Let's a go! Rösta fram super-formkurvan för Super Mario

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Och nej, det är inte bara nostalgin som talar för Ocarina of Time är däremot en annan femma och i det fallet håller jag med om att spelet inte åldrats bra alls, men Mario i 3D fick de till rätt på första försöket. Det är fortfarande det spelet i serien som har bäst kontroll i 3D t ex.

Jättekul att du säger emot. Uppskattar verkligen att höra en infallsvinkel jag aldrig hade träffat på annars, och jag har full respekt för att vi når olika slutsatser och av olika anledningar.
..

Jag valde dock att citera just den här biten för att utveckla vidare. För mig handlar det just om kontrollsystemet i SM64. Eller, framförallt, kamerasystemet. Det har jag svårt att komma överens med i dag. Det känns som ett barn av sin tid.

Jag skulle absolut säga att det var det bästa som fanns när det släpptes (...som jag har erfarenhet med iaf) i 3D. Och det var verkligen nydanande och världsomvälvande. Men andra utvecklare blev inspirerade, byggde på och förbättrade. Nu är jag bortskämd, och därför funkar inte SM64 för mig - i dag.

Jag kommer inte heller helt överens med alla animationer och vilka som går att avbryta, tajming osv. Spark-rörelsen, tex. Men återigen, det är jag som blivit bortskämd av tidens tand. Och antagligen - om vi ska vara ärliga - en sämre spelare. Men i hur karaktären svarar på kontrollinput finns ett glapp för mig. Återigen, i dag. Den hade inte bekvämligheten i att ha en föregångare att bygga på, som senare spel hade med SM64, utan byggde allt själv.

Oavsett, tack för inpasset. Kul att läsa din vinkel.

Skrivet av KodnamnKurt:

Jättekul att du säger emot. Uppskattar verkligen att höra en infallsvinkel jag aldrig hade träffat på annars, och jag har full respekt för att vi når olika slutsatser och av olika anledningar.
..

Jag valde dock att citera just den här biten för att utveckla vidare. För mig handlar det just om kontrollsystemet i SM64. Eller, framförallt, kamerasystemet. Det har jag svårt att komma överens med i dag. Det känns som ett barn av sin tid.

Jag skulle absolut säga att det var det bästa som fanns när det släpptes (...som jag har erfarenhet med iaf) i 3D. Och det var verkligen nydanande och världsomvälvande. Men andra utvecklare blev inspirerade, byggde på och förbättrade. Nu är jag bortskämd, och därför funkar inte SM64 för mig - i dag.

Jag kommer inte heller helt överens med alla animationer och vilka som går att avbryta, tajming osv. Spark-rörelsen, tex. Men återigen, det är jag som blivit bortskämd av tidens tand. Och antagligen - om vi ska vara ärliga - en sämre spelare. Men i hur karaktären svarar på kontrollinput finns ett glapp för mig. Återigen, i dag. Den hade inte bekvämligheten i att ha en föregångare att bygga på, som senare spel hade med SM64, utan byggde allt själv.

Oavsett, tack för inpasset. Kul att läsa din vinkel.

Hm, jag skulle absolut inte säga att OoT är ett dåligt spel idag. Jag spelade det visserligen redan vid release och det är ett av mina absoluta favoritspel, men även om jag försöker se bortom nostalgiglasögonen så tycker jag ändå att dungeon designen och det rappa tempot fortfarande är seriens i särklass bästa. Visst att grafiken, kamera osv åldrats... Det är naturligtvis inte revolutionerande längre på något sätt men speldesignen är väl ändå tidlös om man kan bortse ifrån att det ser gammalt ut? Jag _vill_ tro att någon som började spela i förrgår ändå skulle kunna plocka upp OoT och ha jäkligt kul med det, men jag kanske har fel.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Detsamma gäller Wario Land!

Absolut, det var riktigt kul också! Skulle nog sätta det precis snäppet under Super Mario Land 2, som ändå får anses som något av ett mästerverk för att vara till ett såpass begränsat format som GB.

Medlem

Nu är ju Super Mario World det bästa spelet som gjorts (och tycker man något annat så har man fel) och ska ha 10 på en 5 gradig skala men överlag så håller ju Mario en hög nivå 👌

Super Mario Land är underskattat, man förstår nog inte storheten i det spelet om man inte var en liten skitunge med en GameBoy när det spelet släpptes 😊

Medlem
Skrivet av Skunke:

Nu är ju Super Mario World det bästa spelet som gjorts (och tycker man något annat så har man fel) och ska ha 10 på en 5 gradig skala men överlag så håller ju Mario en hög nivå 👌

Super Mario Land är underskattat, man förstår nog inte storheten i det spelet om man inte var en liten skitunge med en GameBoy när det spelet släpptes 😊

Håller med om Mario world, ett helt genialiskt spel.

Super mario Land var helt OK. Jag tyckte däremot att 2:an (6 Golden coins) var RIKTIGT bra. Kändes så mycket modernare och nyskapande. Vet inte om så många spelat det. Är ju ändå ett "gammel-gameboy-spel" så vet inte hur det hållet upp idag.

Jag tycker alla som röstar borde ha det i åtanke. Om formkuvan ska bedömas så är det hur bra spelet var vid release som är relevant. Spelen på gammel-gameboy kan ju inte mäta sig med Switchspel egentligen. Det är lite därför jag inte tycker Mario Oddessey är så jättebra, det var ett roligt och fiffigt spel men i denna generations övriga konkurrens är det i min mening inte en 5:a. Däremot Mariospelen som släpptes under Nes- Gameboy och Snes-eran var ju alla spel som var topp10 till sin konsol.

Medlem

Mina favoriter: super mario bros 3, 2, 1
Super mario world, Yoshis Island
Mario galaxy 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Super Mario World är inte bara det bästa Mario spelet enligt mig, utan ett av de bästa, om inte världens bästa spel. PUNKT.

Spelar fortfarande om det årligen och allt ifrån kontroll/gameplay till grafik och ljud är top notch. Det är definitionen av vad som gör ett spel bra. Ta dig från A till B, gör det hur du vill, men vilken väg du än väljer kommer ge dig olika utmaningar. Varje värld avslutas med en boss som tar dig till en ny spännande värld och ett steg närmare Bowser och Peach. Magiskt.

Mängder med dolda hemligheter och roliga (både nya och gamla) power ups. Perfektion helt enkelt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Dags att bikta mig och säga att det enda jag över huvud taget spelat på listan är Super Mario 64.

Medlem

Super Mario 64 och Super Mario Odyssey är fullpottarna för min del. Frihet och utforskarglädje är alltid bästa receptet för riktigt bra Nintendo-spel, tycker jag.

Galaxy 1 & 2 håller jag nog som de mest överskattade delarna, tjusiga är spelen, men jag fattade aldrig nöjet med att skutta runt mellan mikroskopiska planeter/stroider och härja med Wii-viftandet. Även Wii U-spelet 3D Worlds håller jag som överskattat, stor besvikelse när nästa stora 3D Mario äventyr blev linjära "rusa fram genom banorna"-konceptet enligt samma mall som 2D-spelen.

Medlem

Man kan verkligen undra över hur de tänkte med namnen på hälften av spelen...
"New Wii Super Mario Bros Land 3D Newest World Maker U" liksom va!? 😂

Medlem

Tror senaste Mario-spelet jag spelade var Mario 64. Var ett tag sedan, hade inte vågat betygsätta något spel, då man är för dåligt insatt och mest tänker nostalgisk om det hela. Som det diskuteras här inne, var kanske Mario 64 inte det bästa spelet med dagens ögon, men när det kom så var det ju nyskapande och wow-faktor utan dess like, därav att alla känner till det fast det är 25 år sedan det släpptes.
Så ska jag då betygsätta det efter hur jag kände då för spelet? För om jag provar der nu, lär jag inte vara lika nådig med betyget. 5/5 då, 3/5 nu kanske?

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Många höga betyg! Men några bottennapp också, som t ex Super Mario Bros och Mario 64. Otroligt fula och tråkiga spel idag.

Det blir jättemärkligt att sätta betyg endast efter hur de bedöms idag. Blir nästan kränkt. Man får tänka på att det släpptes första gången i september 1985 och det fanns inget sidoscrollande spel på det sättet innan det dess vad jag vet. Vi har otroligt mycket att tacka Nintendo och första SMB för när det kommer till utvecklingen av spel.

Exakt samma sak gäller SM64 fast på andra sätt.

Medlem

Trean är klart bäst! 4/5

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Håller med om Mario world, ett helt genialiskt spel.

Super mario Land var helt OK. Jag tyckte däremot att 2:an (6 Golden coins) var RIKTIGT bra. Kändes så mycket modernare och nyskapande. Vet inte om så många spelat det. Är ju ändå ett "gammel-gameboy-spel" så vet inte hur det hållet upp idag.

Jag tycker alla som röstar borde ha det i åtanke. Om formkuvan ska bedömas så är det hur bra spelet var vid release som är relevant. Spelen på gammel-gameboy kan ju inte mäta sig med Switchspel egentligen. Det är lite därför jag inte tycker Mario Oddessey är så jättebra, det var ett roligt och fiffigt spel men i denna generations övriga konkurrens är det i min mening inte en 5:a. Däremot Mariospelen som släpptes under Nes- Gameboy och Snes-eran var ju alla spel som var topp10 till sin konsol.

Min halvbror hade det (6 Golden Coins) så jag smög ofta in på hans rum och "lånade" det spelet! Älskar det! Riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Trean är klart bäst! 4/5

Jag var också väldigt hård mot många men gav 3:an, world, 64 och galaxy 5/5

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Jag var också väldigt hård mot många men gav 3:an, world, 64 och galaxy 5/5

Ah, nog snuddar den på femman. Vid många tillfällen är trean en femma, medan vissa banor tar ned spelet en del. Håller med om att min fyra är hård 🙂

12
Skriv svar