FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

WOHOO


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Limpler:

EA SPORTS WRC - Official Reveal Trailer 5/9. WOHO!

Ska bli spännande att slutligen få se/höra något som om detta spel. Svårt att våga hoppas att jag ska kunna spela det på min dator. 🤔 Time will tell.

brrap brrap pew pew

Imorgon klockan 16:58 kör de en deep-dive i det nya WRC spelet från Codemasters Länk nedan


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ingen jättedjup dykning av gameplay inte men det ser ju åtminstone lovande ut, även om jag tycker det borde spotta mer om däcken generellt. Svårt att säga något annars om hur det kan vara att köra då det inte visades jättemycket sånt.

brrap brrap pew pew

Följande punkter gör mig lite hype än de andra:

- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Följande punkter gör mig lite hype än de andra:

- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)

Längre... Sträckor... Jag som tycker ~4km är optimalt och får ångest av 10+. Hah.. 30!? 👣Olika årstider är ju helt fenomenalt! Gud viken rolig twist det kan ge!

Fortfarande inte sett skymten av nån Toyota Celica 😥 Men oavsett, rejält pepp. Nu ska bara datorn palla med.

Medlem

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.

Mjo grafiskt svänger det som från klipp till klipp. Men sålänge körkänslan är bra och spelet levererar nog med innehåll kommer jag inte tänka mycket på grafiken, lär förmodligen ställa ned inställningarna rätt rejält ändå med min gamla dator

Jag hoppas att karriärläget blir intressant och varierat. Vill att det ska kännas dynamiskt och "levande" och inte bara som en serie challanges utspridda i massa menyer. Blev dessutom riktigt peppad på iden att få designa en bil helt själv!

Online verkar vara mer av samma när det gäller Clubs. Övrigt tycker jag onlinespelet verkar fattigt? Inga weekly/dailys och inga officiella onlineligor om jag inte missförstått något?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.

Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då

Medlem
Skrivet av lerb:

Följande punkter gör mig lite hype än de andra:

- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)

Det där med att kunna ändra årstider på samtliga sträckor är ju väldigt stort. Speciellt på ställen i världen som har fyra årstider med stor verision (tex Sverige och Finland).

Medlem
Skrivet av Brunkeberg:

Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då

Det lilla jag sett tycker jag verkar vara kört med handkontroll, eller snudd på tangentbord, oerhört ryckig styrning på de flesta klippen, både från cockpit och utifrån sett..

Medlem

Har för ett litet tag sen upptäckt detta mästerverk till spel och är nu helt jävla rallyfrälst. Laddar inför WRC som fan!

Kommer FZDZ i ny tappning i WRC tro?!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Brunkeberg:

Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då

Nja det var mer fysiken hur bilen rör sig som jag tänkte på.

Skrivet av Nerox:

Det där med att kunna ändra årstider på samtliga sträckor är ju väldigt stort. Speciellt på ställen i världen som har fyra årstider med stor verision (tex Sverige och Finland).

Håller med!

Skrivet av Xstioph:

Det lilla jag sett tycker jag verkar vara kört med handkontroll, eller snudd på tangentbord, oerhört ryckig styrning på de flesta klippen, både från cockpit och utifrån sett..

1:41-1:48 i klippet ovan måste ju vara tangentbord t.ex. Tycker man ser "tapping"
Har inte testat något av de senaste WRC-spelen men i gameplay från t.ex. Generations så tycker jag att bilarna ser ut att röra sig mycket trevligare än i Dirt. Ser ut som att det faktiskt finns vikt i bilen vid broms och gaspådrag, lite svaj i dämpningen. Dirt är så stötigt och studsigt som att bilarna inte väger nånting, Argentina blir jag trött i ögonen av vare sig camera shake är av eller på.

Medlem
Skrivet av KuShO:

Har för ett litet tag sen upptäckt detta mästerverk till spel och är nu helt jävla rallyfrälst. Laddar inför WRC som fan!

Kommer FZDZ i ny tappning i WRC tro?!

@Lerb har hintat om det, beroende lite på hur bra nya spelet kommer stödja onlineligor.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

brrap brrap pew pew

Ärligt talat så kommer jag sparka igång FZDZ oavsett om det nya spelet har någon form av webbportal för clubs eller inte. I värsta fall får vi väl köra med in-game resultatlistor osv... Även om jag ryser av blotta tanken Excel-masochist som jag är.

Jag är väldigt sugen på rally, och nya spelet ser ut att ge oss ett väldigt brett utbud av både bilar och sträckor, så ni kan förvänta er att FZDZ kommer dra igång på ett eller annat vis


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Ärligt talat så kommer jag sparka igång FZDZ oavsett om det nya spelet har någon form av webbportal för clubs eller inte. I värsta fall får vi väl köra med in-game resultatlistor osv... Även om jag ryser av blotta tanken Excel-masochist som jag är.

