Sony försvarar kraftiga prishöjningar på PS Plus

Medlem
Skrivet av Steffe@Swec:

Man skulle kunna hoppas det, men mer troligt är att de får mersmak och höjer igen 😁

Tyvärr…


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Enkelt på grund av att det är för billigt. Jag värdesätter spel väldigt högt. Och tycker att det är det bästa som finns. Därför så tycker jag också att priset borde vara högt.

Du kan ju köpa alla spel som finns på alla prenumerationstjänster istället så blir det ju dyrt! Tex Playstation Store har väldigt bra priser för den som vill betala mycket för ett spel 👌Tanken med Playstation Premium och Gamepass osv är ju att det inte ska vara dyrt och dessutom lätt tillgängligt för den breda massan. Det är ett perfekt upplägg för barnfamiljer och tex casual gamers som kanske inte har lika mycket pengar som dig och inte har spel som största intresse!

Medlem

De höjde för de vet att deras kunder betalar. Varför tror ni att de höjde priset på konsolerna och höjer priset igen på "Slim" varianterna från det redan höjda priset? Plus allt annat kostar extra, vertikal plasten, plus en skivläsare för runda 1000 lappen och covers som måste köpas igen?

De vet att de kan och ni köper det. Girighet. Pengar, pengar och pengar.

Medlem

Asså jag tycker fortfarande det är sjuukt att man måate ha tex ps+ o nintendo online för att spela online. Men jag har ingenting emot att betala en månadskostnad för det andra. Gamepass är för mig sjukt värt och är värt mer än vad jag betala för. Hade gärna sett en comeback av ett riktigt bra familjekonto dock. 500 spänn i månaden o jag är på.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag har bestämt mig, just nu, att avsluta alla spel prenumerationer och istället köpa spelen med motivationen att det troligen skulle resultera att jag minskar mitt spelande något och att spelen jag spelar till större delen kommer bli utspelade istället.

Idag prövar jag många spel men ger dem aldrig en ordentlig chans just för att jag egentligen inte vill spela dem då det inte är ett spel ”jag” valt ska komma till tjänsten vare sig det är gamepass eller ps plus.

Vi får se hur det hela slutar men jag gissar att fler känner igen sig i detta.

Absolut. Jag har aldrig börjat med prenumerationer just på grund av detta. Jag vill bestämma själv och ha kontroll över vad jag spelar, när jag spelar utan att känna någon stress. Jag kan bygga backlogg utan att den riskerar försvinna över tid. Till konsol köper jag tex fysiskt så långt det är möjligt.

Jag kan lägga den tid jag vill i spel och bli klara med dem utan att känna att spel måste vara max 5 timmar långa och bli färdiga på en helg "annars hinner jag inte spela fler spel"

Likt många andra har jag familj barn och jobb. Trots detta har jag inga problem att ha tid till spel eller pengar till de spel jag vill spela. Det handlar, som så mycket annat, om prioriteringar. Det är trots allt rimligt att spel får kosta pengar då de inte är gratis att utveckla och bortser man från publishers marknadsföring så är nämnda kostnader just utvecklarnas löner. Ska man skära i kostnader där så är det just antalet utvecklare samt deras arbetsmiljö man skär ned på och därmed spelens kvalitet.

Inaktiv
Skrivet av Bullen86:

Prishöjningen suger definitivt även om jag inte betalar i närheten av den summan årligen, har Premium till 2027. Men jag måste säga att sedan tjänsten började förra året, och tillsammans med Gamepass, så har jag spelat säkert över 40-50 spel. Hade jag betalat för alla dessa spel vid dess lägsta pris/nypris, så hade det kostat mig flera tusentals kr... säkerligen över minst 10 000 kr.

Tjänster som Ps+/Gamepass får mig att testa spel jag normalt aldrig hade spelat, t.ex. Pentiment. För någon som mig, är tjänsterna guldvärda och varje ny månad känns lite som julafton när spelen presenteras.

Tror jag får börja köra en copy paste på detta.

1. Det handlar om ägande.

2. Det är billigt nu, inte när de kommer dominera helt och hållet.

3. De kommer släppa FOMO släpp för att folk ska prenumerera och när de nu äger många studios kommer det bli en grej. Dåligt.

