Epic Games avslöjar att deras butik fortfarande går med förlust

Robot
Epic Games avslöjar att deras butik fortfarande går med förlust

Epics rättsliga dust med Google bjuder på lite info.

#Epic-games-store


Medlem

Låter inte förvånande alls så länge och många spel de givit ut gratis. Lägg sen till alla Steam-fanboys som vägrar använda någon annan digital butik/tjänst.

Medlem
Medlem
Skrivet av Gaara:

Låter inte förvånande alls så länge och många spel de givit ut gratis. Lägg sen till alla Steam-fanboys som vägrar använda någon annan digital butik/tjänst.

Varför skulle man som kund vilja använda fler tjänster?

Redaktör
Ponny

För egen del är Steam en del av min ryggrad när det kommer till pc-spelande (inte minst med Steam Deck) att jag har svårt att vidga horisonterna. Epic Store kanske är bra på många sätt, men jag känner inte behovet av ytterligare en klient. Det är mitt lite tråkiga, men ärliga, svar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hade nog gått bättre om Epic var mer som GOG i stället för att vara besatt av att konkurrera ut Steam med metoder som ogillas av spelarna.

Medlem
Skrivet av bronie:

Varför skulle man som kund vilja använda fler tjänster?

Därför man kanske får bättre pris och att vissa spel kanske inte finns någon annanstans?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Därför man kanske får bättre pris och att vissa spel kanske inte finns någon annanstans?

Ibland kan det vara värt att betala lite extra för service och funktioner

Medlem

Jag hoppas de lägger ner skiten så vi slipper massa tidsbestämda exklusiviteter i en betydligt sämre butik.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av bronie:

Varför skulle man som kund vilja använda fler tjänster?

Vill man spela senaste spelen som är låsta till epic 1 år vad har man för val då ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vill man spela senaste spelen som är låsta till epic 1 år vad har man för val då ?

Hala fram plånboken eller att vänta?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

För egen del är Steam en del av min ryggrad när det kommer till pc-spelande (inte minst med Steam Deck) att jag har svårt att vidga horisonterna. Epic Store kanske är bra på många sätt, men jag känner inte behovet av ytterligare en klient. Det är mitt lite tråkiga, men ärliga, svar.

Det både bra och dåliga med Steam är just detta. Samtidigt som det är otroligt smidigt att ha steam och ha tillgång till så mycket på ett och samma ställe så är det otroligt svårt för konkurrenter att ta slå sig in. I mina ögon så är de andra helt enkelt inte bra nog med sina klienter.

Steam startar, loggar in automatiskt och det är att tuta och köra. Epic store startar, körs i bakgrunden, loggar inte in och håller därför inte spelen uppdaterade fast än det körs i bakgrunden. Så när du loggar in kan det finnas en update eller två som måste köras. Näeh, screw that. Steam it is....

Det känns ungefär lite som att behöva en separat TV-box för de olika kanalpaketen som finns. Dummast är spel som finns på steam men de kräver någon annans launcher/butik. Tittar på er ubi och EA.... Finns ingen annan anledning till det än att de vill ha användare till sin platform.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

För egen del är Steam en del av min ryggrad när det kommer till pc-spelande (inte minst med Steam Deck) att jag har svårt att vidga horisonterna. Epic Store kanske är bra på många sätt, men jag känner inte behovet av ytterligare en klient. Det är mitt lite tråkiga, men ärliga, svar.

Helt av samma åsikt, men jag tror det är en generationsfråga. Mina syskonbarn som är födda 2008 och framåt har förvisso Steamkonton, men de har byggt upp en mycket större spelsamling på Epic Games tack vare gratistitlarna, så det är helt naturligt för dem att välja Epic istället. Man bygger inte en Steamdödare på en dag, men Epics strategi kan betala sig på sikt. Om de har råd alltså.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vissa nya titlar är 200 kronor billigare på Epic vilket är ett rätt bra argument för att köpa det där istället. Men svagheterna finns ju naturligtvis kvar så jag förstår varför man kanske väljer att lägga de 200 på Steam istället. Epics hemska achievement popups som man inte kan stänga av utan "specialhacks" och avsaknaden av streaming osv. är ju fortfarande bra argument för att välja Steam istället.

Medlem

Synd, konkurrens behövs.

Medlem

Det är lite spännande hur många tex var emot Microsoft uppköp av Acti-Blizz för att dom anser att det är dåligt med få stora aktörer och risk för monopol. Men när det kommer till Pc så är det tydligt något bra med ett företag som styr upp ch har exklusiviteter och dåligt med flera aktörer…

Sedan undrar jag hur många som tex har fler än en streamingtjänst till film/tv och tycker det är helt okej men inte kan tänka sig att ha två tjänster med spel (som dessutom är gratis och knappt tar någon plats).

Medlem

Jag har köpt nått spel på epic games.
Inte mot affären men finns samma spel på steam eller epic och prisskillnaden inte är jättestor köper jag steam versionen.
Sen är det till 99% steam versioner om man köper spel i nån annan butik också.

Valve lanserade Steam 2004, när det blev en butik även för alla spel har jag inte riktigt koll på men dom har ett REJÄLT försprång jämfört med dom andra.
Det är för att Valve redan då som nu har en långsiktig strategi. Nått som är svårt för företag som Epic, EA, Ubi osv då aktieägare som inte är gamingintresserade ska smörjas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Synd, konkurrens behövs.

Då kan de väl ta och piffa upp butiken och göra en bättre launcher än Steams istället för att köpa till sig kunder via gratisspelen och tidsexklusiviteter.

