Senaste uppdateringen gör Lies of P betydligt enklare

Medlem

Enda problemet jag hade med spelet pre-nerf var att svårighetsgraden var grymt ojämn. Random trash mobs som var svårare än bossar.

Medlem
Skrivet av Gen:

Haha ja, enligt mig det svåraste Souls spelet som From gjort

Sekiro har nog den svåraste inlärningskurvan men när det väl sitter är det ett av de enklaste Froms spelen. Du kan bokstavligt talat parrya 90% av alla attacker i spelet och när parryn väl sitter så blir det är relativt enkelt rhytm spel.

Finns en NPC som man kan öva på vid huben, spendera 30 min med att parrya honom och spelet blir extremt mycket enklare.

Gen
Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Sekiro har nog den svåraste inlärningskurvan men när det väl sitter är det ett av de enklaste Froms spelen. Du kan bokstavligt talat parrya 90% av alla attacker i spelet och när parryn väl sitter så blir det är relativt enkelt rhytm spel.

Finns en NPC som man kan öva på vid huben, spendera 30 min med att parrya honom och spelet blir extremt mycket enklare.

Det är mycket möjligt. När man kollar på videos så verkar folk ta sig igenom saker och ting med parry istället för dodge som man annars är van vid.

Jag har övat på NPC men problemet där är att hans parry window är extremt stort och representerar inte det parry window du har på vanliga fiender som är kort till extremt kort. Känns som att man verkligen måste ha riktigt bra reflexer då det handlar om millisekunder. I DS spelen eller Bloodborne så ser man nästan alltid attacken påbörjas men det känns som att det går extremt fort i Sekiro. Pilar är en annan sak, de flyger fort som fan vilket gör det svårt att tajma, tycker jag iaf.

Medlem
Skrivet av Bollibompa:

Är nog inte passande med ett "2023 och man kan inte??" när det är en del av designen att inte ha olika svårighetsgrader. Alla ska ha samma förutsättningar och det ska betyda samma sak för alla, i någon större mening, att klara av spelet.

Det har alltså inte med kan att göra utan vill. Notera också att införandet av en summoned Spectre som dessutom kan buffas och möjligheten att köra med extremt OP consumables är redan där en very easy mode. Då handlar det bara om att spelaren själv måste använda sin hjärna och kreativitet snarare än att trycka på en knapp som gör det lättare för den.

Uppenbarligen räckte det ju inte med extrema op consumables eftersom dom gör spelet lättare nu. Går säkert att designa ett spel efter flera svårighetsgrader för att vara mer inkluderande men det är väl ovilja som du säger. Vi får vara tacksamma för att det finns tusentals andra spel att välja på om man inte pallar att nöta samma sak om och om igen. Man behöver ju inte spela allt.. även fast man vill 😆

Medlem
Skrivet av Nimin:

Överlag rätt bra ändringar.
Inget vanligt att de balanserar om vissa bossar i soulslike spel.

Jag antar att du menar ovanligt, för det stämmer ju, tyvärr.

Nerfs sker i FromSoftwares spel också, nu senast nerfades saker i Armored Core 6 också ett tag efter release. Elden Ring var likadant.

Jag gillar det inte! Åtminstone inte så kort efter release, alla borde få en chans att känna på "originalsvårighetsgraden" innan nerfs på bossar sker. Eller så låter man det vara som det är, simpelt. Som tur är har jag inte drabbats av några nerfs varken i FromSofts-spel eller nu Lies of P då jag spelat vid release och klarat dom innan det sker.

Jag kan förstå om saker är totalt omöjliga eller helt förstörda, men inget har varit det heller, så känner att nerfsen är ganska obefogade.

Med det sagt är Lies of P fortfarande ett riktigt, riktigt bra spel och det närmaste man kan komma FromSoftware i nuläget. Det är säkerligen fortfarande utmanande och för er som tvivlar tycker jag borde ge det en chans.

Till er som vill ha svårighetsgrader i dessa spel säger jag skarpt nej! 1 svårighetsgrad för alla och det blir bättre balanserat istället för att ha 5 olika. Alla spel behöver inte vara för alla, det är helt OK.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Bra att dom gör spelet lite enklare 👍Men hur mycket enklare blir det? Jag hann aldrig testa innan denna uppdatering.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag spela i 2 timmar sen avinstallera jag. Samma som med alla andra soulslike spel, de fattas det där som bara from software verkar kunna skapa. Combaten känns helt fel. Jag missade mina attacker hälften av gångerna för vapnen känns att kunna nå längre än de gör.

Sen grafiken var väldigt undermålig så var inte ens roligt att utforska.

Ne ingen annan har bevisat att de kan göra ett bra soulslike spel för min del. Kanske dags att sluta hoppas och bara spela from softwares

Jag tänkte och trodde exakt likadant när man såg trailers, att det skulle vara en ytterligare en skräpkopia med svajig gameplay.

Men blev väldigt positivt överraskad, spelet är riktigt, riktigt bra. Tycker raka motsatsen av det du skriver hehe. Det är helt klart det bästa "Soulslike" på marknaden.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Själva definitionen av ett svårt spel torde väl vara att man tvingas spela om samma del om och om igen tills man blir bra nog att klara det...väl? Möjligt att jag missförstår och att vi retar oss på samma sak. Mitt problem har varit att man ska envisas med att lägga Stargazers onödigt långt ifrån vissa bossar. Jag har inga problem att piskas hit och dit av en boss tills jag git gud, men jag har inget tålamod med att springa onödigt långt för att komma dit varje gång.

Jag tycker ändå Stargazer positionerna har varit väldigt generösa och inte alls så farliga som vissa FromSoftware-spel har haft med sina Bonfires. Visst, vissa skulle väl kunna förbättras, men överlag tycker jag dom var bra utsatta. Man märker ju att dom som är närmast oftast har svårare bossar förövrigt. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag antar att du menar ovanligt, för det stämmer ju, tyvärr.

Nerfs sker i FromSoftwares spel också, nu senast nerfades saker i Armored Core 6 också ett tag efter release. Elden Ring var likadant.

Jag gillar det inte! Åtminstone inte så kort efter release, alla borde få en chans att känna på "originalsvårighetsgraden" innan nerfs på bossar sker. Eller så låter man det vara som det är, simpelt. Som tur är har jag inte drabbats av några nerfs varken i FromSofts-spel eller nu Lies of P då jag spelat vid release och klarat dom innan det sker.

Jag kan förstå om saker är totalt omöjliga eller helt förstörda, men inget har varit det heller, så känner att nerfsen är ganska obefogade.

Med det sagt är Lies of P fortfarande ett riktigt, riktigt bra spel och det närmaste man kan komma FromSoftware i nuläget. Det är säkerligen fortfarande utmanande och för er som tvivlar tycker jag borde ge det en chans.

Till er som vill ha svårighetsgrader i dessa spel säger jag skarpt nej! 1 svårighetsgrad för alla och det blir bättre balanserat istället för att ha 5 olika. Alla spel behöver inte vara för alla, det är helt OK.

Japp menade så klart inget ovanligt bland blir ju balansen fel och en boss som borde vara ljusår svårare än en annan boss blir istället tvärt om. Så jag förstår att soulslikes måste patchas lite som alla andra spel. Tycker också bara det ska finnas en svårighetsgrad. Finns ju andra sett utöver summons att ändra svårighetgrad själv ändå. Överlevla, på-vapen, cheese mm... På så sätt ÄR lies of P ännu svårare så ovanstående är svårare att få till i P and i låt säga Elden Ring. De flesta soulsspel har ju blivit bättre efter de initiala patcharna. Jag tycker även lies of P blev bättre efter patch och mer logiskt.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Sekiro har nog den svåraste inlärningskurvan men när det väl sitter är det ett av de enklaste Froms spelen. Du kan bokstavligt talat parrya 90% av alla attacker i spelet och när parryn väl sitter så blir det är relativt enkelt rhytm spel.

Finns en NPC som man kan öva på vid huben, spendera 30 min med att parrya honom och spelet blir extremt mycket enklare.

Jag har rytmkänsla men i fallet med Sekiro så är jag helt omusikalisk. Kanske jag som börjar bli för gammal, sämre reflexer *snyft*

Medlem

Gillar att spel är på tok för svårara. Vissa klarar dem ändå. Hade gärna sett att man kunde välja svårigheten i alla dessa spel. Jag har varken tid eller lust att nöta ett spel på hardcore. Vill kunna spela ut spelet och ha en trevlig upplevelse. Sekiro är det säkert många som missat inkl mig för man inte kommer förbi första bossen. Tror det hade varit till fördel för många om man kunde välja själv hur svårt man vill ha det.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag har spelat 4 timmar nu och antar att jag bara har spelat med nya patchen hela tiden. Det är lagom svårt och riktigt skoj.

Men det är ju verkligen en skamlös kopia av From Softwares spel, får man göra såhär?

12
Skriv svar