Rapport: 100 får gå från Bungie, när Destiny 2 tappar spelare

Robot
Rapport: 100 får gå från Bungie, när Destiny 2 tappar spelare

Intäkterna 45 % lägre än Bungie räknade med.

#bungie, #destiny-2


Quake-konnässsör

Oh no, varför tappar de spelare för... nemen oj då?

De blev för giriga ihop med den vägen som ledde till F2P, de lyssnar inte på spelare, de dödade av möjligheten för nya spelare och uppleva en stor del av spelet, och gör alla dessa nya DLC allt för rörigt med Deluxe, Super Deluxe, Ultra Deluxe, Super Mega Deluxe with extra dungeon Key for the Super Version...

Jag tycker de borde har skött det mycket bättre. Lite elakt och säga att de för skylla sig själva, då det är fel personer som blir drabbade, men kan inte rå för att får ett litet leende på läpparna när jag ser detta.

Medlem

Nu har jag inte spelat Destiny 2 på flera år. Inte sen Bungie valde att göra innehåll som jag betalat för otillgängligt.
Men som jag förstår det har Bungie gång på gång gått emot vad communityt vill. Kommer bland annat ihåg att dom förändrade transmog systemet för något år sen så att det inte var gratis längre utan krävdes någon speciell valuta som man kunde grinda ihop långsamt eller köpa i shoppen. Jag har ju som sagt inte spelat D2 på länge men jag kan ju tänka mig att sådana handlingar vänder ens spelare mot sig.

För övrigt ironisk utveckling om det stämmer att det var Bungie som rekommenderade att lägga ner mutiplayer delen av The Last of Us 2 för att det inte skulle vara lönsamt nog i det långa loppet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Så de 1.2 miljarder dollar som skulle användas för att behålla personalen har redan gått åt, eller var tog de pengarna vägen?

Det måste kännas rätt surt att bli av med jobbet samtidigt som studion mer än dubblar storleken på sitt kontor i Washington och öppnar nytt kontor i Amsterdam.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Sorgligt att man fick falska förhoppningar när Activisions grepp runt Bungie skulle släppas. Sen visar det sig att ledningen hos Bungie är minst lika giriga. Dem har ju tappat all dialog och förståelse mot sin fanbase likt Blizzard.

Medlem
Skrivet av almblad:

Oh no, varför tappar de spelare för... nemen oj då?

Gammalt spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gammalt spel.

Njja, gammalt absolut men inte grund orsaken skulle jag säga.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Vad faan är det som händer hos PlayStation? Dem dåliga nyheterna avlöser varandra.

Medlem

Tycker inte synd om dom alls, skapar man skräp så förtjänar man förlora jobbet. Kanske tänka på kvalitet och lyssna på fans igen.

Medlem

Vad jag har hört så har Bungie blivit ganska giriga men sen är avskedningar en vanlig måndag i princip alla branscher runt om i världen just nu.

Medlem

Har följt detta nu sen det kom ut, luktar lite Halo 3 om det hela, och uppbenbarligen enligt rykten så har problemet även legat på ledningen. Nu kanske det är inte helt bekräftat ännu om det är Bungie ide eller om det var Sony då det är blandade rykten om det. Som flitlig Destiny 2 spelare med nästan exakt 4K timmar speltimmarpå steam samt ett par hundra timmar när det låg på Bnet och Playstation 4 så känns detta ruttet som fan och lider med dom som förlorar sina jobb, där jag sjäv jobbar gick nyligen igenom samma grej och känslan man hade hela tiden var inte rolig, men var en av dom som fick behålla jobbet.

Nej här ligger det en hund begraven, veckans twab (this week at bungie) kommer nog bli ganska intressant. Jag gillade delvis Lightfall och delvis inte.

Quake-konnässsör

Finns miljoner med videos på hur Bungie har förlorat kopplingen med spelarna och deras community, men här är en av dem...

