Total War: Pharaoh

Robot
Total War: Pharaoh

En tveksam uppföljare men inget tveksamt spel. Tacka gudarna för det!

#creative-assembly, #total-war-pharaoh


Medlem

De här senaste mer "fokuserade" titlarna är ju säkert bra på sina sätt, men det ska mycket till för att man ska hetsa upp sig. Är man inte tillräckligt intresserad av tidsepoken så är det himla svårt.

Å andra sidan var jag inte intresserad av Warhammer på förhand men det var ju ändå ganska kul visade det sig.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Tittar man på titelbilden är ju religionssystemet knappast det mest fantasifulla.

Medlem

Tack för fin läsning.
Jag gillar hur många gudaväsen du lyckades få med i sjätte stycket, det om buffarna.
Såg att ett h trillade bort i andra citatet.

Fråga: är något folkslag med från Mesopotamien?
Fråga 2: Matchande stridsanimationer. Brukar det inte vara det, eller menar du typ, att de kan gå i falang?

Jag tycker att kartan urartar i återkommande invasioner från existerande eller nyintroducerade folkslag är ett genomgående tema i de flesta av Total War´s kampanjer som börjar bli lite tröttsamt. Sluten av spelens kampanjer känns alltid som du säger som en slags whack-a-mole.

Medlem

Kanske blir ett köp av ett Total War spel för första gången på tio år trots allt.

Dynamiken med sjöfolken känns ändå väldigt old-school Total War. Medieval 2 hade ju t.ex både Mongolerna, korståg, jihad, och timuriderna som alla var någon form av dopad late-game spam utmaning.

Samma i Rome där varje kampanj slutade med ett sjuhelvetes inbördeskrig, eller ett krig mot ett allierat Rom.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker att kartan urartar i återkommande invasioner från existerande eller nyintroducerade folkslag är ett genomgående tema i de flesta av Total War´s kampanjer som börjar bli lite tröttsamt. Sluten av spelens kampanjer känns alltid som du säger som en slags whack-a-mole.

Instämmer, just "late game"-grejer är något som jag aldrig riktigt tyckt att de fått till, har aldrig tyckt att någon av de inslagen varit intressanta då det alltid innebär massa "full stack"-arméer som spawnas in på ett sätt som känns väldigt onaturligt i sammanhanget och mest blir drygt.

Medlem

När jag kollar på klippen känner jag verkligen att utvecklarna kunde ha lugnat sig lite med mängden ljud vid klick.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av AdamMK:

Tack för fin läsning.
Jag gillar hur många gudaväsen du lyckades få med i sjätte stycket, det om buffarna.
Såg att ett h trillade bort i andra citatet.

Fråga: är något folkslag med från Mesopotamien?
Fråga 2: Matchande stridsanimationer. Brukar det inte vara det, eller menar du typ, att de kan gå i falang?

Jag tycker att kartan urartar i återkommande invasioner från existerande eller nyintroducerade folkslag är ett genomgående tema i de flesta av Total War´s kampanjer som börjar bli lite tröttsamt. Sluten av spelens kampanjer känns alltid som du säger som en slags whack-a-mole.

Tack! Hettiterna, egyptierna och Kanaan är de spelbara faktionerna. Hettiterna styrde ju förvisso över delar av Mesopotamien, men var indoeuropéer.

Angående fråga två så menar jag alltså animationer i strid. Det vill säga att soldater parerar och slåss "på riktigt" snarare än att bara vifta i luften. Var standard förr men har försvunnit ur diverse Total War-titlar på senare år. Inte här, dock.

Skrivet av Lisch:

Kanske blir ett köp av ett Total War spel för första gången på tio år trots allt.

Dynamiken med sjöfolken känns ändå väldigt old-school Total War. Medieval 2 hade ju t.ex både Mongolerna, korståg, jihad, och timuriderna som alla var någon form av dopad late-game spam utmaning.

Samma i Rome där varje kampanj slutade med ett sjuhelvetes inbördeskrig, eller ett krig mot ett allierat Rom.

Lite så, kanske, men det är inte direkt end game vi pratar om här bara - invasionerna börjar betydligt tidigare än så (men blir värre med tiden).

Att kriga mot ett enat Rom är ju dock vad man (jag) vill göra när man spelar som andra faktioner!

Medlem

Har extremt lite intresse för egypten som en setting för TW. men trodde samma sak om three kingdoms och gillade det stundvis. blir nog ett köp efter rabatt.

Medlem

Riktigt snygg recension!

För en gångs skull tycker jag faktiskt att de återkommande attackerna i spelet fyller en historisk funktion. Området kring den här delen av världen drabbades av den sena bronsålderskollapsen. I korta drag försvann, eller kraftigt försvagades, många stormakter och flera av de största städerna utplånades. Några bidragande faktorer var klimatförändringar som påverkade skördarna, men också ett föråldrade sätt att kriga. Det sistnämnda var förödande när den mytomspunna nya fienden, som vi än idag inte vet vilka de var, "sea people" uppenbarade sig med sina stora arméer och med sitt mer mobila sätt att strida på. Nu lyckades slutligen Ramses III vinna två avgörande slag mot den okända fienden, men det var början på en nedåtgående spiral där Egyptens makt och storlek på riket minskade drastiskt.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Anwest:

Riktigt snygg recension!

För en gångs skull tycker jag faktiskt att de återkommande attackerna i spelet fyller en historisk funktion. Området kring den här delen av världen drabbades av den sena bronsålderskollapsen. I korta drag försvann, eller kraftigt försvagades, många stormakter och flera av de största städerna utplånades. Några bidragande faktorer var klimatförändringar som påverkade skördarna, men också ett föråldrade sätt att kriga. Det sistnämnda var förödande när den mytomspunna nya fienden, som vi än idag inte vet vilka de var, "sea people" uppenbarade sig med sina stora arméer och med sitt mer mobila sätt att strida på. Nu lyckades slutligen Ramses III vinna två avgörande slag mot den okända fienden, men det var början på en nedåtgående spiral där Egyptens makt och storlek på riket minskade drastiskt.

Tack!

Jadå, den historiska förankringen finns där (och även om jag inte tänker utge mig för att ha stenkoll på perioden så tycker jag man gjort ett rätt hyfsat jobb med att bygga konceptet på verkliga, tidsenliga ting) . Men i praktiken blev spelmekaniken kring sjöfolken inte särskilt lyckad - enligt mig då!

Medlem

Frågan är om det skulle göras en exakt kopia av GTA5 och döpa det till GTA6. Skulle det fortfarande få en 5:a då eftersom det är ett mycket bra spel eller ska man ta hänsyn till andra spel?

Medlem

Spontant känns det väldigt fattigt rent variationsmässigt då Egypten är 95% sand och fraktionerna där borde inte ha allt för många olika nyanser men kanske har fel

Medlem

Antar det inte finns något artilleri att tala om pga bronsålder?
Troy var rätt trist pga den aspekten.

Svårt begripa varför de inte gjort empires 2
än. Känns som naturlig motpol till warhammer om man vill spendera tid på slagfältet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Shodan:

Antar det inte finns något artilleri att tala om pga bronsålder?
Troy var rätt trist pga den aspekten.

Svårt begripa varför de inte gjort empires 2
än. Känns som naturlig motpol till warhammer om man vill spendera tid på slagfältet.

Stämmer. Och jag håller med. Något säger mig att vi kommer få se nästa stora historiska titel 2024. Och jag hoppas det är Empire 2 eller Medieval 3.

Medlem

en all-time peak på 4858 spelar på steam, detta vart en gedigen flopp.

Tror att för att få stora siffror så måste den historiska settingen vara intressant, ytterst få medelsvensson bryr sig om krigsföring i egypten under bronsåldern. Alla skillnader emellan spelen märker bara hardcore total war lirare, dom som är majoriteten som köper dessa spel bryr sig nog mindre om dom skillnaderna, Medieval = riddare och katapulter, Shogun = samuraier osv, dom har coola saker. Pharao har = gubbar med pinnar och svärd samt chariots som inte fungerat ordentligt i ett enda TW spel.

Medlem

Önskar CA gjorde ett typ Total War: Arab Conquest från typ 600-talet och ungefär hundra år framåt. Huvudfaktioner är Östromerska riket, Sasainidiska riket och typ Araberna som kanske Attila-liknande faktion som steamrollar omkring i mellanöstern. Sker just efter östromerska riket och sasaniderna nästan stridigt varandra till smulor i flera decennier och är som svagast, som det skedde historiskt på riktigt. Blir lite som Attila Total War, två gamla, slitna giganter måste slåss för sin överlevnad medans uppstickaren Muslim-Arabs utmanar för herraväldet. Fattar inte varför en sån betydande och intressant del av historien inte blivit ett Total War spel ännu.

Medlem

Behåll skalan på TW:WH3 fast gör vardera strid till färre enheter och mer specializerade styrkor, mer micro och kanske dynamiska objectives som dyker upp på fältet som leder till svåra val, sen gör så att det är WH:40K dessutom. då e jag på.

1
Skriv svar