Alan Wake 2 är krävande vackert enligt Sweclockers prestandatest

Robot
Alan Wake 2 är krävande vackert enligt Sweclockers prestandatest

Alan Wake 2 smälter din dator.

#Alan-wake-2, #Remedy


Medlem

Bara testat 1-2 timmar än, men kör det på max med både dlss 3.5 samt framegen på, och än så länge snittar jag runt 80+ fps i 4k galet läckert!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Fruktansvärt bra lir. Går inte att sluta. Knäckt 5-6 timmar hittills via GFN. UHD, DLSS Balanced och allt på max. Och det är fanimej läckert alltså.

Medlem

Har nu testat i nästan två timmar och vet inte om jag är speciellt övertygat än...
Väldigt mycket fokus och hoppande i det där "Mind Place'et", känns distraherande och bitvis ganska tråkigt.

Numera är man bortskämd med RE4's fantastiska kontrollschema och UX, och det känns så föråldrat att sitta å trycka ESC när man vill ur någon sub-meny i AW2.
Bilden uppleveler jag som extremt grötig, trots DLSS reconstruction osv. Känns nästan som Unreal Engine's typiska suddighet när man rör sig.
Och ibland är röstskådespelet rentav dåligt. Hoppas att det verkligen tar fart snart.

Edit:
Pausade och kollade på gameplay från senare delar av spelet... Var lika bra det för det verkar vara samma trötta pappersarbete längre fram också, så det fick bli refund på detta. Jösses. Hade verkligen höga förväntningar på AW2, men tycker Remedy sjabblade bort med det alldeles för mycket fokus på annat än själva spelandet.

Medlem

Vet inte om mitt stackars 3070 pallar med detta på min 3440x1440 skärm utan att köra allt på low, får kanske bli PS5an som får ställa upp denna gången


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Vet inte om mitt stackars 3070 pallar med detta på min 3440x1440 skärm utan att köra allt på low, får kanske bli PS5an som får ställa upp denna gången

Ska du köra Ray Tracing kanske det blir problem men annars borde det fungera tycker jag. Nu kör jag visserligen 1080p med mitt 3070 men jag har i princip allt på medium/high och det flyter finfint med RT avstängt (och ser ändå riktigt bra ut).

Medlem

Kört ca 7-8 timmar på ps5 riktigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Force:

Vet inte om mitt stackars 3070 pallar med detta på min 3440x1440 skärm utan att köra allt på low, får kanske bli PS5an som får ställa upp denna gången

Om du kollar Digital foundry så ser du att 3070 med ps5-inställningar levererar 50% fler fps så om det är prestanda du väljer efter tycker jag definitivt att du ska köra på din PC!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Själv kör jag i stabila 20 fps på mitt gamla 1070. Riktigt filmiskt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Force:

Vet inte om mitt stackars 3070 pallar med detta på min 3440x1440 skärm utan att köra allt på low, får kanske bli PS5an som får ställa upp denna gången

Testa bara då! Inte alls bökigt att köpa och tanka ned spelet för att testa. Fungerar det dåligt är det bara att göra en återbetalning och köpa PS5-versionen istället


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Digital Foundry hade en bra genomgång av grafiken och inställningar.
Basically Low och Medium är grafiskt bättre än nästan alla andra spel och innehåller nya funktioner.
Tror spelet innehåller DirectX RayTracing som standard men kanske kommer ihåg fel.

Medlem

Sitter på Runt 40+ fps med allt uppsatt på högsta på en 3440x1440 skärm men det spelar en stor roll vilket område jag är i också men annars är det skit snyggt spel och roligt att spela

Medlem

Lite så jag kommer ihåg Control. Snyggt alltså. Nog det enda spelet som jag faktisk kört med ray tracing på då det gjorde allt så mycket mer levande.

Medlem

Man har inga pengar att skaffa ny processor eller grafikkort har också ett midtower från Fractal design men ja man vill ju spela det kanske kommer det nån patch som gör kraven lite mer rimliga

Medlem
Skrivet av Force:

Vet inte om mitt stackars 3070 pallar med detta på min 3440x1440 skärm utan att köra allt på low, får kanske bli PS5an som får ställa upp denna gången

Här går de igenom RTX 3070 och PS5.

Medlem

Nån som testat med RTX 3080 10 GB?

Medlem
Skrivet av Isak19:

Man har inga pengar att skaffa ny processor eller grafikkort har också ett midtower från Fractal design men ja man vill ju spela det kanske kommer det nån patch som gör kraven lite mer rimliga

Kör det via geforce now ultimate fungerar hur bra som helst på max grafik

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Testa bara då! Inte alls bökigt att köpa och tanka ned spelet för att testa. Fungerar det dåligt är det bara att göra en återbetalning och köpa PS5-versionen istället

Hur funkar återköp på Epic då? Får man garanterat pengarna tillbaka, no questions asked?


signatur

Memento Mori

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Hur funkar återköp på Epic då? Får man garanterat pengarna tillbaka, no questions asked?

Typ samma som Steam. Under 2 timmars speltid och inom 14 dagar.

Mer info här: https://www.epicgames.com/site/en-US/store-refund-policy


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Duger gott och väl att spela på xbox series x. Supersnyggt är det med på Xbox series x och ps5
Jag är inte så desperat att jag måste köpa en värsting dator för 25 tusen och olika grafik kort för 3 till 4 tusen för att få minimalisk skillnad på grafiken jämfört mot konsol.

Medlem
Skrivet av Isak19:

Man har inga pengar att skaffa ny processor eller grafikkort har också ett midtower från Fractal design men ja man vill ju spela det kanske kommer det nån patch som gör kraven lite mer rimliga

Du har ju 2 njurar, vad ska du med en extra till?

Skojar bara, sjuka priser på allt idag...

Medlem

Gillar det som fasen, MEN jag gillar inte alan wakes lamp mekanik som man använder för o ta sig vidare... Bara irriterande och inte givande i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Guld:

Duger gott och väl att spela på xbox series x. Supersnyggt är det med på Xbox series x och ps5
Jag är inte så desperat att jag måste köpa en värsting dator för 25 tusen och olika grafik kort för 3 till 4 tusen för att få minimalisk skillnad på grafiken jämfört mot konsol.

Man behöver inte vara desperat för att köpa en bra dator. Alla prioriterar olika och har olika inkomster


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Anledningen att spelet är så tungdrivet är för att raytracing alltid är aktivt, stänger man av det så är det viss raytracing som körs via mjukvaran ändå enligt Digital Foundry.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

1
Skriv svar