Till sist: Du kommer prenumerera på allting och inte äga någonting.
Fundera om du verkligen vill att någon kontrollerar varenda aspekt av ditt liv. Folk i denna tid har helt tappat betydelsen av att äga. Om du inte äger någonting har du ingen förmögenhet överhuvudtaget. Ingen kontroll och kan bli utnyttjad.

Medlem
Skrivet av robbis:

Asså jag tycker fortfarande det är sjuukt att man måate ha tex ps+ o nintendo online för att spela online. Men jag har ingenting emot att betala en månadskostnad för det andra. Gamepass är för mig sjukt värt och är värt mer än vad jag betala för. Hade gärna sett en comeback av ett riktigt bra familjekonto dock. 500 spänn i månaden o jag är på.

Konstigt att du gnäller på PlayStation och Nintendo när Xbox har samma med online, samt Xbox som startade det hela.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Konstigt att du gnäller på PlayStation och Nintendo när Xbox har samma med online, samt Xbox som startade det hela.

Jag tycker det är sjukt oxå, men gamepass är så mycket mer än online. day1 av alla deras egna spel bland annat och det betalar jag glädjligen för. Vad får du av ps o nintendo? Typ bajs i jämförelse.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Kommer nog leda till att istf att jag köper PS+ för ett år, att jag köper PS+ i en månad var 6 månad bara för att behålla mina cloudsaves, tills jag slutar med det med.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag har bestämt mig, just nu, att avsluta alla spel prenumerationer och istället köpa spelen med motivationen att det troligen skulle resultera att jag minskar mitt spelande något och att spelen jag spelar till större delen kommer bli utspelade istället.

Idag prövar jag många spel men ger dem aldrig en ordentlig chans just för att jag egentligen inte vill spela dem då det inte är ett spel ”jag” valt ska komma till tjänsten vare sig det är gamepass eller ps plus.

Vi får se hur det hela slutar men jag gissar att fler känner igen sig i detta.

Absolut, samma sak med netflix m.m, bättre att köpa det man verkligen vill titta på och inte slösa tid och pengar på bös.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

För mig gör det ingenting då jag köper mina spel som jag vill spela och inte utvalda spel som Sony/Microsoft vill att jag ska spela. Detta kommer absolut vara allt vanligare då hela modellen är ohållbar. Bara ta en titt på alla streamingtjänster.


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Tror jag får börja köra en copy paste på detta.

1. Det handlar om ägande.

2. Det är billigt nu, inte när de kommer dominera helt och hållet.

3. De kommer släppa FOMO släpp för att folk ska prenumerera och när de nu äger många studios kommer det bli en grej. Dåligt.

Till sist: Du kommer prenumerera på allting och inte äga någonting.
Fundera om du verkligen vill att någon kontrollerar varenda aspekt av ditt liv. Folk i denna tid har helt tappat betydelsen av att äga. Om du inte äger någonting har du ingen förmögenhet överhuvudtaget. Ingen kontroll och kan bli utnyttjad.

För mig är det ingen viktig ståndpunkt att äga spel då jag i princip aldrig spelar om dem, undantag mästerverk, men då ska det ha gått väldigt många år emellan, så pass att jag har glömt delar av storyn. Så fort jag är klar, så går jag vidare till nästa, även spel med "konsekvenser" med olika slut spelar jag en gång, och kollar resten av sluten på youtube. Har jag upplevt storyn en gång så tappar det charmen inför andra gången. Den enda gången jag köper spel är när det är något speciellt eller sällsynta spel som kommer ut vart tionde år, som jag kommer spendera mycket tid på, så som GTA, RDR och Skyrim.

För mig är det viktigare att ta vara på den lilla tiden man har för sin hobby, att uppleva nya upplevelser, än att reprisera gamla, (gör likadant med utlandsresor). Vi har så många fantastiska spel som kommer ut (titta bara på detta året), men så lite tid att utöva dem. Därav blir jag förvånad när vissa har spelat ut ett spel i ca 200 tim, sett det mesta som går att göra, bara för att direkt efter, starta en ny karaktär och spela lika många timmar...För mig känns det som slöseri med tiden, då man hellre hade kunnat lägga den tiden på något nytt istället.

Dessa tjänster har som sagt, fått mig att spela så mycket spel som jag bara kunde drömma om när jag var barn, och var tvungen att betala för varje spel på den tiden, vilket gjorde att jag inte upplevde lika mycket då, då jag var "tvungen" att vara mer sparsam. Jag har redan fått tillbaka det totala värdet jag betalade för alla år (Premium 5 år & GP 3 år) på bara några spel (allt annat nu är bonus), och känner ingen press, utan tar min tid med spelen och klarar ut dem, i värsta fall kan jag alltid köpa dem om det behövs.

Det fanns en tid då jag trodde att det var viktigt med att "äga" spel, speciellt fysiska, men insåg senare att det inte spelade någon roll då jag ändå fick samma upplevelse, och ville bara uppleva många nya spel istället, vilket idag ger mig mycket mer glädje.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Jag bor i sthlm, i ett av de dyraste områdena och har flera småbarn på en "normal lön" så lägg ned. Men det är bra att du VÄXT IFRÅN dessa VÄRDEFÖRSTÖRANDE beteenden som att ta 3 öl hahah ha hoppas inte luften är för tunn där högt uppe på din lilla pedistal, det verkar tyvärr som det..

Jaha, du bor i Stockholm du. Ja, jag är ju bara en sådan där bondlurk som bor "på landet". Jag tycker det är spännande att du menar att jag sitter på en piedestal när du klandrar dem som tycker att pengar kan vara ett problem.

Och att lägga 400 spänn på något, som du pissar ut under kvällen, är värdeförstörande vad du än säger. Kan ju bara hoppas du inte är en sådan som klagar på att systembolaget är så dyrt och sedan går ut på krogen och dricker....

Inaktiv
Skrivet av Bullen86:

För mig är det ingen viktig ståndpunkt att äga spel då jag i princip aldrig spelar om dem, undantag mästerverk, men då ska det ha gått väldigt många år emellan, så pass att jag har glömt delar av storyn. Så fort jag är klar, så går jag vidare till nästa, även spel med "konsekvenser" med olika slut spelar jag en gång, och kollar resten av sluten på youtube. Har jag upplevt storyn en gång så tappar det charmen inför andra gången. Den enda gången jag köper spel är när det är något speciellt eller sällsynta spel som kommer ut vart tionde år, som jag kommer spendera mycket tid på, så som GTA, RDR och Skyrim.

För mig är det viktigare att ta vara på den lilla tiden man har för sin hobby, att uppleva nya upplevelser, än att reprisera gamla, (gör likadant med utlandsresor). Vi har så många fantastiska spel som kommer ut (titta bara på detta året), men så lite tid att utöva dem. Därav blir jag förvånad när vissa har spelat ut ett spel i ca 200 tim, sett det mesta som går att göra, bara för att direkt efter, starta en ny karaktär och spela lika många timmar...För mig känns det som slöseri med tiden, då man hellre hade kunnat lägga den tiden på något nytt istället.

Dessa tjänster har som sagt, fått mig att spela så mycket spel som jag bara kunde drömma om när jag var barn, och var tvungen att betala för varje spel på den tiden, vilket gjorde att jag inte upplevde lika mycket då, då jag var "tvungen" att vara mer sparsam. Jag har redan fått tillbaka det totala värdet jag betalade för alla år (Premium 5 år & GP 3 år) på bara några spel (allt annat nu är bonus), och känner ingen press, utan tar min tid med spelen och klarar ut dem, i värsta fall kan jag alltid köpa dem om det behövs.

Det fanns en tid då jag trodde att det var viktigt med att "äga" spel, speciellt fysiska, men insåg senare att det inte spelade någon roll då jag ändå fick samma upplevelse, och ville bara uppleva många nya spel istället, vilket idag ger mig mycket mer glädje.

Jag förstår allt du säger: Det är lika attraktivt som socker. Det betyder inte att det är bra för hälsan eller för oss som medborgare. Tyvärr tycks allt fler sälja ut sin integritet för nöje eller pengar inkl mig själv.

Mitt problem är mer etiskt och filosofiskt. Människor idag har mindre ägande än under feodalistiska samhällen. Arrendator blev många gånger av med sin mark av de högre skiktens infall. Många äger inte sina boenden utan prenumererar genom hyra eller slavlån på banken. Folk tycker det är normalt att behöva låna för sin bostad. Det som ingen annan än en själv som borde ha kontroll över.

Det är därav en principsak att vi måste äga för att försäkra och kontrollera vår egendom mot framtida tyranner. Inte skulle du prenumerera av någon som var en tyrann? Nå vi är inte där än men vi går mot totalitära samhällen även i väst.

Prenumeration på spel är en pytte sak i sammanhanget men det är en reflektion av prenumeration som tjänst som jag försöker banka in i skallen på folk.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Borde finnas ett alternativ för oss som bara vill spela online. Varför måste vi betala för en massa skit vi inte vill ha?

Varför ska du betala för att spela online?

Skrivet av anon_332538:

Tror jag får börja köra en copy paste på detta.

1. Det handlar om ägande.

2. Det är billigt nu, inte när de kommer dominera helt och hållet.

3. De kommer släppa FOMO släpp för att folk ska prenumerera och när de nu äger många studios kommer det bli en grej. Dåligt.

Till sist: Du kommer prenumerera på allting och inte äga någonting.
Fundera om du verkligen vill att någon kontrollerar varenda aspekt av ditt liv. Folk i denna tid har helt tappat betydelsen av att äga. Om du inte äger någonting har du ingen förmögenhet överhuvudtaget. Ingen kontroll och kan bli utnyttjad.

WEF, är det du?


signatur

I drank what?

Medlem

Att ett företag garanterat skulle producera en bättre produkt med hjälp av en högre budget är rena fantasin. Folk inbillar sig att det "måste" vara så men i verkligheten är det absolut inte på det viset. Det finns ingen passion och strävan i dagens spelutveckling utan de flesta spelföretag spelar på säkra kort. Vart är idéerna numera? Remaster, remake, reboot, reforged? Hur många namn finns det för att göra samma produkt om och om igen?

I dagens läge ser vart och vartannat spel likadant ut, grafiskt sett har det helt stannat upp alternativt blivit sämre. Spelen är knappast halvklara när de släpps och behöver en "day 1 patch" för att ens kunna fungera någorlunda. För 500:- för 10 år sedan så fick du en bra story, co-op i olika former och multiplayer. För det dubbla priset idag får du ett buggigt singleplayer spel i de flesta fall. När priserna ökar så förväntar man sig mera eller detsamma, absolut inte mindre som det visat sig.

Kort och gott, spelindustrin har sackat ner något fruktansvärt på de senaste åren och man har nästan tappat hoppet helt.

PS. Chordosis är ett mycket bra exempel på ett spel som en ensam spelutvecklare kan göra med stort hjärta och enorm passion.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Korvören kan hända... Utgifterna kan nog hopa sig där ute. För ensamstående med barn (för att nämna en ytterlighet) en 35% ökning kan nog vara svidande. Vi är i ett läge där mycket går upp i pris, speciellt i storstäderna.

Jag tror dessutom att många som faktiskt borde ta ett steg bak från en sådan här tjänst, pga ekonomiska, inte kommer göra det och tvingas pressa sitt nöjeskonto än mer, kanske till kostnad av någon annat, mer viktigt.

Men kan ju hoppas att de som har problem med att betala det kan skippa 3 öl på krogen, så blir det bra. (Vet inte vad en öl kostar på krogen nu för tiden; växte ifrån sådant "värdeförstörande" tidigt, men räcker kanske till PS+).

Åh, herregud.. Gud vad hemskt och omoget med öl på krogen!

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tycker det är sjukt oxå, men gamepass är så mycket mer än online. day1 av alla deras egna spel bland annat och det betalar jag glädjligen för. Vad får du av ps o nintendo? Typ bajs i jämförelse.

Ja de beror väl på hur man ser det. Xbox släpper day 1, fine. Men hur många av dom är ens i närheten av lika bra som Nintendo och PS exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Enkelt på grund av att det är för billigt. Jag värdesätter spel väldigt högt. Och tycker att det är det bästa som finns. Därför så tycker jag också att priset borde vara högt.

Jag instämmer, spel är fantastiskt och jag håller med om att prenumerationstjänsterna förmodligen är för billiga sett till vad de erbjuder men jag tror inte det går att höja så ofantligt mycket mer om de inte vill skrämma iväg majoriteten.
Jag tror dock inte att Gamepass och PS+ är rätt väg för spelindustrin.

Kan hända att jag låter som en gamling eller boomer eller vad det nu kallas men det var fan bättre förr^^. Då hade man oftast ett eller ett par spel som man dedikerade sin tid åt och spelade det sönder och samman och hade skitkul. Idag med prenumerationstjänsterna har du 5000 alternativ och alltid nåt annat som stjäl din uppmärksamhet. Det är otroligt svårt att bara spela ett spel idag, om inte omöjligt.

Det bästa om man tycker att det är för billigt med spel idag är väl istället att köpa spelen separat, inte via prenumeration och då i samma veva ge en större peng till utvecklaren i fråga.

Medlem
Skrivet av Deekar:

<Uppladdad bildlänk>

🤷🏼‍♂️

Jag blev ägd. 🥳


signatur

Ännu en dag i paradiset.

KoP
Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Ett tänkbart scenario skulle kunna vara att de släpper fler och bättre spel samt tjänster till prenumeranter iom en större budget. 🤩🤌

Det är samma ord som dom flesta streamingtjänster (Netflix med mera) använder sig utav när dom höjer priserna. Dvs vi höjer priser för att kunna leverera bättre innhåll.

Men i slutändan så händer typ ingenting när det kommer till utbudet/innehållet. 😐

Medlem
Medlem

Det enda jag kan komma på som ju faktiskt blivit bättre är att man nu kan streama PS5-spel, vilket jag testade en kväll och som faktiskt fungerade riktigt bra, men det är ju bara för Premium så det försvarar inte höjningen av de andra nivåerna.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Åh, herregud.. Gud vad hemskt och omoget med öl på krogen!

Kan man tycka; får stå för dig.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Borde finnas ett alternativ för oss som bara vill spela online. Varför måste vi betala för en massa skit vi inte vill ha?

Skrivet av Thane:

Spela valfritt free2play spel så slipper du kravet på ps+

Eller gå all in PC. Ska du spela med vänner så får se till att dom också switchar till PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kan man tycka; får stå för dig.

Absolut inte. Det är väl så du utrycker dig i princip:)

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Jag bor i sthlm, i ett av de dyraste områdena och har flera småbarn på en "normal lön" så lägg ned. Men det är bra att du VÄXT IFRÅN dessa VÄRDEFÖRSTÖRANDE beteenden som att ta 3 öl hahah ha hoppas inte luften är för tunn där högt uppe på din lilla pedistal, det verkar tyvärr som det..

Grattis till dig. Eloge till ditt "vuxna" gensvar. Jag som ensamstående heltidsarbetande i mindre fint område skippar numer alla öl och efter prishöjningen har också ps+ fått stryka på foten.

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Grattis till dig. Eloge till ditt "vuxna" gensvar. Jag som ensamstående heltidsarbetande i mindre fint område skippar numer alla öl och efter prishöjningen har också ps+ fått stryka på foten.

Ja det är ju det jag menar, att en höjning med några tior i månaden inte drabbar folk i en normal livssituation. Att det är korvören och ingenting som man om man behöver isf kan spara in på annan lyxkonsumtion som ex en öl eller dylikt.

Har man inte råd efter höjning så hade man inte råd innan heller.

Jag hoppas det löser sig för dig, ensamstående måste vara supertufft, hoppas du får stöd och backning från din omgivning och att du snart får råd att unna dig lite mer lyxkonsumtion som ex tvspelsprenumerationer snart igen.

Medlem

För mig är det inte pengarna som är anledningen till att jag inte vill fortsätta min prenumeration efter den gått ut.

Värdet för tjänsten känns så oerhört lågt.
Mestadels sketna spel för månaden och möjligheten att kunna spela online?
Nah, spelar mest single player ändå.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Mestadels sketna spel för månaden och möjligheten att kunna spela online?
Nah, spelar mest single player ändå.

Dom kanske skulle haft en singelplayer prenumeration med enbart singelplayer spel utan online.
Nedsatt pris kanske? Eller bättre spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar