Assassin's Creed Mirage smyger in Denuvo med dag 1-patchen

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det var då en saftig jäkla konspirationsteori.

Så du tror på allvar att Ubisoft med flit underlåtit sig att installera Denuvo på just recensionsexemplar av Mirage för att spelrecensenter annars riskerade att märka av ett prestandatapp på 5-10% (i själva verket är det ett tapp på högst 1-2% men då kommer det alltid nån piratkopierarsnubbe som pekar på ett 10 år gammalt undantag där Denuvo faktiskt drog ner med 10 eller 20%)? Utan att journalister ens haft tillgång till en icke kopieringsskyddad version att jämföra med.

Det är ju bara helt fantastiskt. Tror du på 5G och chemtrails också?

Men snälla någon, nu snurrade du allt till det rejält. Jag frågade *enbart* om Ubisoft hade någon jäkla anledning till att lägga till ett kopieringsskydd i en day0-patch. Att nämna att denna detalj skiljer sig mellan den version recensenter och konsumenter får spela är inget annat än faktum (ingenstans nämnde jag någon prestandaskillnad), och jag letar som sagt enbart efter en anledning till varför Ubisoft inte haft med kopieringsskyddet tidigare.

Det är liksom sannolikt inte direkt så att de *precis* vid release kom på "ah just det, kopieringsskyddet glömde vi ju nästan!". Det hade varit en bra mycket mer galen teori att tro på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"Värt att notera är också att Ubisoft inte hymlat med att Mirage skulle få Denuvo"

Det är ju inte Ubisofts fel att inte alla recensenter berättat det (om det nu är så intressant).

Fast vem kollar upp om det kmr ha denuvo om versionen man får inte har det?
jag har då minsann inte hört något om de innan den här artikeln, tror inte jag är enda som fick reda på det idag.

Medlem

Ingen chock direkt, det är ju Ubisoft. Jag utgår alltid ifrån alla deras spel inkluderar något fuffens 😏

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Men snälla någon, nu snurrade du allt till det rejält. Jag frågade *enbart* om Ubisoft hade någon jäkla anledning till att lägga till ett kopieringsskydd i en day0-patch. Att nämna att denna detalj skiljer sig mellan den version recensenter och konsumenter får spela är inget annat än faktum (ingenstans nämnde jag någon prestandaskillnad), och jag letar som sagt enbart efter en anledning till varför Ubisoft inte haft med kopieringsskyddet tidigare.

Det är liksom sannolikt inte direkt så att de *precis* vid release kom på "ah just det, kopieringsskyddet glömde vi ju nästan!". Det hade varit en bra mycket mer galen teori att tro på.

Du kanske har rätt, att det fanns en baktanke från Ubisoft med att inte ha med det i recensionsexemplar eftersom det såklart finns recensenter också som jagar upp sig över kopieringsskydd och inbillar sig att de "skyddar konsumenter" genom att slå larm.

I så fall har jag sympati med det, för det är inte Ubisofts fel att det finns en så orimlig hysteri kring Denuvo (påspätt av alla som vill spela gratis på andras bekostnad).

Aja, det misslyckades för Ubisoft i så fall, för nu blir det nog ännu större drama av att de försökte smyga med Denuvo. ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Fast vem kollar upp om det kmr ha denuvo om versionen man får inte har det?
jag har då minsann inte hört något om de innan den här artikeln, tror inte jag är enda som fick reda på det idag.

Förmodligen inte speljournalister i alla fall. 😁

Ni har rätt. Ubisoft försökte förmodligen smyga med det trots att de tidigare "inte hymlat med att Mirage skulle få Denuvo".

Så sjuk värld vi lever i att konstnärer inte tillåts skydda sina verk utan att folk ska klaga. Hur kan man ens få för sig att ett kopieringskydd INTE ska nyttja CPU-kraft?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Tänk vad skönt om alla som piratkopierar blev vettiga människor och började köpa spel, då hade vi sluppit dessa skydd helt och hållet…

Tänk om företag började prioritera sina kunder istället för att gå efter inbillade hjärnspöken genom att införa ett extra lager DRM-skydd utöver det redan existerade DRM-skyddet (Ubisoft Connect) som bara ligger i bakgrunden och käkar prestanda? Att företagen förlorar enorma summor på piratkopiering har ju diverse studier (bland annat en EU studie) påpekat att det inte finns belägg för. Det är snarare så att de som inte piratkopierar spelet oftast inte köper det alls så att låtsas som detta är en potentiell kund går ju inte.

https://cdn.netzpolitik.org/wp-upload/2017/09/displacement_st...

Skrivet av gundemannen:

Hittar inga sådana siffror alls. Om du har källa på dom får du gärna dela med dig. Det jag hittar dock är att det kan ge en minimal påverkan på prestanda ibland, skulle det ge mera så är det pga implementeringen eller krockar med annan mjukvara.

Sedan är skydden bättre idag än för flera år sedan vilket hindrar illegala kopior att dyka upp första dagarna om dom dyker upp alls. Så oavsett vad en tycker om dom, gör dom ju sitt jobb.

Med andra ord har du inte försökt speciellt hårt eftersom det bokstavligen dyker upp som första resultat när du googlar.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så du tror på allvar att Ubisoft med flit underlåtit sig att installera Denuvo på just recensionsexemplar av Mirage för att spelrecensenter annars riskerade att märka av ett prestandatapp på 5-10%

Definitivt. Ubisoft är ett ruttet företag, med en rutten kultur. Att de skulle göra detta med flit är inte ett dugg förvånande.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Tänk om företag började prioritera sina kunder istället för att gå efter inbillade hjärnspöken genom att införa ett extra lager DRM-skydd utöver det redan existerade DRM-skyddet (Ubisoft Connect) som bara ligger i bakgrunden och käkar prestanda? Att företagen förlorar enorma summor på piratkopiering har ju diverse studier (bland annat en EU studie) påpekat att det inte finns belägg för. Det är snarare så att de som inte piratkopierar spelet oftast inte köper det alls så att låtsas som detta är en potentiell kund går ju inte.

https://cdn.netzpolitik.org/wp-upload/2017/09/displacement_st...

Med andra ord har du inte försökt speciellt hårt eftersom det bokstavligen dyker upp som första resultat när du googlar.

Som väntat finns det folk som föredrar att ge sig på företagen istället för brottslingarna. Och den rapporten säger ju egentligen ingenting om kopplingar mellan piratkopiering och försäljning då datan för det saknas.

Sedan är det första som dyker upp testar som inte stämmer alls eller som är tydligt subjektiva.

Men du kanske tillhör skaran som vill att alla ska ha fri tillgång till allt utan att någon någonsin får betalt för det? Vilket är okej med. Men att DRM uppståt är ju för att behovet av det funnits och troligen finns inom alla branscher.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det var då en saftig jäkla konspirationsteori.

Så du tror på allvar att Ubisoft med flit underlåtit sig att installera Denuvo på just recensionsexemplar av Mirage för att spelrecensenter annars riskerade att märka av ett prestandatapp på 5-10% (i själva verket är det ett tapp på högst 1-2% men då kommer det alltid nån piratkopierarsnubbe som pekar på ett 10 år gammalt undantag där Denuvo faktiskt drog ner med 10 eller 20%)? Utan att journalister ens haft tillgång till en icke kopieringsskyddad version att jämföra med.

Det är ju bara helt fantastiskt. Tror du på 5G och chemtrails också?

Tror på 5G? Nope, 4G endast.

Tror på Chemtrails? Sånt som flygplan använder för att besptruta åkrar och skogar? Nope, de gör det för hand.

Det är lika idiotiskt att inte tro på någon konsperationsteori som att tro på alla...


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Förmodligen inte speljournalister i alla fall. 😁

Ni har rätt. Ubisoft försökte förmodligen smyga med det trots att de tidigare "inte hymlat med att Mirage skulle få Denuvo".

Så sjuk värld vi lever i att konstnärer inte tillåts skydda sina verk utan att folk ska klaga. Hur kan man ens få för sig att ett kopieringskydd INTE ska nyttja CPU-kraft?

Fast är ju tråkigt när konstnärers verk måste dras ner pga säkerhet, sen är det ubisoft, googla vad assassins creed 2 hade för drm, deras bekämpande mot pirater har varit galenskap 😂

Tror även personligen att nästan alla som har inkomst i dagsläget köper spel och drm inte gör ett skit, steam är bättre än torrents på så många sätt

Avstängd
Skrivet av Slimebeast:

Det var då en saftig jäkla konspirationsteori.

Så du tror på allvar att Ubisoft med flit underlåtit sig att installera Denuvo på just recensionsexemplar av Mirage för att spelrecensenter annars riskerade att märka av ett prestandatapp på 5-10% (i själva verket är det ett tapp på högst 1-2% men då kommer det alltid nån piratkopierarsnubbe som pekar på ett 10 år gammalt undantag där Denuvo faktiskt drog ner med 10 eller 20%)? Utan att journalister ens haft tillgång till en icke kopieringsskyddad version att jämföra med.

Det är ju bara helt fantastiskt. Tror du på 5G och chemtrails också?

Tror du inte på 5G? Vadå, använder du 3G fortfarande eller?

Medlem

Kul när prestandan blir lidande när man stödjer utvecklare så gör dom så här.. usch

Gen
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Du kan börja med den här videon som visar hur loading påverkas, sedan kan du klicka dig vidare in i Youtubeträsket för att se FPS och frametimeproblem om du så önskar.

Behöver du ytterligare källor så kan du med fördel följa https://twitter.com/PC_Focus_. Han lägger upp jämförelser och data på Denuvo månatligen.

Empress knäcker Denuvo på max 3 månader men skyddet tas inte bort från retail de första 12 månaderna. Om du gör matten så gynnas man alltså av att använda sig av Empress crackade version före den retailade versionen. Om du tycker att det är att "göra sitt jobb" så är vi väldigt oense kan jag meddela.

Lustigkurre, du pratar om ett prestandabortfall på 10-15% och länkade två videos, jag snabbkollade igenom dessa och här är resultaten:

Denuvo - Non Denuvo

Video 1:
Borderlands 3 (DX12) - 103 vs 105 fps
Borderlands 3 (DX11) - 104 vs 108 fps
Dying Light 2 (DX11) - 90 vs 91 fps
Dying Light 2 (DX12) - samma resultat
Ace Combat - 269 vs 292 fps
Ghostwire - 103 vs 102 fps
RotTR (DX12) - 174 vs 181 fps
RotTR (DX11) - 178 vs 193 fps
SotTR (DX12 + RT) - 111 vs 114 fps
SotTR (DX11) - 97 vs 102 fps

Video 2:
Hitman - 72 vs 72 fps
Abzu - 101 vs 101 fps
Sherlock Holmes - 86 vs 92 fps
Mad Max - 115 vs 110 fps
Agents of Mayhem - 126 vs 133 fps
Sniper Ghost Warrior - 71 vs 75 fps

Var ser du 10%? Enligt båda videos så ja, Denuvo påverkar ibland prestandan en smula men att säga att det alltid påverkar (trots allt är flera av resultaten i videos "margin of error") och dessutom slänga upp "10-15%" är ju lite löjligt. Jag skulle snarare säga att det är folk som har problem med sina datorer som är snabba med att skylla på andra faktorer, eller att spelet är dåligt optimerat från början.

Jag personligen påverkas varken av laddtider eller spelstorlek på disk så gjorde ett medvetet val att bortse från det. Så visst, om man störs mycket av det så kan jag förstå om Denuvo är ett problem för dessa personer.

Slutligen tycker jag dock att det är löjligt av Ubi att slänga in Denuvo med en patch. Som att de trodde att ingen skulle märka det Jag har heller inte undersökt om prestandan påverkas (äger inte spelet).

Avstängd
Skrivet av Gen:

Lustigkurre, du pratar om ett prestandabortfall på 10-15% och länkade två videos, jag snabbkollade igenom dessa och här är resultaten:

Denuvo - Non Denuvo

Video 1:
Borderlands 3 (DX12) - 103 vs 105 fps
Borderlands 3 (DX11) - 104 vs 108 fps
Dying Light 2 (DX11) - 90 vs 91 fps
Dying Light 2 (DX12) - samma resultat
Ace Combat - 269 vs 292 fps
Ghostwire - 103 vs 102 fps
RotTR (DX12) - 174 vs 181 fps
RotTR (DX11) - 178 vs 193 fps
SotTR (DX12 + RT) - 111 vs 114 fps
SotTR (DX11) - 97 vs 102 fps

Video 2:
Hitman - 72 vs 72 fps
Abzu - 101 vs 101 fps
Sherlock Holmes - 86 vs 92 fps
Mad Max - 115 vs 110 fps
Agents of Mayhem - 126 vs 133 fps
Sniper Ghost Warrior - 71 vs 75 fps

Var ser du 10%? Enligt båda videos så ja, Denuvo påverkar ibland prestandan en smula men att säga att det alltid påverkar (trots allt är flera av resultaten i videos "margin of error") och dessutom slänga upp "10-15%" är ju lite löjligt. Jag skulle snarare säga att det är folk som har problem med sina datorer som är snabba med att skylla på andra faktorer, eller att spelet är dåligt optimerat från början.

Jag personligen påverkas varken av laddtider eller spelstorlek på disk så gjorde ett medvetet val att bortse från det. Så visst, om man störs mycket av det så kan jag förstå om Denuvo är ett problem för dessa personer.

Slutligen tycker jag dock att det är löjligt av Ubi att slänga in Denuvo med en patch. Som att de trodde att ingen skulle märka det Jag har heller inte undersökt om prestandan påverkas (äger inte spelet).

Först vill jag tacka dig för att du bemödade dig att kolla mina källor, det är inte alla som gör det.

Den första videon fokuserar främst på laddningstider där laddningstiderna ligger på 5-10 extra sekunder i bästa fall och 15-30 i värsta på de Denuvosmittade releaserna. Det tillsammans med FPS-droppet blir utan tvekan 15% sämre i prestandabortfall, minst. Sitter du dessutom på en något äldre processor så får du räkna med ännu mer prestandabortfall.

Ber om ursäkt om du blev kränkt, det var verkligen inte min mening. Dock tycker jag man ska kunna ha en vuxen diskussion utan att kasta personangrepp eller halmgubbar till höger och vänster.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Fast är ju tråkigt när konstnärers verk måste dras ner pga säkerhet, sen är det ubisoft, googla vad assassins creed 2 hade för drm, deras bekämpande mot pirater har varit galenskap 😂

Tror även personligen att nästan alla som har inkomst i dagsläget köper spel och drm inte gör ett skit, steam är bättre än torrents på så många sätt

Vad får dig att tro att så många med inkomst numera köper sina spel?

Jag är övertygad om att piratandet har minskat väldigt mycket, men jag har inte direkt några bevis. Jag vet inte hur det pratas bland barn och unga som är typ 12-25 år idag.

Steam är kanon. Bara det att spelen kostar en bråkdel på Steam i fattigare länder var ju ett snilledrag , som bidrar till en kultur där många i dessa länder vänjer sig med att köpa spel är rimligt och normalt. Och medan ett land blir rikare så följer spelpriserna upp naturligt och man kanske slipper en kultur där spel ses som något man aldrig betalar för (som det var i Sverige under framför allt C64- och Amigatiden men även PC under 90- och 00-talet).


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Tror du inte på 5G? Vadå, använder du 3G fortfarande eller?

Tror på att 5G skadar hjärnan haha


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad får dig att tro att så många med inkomst numera köper sina spel?

För att jag själv var stor pirat som ungdom, men så fort jag fick råd att köpa spelen så sluta jag, vet inte en enda person irl heller som laddar ner spel längre, köps dock rätt friskt ifrån g2a och liknande och det kan man ju tycka som man vill om

Medlem

Jamen dåså - inget köp.

Gen
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Först vill jag tacka dig för att du bemödade dig att kolla mina källor, det är inte alla som gör det.

Den första videon fokuserar främst på laddningstider där laddningstiderna ligger på 5-10 extra sekunder i bästa fall och 15-30 i värsta på de Denuvosmittade releaserna. Det tillsammans med FPS-droppet blir utan tvekan 15% sämre i prestandabortfall, minst. Sitter du dessutom på en något äldre processor så får du räkna med ännu mer prestandabortfall.

Ber om ursäkt om du blev kränkt, det var verkligen inte min mening. Dock tycker jag man ska kunna ha en vuxen diskussion utan att kasta personangrepp eller halmgubbar till höger och vänster.

Varsågod.

Jag känner helt enkelt inte att man kan specificera prestandabortfall som något relaterat till laddningstider då de ändå påverkas av vad folk har för lagringsmedia samt processor och andra faktorer. Hade du enbart menat ren "fps" så måste du väl erkänna att det inte stämmer?

Vidare anser jag att diskussionen runt Denuvo är kraftigt uppblåst generellt sett. Ja, Denuvo är inte perfekt och ja, det påverkar i viss mån spelet men inte så extremt som det lades upp i denna diskussion. Dock håller jag med om att folk som sitter på sämre hårdvara antagligen känner av det lite mer men fortfarande inte galet mycket. Sen har jag för mig att det funnits enstaka fall där Denuvo själpt mer än hjälpt och det är inte bra.

Beklagar för halmgubbarna (jag ämnade inte slänga runt några)

Avstängd
Skrivet av Gen:

Varsågod.

Jag känner helt enkelt inte att man kan specificera prestandabortfall som något relaterat till laddningstider då de ändå påverkas av vad folk har för lagringsmedia samt processor och andra faktorer. Hade du enbart menat ren "fps" så måste du väl erkänna att det inte stämmer?

Vidare anser jag att diskussionen runt Denuvo är kraftigt uppblåst generellt sett. Ja, Denuvo är inte perfekt och ja, det påverkar i viss mån spelet men inte så extremt som det lades upp i denna diskussion. Dock håller jag med om att folk som sitter på sämre hårdvara antagligen känner av det lite mer men fortfarande inte galet mycket. Sen har jag för mig att det funnits enstaka fall där Denuvo själpt mer än hjälpt och det är inte bra.

Beklagar för halmgubbarna (jag ämnade inte slänga runt några)

Laddningstiderna är det som tar störst skada av Denuvo.

Sen om du med nöd och näppe klarar av att driva ett spel i 60 fps men ständigt tappar ~6-10 fps så så stör det spelupplevelsen betänkligt.

Gen
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Laddningstiderna är det som tar störst skada av Denuvo.

Jo, så verkar det vara. Definitivt tråkigt för dem som får vänta länge.

Skrivet av JohannaBjärred:

Sen om du med nöd och näppe klarar av att driva ett spel i 60 fps men ständigt tappar ~6-10 fps så så stör det spelupplevelsen betänkligt.

Ja det hade inte varit kul men tur att det inte var så då enligt de båda videos du länkade

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Som väntat finns det folk som föredrar att ge sig på företagen istället för brottslingarna. Och den rapporten säger ju egentligen ingenting om kopplingar mellan piratkopiering och försäljning då datan för det saknas.

Sedan är det första som dyker upp testar som inte stämmer alls eller som är tydligt subjektiva.

Men du kanske tillhör skaran som vill att alla ska ha fri tillgång till allt utan att någon någonsin får betalt för det? Vilket är okej med. Men att DRM uppståt är ju för att behovet av det funnits och troligen finns inom alla branscher.

Vi säger så..

Avstängd
Skrivet av Gen:

Jo, så verkar det vara. Definitivt tråkigt för dem som får vänta länge.

Ja det hade inte varit kul men tur att det inte var så då enligt de båda videos du länkade

Fast nu var det ju så.

Video 1:
Borderlands 3 (DX12) - 103 vs 105 fps
Borderlands 3 (DX11) - 104 vs 108 fps
Dying Light 2 (DX11) - 90 vs 91 fps
Dying Light 2 (DX12) - samma resultat
Ace Combat - 269 vs 292 fps
Ghostwire - 103 vs 102 fps
RotTR (DX12) - 174 vs 181 fps
RotTR (DX11) - 178 vs 193 fps

SotTR (DX12 + RT) - 111 vs 114 fps
SotTR (DX11) - 97 vs 102 fps

Video 2:
Hitman - 72 vs 72 fps
Abzu - 101 vs 101 fps
Sherlock Holmes - 86 vs 92 fps
Mad Max - 115 vs 110 fps
Agents of Mayhem - 126 vs 133 fps
Sniper Ghost Warrior - 71 vs 75 fps

Gen
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Fast nu var det ju så.

Video 1:
Borderlands 3 (DX12) - 103 vs 105 fps
Borderlands 3 (DX11) - 104 vs 108 fps
Dying Light 2 (DX11) - 90 vs 91 fps
Dying Light 2 (DX12) - samma resultat
Ace Combat - 269 vs 292 fps
Ghostwire - 103 vs 102 fps
RotTR (DX12) - 174 vs 181 fps
RotTR (DX11) - 178 vs 193 fps

SotTR (DX12 + RT) - 111 vs 114 fps
SotTR (DX11) - 97 vs 102 fps

Video 2:
Hitman - 72 vs 72 fps
Abzu - 101 vs 101 fps
Sherlock Holmes - 86 vs 92 fps
Mad Max - 115 vs 110 fps
Agents of Mayhem - 126 vs 133 fps
Sniper Ghost Warrior - 71 vs 75 fps

Om vi återgår till ditt ursprungliga inlägg:

Skrivet av JohannaBjärred:

DRM-skydden stjälper enbart de som betalar. Sänker prestandan med 10-15%.

Denuvo vs Non Denuvo

Video 1:
Borderlands 3 (DX12) - 103 vs 105 fps = 2%
Borderlands 3 (DX11) - 104 vs 108 fps = 4%
Dying Light 2 (DX11) - 90 vs 91 fps = 1%
Dying Light 2 (DX12) - samma resultat = samma
Ace Combat - 269 vs 292 fps = 9%
Ghostwire - 103 vs 102 fps = Denuvo snabbare
RotTR (DX12) - 174 vs 181 fps = 4%
RotTR (DX11) - 178 vs 193 fps = 8%
SotTR (DX12 + RT) - 111 vs 114 fps = 3%
SotTR (DX11) - 97 vs 102 fps = 5%

Video 2:
Hitman - 72 vs 72 fps = samma
Abzu - 101 vs 101 fps = samma
Sherlock Holmes - 86 vs 92 fps = 7%
Mad Max - 115 vs 110 fps = Denuvo snabbare
Agents of Mayhem - 126 vs 133 fps = 6%
Sniper Ghost Warrior - 71 vs 75 fps = 6%

Vidare tror jag få märker av skillnaden mellan 269 och 292 eller 178 vs 193. Hade vi snackat ett tapp på 6-10fps från 60fps strecket och nedåt så hade jag definitivt hållit med dig.

Jag går vidare i livet

12
Skriv svar