var att pacenotesen var mycket bättre än i Dirt Rally 2.0 men nu vet jag inte längre om det stämmer. Ibland känns det som att dom är AI genererade eller något alltså.

Tycker att ljudkvalitén på rösten är dålig, alldeles för plottriga i onödan och i vissa fall för sena.

Provade med simplified istället men då blir informationen så dålig att det inte går att köra heller. Jag kanske bara behöver äta lite mat o lugna ner mig

Känner även att boost mekaniken är jättelustig för bilen går knappt framåt om man håller 65% gas för att undvika att aktivera den i söliga kurvor.

Boosten ställer även tillbaka sig till 70% efter nästa sträcka om man ändrat till 50%.

Medlem

AIns tider är ju ruskigt konstiga…
Körde nyss och låg 40+ sekunder efter ledaren efter 4 sträckor.
Så efter första spliten på sträcka 5 låg jag 59 sekunder FÖRE alla andra…

Slutade sträckan med 5+ minuter ledning och gick från 17e plats till säker etta.

Såklart en bugg men aldrig varit med om liknande tidigare.

I kombination med den dåliga prestandan, sega menyer och att de använder gamla sträckorna för svenska rallyt (fast med Umeå skyltar påklistrade här o var…) gör att hela produktionen känns oerhört slarvig och stressad, vilket är konstigt då de haft rätt gott om tid på sig.

Jag har kul med spelet men har mina farhågor att spelet inte kommer få så mycket support och att de istället snabbt kommer börja pilla med nästa års upplaga.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

brrap brrap pew pew
Skrivet av TurboYngve:

Jag heter TurboYngve och har precis skickat en vänförfrågan.

Välkommen


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Håller också på att försöka hitta en bra känsla i styrningen.
Kör 540grader i TM och 100 soft lock i spelet.
Kollade mina värde i DR.2 där körde jag soft lock OFF med 540 grader i TM.
Kör med en T500rs ratt. I Monte får jag ej till den goa känslan som fanns i DR.2.
Kunde ligga med ett gott ställ i vissa kurvor, i WRC får jag inte till samma.

Ska du ha softlock på ska du ha ratten på 900 grader. Med Soft lock på ställer spelet om rattutslaget för var bil till dess realistiska värden, har du då ratten lägre ställd från början blir det helt fel...

Medlem

Imorgon vid tolvslaget kommer äntligen första uppdateringen!
https://answers.ea.com/t5/Updates/EA-SPORTS-WRC-Version-1-3-P...

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Ska du ha softlock på ska du ha ratten på 900 grader. Med Soft lock på ställer spelet om rattutslaget för var bil till dess realistiska värden, har du då ratten lägre ställd från början blir det helt fel...

Vill jag ha 540 alltid, så gäller soft lock OFF då.
Som jag kört med i DR.2

Medlem

Nu blev det visst dags att köra veckans tävling, och det var inte med den största marginalen, då jag kom i mål med mindre än två timmar till deadline och bara 15 min kvar på min EA-Play trial. Men oj vilken härlig körkänsla spelet bjuder på. Åtminstone i Finland med Rally1 och handkontroll, då jag inte hunnit testat så mycket annat.
Och fort gick det visst, med bara ett "moment" där jag kom undan med kosmetiska skador. Och det är bara första tävlingen i försäsongen, men det känns ändå riktigt bra att se sitt namn längst upp i listan för första gången

Medlem

Vet inte om jag tyckte att patchen gav någon "wow"-känsla precis. Får fortfarande stutter. Får kolla lite inställningar och se om det går att göra nåt.

brrap brrap pew pew
Skrivet av LOVEMEISTER:

Nu blev det visst dags att köra veckans tävling, och det var inte med den största marginalen, då jag kom i mål med mindre än två timmar till deadline och bara 15 min kvar på min EA-Play trial. Men oj vilken härlig körkänsla spelet bjuder på. Åtminstone i Finland med Rally1 och handkontroll, då jag inte hunnit testat så mycket annat.
Och fort gick det visst, med bara ett "moment" där jag kom undan med kosmetiska skador. Och det är bara första tävlingen i försäsongen, men det känns ändå riktigt bra att se sitt namn längst upp i listan för första gången

Väldigt bra kört!

Jag är taggad på att dra igång första riktiga säsongen, fan att jag gjorde så lång försäsong Men jag tror det är bra. Då hinns det släppas lite patcher med


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Väldigt bra kört!

Jag är taggad på att dra igång första riktiga säsongen, fan att jag gjorde så lång försäsong Men jag tror det är bra. Då hinns det släppas lite patcher med

Tack, och stort tack ska du ha för att du anordnar en sån rolig och välkomnande liga!
Jag tycker att det känns klokt med en lång försäsong för som du säger behöver spelet lite mer tid i ugnen.

Medlem

Jag är så ovan vid rally och kör på skärm och inte i VR dessutom men jävlar vad skoj det är även om sista sträckan i Finland gick i maximalt 70km/h för bilen var så jävla mörbultad och ville absolut inte gå snabbare än så. Ser fram emot att få köra sönder fler!

Medlem

Märker ni någon större skillnad på nya och använda däck?
Jag gör det inte. Dock verkar spelet också byta mina däck lite som det vill även fast jag har alla assists och auto repair avstängt...Undrar dock om det kan bero på att däcken kanske byts automatiskt när de är helt utnötta?

Det är lite irriterande eftersom man inte vet om det fungerar som tänkt eller buggar ur ibland, med tanke på att mycket i spelet verkar vara lite slarvigt byggt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av KuShO:

OK edit; jag har slängt ihop servern så att den kan hosta en kanal för FZDZ-sugna nu. Det är väl bara att hojta om man vill hoppa in där.

Du kan väl posta discord-servern här i tråden? Se till att inbjudningslänk inte utgår om x dagar. Och om den kan läggas in i första posten +tillägg om dess syfte (kan sitta och tjöta, posta krascher(?) :D, hosta eller tillsammans joina andra random pågående multiplayer-spel (Sverige mot världen!, eller bara vi köra några sträckor mot varanda) tillsammans, att det inte är något som ersätter den här tråden:ish).

Jag tyckte det var lite oklart med servern, "så att den kan hosta en kanal för FZDZ-sugna nu.). Är det en hel server dedikerad för just FZDZ/Rally-folk då alltså?
Eller menar du att det är en discordserver med även andra syften/spel? I så fall kan jag tycka att det inte är så lämpligt att köra på den, då är alternativet med Geeks-discordservern jag skrev om innan bättre;

Skrivet av Gejmerfr3ddan:

Fz/Swec har denna discord ifall man önskar köra på befintlig, med egen kanal bara. Det lär väl admins kunna fixa om vi vill, 1 (eller 2) tal+chattkanaler.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av Gejmerfr3ddan:

Du kan väl posta discord-servern här i tråden? Se till att inbjudningslänk inte utgår om x dagar. Och om den kan läggas in i första posten +tillägg om dess syfte (kan sitta och tjöta, posta krascher(?) :D, hosta eller tillsammans joina andra random pågående multiplayer-spel (Sverige mot världen!, eller bara vi köra några sträckor mot varanda) tillsammans, att det inte är något som ersätter den här tråden:ish).

Jag tyckte det var lite oklart med servern, "så att den kan hosta en kanal för FZDZ-sugna nu.). Är det en hel server dedikerad för just FZDZ/Rally-folk då alltså?
Eller menar du att det är en discordserver med även andra syften/spel? I så fall kan jag tycka att det inte är så lämpligt att köra på den, då är alternativet med Geeks-discordservern jag skrev om innan bättre;

Jag avvaktar lite med att posta länk till Discord-servern här, jag har ställt frågan till admins i FZ/Swecs server på Discord angående om det skulle vara möjligt att få en "privat"/låst kanal dit man tilldelar behörighet utifrån en FZDZ-roll helt enkelt. Återkommer när jag får svar!

Annars har jag gjort så att jag har skapat en chattkanal + röstkanal i min server och gjort dom låsta till endast en FZDZ-roll, så det är en väg att gå ifall vi vill det och det inte funkar på FZ/Swecs Discord.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 Preseason

Nedräkningen har börjat till försäsongen

Startskottet går vid midnatt mellan fredag och lördag!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar