Lords of the Fallen

Robot
Lords of the Fallen

Fromsoftware får se upp i framtiden, då en nygammal konkurrent presenterar sig.

#ci-games, #hexworks, #lords-of-the-fallen


Medlem

Riktigt skoj att vi får mer kvalité i souls genren. Första spelet var ju inte så bra och kändes lågbudget. Har sett en hel del från spelet när jag sett streamers. Blir ett köp när ekonomin tillåter.

Medlem

Ytterst trevligt! Fin recension! Blir nog ett köp i framtiden om jag plockar på mig starkare hårdvara igen!


signatur

Lär dig älska dig själv! Tro mig min vän, ljuset inom dig kommer skina starkare än någonsin!

Medlem

Lite trist att folk klagar på prestandaproblem med 7800X3D och 4090. Sällan man hör det men ska tydligen vara ännu värre på konsol. Reaktionerna jag har sett från souls-folk är att det duger men att Lies of P är vassare om de måste välja.

Får slutföra Lies of P och se om det finns plats för detta med eller invänta rean, för mycket spel just nu.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Mycket bra spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Maguz:

Lite trist att folk klagar på prestandaproblem med 7800X3D och 4090. Sällan man hör det men ska tydligen vara ännu värre på konsol. Reaktionerna jag har sett från souls-folk är att det duger men att Lies of P är vassare om de måste välja.

Får slutföra Lies of P och se om det finns plats för detta med eller invänta rean, för mycket spel just nu.

Lies of P är mer Bloodborne medan Lords är mer Dark Souls. Så de står rätt bra vid sidan om varandra skulle jag säga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Xbox har alltså fått den där dag 1-patchen nu? Var beredd att köpa detta så fort det släpptes men blev tveksam när jag läste om hur illa det flyter på konsol (särskilt Xbox?).

Medlem

Fin läsning. Väldigt koncentrerad, pang-på-recension. Jag är i senare halvan av Lies of P, så lär behöva sticka emellan med någonting som inte är en Soulslike, men jag ska nog ta mig an det här framåt juletid - när patchar har slipat ner de värsta ojämnheterna. Gillar också att man kör stenhårt på det här med ultramörk skräckfantasy. Jag älskade allt sånt i Elden Ring - katedraler, facklor, raviner och gotik i största allmänhet - och blir bara glad av mer av samma.

Har ju dock blivit bortskämd med känslan i block- och parryfunktionerna från Lies of P och i synnerhet Sekiro. Tror jag kommer sakna det i alla mina Soulslike-spel framöver. Hur känns det här?

Medlem

Kommer testa om det kommer till game pass eller något
Men nej köper inga souls spel från andra än FromSoftware

Har inte blivit positivt överraskad en enda gång

Skribent
Skrivet av 9-11:

Xbox har alltså fått den där dag 1-patchen nu? Var beredd att köpa detta så fort det släpptes men blev tveksam när jag läste om hur illa det flyter på konsol (särskilt Xbox?).

Jo spelet har patchats inte bara en gång. Jag skulle säga att spelet funkar bra nu, men då spelade jag inte när fet sägs ha varit som värst.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Fin läsning. Väldigt koncentrerad, pang-på-recension. Jag är i senare halvan av Lies of P, så lär behöva sticka emellan med någonting som inte är en Soulslike, men jag ska nog ta mig an det här framåt juletid - när patchar har slipat ner de värsta ojämnheterna. Gillar också att man kör stenhårt på det här med ultramörk skräckfantasy. Jag älskade allt sånt i Elden Ring - katedraler, facklor, raviner och gotik i största allmänhet - och blir bara glad av mer av samma.

Har ju dock blivit bortskämd med känslan i block- och parryfunktionerna från Lies of P och i synnerhet Sekiro. Tror jag kommer sakna det i alla mina Soulslike-spel framöver. Hur känns det här?

Tyvärr kommer du nog sakna det här också. Lords är mer åt Dark Souls än Sekiro som är mer parry/counter-baserat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Karmak:

Kommer testa om det kommer till game pass eller något
Men nej köper inga souls spel från andra än FromSoftware

Har inte blivit positivt överraskad en enda gång

Testat Lies of P?

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo spelet har patchats inte bara en gång. Jag skulle säga att spelet funkar bra nu, men då spelade jag inte när fet sägs ha varit som värst.

Gött att höra! Blir kanske ett köp inom kort då. Gillade faktiskt 2014-versionen! Bra recension btw!

Medlem
Skrivet av 9-11:

Testat Lies of P?

Yeap gilla det inte alls

Skribent
Skrivet av 9-11:

Testat Lies of P?