Medlem

Sjukt trist, men med tanke på hur de har behandlat sina spelare länge så är jag inte förvånad. Länge sen jag spelade Destiny nu men de gånger jag har funderat på att hoppa in igen har sunsetting och bristen på kvalitet i PvP fått mig att tänka om. Fattar inte hur man kan lägga så mycket resurser på att skapa content som man sen tar bort ur spelet, särskilt för mig som är van vid FFXIV där tio år gammalt content fortfarande spelas aktivt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Quake-konnässsör
Skrivet av Arzei:

Sjukt trist, men med tanke på hur de har behandlat sina spelare länge så är jag inte förvånad. Länge sen jag spelade Destiny nu men de gånger jag har funderat på att hoppa in igen har sunsetting och bristen på kvalitet i PvP fått mig att tänka om. Fattar inte hur man kan lägga så mycket resurser på att skapa content som man sen tar bort ur spelet, särskilt för mig som är van vid FFXIV där tio år gammalt content fortfarande spelas aktivt.

Ett bra exempel med FFXIV, dock så är 1.0 delen inte i spelet idag, men man upplever att spelet lite mera oslipat i början av FFXIV, men vafan, man vill ju uppleva hela storyn och inte ett 3 min video klipp "DETTA HAR HÄNT"-syndromet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vad faan är det som händer hos PlayStation? Dem dåliga nyheterna avlöser varandra.

En droppe i havet mot de 10000 Microsoft varslade tidigare i år.

Bungie har uppenbarligen växt för snabbt, från att enbart haft 600 anställda för ett par år sedan, så det faller naturligt att personer varslas när det går lite sämre. Verkar vara en trend i branschen under senaste 1-2 åren, där det känns som att varenda studio varslar personer.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tråkigt att så många får lämna.

Väldigt många större (och en del mindre) studior verkar banta just nu. Även om 100 är många så är det procentuellt färre än hos många andra studior.

Ledningen hos Bungie verkar dock ha skött dessa uppsägningar väldigt dåligt så det kanske är dags att titta på ändringar där. Jag misstänker dock att många där är "immuna" så här pass nära uppköpet.

Medlem

Slutade själv spela samma tid som de kom ut med att innehåll man betalat för skulle in i vault, nej tack.

Medlem

Hur får man vara kvar som chef om man missar målet med 45%? Men efter år och år att inte "overdelivering" så är tyvärr som det händer.

Företag tror att att man kan känna oändligt med pengar vilket är omöjligt men de försöker ändå...

Medlem

Jag hat velat spela destiny 2 igen men det är så satans rörigt med alla expansioner så jag har ingen aning vad man ska köpa🫨 Alldeles för rörigt och det verkar som de flesta tycker likadant.

Medlem

Dom har verkligen dragit ut på 2an för länge. Och gjort det väldigt svårt för nya spelare och återkommande spelare att spela spelet.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Tycker inte synd om dom alls, skapar man skräp så förtjänar man förlora jobbet. Kanske tänka på kvalitet och lyssna på fans igen.

Konstigt tänkt där. Det är med största sannolikhet inte dom med makt att påverka spelet som får gå först. Utan bara extrapersonal som gör det dom blir tillsagda att göra.

Medlem
Skrivet av matt76:

En droppe i havet mot de 10000 Microsoft varslade tidigare i år.

Bungie har uppenbarligen växt för snabbt, från att enbart haft 600 anställda för ett par år sedan, så det faller naturligt att personer varslas när det går lite sämre. Verkar vara en trend i branschen under senaste 1-2 åren, där det känns som att varenda studio varslar personer.

220000+ jobbar på Microsoft. Efter uppsägningarna. Så du har rätt. Droppar för Microsoft. Men när 100 får sparken av 1200 är det inte bra. Runt 8% av arbetsstyrkan. Dessutom så får dem inte bonusarna tydligen. Hoppas det inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

220000+ jobbar på Microsoft. Efter uppsägningarna. Så du har rätt. Droppar för Microsoft. Men när 100 får sparken av 1200 är det inte bra. Runt 8% av arbetsstyrkan. Dessutom så får dem inte bonusarna tydligen. Hoppas det inte stämmer.

Förstår att du har svårt att se något negativt i något som giganten Microsoft gör, men att varsla 10000 anställda är inte bra det heller, särskilt inte när samma företag ett par månader senare redovisar vinster på 18 miljarder (under ett kvartal 2023).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Man undrar ju lite vad som händer bakom kulisserna hos Playstation med alla rykten om nedläggningar och sparkandet av folk. Även om man struntar i det så undrar jag vad de har på gång? Just nu bär ju Insomniac Playstation på sina axlar känns det som. Jag som inte är ett stort fan av Marvel har inte startat PS5an sen god of war. Kommer det några förstapartspel 2024-2025?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av matt76:

Förstår att du har svårt att se något negativt i något som giganten Microsoft gör, men att varsla 10000 anställda är inte bra det heller, särskilt inte när samma företag ett par månader senare redovisar vinster på 18 miljarder (under ett kvartal 2023).

Samt att VD:n fick 10% bonus (55 milj $ extra) precis innan varseln. Läste om att Nintendos VD halverade sin lön både under 2011 och 2014, samtidigt som de andra cheferna minskade sina med 30%, allt för att ingen skulle varslas. Det kallar jag bl.a. för bra ledarskap när man kämpar för sin personal, och hade hoppats på att fler tog efter...

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Man undrar ju lite vad som händer bakom kulisserna hos Playstation med alla rykten om nedläggningar och sparkandet av folk. Även om man struntar i det så undrar jag vad de har på gång? Just nu bär ju Insomniac Playstation på sina axlar känns det som. Jag som inte är ett stort fan av Marvel har inte startat PS5an sen god of war. Kommer det några förstapartspel 2024-2025?

Vad jag har läst, är att många Playstation studior, bl.a. de största på single-player spel, är väldigt missnöjda, och i ett spänt läge, över den nya inriktningen på live-service, därav varför Connie Booth fick sparken enligt rykten. Vissa live-service spel verkar ha lagts på is (bl.a. Tlou) eller helt avbrutits, för tillfället. Jag är väldigt nyfiken på att få reda på sanningen, och om det finns en annan anledning till varför Jim Ryan slutar än den han uppgav.

När det kommer till spelen, så tror jag nog att de har massor på gång, men vill kanske inte avslöja dem för allt för tidigt innan släpp. Deras senaste showcase var ju en enorm besvikelse, där knappt några förstapartspel fanns med...trots att studior som Bend hade teasat inför den. Det hela är riktigt märkligt, nästan som om vissa saker klipptes ut i sista sek.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad jag har läst, är att många Playstation studior, bl.a. de största på single-player spel, är väldigt missnöjda, och i ett spänt läge, över den nya inriktningen på live-service, därav varför Connie Booth fick sparken enligt rykten. Vissa live-service spel verkar ha lagts på is (bl.a. Tlou) eller helt avbrutits, för tillfället. Jag är väldigt nyfiken på att få reda på sanningen, och om det finns en annan anledning till varför Jim Ryan slutar än den han uppgav.

När det kommer till spelen, så tror jag nog att de har massor på gång, men vill kanske inte avslöja dem för allt för tidigt innan släpp. Deras senaste showcase var ju en enorm besvikelse, där knappt några förstapartspel fanns med...trots att studior som Bend hade teasat inför den. Det hela är riktigt märkligt, nästan som om vissa saker klipptes ut i sista sek.

Ja jag har läst ungefär samma så man börjar ju fundera vad som händer. Förhoppningsvis kommer det ett showcase snart som rätar ut frågetecknet vad deras studios faktiskt jobbar på.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Dom har verkligen dragit ut på 2an för länge. Och gjort det väldigt svårt för nya spelare och återkommande spelare att spela spelet.

Skulle nog inte säga att det är svårt att komma in i spelet, ja visst du blir gatekeeped av att göra massa aktiviter för att få upp din light lvl, sen finns det ju X antal guider ute som kan hjälpa en. Hade själv ett break på 3-4 månader men hade inte direkt svårt att komma in, visst lore vice kan bli lite jobbigt att förstå som en ny spelare eller återkommande.

1
Skriv svar