Xbox verkar börja blockera kontroller och tillbehör från icke-licensierade tredjeparter

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Svara på frågeställningen i min post, istället för att bara ge upp med skällsord:

Ni menar:
I en bil är det alltså fritt fram använda vilka delar du vill, utförda av vem som helst....
... utan påverkan på garantier, funktionalitet, försäkringar osv?

Ja, du kan åka till en Mekonomen verkstad och laga/serva din Volvo utan att det det drabbar garanti, funktionalitet, försäkringar osv.

Har en lite fråga till dig, tycker du att ADcenter, Mekonomen och alla icke märkes verkstäder borde läggas ner?

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Ja, du kan åka till en Mekonomen verkstad och laga/serva din Volvo utan att det det drabbar garanti, funktionalitet, försäkringar osv.

Har en lite fråga till dig, tycker du att ADcenter, Mekonomen och alla icke märkes verkstäder borde läggas ner?

Nope stämmer ju inte.
Volvo Selekt, deras utökade garanti för begagnade Volvo bilar.
Se vanliga frågor om Volvo selekt längre ner och frågan vad garantin inte täcker.
https://selekt.volvocars.se/sv/volvo-selekt

Om bilen förändrats med hjälp av annat tillbehör än Volvo Original
Att reparation eller service utförts av annan än auktoriserad Volvoverkstad
Att annan än Volvo originalreservdel monterats
Förbrukningsdetaljer och slitagedelar som bromsbelägg, bromsskivor, batterier, torkarblad, lampor, däck osv

Det är ju ingen nybilsgaranti men jag kan tänka mig att nybilsgarantin är ännu stramare än denna?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nope stämmer ju inte.
Volvo Selekt, deras utökade garanti för begagnade Volvo bilar.
Se vanliga frågor om Volvo selekt längre ner och frågan vad garantin inte täcker.
https://selekt.volvocars.se/sv/volvo-selekt

Om bilen förändrats med hjälp av annat tillbehör än Volvo Original
Att reparation eller service utförts av annan än auktoriserad Volvoverkstad
Att annan än Volvo originalreservdel monterats
Förbrukningsdetaljer och slitagedelar som bromsbelägg, bromsskivor, batterier, torkarblad, lampor, däck osv

Det är ju ingen nybilsgaranti men jag kan tänka mig att nybilsgarantin är ännu stramare än denna?

Har du garanti finns det ingen anledning att åka till en annan verkstad, du betalar ju ingenting. Säg att mitt avgassystem pajjar och det är garanti kvar och jag har bytat bromsbelägg själv så kommer jag ju inte att bli nekad hjälp. Ni verkar tro att dom som jobbar på märkes verkstäder är som fanatiska konsoll fanbois och hatar andra verkstäder. Tro mig dom bryr sig inte vem som lagat din bil tidigare. Det är inte heller deras jobb att påpeka saker som gör bilen farlig i trafik, det sköter besiktningen.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Har du garanti finns det ingen anledning att åka till en annan verkstad, du betalar ju ingenting. Säg att mitt avgassystem pajjar och det är garanti kvar och jag har bytat bromsbelägg själv så kommer jag ju inte att bli nekad hjälp. Ni verkar tro att dom som jobbar på märkes verkstäder är som fanatiska konsoll fanbois och hatar andra verkstäder. Tro mig dom bryr sig inte vem som lagat din bil tidigare. Det är inte heller deras jobb att påpeka saker som gör bilen farlig i trafik, det sköter besiktningen.

Framförallt missas att väldigt många märkes-verkstäder är medlemmar i någon av kedjorna och köper delar där (har jobbat på huvudkontoret på en av verkstads-kedjorna).
Många missar också att på en modell kan bromsklossar vara tillverkade från 3 olika märken beroende på bästa pris och leveransförmåga utan tror att märken själva tillverkar massa saker och inte bara har egna lådor i många fall.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Har du garanti finns det ingen anledning att åka till en annan verkstad, du betalar ju ingenting. Säg att mitt avgassystem pajjar och det är garanti kvar och jag har bytat bromsbelägg själv så kommer jag ju inte att bli nekad hjälp. Ni verkar tro att dom som jobbar på märkes verkstäder är som fanatiska konsoll fanbois och hatar andra verkstäder. Tro mig dom bryr sig inte vem som lagat din bil tidigare. Det är inte heller deras jobb att påpeka saker som gör bilen farlig i trafik, det sköter besiktningen.

Har aldrig sagt att du inte får hjälp, men ditt exempel med bromsbelägg är ju inget som ingår i någon garanti iaf då det är en slitage del. Du kommer alltid få betala för den servicen själv oavsett. Får du däremot fel på någon icke slitage del och du frångått från garanti villkoren så kommer du få betala själv, har aldrig sagt att verkstan kommer vägra hjälpa dig, du kommer bara få betala för det själv.

Hade själv en Audi A4 tidigare som åkte på den ökända kamkedjestreckningen. Där var det välda strikta riktlinjer för att man skulle få ut något på good-will. Den fick bara vara servad på Audi verkstäder och serviceintervallen måste ha skötts. Tidigare ägare hade gjort missar på båda och jag fick stå för notan själv.

Medlem
xD
Skrivet av TotalCraptastic:

Svara på frågeställningen i min post, istället för att bara ge upp med skällsord:

Ni menar:
I en bil är det alltså fritt fram använda vilka delar du vill, utförda av vem som helst....
... utan påverkan på garantier, funktionalitet, försäkringar osv?

Ja vem som helst kan byta dina delar i din bil och ja kan använda vilka delar jag vill. Sen är det besiktningen som avgör om bilen är säker.

Byter man vissa delar så lär man göra en besiktning innan man får köra den för att se att den är säker för svenska vägar. Sen kan väl det påverka garantier, men försäkring och funktionalitet nä. Bara för att det inte är original delar så betyder inte det att det är dåliga produkter.

Men hela posten handlade om 3dje parts tillbehör. Får du då bara använda Microsofts headset när du spelar eller kör du med en 3dej part där?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nope stämmer ju inte.
Volvo Selekt, deras utökade garanti för begagnade Volvo bilar.
Se vanliga frågor om Volvo selekt längre ner och frågan vad garantin inte täcker.
https://selekt.volvocars.se/sv/volvo-selekt

Om bilen förändrats med hjälp av annat tillbehör än Volvo Original
Att reparation eller service utförts av annan än auktoriserad Volvoverkstad
Att annan än Volvo originalreservdel monterats
Förbrukningsdetaljer och slitagedelar som bromsbelägg, bromsskivor, batterier, torkarblad, lampor, däck osv

Det är ju ingen nybilsgaranti men jag kan tänka mig att nybilsgarantin är ännu stramare än denna?

De får inte begränsa garantin för att du servar den på t ex. Mekonomen.

Medlem

Ser inte problemet. Köp certifierat så vet du det kommer fungera hela livslängden. Köp något annat och du får köra hårdvaran på PC. Fungerar inte handkontrollen så reklamera den. Samma sak om du kör något tredje parts del till bil eller vad som helst, reklamera om det inte fungerar.

Xbox fungerar ju i varje fall allt officiellt/licensierat som du köpt till Xbox One, kan man knappast säga om PS5 där Dualshock 4 bara fungerar i PS4-spel trots att man mycket väl hade kunnat tillåta dem även i PS5-spel. Äldre fightsticks fungerar utmärkt på Xbox, till PS5 fick man köpa nya eller byta PCB. Så illa är det inte, som vanligt mest att folk bara vill gnälla när det är Microsoft.

Kan tillägga att alla större tillverkare som Razer m.m. som säljer headset m.m. kör certifierat.

Medlem
Skrivet av GustavA:

De får inte begränsa garantin för att du servar den på t ex. Mekonomen.

Tycker inte jag heller att dem borde få göra men dem verkar uppenbarligen göra så, och inte bara Volvo.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Tycker inte jag heller att dem borde få göra men dem verkar uppenbarligen göra så, och inte bara Volvo.

Nä alltså de får inte. Det blir snedvriden konkurrens. Men nu tror jag vingar glidit från ämnet lite. Det är inte jämförbart med vad Xbox gör. Dessutom så känns det som att det börjar blåsa lite väl mycket i vattenglaset. Vill du verkligen använda icke godkända tillbehör så kommer det säkert lösningar ändå. Det är din produkt att göra vad du vill med.

Medlem

Med tanke på fusktillbehör så förstår jag det.
men
Jag är ändå emot det.
sätt upp notifikationer istället där det står att achievements och onlinespel är avstängda pga fusk möjligheter.
Det tycker jag vore en bra mellanväg.

Medlem

Men externa icke certifierade hårddiskar är väl ok? Så dom inte får för sig att stänga ute dom 😟


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Men externa icke certifierade hårddiskar är väl ok? Så dom inte får för sig att stänga ute dom 😟

Svårt och tro det skulle bli problem, de har länge haft klara och definierade systemkrav för externa diskar i deras supportsidor.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan hålla med om att det ser lite elak-snålt ut på papperet, men någonstans måste nog ändå konsoltillverkarna kunna motverka alla dessa olicensierade Kina-kopior från Wish/Amazon. Blir inte en hälsosam marknad för de mer seriösa tillbehörstillverkarna när skrot av tveksam kvalitet fyller samma funktion till 75% lägre pris. Det är egentligen inte konstigare än att varumärkesstarka klädtillverkade gör vad de kan för att hindra piratkopior.

Skrivet av Ibenaben:

Håller inte med, du kan använda vilket skärp du vill till dina Levis jeans eller sätta på vilka däck du vill på din bil. Riktigt ruttet att införa detta, likadant med PS skivläsar lösning.

Här håller jag med er bägge för varderas motsatta åsikt.

Detta vart svårt.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Antar att detta främst är för att hindra hårdvara som kan anses som fusk, typ turboknappar och annat jox. Vet inte, antar och i så fall är jag helt för det.
Det är trots allt majkrosofts hårdvara, är inte konstigt att man vill ha licenspengar för tillbehör som inte är deras egna, heller. Men jag hoppas främst det är pga fusk. Är ju så apple tjänar en del slantar för tex magsafe och tidigare lightning?
Sedan kanske man inte är helt för att dåliga kopior sänker omdömet om ens produkt.
Kanske majkrosoft kan få förklara när någon ställer frågor till dem annars kan vi killgissa fram till nästa generation.

Medlem
Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag som funderade på att köpa denna https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/spel... tusan också.

Är bara att köpa. Designed for Xbox.

https://www.xbox.com/en-US/designed-for-xbox

Medlem

Undrar hur det blir med tillbehör till Xbox one? De är tekniskt sett inte specade för series s/x. Kommer det krävas en kod i tillbehöret så lär alla gamla handkontroller, rattar och headsets sluta fungera.

Någon jämförde med Apple och dess Lighting men det här är snarare som att Apple släpper en uppdatering till iPhone som raderar stöd för alla lurar utom airpods. Ingen gillade Lighting men kontakten var där från början så köparna visste vad de köpte.

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Tycker du det är OK köra runt med blankslitna däck långt under rekommenderat lufttryck också? Eller är det en av dom punkterna i Volvos manual, Sveriges lagar och däcktillverkarens rekommendationer du valt ut personligen ska följas för att det passar din värld?

Tycker du att jag själv kan byta ut alla delar i Volvon till olicensierade 3e parts delar också, utan att det skulle påverka besiktningar, körförbud, försäkringar m.m.? Volvos serviceverkstad ska vara tyst och acceptera att jag rullar in med en Volvo kaross som bara innehåller olicensierade 3e parts Tesla delar?

MS har all rätt begära att sakerna som används i din Xbox är verifierade/licenserade av dom, annars kan din försäkring, garanti, tillgängliga funktioner osv påverkas. Dom vill att "däcken" följer rekommenderade material, lufttryck och millimetermått för att säkra allas konsoler & upplevelser på deras motorväg.

Ja absolut tycker jag det, det är inte upp till företagen att bestämma vad jag skall göra med mina egna prylar. Om något inte bör vara tillåtet så skall det regleras i lag precis som det fungerar för bildäck. Företag skall inte ha något att säga till om när det gäller såld vara

Medlem
Skrivet av Kiske:

Så Volvo skall få bestämma vilka däck kunderna får använda? Skall de få bestämma vilken mack man skall använda med? Jag ser göttiga licensavtal att hämta in för biltillverkarna.

Nu åker krysslådan ut på tradera...

Skicka länk till annonsen! 🙂

Fuskare förstör spelupplevelsen för så många så detta är väl bara av godo om det får bort fusket,..

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Här håller jag med er bägge för varderas motsatta åsikt.

Detta vart svårt.

Jag kan hålla med Libanesen också, det är inte direkt en svartvit fråga för min del.

Medlem
Skrivet av roftg:

Skicka länk till annonsen! 🙂

Fuskare förstör spelupplevelsen för så många så detta är väl bara av godo om det får bort fusket,..

Jag är helt mot att straffa oskyldiga i kampen att hindra de som orsakar problem. Kan man inte garantera att endast fuskarna blir påverkade så är man helt fel ute.

Medlem
Skrivet av Gill:

Svårt och tro det skulle bli problem, de har länge haft klara och definierade systemkrav för externa diskar i deras supportsidor.

tack, tror inte det heller. men man blir lite orolig. ha en bra helg


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

MS har all rätt begära att sakerna som används i din Xbox är verifierade/licenserade av dom, annars kan din försäkring, garanti, tillgängliga funktioner osv påverkas. Dom vill att "däcken" följer rekommenderade material, lufttryck och millimetermått för att säkra allas konsoler & upplevelser på deras motorväg.

Kan tycka din liknelse är lite snedvriden. Det är väl bara tredjepartskontroller och "tillbehör" som inte är certade det pratas om och inte vad som är i Xboxen?

Hur som haver så tycker jag det är lite ruttet men förstår som många andra att det kanske behövs krafttag mot fuskare. Känns som det borde gå att göra på andra sätt än att blockera en mängd tillbehör dock.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Kan tycka din liknelse är lite snedvriden. Det är väl bara tredjepartskontroller och "tillbehör" som inte är certade det pratas om och inte vad som är i Xboxen?

Hur som haver så tycker jag det är lite ruttet men förstår som många andra att det kanske behövs krafttag mot fuskare. Känns som det borde gå att göra på andra sätt än att blockera en mängd tillbehör dock.

Att det handlar om fuskare är fel tror jag, det handlar till 99% om licenspengar och inget annat. Fuskandet är bara ett svepskäl precis som politikerna använder "men tänk på barnen" varje gång de vill ha in en till integritetskränkande lag.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Att det handlar om fuskare är fel tror jag, det handlar till 99% om licenspengar och inget annat. Fuskandet är bara ett svepskäl precis som politikerna använder "men tänk på barnen" varje gång de vill ha in en till integritetskränkande lag.

Det luktar ju lite så tyvärr. Vi får väl se hur det utvecklas.

12
Skriv svar