Robot
Alan Wake 2

Remedy briljerar i berättandet – men de måste lära sig slåss.

#alan-wake-2


FM-guru
F.d. Sisyr

Befinner mig på jobbet för närvarande men besvarar glatt kommentarer när jag kommer hem ikväll!

Avstängd

Bra recension!

Blev inte helt såld på första spelet, men kommer ändå dra igenom det innan jag kör detta.

Medlem

Såg fram emot detta men någon har bestämt att spelet inte ska släppas på Steam så det blev tyvärr inget.

Redaktör
Ponny

Hyvä! Sett fram emot det här sedan för alltid, känns det som.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hdr på pc? Och fungerar den i så fall som man förväntar sig att den ska göra?
Med tanke på hur fantastiskt fin hdr Control har så hoppas jag på det bästa, men är det något jag har lärt mig på sista tiden så är det att inte ta något för givet när det kommer till pc-släpp. Tyvärr.

Medlem

Hur långt ca är spelet?

Medlem

Då ska jag spela igenom första igen nu 👌

Medlem

Har lovat mig själv att inte köpa fler i spel i år, men nu blir jag sjukt sugen på Alan Wake 2!
Vet hur detta kommer sluta, det kommer bli ett köp

Medlem

Läste just en lång analys om grafiken. Jag blir förvånad över vissa som letar fel på det här sättet, istället för att njuta av atmosfären i ett spel. Jag ser att spelet är snyggt och det räcker mig. Känslan är viktigast. Jag har aldrig spelat ett spel med perfekt grafik.
Hur är det för er, sitter ni också och letar fel och analyserar grafiken, eller spelar ni bara och har kul?

Medlem

Kan man spela detta om man inte kört första tänker mest om det är någon story del som man missar

Medlem

Kul! Gillade första AW och lär ju bli ett köp på denna också. Dock har man ju både Starfield och Forza att köra klart först...

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Har lovat mig själv att inte köpa fler i spel i år, men nu blir jag sjukt sugen på Alan Wake 2!
Vet hur detta kommer sluta, det kommer bli ett köp

Jag tänkte först att det här ser lika dystert ut som Heavy Rain, och behöver vi mer dystert i såna här tider? Varför inte nåt färgglatt och roligt, som nya Mario tex?
Men det är ändå fortsättningen på Alan Wake. Jag gillade verkligen Control också. Så det lär nog bli köp längre fram.

Medlem

Hur var prestandan med burken ni recenserade med? Har liknande specs så det vore intressant att veta om det flyter på bra och på ungefär vilka inställningar.

Lite tråkigt att gameplayet inte är så spännande när jag tyckte att just det var riktigt bra gameplay i Control, å andra sidan var stämningen och storyn det som jag gillade bäst med både Control och ursprungliga Alan Wake så jag kommer nog vara rätt nöjd ändå. Förutom att notan för alla vuxenblöjor kommer bli skyhög då jag är väldigt känslig för skräckspel, nåja.

Medlem

Det mest optimerade finska storspelet i år?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Läste just en lång analys om grafiken. Jag blir förvånad över vissa som letar fel på det här sättet, istället för att njuta av atmosfären i ett spel. Jag ser att spelet är snyggt och det räcker mig. Känslan är viktigast. Jag har aldrig spelat ett spel med perfekt grafik.
Hur är det för er, sitter ni också och letar fel och analyserar grafiken, eller spelar ni bara och har kul?

Jag kommer bara njuta av spelet och atmosfären. Hoppas bara inte det är för läskigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Det mest optimerade finska storspelet i år?

Häpp!


signatur
Medlem

kan inte säga jag är eller var intresserad av att spela alan wake 2, Men ta det inte fel Jag absolut älskade spela igenom det första spelet väldigt mycket. Men detta är väl inget jag har varit hypad över att det ska komma en tvåa nu när det är vad som känns 20 år sedan första kom

Medlem

Hade höga förväntningar men trodde inte att recensionerna skulle bli såhär fina. Snittar 90 just nu! Tror spelet gått lite under radarn med alla tunga releaser under året.

Så jävla coolt att man får spela som FBI-agent och utreda, samla ledtrådar etc.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Läste just en lång analys om grafiken. Jag blir förvånad över vissa som letar fel på det här sättet, istället för att njuta av atmosfären i ett spel. Jag ser att spelet är snyggt och det räcker mig. Känslan är viktigast. Jag har aldrig spelat ett spel med perfekt grafik.
Hur är det för er, sitter ni också och letar fel och analyserar grafiken, eller spelar ni bara och har kul?

Om du syftar på t ex Digital Foundry, så är det deras jobb att analysera grafik och prestanda. Deras analyser kan sen tipsa utvecklare om vad de kan förbättra i sina spel, om de lyssnar. Detta leder till att personer som du exempelvis får en bättre upplevelse när du spelar spel. På PC sidan kan deras analyser hjälpa spelare med exempelvis svagare datorer få ut det mesta av spel utan att behöva uppgradera.

Nej jag brukar inte leta efter fel i grafiken hos spel jag spelar, men jag gillar när spel ser ut och flyter bra 👍🏼

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Om du syftar på Digital Foundry, så är det deras jobb att analysera grafik och prestanda. Deras analyser kan sen tipsa utvecklare om vad de kan förbättra i sina spel, om de lyssnar. Detta leder till att personer som du exempelvis får en bättre upplevelse när du spelar spel. På PC sidan kan deras analyser hjälpa spelare med exempelvis svagare datorer få ut det mesta av spel utan att behöva uppgradera.

Nej jag brukar inte leta efter fel i grafik i spel jag spelar, men jag gillar när spel ser ut och flyter bra 👍🏼

Nej, tror det var en annan sida. Det var verkligen på detaljnivå, hur en skugga såg ut t ex. Herregud, vem bryr sig?

Edit: Det VAR Digital Foundry, på Eurogamer's sida
Det var faktiskt DF som sa att man inte måste ladda ner patchen till Ragnarök, då spelet funkade bra ändå, så det rådet följde jag.
Ok, är väl bra att dom finns då, trots allt.

Låter ballt!
Mini oro har varit att det kanske är lite för "spejsat", tänker på platsen med det opåhittiga namnet The dark place. Om den saknar koppling till verkligheten och att det då känns lite meningslöst. Undrar väl ja/nej om det är MER till Alans story än att bara ta sig därifrån?

It's not a lake, it's an ocean

Det får ju strålande recensioner nästan överallt! Lovande. Håller på att förinstallera. I morgon kväll, då jäklar ska det spelas Alan igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

På tal om DF! De verkar gilla det skarpt!

Medlem

Härligt med så högt betyg! Men ingen kommentar om prestandan trots allt förhandssnack om "monsterkrav". Kan man förmoda att det är helt okej optimerat med tanke på att det är testat på ett 3070? Sitter och funderar på om jag ska lira på PS5 eller på PC med mitt 3060 Ti, känns som ett tufft val.

Medlem

Jag är så förbannat redo och taggad!
Hela dagen i morgon ska ägnas åt Alan Wake 2 på GFN!

Medlem

Dags att öppna plånkan!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nej, tror det var en annan sida. Det var verkligen på detaljnivå, hur en skugga såg ut t ex. Herregud, vem bryr sig?

Edit: Det VAR Digital Foundry, på Eurogamer's sida
Det var faktiskt DF som sa att man inte måste ladda ner patchen till Ragnarök, då spelet funkade bra ändå, så det rådet följde jag.
Ok, är väl bra att dom finns då, trots allt.

DF är bäst!
Inväntar alltid deras recension innan jag köper ett spel.
Vill inte ha stutters eller en dålig port.
T.ex nya dead space är väl fortfarande katastrof på PC som dom inte rekommenderar fast det patchat.

Alan Wake II är ju ett måste på PC med RT.
Lite besviken på FZs recension att det inte nämner mer hur det flyter på för dom.
Dock inget jag förväntar mig av FZ men vore ju trevligt att se.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Full pott hos Gamereactor också!
---

"Why is Alan Wake 2 digital only?
https://en.as.com/meristation/news/the-reason-why-alan-wake-2...

This is a case that Remedy Entertainment has already resolved since May of this year, when more details about this new release were given. At the time, the reasoning was simple, according to their Frequently Asked Questions page: “There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.”

Furthermore, another justification they give is the price, keeping it a bit lower than what is becoming the norm in the current generation consoles and keeping the price low on PC: “Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.”

Finally, Remedy ends by explaining that they don’t want the disk to be just a key to a download: “Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.”


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Zoobaru:

Härligt med så högt betyg! Men ingen kommentar om prestandan trots allt förhandssnack om "monsterkrav". Kan man förmoda att det är helt okej optimerat med tanke på att det är testat på ett 3070? Sitter och funderar på om jag ska lira på PS5 eller på PC med mitt 3060 Ti, känns som ett tufft val.

Här finns både 3060 och 3070 testat i diverse upplösningar och inställningar, kanske kan hjälpa en smula:

Skriv svar