Gött att höra! Blir kanske ett köp inom kort då. Gillade faktiskt 2014-versionen! Bra recension btw!

Ja första spel är underskattat tycker jag. Men gillade du det så kommer du gilla det här. Tycker definitivt du ska plocka upp det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag körde 39timmar sen sålde jag spelet till en kompis, gav upp. Spelet har balanserat svårigheten från bossarna till att göra ibland överjävliga banor med jobbiga trashmobs svåra istället. Med facit i hand önska jag att jag lagt tiden på att kört igenom senaste Assassins Creed istället haha, japp så illa känns det

Jag gillade inte riktigt parallella världen man skulle titta in i med lampan.

LIes of P hade en hel del som va bättre. I Lies of P om du dör hos en boss hamnar dina souls utanför bossrummet så du kan plocka upp dem. I lords of the fallen hamnar de där du dog hos bossen.
Skulle du åka hiss för att komma till en boss i LIes of P och du dog hos bossen o skulle springa tillbaka så stog hissen rätt så du kunde åka med en gång. I lords of the fallen fick du dra i en spak o vänta på att hissen skulle komma fram. En boss hade 2 hissar för att nå...ja det va inte kul om man dog flera gånger. Mycket små saker som detta finns...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag körde 39timmar sen sålde jag spelet till en kompis, gav upp. Spelet har balanserat svårigheten från bossarna till att göra ibland överjävliga banor med jobbiga trashmobs svåra istället. Med facit i hand önska jag att jag lagt tiden på att kört igenom senaste Assassins Creed istället haha, japp så illa känns det

Jag gillade inte riktigt parallella världen man skulle titta in i med lampan.

LIes of P hade en hel del som va bättre. I Lies of P om du dör hos en boss hamnar dina souls utanför bossrummet så du kan plocka upp dem. I lords of the fallen hamnar de där du dog hos bossen.
Skulle du åka hiss för att komma till en boss i LIes of P och du dog hos bossen o skulle springa tillbaka så stog hissen rätt så du kunde åka med en gång. I lords of the fallen fick du dra i en spak o vänta på att hissen skulle komma fram. En boss hade 2 hissar för att nå...ja det va inte kul om man dog flera gånger. Mycket små saker som detta finns...

Har fått exakt samma känsla som du, Lies of P var helt dunder!! men Detta såg så yanky ut.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag tycker att det är grymt, har än så länge haft roligare med detta än jag hade med Elden Ring. Det är något som gör att det känns mer fartfyllt och engagerande, vet inte om det kanske är bandesignen. I FS spel känns banan mest bara som något man lagt in för att det ska ta lite tid att ta sig till bossen medan det känns som att ansträngt sig mer för att göra själva resan roligare här. Har än så länge inte känt att spelet är ojämnt i svårighetsgrad men det kanske kommer.

Medlem

Trevlig läsning. Förstod jag rätt att spelet inte är riktig COOP, utan mer drop in/ut som andra souls-spel? Den som ansluter och hjälper får ingen progress och ramlat ur spelet om hen dör?
Jag såg att den har COOP-taggen på Steam, och jag noterar att jag inte har samma uppfattning som vissa devs, om vad ett spel skall uppfylla för att vara värdig COOP.

Skribent
Skrivet av Weeks_death:

Trevlig läsning. Förstod jag rätt att spelet inte är riktig COOP, utan mer drop in/ut som andra souls-spel? Den som ansluter och hjälper får ingen progress och ramlat ur spelet om hen dör?
Jag såg att den har COOP-taggen på Steam, och jag noterar att jag inte har samma uppfattning som vissa drevs, om vad ett spel skall uppfylla för att vara värdig COOP.

Jag är osäker på om progress sparas? Men spelarna jag haft med mig har kunnat stsnna hur länge de vill, de sparkas inte ut efter en boss eller när de dör. Men spelet verkar vara bundet till hosten för när jag har dött så har min partner också dött.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är väldigt kluven till Lords of the fallen,det är ett bra spel men svårighetsgraden är otroligt ojämn framförallt i umbral blir man helt över körd av fiender som många gånger är helt överlägsen en själv vilket gör att helhetsintrycket blir sämre än det borde vara,och sen ha en hel hord efter sig å då samtidigt behöva hålla på med lampan blir för mig lite för mycket vilket är synd tycker jag sen vissa banor är otroliga labyrinter när man far fram och tillbaka i dom olika världarna plus då att man blir överväldigad av fiender blir bara för mycket,jag hoppas innerligt att dom fixar svårighetsbalansen tror inte dom gör det men hoppas dom gör det för jag vill verkligen gilla spelet fullt ut. Och tack för en bra recension 👍

Medlem

Jag är väldigt kluven till detta spel. De andra recensionerna jag läst/hört har varit väldigt negativa och här får den ett högt betyg. Det känns som att man får testa och avgöra själv i detta fallet.