Medlem

Ett par tusen spel på Steam har man...men det har blivit 300-400 på epic med!
Utöver det har jag ju Origin, Uplay och GoG...men hade jag kunnat hade jag haft 1 klient till rubbet.

Edit: nu när jag tänker efter har jag fler än 1 uplay och origin med


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Om Epic la lite pengar på att utveckla vidare deras spelbutik så att den gick att jämföra med Steam, hade jag nog flyttat över till Epic som mitt standard bibliotek till PC spelande.

Medlem

Det har ju varit ganska uppenbart att den där tjänsten inte går så bra, annars hade de inte kommit med massa utspel om att ta en mindre del av kakan från utvecklare. Det gör man ju bara om man måste.

Har ingen anledning att byta från steam, det är samma spel och även om ett spel blir fördröjt i typ 1 år, så finns det en massa andra spel så länge.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gör en bättre klient och butik i stil med Steam med många fler funktioner, ändra om hur man ser sina spel, hur man installerar spel, hur man avinstallerar spel och skapa en en klient som inte har en fönsterhanterare som känns som ett Java-fönster från 90-talet. Jag förstår inte hur de kan ha så mycket pengar och talang och sedan designa och lansera (nu dessutom 5 år sedan) en sådan episk katastrof till spelklient/butik. Samtliga övriga B-klienter känns ju bättre än denna.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Epics reor har oftast bättre priser än Steams, har jag märkt. Man får ju även någon slags kupong efter varje köp som ger ännu lägre pris till nästa spel man köper(för vissa priser).

Har personligen inga problem med Epic. Visst är deras UI/UX sämre än Steam, där behövs det putsning helt klart. Men överlag, inga större problem.

Det är inte som det är några jätteproblem att hitta saker i Epic, du klickar på det spel du vill köpa, öppnar biblioteket och spelar. Tycka vad man vill om deras exklusiviteter, det är fortfarande till PC det släpps, allt du behöver är deras klient, till skillnad från säg, Sony eller Nintendo.

Har förvisso bara köpt två spel på Epic(Nioh 2+alla DLC för ett riktigt bra pris samt Alan Wake 2), resten är alla gratisspel man fått.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Är det inte Epic som bara tar 12% i sälj-skatt också? Tror det är ett av problemen. Det finns andra digitala butiker mycket mindre än Epic som verkar gå runt med slimmad och effektiv organisation.

Medlem
Skrivet av Gen:

Då kan de väl ta och piffa upp butiken och göra en bättre launcher än Steams istället för att köpa till sig kunder via gratisspelen och tidsexklusiviteter.

Tror de behöver bägge. Lite uppiffad butik räcker nog inte. Kan vara värt att ta en förlust nu för att få över spelarna i långa loppet.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Låter inte förvånande alls så länge och många spel de givit ut gratis. Lägg sen till alla Steam-fanboys som vägrar använda någon annan digital butik/tjänst.

Varför använda en sämre tjänst? Epic har inget som lockar för att jag skulle besvära mig att använda den. Räcker med att ta alla gratis spel för mig.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det är lite spännande hur många tex var emot Microsoft uppköp av Acti-Blizz för att dom anser att det är dåligt med få stora aktörer och risk för monopol. Men när det kommer till Pc så är det tydligt något bra med ett företag som styr upp ch har exklusiviteter och dåligt med flera aktörer…

Sedan undrar jag hur många som tex har fler än en streamingtjänst till film/tv och tycker det är helt okej men inte kan tänka sig att ha två tjänster med spel (som dessutom är gratis och knappt tar någon plats).

Samma anledning som att folk köper iPhones hela tiden men vägrar se sig omkring efter andra billigare och ibland bättre alternativ?

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Gör en bättre klient och butik i stil med Steam med många fler funktioner, ändra om hur man ser sina spel, hur man installerar spel, hur man avinstallerar spel och skapa en en klient som inte har en fönsterhanterare som känns som ett Java-fönster från 90-talet. Jag förstår inte hur de kan ha så mycket pengar och talang och sedan designa och lansera (nu dessutom 5 år sedan) en sådan episk katastrof till spelklient/butik. Samtliga övriga B-klienter känns ju bättre än denna.

Undrar om det inte är dags att lägga om strategin? Istället för att köpa massa tidsexklusivitet och ge bort spel gratis borde man lägga mer pengar på att förbättra butiken och klienten för sina användare. Samarbeta med Valve istället kring projekt som VR, Proton t.ex. Jobba för öppna standarder istället för emot. Då kan man lättare argumentera att Steam skadar industrin. Epic Store innoverar ingenting och det slutar aldrig förvåna mig.

Dock är Fortnite en sedelpress och Epiclär inte ändra sin strategi. Men förr eller senare måste de ha lönsamhet även i Epic Store och dagen de slutar ge bort en massa spel vad finns kvar då?

Medlem
Skrivet av bronie:

Varför skulle man som kund vilja använda fler tjänster?

Det är väl främst för att det gynnar konkurrensen.
Att steam har haft monopol är knappast nått som gynnar kunderna.

Medlem

Jag har både steam och epic och använder båda, spelen ligger som länkar på skrivbordet så det kvittar egentligen om spelet/spelen tillhör steam eller epic.

Vad epic gör att det ger konkurrens på spelmarknaden vilket är bra för kunderna, det är sällan bra när ett företag som steam har monopol...

Har också noterat att eftersom på epic så betalar man spelen i SEK och inte sällan så skiljer priserna till det bättre på epic jämfört med steam där allt är i euro.

123
Skriv svar