Era mest atmosfäriska favoritspel?

Medlem

Cyberpunk 2077.

Medlem

Cyberpunk, anarchy online, BG3.

Medlem

ingen som tycker RDR2 hade felfri atmosfär som verkligen kändes gamla western?

iaf subnautica kniper förstaplatsen, då man var rakt av nojig nere i djupen. och rdr2 kort därefter.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

ingen som tycker RDR2 hade felfri atmosfär som verkligen kändes gamla western?

iaf subnautica kniper förstaplatsen, då man var rakt av nojig nere i djupen. och rdr2 kort därefter.

RDR2 har nämnts flera gånger, bland annat av mig. Subnautica, yes!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Medlem

Forbidden Forest på C64 hade en väldigt unik stämning för sin tid (1983)... lite läskigt tyckte jag när jag var liten


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Har verkligen tänkt efter men när det kommer till atmosfär då går min #1 till Inside. Finns det något annat spel som nästan bara lever på sin atmosfär, ett otroligt spel just på grund av det. Visst, kan vara kul med sin fysik o.s.v. men det är atmosfären som gör det till ett mästerverk. Ett bevis på att återhållsamhet och minimalism i uttryck, tänker både grafiskt och spelmekaniskt, ofta är det bästa. Ett monokromt i stort sett 2D-plattformsspel, med atmosfär som inte går att slå. Sen vill jag ju så klart ha mastodonter som Cyberpunk osv... Ombyte förnöjer.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Första Metroid prime har en helt fantastisk atmosfär. Nu har det blivit omsprunget rent tekniskt men när det kom var det ju helt enastående bra stämning med varierade miljöer och bra musik.

Ett modernt spel med bra atmosfär är väl red dead redemption 2 ett bra exempel på.

Medlem

Outcast

Medlem

Får dra till med en halv-bubblare... New World på natten i spelet, särskilt kring barrskogarna, är riktigt mysigt. Valheim på natten under en regnig blixtstorm är nog svårslaget. Stray har också en nästan oöverträffad atmosfär.

Och inte att förglömma hela Blood Island delen från Curse Of Monkey Island

Rubacava glömmer man inte i första taget.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av alias:

Ok? Pratar vi inte Svenska här? Han/hon skrev väl inte "atmospheric" på Engelska? Utan det skrevs Atmosfärisk. Fortfarande något helt annat. Ska inte käbbla emot. Bara en liten detalj, alla vet vad som menas egentligen vilket är huvudsaken.

haha sry för dålig förklaring, men finns många låneord från engelska som försvenskas

Medlem

A Plague Tale

Medlem

Jag har en soft spot för första Unreal. Kommer ihåg när man klev ut ur rymdskeppet och såg planeten. Wow.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av bluebird:

Inside

Just atmosfären är det som gör det till världens bästa spel.

https://www.familygamingdatabase.com/cms/graphics/screen_shot...

Amen broder!!! (och Limbo)

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Forbidden Forest på C64 hade en väldigt unik stämning för sin tid (1983)... lite läskigt tyckte jag när jag var liten

https://www.youtube.com/watch?v=j86veyiIcS8

Eller hur? Jag var livrädd som typ 8 åring eller vad jag kan ha varit.

Medlem

Gothic 2 och 3.
Witcher
Bioshock
Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider

Och så kan man ju inte glömma Myst!

Medlem

Heavy Rain
Alan Wake
Death Stranding
Terminator Resistance
S.T.A.L.K.E.R
Metal Gear Solid
Vampyr
Metro Last Light
Battlefield 1

Medlem

Outer wilds, Disco Elysium har båda något speciellt.

Medlem

På rak arm

Half life (gillar stämning i allt med gold source motorn av nån anledning)
Skyrim
Morrowind
Planescape: torment
Amnesia the dark descent
Homeworld 1 och 2

Medlem

Subnautica och Valheim

Skribent

Kerbal Space Program.

Skämt åsido, Mirror's Edge. Kanske inte den typen av atmosfär som många tar upp här, men jag tycker inte att något annat spel återskapat samma känsla av en stad som absolut inte bryr sig. Den där kontrasten som alltid nämns mellan den blanka ytan och det grumliga som finns därunder... Åh nu måste jag spela igenom det snart igen.

Medlem

Resident evil 2 både originalet o remastern får mina hår att resa sig.
Red alert 1 med musiken och fmv filmerna när ja var yngre så kändes det väldigt dystopiskt och som att världen verkligen stod på spel.
Star citizen oh boy! Mer dci fi rymd känsla finns inte att få.
Eve online likaså på sitt sätt, iaf när man grävt ner sig i trailers o lore.
Half life och half life 2 omg!
Operation flashpoint med expansionen resistance kändes väldigt realistisk och det kändes som att man var därno kämpade.
Allt från transportsträckor, planera ett anfall eller försvar o sen utföra det. O sen logistiken med att fixa ammo och sånt.
Unreal tournament med sin musik o snabba action o tighta presentation, hittat lite samma skjutglädje i overwatch ffa läget. Även om ow inte är lika darkside.
Icarus first cohort när man ska överleva sin första natt och inte har craftat en fackla och spelet var helt becksvart som på landet typ. Alla ljud från olika djur får en att sitta som på nålar.

Medlem

Subnautica

Det finns väldigt många bra spel med det första spelet jag tänker på som ger en riktigt bra atmosfär och inlevelse är subnautica. Kan inte riktigt komma på något som är bättre än det spelet. Half life Alyx i VR ligger också högt upp.

Medlem

Full Throttle
Grim Fandango
Sam & Max Hit the road

Säkerligen mycket på grund av nostalgiskäl. Sen håller jag med om att Valheim och Subnautica är otroligt stämningsfulla spel. Även Raft.

Men på första plats kommer ändå Alien Isolation.

Medlem

What remains of Edith Finch var kort men riktigt stämningsfullt.
Grim Fandango
Silent Hill
Alla Sierra On-Line spel i princip.

Medlem

Project Zomboid. Jag har aldrig spelat ett spel som verkligen lyckas fånga känslan av att man är ensam och att hoppet är ute som det spelet men ändå fortsätter ens lilla karaktär att överleva. Pz känns så mänskligt på något sett speciellt när den lilla ikonen dyker upp med i feel a little sad.

Medlem

Julmorgonen 92 fick jag och storebrorsan ett snes.
Street Fighter 2
Final Fight

Oj jösses kändes som drömmen äntligen vaknade till liv och våran tv förvandlades till en Arkad maskin. Magi!!

Även julmorgonen 94 hände det igen.
Då med Donkey Kong Country.
Super Nintendo, vilken Barbagrej!

Medlem

Star wars jedi survivor, Assassins creed origins mfl.

Medlem
Skrivet av alias:

Har verkligen tänkt efter men när det kommer till atmosfär då går min #1 till Inside. Finns det något annat spel som nästan bara lever på sin atmosfär, ett otroligt spel just på grund av det. Visst, kan vara kul med sin fysik o.s.v. men det är atmosfären som gör det till ett mästerverk. Ett bevis på att återhållsamhet och minimalism i uttryck, tänker både grafiskt och spelmekaniskt, ofta är det bästa. Ett monokromt i stort sett 2D-plattformsspel, med atmosfär som inte går att slå. Sen vill jag ju så klart ha mastodonter som Cyberpunk osv... Ombyte förnöjer.

Håller med om att Inside är fantastiskt. Men det finns ett 2d-spel som jag tycker har ännu mer tilltalande atmosfär. Svenska Unravel. Det är till och med svensk lantlig atmosfär som slår an på de nostalgiska minnen många av oss i Sverige har. Supermysigt. ”Unravel” for the world

It takes two är också fantastiskt. Glömmer aldrig hur man inte bara spelar, utan aven skapar musik i bakgrunden medan man spelar, i Rock-banan.

Skriv svar