Quake-konnässsör

Betydligt högre betyg än vad jag trodde det skulle få...

Medlem

Trevlig recension. Älskade både Lords of the fallen och Lies of P, femmor för mig.

Medlem
Skrivet av Stripe:

Jag är väldigt kluven till detta spel. De andra recensionerna jag läst/hört har varit väldigt negativa och här får den ett högt betyg. Det känns som att man får testa och avgöra själv i detta fallet.

Det har ju fått massor av 4/5 och 8-9/10.
Det som många sänkt för är ju tekniken och dåligt flyt. Jag körde på PS5 och tyckte det flöt okej. Som elden ring inte locked 60fps men med Vrr fullt acceptabelt.

Skribent
Skrivet av Nimin:

Trevlig recension. Älskade både Lords of the fallen och Lies of P, femmor för mig.

Tack!

Båda har lite short comings för mig för att nå högsta betyget, men helt klart väldigt bra spel båda två. Jag tänker att nästa spel dessa två utvecklare gör kan bli riktigt bra om de lyssnar på kritiken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tack för recensionen!

Är inte klar med spelet men lite personliga synpunkter:

  • Stött på en del buggar: Mobs som åker in i golv och väggar. Mobs som dyker upp i bossrum. Attacker man har undvikt men blir träffad helt random efter ett tag ändå(detta skedde under en miniboss).

  • Mobsen följer efter en alldeles för långt/länge

  • En del ranged mobs har alldeles för lång range och gör alldeles för mycket dmg, tillsammans med knockback då.

  • Det blir ofta för stora kluster av mobs så spelet känns som ett hack'n'slash snarare än det metodiska Souls-spelen är kända för.

  • Dessa kluster av mobs är det man ibland dör av snarare än att man misslyckas rent skillsmässigt. Detta är någon slags artificiell svårighet och är enligt mig inte bra speldesign.

  • Snälla tillåt mig skicka upp/ner hissar som jag vill.

  • Hur kunde man INTE tänka på att sätta dit markörer på nya saker man tar upp?

  • Lampan känns oftast lite tradigt och förstör flytet i spelet när man konstant måste ta upp den för att spana in nya rum/områden.

  • Eftersom det är en "timer" mer eller mindre när man är i dödsriket förstörs upptäckarglädjen en del då det ibland känns stressigt.

  • Bossarna har sett bra ut visuellt, men tyvärr inte vara några dunderhöjdare rent spelmekaniskt ännu(har mycket kvar av spelet dock).

Positiva saker då:

  • Atmosfären

  • Världen

  • Vyerna!

  • Bandesign känns uttänkt och intressant, lite för mycket plattformande och plankor i början kanske. Samt det här med för stora kluster av mobs.

  • Gameplay och combat känns bra överlag, ibland lite smått janky dock

  • Dom två världarna är coolt, önskar som sagt bara det hade gjorts på något smidigare vis.

  • Grafiskt snyggt

  • Upptäckandet

  • Musiken

Det finns säkerligen mer negativt/positivt jag glömt skriva men detta får bli en kortfattad summering för tillfället.

Under allt jank och vissa saker som borde varit med eller är tveksamma, är det faktiskt ett trevligt och bra spel. Nu är jag fortfarande tidigt i spelet så när eftertexterna rullar kanske jag gillar det ännu mer.

Edit: Kör förövrigt på PC, 1440p, high inställningar utom två, Quality DLSS. Flyter på relativt bra, FPSen hoppar lite här och där, men inte under 60 hittills. Kunde varit bättre optimerat.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Hittade denna för dom som vill optimera på PC


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Gillade faktiskt Lords of the fallen 2013(14?) när det begav sig men å andra sidan lirade jag Demons soul från dag 1 i Sverige och älskade det så när Lords kom var ju utbudet tunnt jmf med idag. Dark Soul mosade det lätt.

Nya Fallen har jag mest snuddat vid men faaaan vad massa olika funktioner man får slängt i ansiktet den första tiden, kom igen... storheten med Demons soul o Dark Soul är ju; Varsågod, här är ett svärd o sköld... leta reda på nåt att klippa till!

Medlem

Underbart med en 4:a. Här ska köpas.

Är storyn lika minimalistiskt presenterad som i Dark Souls?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Underbart med en 4:a. Här ska köpas.

Är storyn lika minimalistiskt presenterad som i Dark Souls?

Ja typ! Kryptisk men intressant.

12
Skriv svar