[TD] Utan pass i Skyrim

[TD] Utan pass i Skyrim

Varje år runt den här tiden beger jag mig till min gamle vän Herr Steam och knackar på dörren. Han tar emot mig med öppen famn, vi kramas, dunkar varandra i ryggen och synar varandras stövlar som om det är något man normalt borde syssla med.

"Jaha, det där är skinnet från en Järv", säger Herr Steam och kliar sig i skägget medan han beundrar min fotbeklädnad.

"Det stämmer bra", säger jag och kastar en blick på hans stövlar. "Det där måste vara Premium Timberland i fullnarvsläder med ReBOTL-tygfoder som innehåller minst 50 % återvunnen plast, därtill 200 gram PrimaLoft-isolering för värme. Jag ser att dom har en vattentät konstruktion med förseglade sömmar, bekväm vadderad krage som lätt pejlar in sig på P3 och P1 molnfria dagar. Dom har Rhino 8 snören och uttagbar fotbädd för stötdämpning och energiåtergivning; stålskaft för stöd för fotvalvet, häl i läder och yttersula i gummi för bra grepp och själslig komfort.

Herr Steam tittade på mig på det där sättet man bara tittar på en vän man känt sedan Half-Life 2 släpptes.

"Haha, där trodde du att du var kloker, men kolla här . . ."

Herr Steam lutade en hårig handflata mot dörrkarmen och vände upp foten, och visst hade jag glömt något. Där intryckt i plasten fanns ett ROG Matrix GeForce RTX 4090-kort med liquid metal-kylning.

"Men, men", harklade jag mig. "Behöver du kylning i det här klimatet?"

"Det är ju inte vinter året om", sa han och släppte in mig.

Jag tog av ytterkläderna och sjönk ned i en fåtölj som självaste Todd Howard befläckat en gång i tiden. Herr Steam hade sett honom gnida någon kroppsdel mot armstödet varpå det nu var lika blankt som herr Steams hjässa.

"Får det lov att vara en konjak", sa han och presenterade ett glas blåst en en glashytta i Småland någon gång på 1970-talet med uringul dryck. "Jag känner dig vid det här laget, du kommer inte hit för att prata minnen. Vad har du på hjärtat?"

Jag tittade ut genom fönstret och såg hur snön dalade ned, sedan berättade jag hur det var. "Jag ska spela om Skyrim, denna gång med Wildlander-modden."

Herr Steam såg inte speciellt överraskad ut.

"Du är inte den förste, men lyss här på dessa goda råd. Glöm allt du känner till om Skyrim sedan tidigare. Dit du ska färdas, lever drakarna på människoblod. Kasta dig i första, bästa älv, kasta av dig alla jordsliga förvärv och stig upp som en ny människa. Sök skydd, sök kläder och vapen och förbered dig på en lång och outhärdlig kamp för överlevnad."

Herr Steam stannade plötsligt upp i sitt tal och stirrade på mig.

"Vad tittar du på?", frågade han.

Jag skrattade och pekade på hans knä.

"Du har ju en pil där . . ."

LÄNK: Wildlander Modd

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar