Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen

Medlem
Skrivet av Komured:

Kanske inte men jag har inte fel. Det är möp:ar som sitter och dreglar efter gevär á AR15.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Kanske inte men jag har inte fel. Det är möp:ar som sitter och dreglar efter gevär á AR15.

Tror ingen dreglar och långt ifrån närheten av en majoritet är MÖP:ar.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Jag vågar nästan satsa min ena stortå på att läsk har bidragit till fler dödsfall än skjutvapen de senaste 50 åren. Dessutom är processen mer långdragen och bidrar till ett högre lidande både kroppsligt och mentalt/socialt till följd av stigmatiseringen av personer med fetma.

Vilket sammanträffande, jag vågar nästan satsa din andra stortå på att du har helt fel

Skrivet av Ender:

Nog för att överkonsumtion av Cola är dåligt för kroppen, men du kanske hör talas om särskilt många rån, mord, skolmassakrer och självmord med Cola eller? Hoppas det besvarade din fråga.

Sker mycket gott med vapen också. Borttagandet av ISIS, polisens arbete, Försvarsmaktens arbete i Afghanistan etc

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilket sammanträffande, jag vågar nästan satsa din andra stortå på att du har helt fel

Det förstår jag att en empatilös varelse förmår.. Men skulle du våga satsa en egen kroppsdel?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det förstår jag att en empatilös varelse förmår.. Men skulle du våga satsa en egen kroppsdel?

Till hans försvar så springer varken Ukrainska eller ryska soldater runt och sprutar läskedrycker på varandra.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Jag vågar nästan satsa min ena stortå på att läsk har bidragit till fler dödsfall än skjutvapen de senaste 50 åren. Dessutom är processen mer långdragen och bidrar till ett högre lidande både kroppsligt och mentalt/socialt till följd av stigmatiseringen av personer med fetma.

Vad är det ens du argumenterar?

Är läsk värre än skjutvapen för att läsk kan vara med och leda till att några kan utveckla fetma och att dessa hade lidit mindre om de blivit skjutna?

Det har varit en del så bisarra argument i denna tråd att det är svårt att veta om de är på skämt eller allvar.

Börjar man ställa läsk mot skjutvapen i någon slags jämförelse så får man nog tänka efter några gånger till.

Medlem

Varför ska man smyga med sånt?
vapen finns i massa spel, väldigt mycket "smygreklam" som förekommer så fall


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läskig tråd fylld med skarpladdade argument.

Visar ut mig själv.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Till hans försvar så springer varken Ukrainska eller ryska soldater runt och sprutar läskedrycker på varandra.

Right, och den genomsnittliga ungen dricker inte automatkarbiner till chipset under fredagsmyset.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Right, och den genomsnittliga ungen dricker inte automatkarbiner till chipset under fredagsmyset.

Korrekt! Fortsätter vi i denna diskussionen så kommer vi lösa världsproblem.

Skrivet av Zensu:

Läskig tråd fylld med skarpladdade argument.

Visar ut mig själv.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad är det ens du argumenterar?

Är läsk värre än skjutvapen för att läsk kan vara med och leda till att några kan utveckla fetma och att dessa hade lidit mindre om de blivit skjutna?

Det har varit en del så bisarra argument i denna tråd att det är svårt att veta om de är på skämt eller allvar.

Börjar man ställa läsk mot skjutvapen i någon slags jämförelse så får man nog tänka efter några gånger till.

Irl-vapen anses vara kontroversiella för spelmakare att licensera, men dödlig dryck och dess påverkan på ungdomar som lirar spel är det inga PK-människor som ifrågasätter. Jag argumenterar alltså för vapen i spel.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Korrekt! Fortsätter vi i denna diskussionen så kommer vi lösa världsproblem.

Våra bidrag är större än du anar! Tänk dig alla skolbarn om 430 år som kommer sitta och analysera våra inlägg här och imponeras av de idéer som fick spridning i världen och lade grunden till förändring.
Fjärilseffekten du vet.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Redaktör
Skrivet av Yabba:

Är du helt säker på det rent statistiskt? Jag har ingen aning. Men det vore kul att veta?

Nä, jag sköt från höften så att säga. Men jag känner en skillnad i fråga om eget ansvar mellan att bli skjuten eller dö för att man dricker för mycket läskeblask.


signatur
Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Va nä, kontroversen var väl att Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen. Dvs att man som eventuell kund då inte visste att spelet delvis var sponsrat av en vapentillverkare.

Sen hurvida vapen är farligare än läsk är inte självklart heller. Beror ju på vilken kontext. I Schweiz har var och varannan person vapen men det är relativt få som dör i skjutningar. I Tyskland dricker man en hel del läsk men de har inte i närheten av samma nivå av diabetes som i exempelvis Mexico.

Jag svarade på en fråga.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av FRULZ:

Vet man om Rockstar har fått erbjudanden från stora varumärken som Audi, BMW, Porsche etc. att licensera? Rykten säger väl att bolagen ej vill förknippas med våldet i GTA, även om sådana specifika fordonsbruk bland skurkar i filmer inte verkar påverkas av den hypotesen. Rockstar hade nog inte tjänat på det dock. Moddarna löser ofta problemet gratis.

Jag vågar nästan satsa min ena stortå på att läsk har bidragit till fler dödsfall än skjutvapen de senaste 50 åren. Dessutom är processen mer långdragen och bidrar till ett högre lidande både kroppsligt och mentalt/socialt till följd av stigmatiseringen av personer med fetma.

Det vet jag inte, men hela den grejen att man inte vill bli förknippad med krininalitet är så sjukt löjligt. Jag kan lova dig att Honda tappat på det (de har nobbat flera spel, främst NFS-serien med anledningen av detta). Folk har inga problem att skilja på fantasi och verklighet, om du kör en Volvo medans du blastar fiender till höger och vänster i GTA V så hade ingen tänkt att "oh, volvo är gangster!"

Det är som att ingen kan skilja på spel eller verklighet. Jag köper det om man inte vill licensiera det till random bajsspel, men att strunta i stortitlar som GTA är bara ett PR-självmord. Det är deras varumärke så de får givetvis göra vad de vill med det, men jag tror att det skadar dem mer än gör nytta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vapen är farligare än läsk, däri ligger den eventuella kontroversen.

Sen är det inte synonymt att gilla vapen för att man gillar spel med vapen. Shooters handlar mer om att tävla och vinna än att döda.

Sköt prickskytte hela min ungdom i organiserad form först med luftvapen sedan med krut, tycker det är skitkul faktiskt.
Det handlade inte direkt om att döda heller, men ja vapen är farligare.

Man kan ju dock fråga sig exakt hur stor skillnaden är om ett vapen i ett spel heter silverballer eller colt .45, alla som kan något om vapen vet ju att det är en colt .45 som illustreras, och det är ju riktiga vapen som illustreras i princip varenda shooter som inte är sci-fi lir.

International
Man of Mystery

I nästa GTA kommer man kanske ha produktplaceringar från colombianska eller mexikanska drogkarteller då ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Skrivet av Jönsen:

Kanske inte men jag har inte fel. Det är möp:ar som sitter och dreglar efter gevär á AR15.

Oavsett så är väl nästan alla licensansökningar på AR15-plattformar fläckiga.
Vapnet är ju trots allt tillåtet nu för jakt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Ender:

Varför frågar du?

för jag undrar vad det är för osmakligt med det.
Jag känner en hel bunke med barn som skjuter både pistol och gevär.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

för jag undrar vad det är för osmakligt med det.
Jag känner en hel bunke med barn som skjuter både pistol och gevär.

Jag känner gott om folk som dricker måttligt också, eller som aldrig började röka bara för att de provade en gång. Det betyder inte att jag tycker att sprit och tobaksbolagen ska trycka ner deras reklam i spel. Att jag är förbannat less på den där pengakåta jävla vapenindustrin gör ju inte saken bättre.
Med tanke på all skit som vapen för med sig (utanför krig, som om inte de var nog) så kan jag stå ut med att inte äga ett vapen själv.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Oavsett så är väl nästan alla licensansökningar på AR15-plattformar fläckiga.
Vapnet är ju trots allt tillåtet nu för jakt.

Fick vapenindustrin reglera sig själva skulle scud-missiler också vara tillåtna för jakt.

Skrivet av Ender:

Fick vapenindustrin reglera sig själva skulle scud-missiler också vara tillåtna för jakt.

Tur att vi har aktivister på polismyndigheten som på egen hand och utan lagstöd bromsar licensansökningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tur att vi har aktivister på polismyndigheten som på egen hand och utan lagstöd bromsar licensansökningar.

Antagligen...duger inte med mer vapen i omlopp än vad det redan är.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sen är det inte synonymt att gilla vapen för att man gillar spel med vapen. Shooters handlar mer om att tävla och vinna än att döda.

Inte min uppfattning överhuvudtaget. Rent anektotiskt har alla kompisar som gillat skjutspel varit vapentokiga på ett eller annat sätt.

Skrivet av Ender:

Antagligen...duger inte med mer vapen i omlopp än vad det redan är.

Lagliga vapen är extremt sällan ett problem. Enklare att skaffa en smuggelpuffra från balkankonflikten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Ender:

Fick vapenindustrin reglera sig själva skulle scud-missiler också vara tillåtna för jakt.

Redaktör
Skrivet av justabit:

Inte min uppfattning överhuvudtaget. Rent anektotiskt har alla kompisar som gillat skjutspel varit vapentokiga på ett eller annat sätt.

Se där! Men jag kontrar med motsatta anekdotiska bevis, så vi får väl vara överens om att det finns flera sorter.


signatur
Medlem
Skrivet av FRULZ:

Vet man om Rockstar har fått erbjudanden från stora varumärken som Audi, BMW, Porsche etc. att licensera? Rykten säger väl att bolagen ej vill förknippas med våldet i GTA, även om sådana specifika fordonsbruk bland skurkar i filmer inte verkar påverkas av den hypotesen. Rockstar hade nog inte tjänat på det dock. Moddarna löser ofta problemet gratis.

När Need for Speed III: Hot Pursuit kom vill jag minnas att inte alla biltillverkare fanns tillgängliga i polisjaktsläget. Företag är ju normalt ganska försiktiga att inte förknippas med kriminella...

123
Skriv svar