Diskutera – Vilken spelstad är den bästa?

Tristram


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Novigrad är väldigt bra gjord. Fint att de byggt upp staden med hjälp av historiska referenser till så stor grad, det blir så mycket mer levande så.

Medlem

Britain, Ultima Online.
Mest av nostalgiskäl.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Releasehästryttare

Columbia - BioShock Infinite

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Första gången man besöker Baldur's Gate i... Baldur's Gate, är oförglömligt.

Kakariko Village i Ocarina of Time är också mysig.

BG1 eller BG3?

Jag säger Athkatla i BG2.

Hur Baldur’s Gate är i BG3 kan jag inte uttala mig om. Är fortfarande i början av akt 1.

Medlem

Inget kommer i närheten av "The city" i Thief: A Dark Project och Thief II: The Metal Age.

Medlem

Oj svårt det där.
Första som jag tänkte på är Leyndell i Elden Ring.
Känslan när man gick in i den staden första gången var något alldeles extra.
Rapture från Bioshock är sjukt coolt också. Gillar verkligen stilen i det spelet.

Medlem

Hong Kong i Deus Ex.

Medlem

Novigrad var en av städerna som dök upp i huvudet direkt (och ser att många håller med mig), väldigt fin och mysig. Night City är ju också fantastisk. Såg att Hong Kong från Deus Ex nämndes ovanför också, det var verkligen en favorit när jag var yngre, mycket fint.

Vill också slå ett slag för Liberty City i GTA IV, tycker att den slår GTA V's Los Santos i att kännas levande, gillar väl det lite skitigare och gråare antar jag, och har alltid varit svag för New York-estetiken.

Sist men inte minst (eller jo, kanske minst) vill jag ge ett hedersomnämnande till Vampyr's dimmiga London. Spelet var sisådär men jösses vilka extremt stämningsfulla gatumiljöer det var. Mycket mycket fint.

Medlem
Medlem

San Fransisco från Fallout 2
vapenförsäljare, scientologer med rymdskepp, en BoS-bas, strandade kineser och en båt överfull med muterade kreatur, vad är inte att älska?

Medlem

Los Angeles i Microsoft Flight Simulator.

Medlem
Skrivet av ichirin:

San Fransisco från Fallout 2
vapenförsäljare, scientologer med rymdskepp, en BoS-bas, strandade kineser och en båt överfull med muterade kreatur, vad är inte att älska?

Kampsports matchen som kan ta oändligt tid mellan rundorna ibland då datorn bara tuggar mellan alla npcer? Annars inget.

Medlem

Lindblum i FF9 👌

Medlem

#1 New Los Angeles i Xenoblade X.
#2 Lazulis City i The Last Story
#3 Eternank Xenogears
#4 Ding Dong Dell Ni No Kuni

New Los Angeles (NLA) Last known survivors of humanity.

Musiken som spelar i bakgrunden i cutscenen. THemeX. (3:40) I stort en av de bästa och mest varierande och episka soundtracken som finns om man testar hela OST.

NLA day theme.

Lazulis City, Lazulis Island.

Eternank Capital of the sacred empire of Solaris

Solaris, Eden of heaven.

Ding Dong Dell, Ni no Kuni

Medlem

Obviously Rapture?
Mafia's "City of Lost Heaven"?
Night City är toppen.
Uhm... Typ Orgrimmar i World of Warcraft.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bäst theme

Bäst interaktion

Bäst fotgängare

Bäst stil

Bäst radio

Bäst stämmning

Medlem

Ironforge.

Blev dock väldigt imponerad av Saint denis i Red dead redemption 2


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Louisville i project Zomboid

Medlem

Den första jag kommer på är Night City, dock troligen för att jag nyligen spelat igenom cyberpunk.

Medlem

Log Angeles i Vampire the masquerade - bloodlines är lite av en favorit. Inte för att den är så välgjord, snarare för stämningen (och att jag älskade spelet). Kan för övrigt lägga i lite reklam att fans har patchat det spelet med lite nytt innehåll ( varierande kvalitet) och möjligheten att spela på nyare hårdvara. Rekommenderar skarpt!

Rdr2 imponerade på mig med alla dess mysiga och levande byar. Minns att jag brukade rida till Strawberry för att bara ta in stämningen ibland!

Annars är det nog få saker som slår första gången man knatade in i Stormwind, Ironforge och även Darnassus som liten parvel (hade spelat mycket WC3 som Night Elf tidigare).

Medlem
Medlem
Medlem

New York City i The Division


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Svår fråga. Det finns så många bra städer. Men favoriten är nog New York från The Division. Otroligt stämningsfull.
Andra bra städer är Novigrad, Vice City och Night City.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Hong Kong i Deus Ex!

Medlem

Är väldigt svag för Rapture.

Vet inte om det är en slump eller avsiktligt, men som arkitekt tycker jag det är väldigt spännande att man valt att sätta en stil (art deco) som i princip skapades som ett svar på hur man skulle inkorporera nya material och höga höjder. Det är alltså en stil som inte bara stötar den stämning de vill ha i spelet, utan även ideologiskt passar Rapture.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av aethernox:

Hong Kong i Deus Ex!

Jag spelade bara nån timme på Deus Ex, men gillar Hong Kong i Sleeping Dogs. Tips om du inte har spelat det. Fear Effect och Resident Evil 6, också HK

Medlem

Stockholm i Cry of Fear

Skriv svar