Jag är väldigt sugen på rally, och nya spelet ser ut att ge oss ett väldigt brett utbud av både bilar och sträckor, så ni kan förvänta er att FZDZ kommer dra igång på ett eller annat vis

Kul! Jag kommer hänga på

Har som sagt snöat in totalt - och det kan ju vara så att man shoppade sig en Fanatec-setup igår och även ska köpa Playseat Trophyn... såååatte, jag räknar med att jag kommer bli proffs nu


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av KuShO:

Kul! Jag kommer hänga på

Har som sagt snöat in totalt - och det kan ju vara så att man shoppade sig en Fanatec-setup igår och även ska köpa Playseat Trophyn... såååatte, jag räknar med att jag kommer bli proffs nu

Grattis. Önskar jag hade plats för en stol men tyvärr så bor man lite trångt.

brrap brrap pew pew

Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!

Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:

FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.

FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.

Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.

Skulle alltså se ut såhär:

Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!

Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:

FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.

FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje vecka istället för strikt 6, och med lite mer "löst" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.

Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.

Skulle alltså se ut såhär:

i.imgur.com/UUhovlz.png

Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!

Tror ingen invänder mot fler och varierande rallyn! Personligen gillar jag tanken på färre fast längre rallyn, hjälper nog för en del som har svårt att hitta tid och speltillfällen också att hinna med. Även om hela rally är längre blir det nog lättare att delta om man har två veckor på sig att hitta speltiden!

Men det viktigaste är att du som får bära hela lasset inte tar på dig för mycket. Vi är alla här för att ha roligt, det gäller även dig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Senaste officiella videon:

Såg den här intervjun också, ett par dagar gammal så ni kanske sett den redan men om inte så är det en intervju med "Senior manager" på Codemasters.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag gillar ljudet i interior view Tydligt gear-whine. Go' resonans i avgassystemet vid vissa varvtal på Hyundaien som gör att det känns varierat och övertygande. Gött smatter när man släpper gasen.

Medlem
Skrivet av lerb:

Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!

Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:

FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.

FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.

Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.

Skulle alltså se ut såhär:

i.imgur.com/UUhovlz.png

Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!

En annan som har begränsat med speltid kommer i detta fallet nog att välja ett av mästerskapen. Risken finns kanske att vi är fler som inte har tiden och blir tvungna att välja. Resultatet kan bli att vi blir två läger med få deltagare i varje mästerskap vilket jag tycker vore synd.

Man kanske skulle köra varannan vecka med hybrid och classic? Eller köra första säsongen med bara hybrid för att verkligen känna på bilarna? Ha ett litet classic rally under helgen för de som orkar 😊.

Annars köra en omröstning och se vad alla tycker?

Medlem

Jag kommer nog haka på oavsett vad det blir, sen får tiden utvisa hur mycket deltagande det blir, kan variera från vecka till vecka ibland - men låter kul med nya hybriderna iaf!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

brrap brrap pew pew
Skrivet av MrZteevee:

En annan som har begränsat med speltid kommer i detta fallet nog att välja ett av mästerskapen. Risken finns kanske att vi är fler som inte har tiden och blir tvungna att välja. Resultatet kan bli att vi blir två läger med få deltagare i varje mästerskap vilket jag tycker vore synd.

Man kanske skulle köra varannan vecka med hybrid och classic? Eller köra första säsongen med bara hybrid för att verkligen känna på bilarna? Ha ett litet classic rally under helgen för de som orkar 😊.

Annars köra en omröstning och se vad alla tycker?

Mycket bra input!

Jag håller med, finns en risk att splitta vår lilla community. Värt att fundera över. Vi kommer ju ändå köra hybriderna i Classic-upplägget.

Tål att funderas på!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Mycket bra input!

Jag håller med, finns en risk att splitta vår lilla community. Värt att fundera över. Vi kommer ju ändå köra hybriderna i Classic-upplägget.

Tål att funderas på!

Eller så kör vi ett mästerskap, som dels körs med blandade bilar och dels med en specifik klass.

Exempel:
Vecka 1: *slumpmässig klass*
Vecka 2: WRC
Vecka 3: *slumpmässig klass*
Vecka 4: WRC

Kanske blir rörigt, men på så sätt får vi in "båda klassvalen". Och utöver klasserna går det nog att göra några speciella veckor med längre sträckor eller en längre sträcka varje vecka? Jag tycker i alla fall det vore intressant att blanda upp sträckorna lite mer så man kan behöva tänka mer på däckbyten än att bara välja nya mjuka varje gång.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av lerb:

Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!

Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:

FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.

FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.

Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.

Skulle alltså se ut såhär:

i.imgur.com/UUhovlz.png

Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!

eller kör på det du skrev, men utöka Hybrid Challenge till 3 veckor istället.

Medlem

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

"Jimmy broadbent" verkar rätt imponerad av testversionen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Svårt att bedöma fullt ut men det SER ju kul och bra ut åtminstone. Asfaltsfysiken ser ju ut att vara en avsevärd förbättring jämfört med DR2. Jag har redan förköpt detta, jag har väntat på att se vad codemasters gör med WRC-titeln och jag var såld direkt när man nämnde riktigt långa stages, ser fram emot att känna mig helt död efter 15km och fortfarande ha lika mycket kvar! Det är bara synd att VR får vänta till efter release , men får rulla in riggen under mitt höj/sänkbara skrivbord och köra tills vidare.

Skriv svar