Nästa generations Xbox-konsol(er) ser ut att sikta på släpp 2028

Robot
Nästa generations Xbox-konsol(er) ser ut att sikta på släpp 2028

Och verkar även denna gång bestå av olika modeller.

#Microsoft


Medlem

Det är ju en hel evighet dit!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Tror denna generation kommer att merga ihop med nästa generation ännu mer en vad nuvarande och förra har gjort! Både Playstation och Xbox. Vilket jag tror är positivt. Vill man uppgradera så gör man det men vill man fortsätta att spela på sin gamla konsol är det också fullt möjligt. Typ som med PC. Betalande prenumeranter kommer att vara avgörande och dom vill man inte förlora för att dom inte har råd med ny konsol.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Tror denna generation kommer att merga ihop med nästa generation ännu mer en vad nuvarande och förra har gjort! Både Playstation och Xbox. Vilket jag tror är positivt. Vill man uppgradera så gör man det men vill man fortsätta att spela på sin gamla konsol är det också fullt möjligt. Typ som med PC.

Det kan bli lite svårt för MS om man ska fortsätta kräva att allt som görs till en kommande generation (2028) även ska fungera på en Series S.

Medlem

Hoppas de gör en skitdålig version som håller tillbaka alla spel som kommer till xbox hela den generationen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

It's not a lake, it's an ocean

Bra om 2028 stämmer. Då har vi mycket krut kvar av dagens konsoler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hoppas Elon Musk köper upp företaget så vi slipper förvirrande namn på konsolerna.

X

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Hoppas Elon Musk köper upp företaget så vi slipper förvirrande namn på konsolerna.

X

Haha. Han skulle säkert försöka om han hittar något på Xbox han irriterar sig över och vill ”rätta till”. Men där tror jag plånboken säger ifrån även för Musk. Köpa Microsoft vore som att köpa ett medelstort land.

Medlem

Galet att dom fortfarande släppet två varianter. Riktigt dumt beslut.

Medlem

Vid 2028 borde streaming funka tillräckligt bra att den "sämre" versionen bör kunna förlita sig på det istället för ren hårdvarukraft. Förhoppningsvis innebär det att den enklare modellen blir mindre av en flaskhals.

Medlem

Hoppas att de insett att en svagare modell håller tillbaka den starka. Vill inte se en ny potatismodell nästa generation!
Bättre de gör som Sony och kör med/utan skivläsare istället.

Medlem

Två nya modell av Series S (512GB/1TB) och två nya modeller av digital(!) Series X kommer släppas under fiscal åren 2024/2025.
Series X Digital kommer finnas som 1TB och 2TB.

Samt en REJÄLT uppdaterad handkontroll i Maj som jag kommer förboka så snart det är möjligt.
Är riktigt imponerad av den!

Har laddat upp bilder och info på Scandinavian Xbox Network Gamers på FB.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Två nya modell av Series S (512GB/1TB) och två nya modeller av digital(!) Series X kommer släppas under fiscal åren 2024/2025.
Series X Digital kommer finnas som 1TB och 2TB.

Samt en REJÄLT uppdaterad handkontroll i Maj som jag kommer förboka så snart det är möjligt.
Är riktigt imponerad av den!

Har laddat upp bilder och info på Scandinavian Xbox Network Gamers på FB.

Har inte FB, ladda gärna upp bilder här med


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ac3 Toni:

Två nya modell av Series S (512GB/1TB) och två nya modeller av digital(!) Series X kommer släppas under fiscal åren 2024/2025.
Series X Digital kommer finnas som 1TB och 2TB.

Samt en REJÄLT uppdaterad handkontroll i Maj som jag kommer förboka så snart det är möjligt.
Är riktigt imponerad av den!

Har laddat upp bilder och info på Scandinavian Xbox Network Gamers på FB.

Min kropp är redo för en ny Xbox-kontroll. Saknade det där klivet som Sony gjorde med Dualsense.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Issue:

Har inte FB, ladda gärna upp bilder här med

Har ingenstans att ladda upp det tyvärr.
Provade att länka bilden från FB, men det går inte.

Twitter-länk till bilden.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Jag hoppas bara de kan byta namnet till något enkelt. Antar de inte ville kalla Xbox 360 för Xbox 2, för det hade varit en siffra lägre och då sämre än PS3.

Men då kan ju Microsoft passa på att trolla Sony genom att kalla nästa generation konsol för Xbox 7.

Xbox
Xbox 2 (360)
Xbox 3 (One)
Xbox 4 (One X)
Xbox 5 (Series S)
Xbox 6 (Series X)
Xbox 7

Samt en ny slogan, typ "Xbox - Always one step ahead" eller något liknande ostigt.

Så, var inte så jädra svårt. Ge mig en check på 100miljoner dollar nu Microsoft.

Medlem

Då släpps säkert Elder Scrolls VI i samma veva


signatur

Meep!

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Jag hoppas bara de kan byta namnet till något enkelt. Antar de inte ville kalla Xbox 360 för Xbox 2, för det hade varit en siffra lägre och då sämre än PS3.

Men då kan ju Microsoft passa på att trolla Sony genom att kalla nästa generation konsol för Xbox 7.

Xbox
Xbox 2 (360)
Xbox 3 (One)
Xbox 4 (One X)
Xbox 5 (Series S)
Xbox 6 (Series X)
Xbox 7

Samt en ny slogan, typ "Xbox - Always one step ahead" eller något liknande ostigt.

Så, var inte så jädra svårt. Ge mig en check på 100miljoner dollar nu Microsoft.

När vi kommer upp till gen 10 kan konsolen bara slugt få heta XboX


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Tror denna generation kommer att merga ihop med nästa generation ännu mer en vad nuvarande och förra har gjort! Både Playstation och Xbox. Vilket jag tror är positivt. Vill man uppgradera så gör man det men vill man fortsätta att spela på sin gamla konsol är det också fullt möjligt. Typ som med PC. Betalande prenumeranter kommer att vara avgörande och dom vill man inte förlora för att dom inte har råd med ny konsol.

Skrivet av Margy:

Det kan bli lite svårt för MS om man ska fortsätta kräva att allt som görs till en kommande generation (2028) även ska fungera på en Series S.

Jo, problemet blir att Xbox Series S då ska supportas till minst 2031.

PC är verkligen ingen bra jämförelse, det positva med konsol är att de kan släcka ner supporten några år in i ny generation och skapa spel som kräver mer från grunden.
Vill verkligen inte att det ska vara som på PC där skillnaden emellan en potatis PC och en ordentlig gaming dator som kostar 5ggr så mycket bara är grafisk lull-lull som inte påverkar hur komplexa system som spelet har eller andra saker som har med gameplay att göra.

Spel som skapas med högre lägsta nivå är mycket mer intressanta än spel som bara skalar grafiskt och fungerar på uråldriga system. Det är så man måste göra på PC eftersom att största skaran spelare sitter på uråldig hårdvara, det är därför det tar väldigt lång tid att kicka igång nya features även fast att dem finns tillgängliga på ny hårdvara. RT har exempelvis tagit många år och det har tagit över 10 år för att få full användning av SSD enheters prestanda i spel. Det finns väl bara ett spel än sålänge som kör Direct storage 1.2. PS5 hade förmodligen stöd för detta redan vid lanseringen(deras egen version) i och med Dark souls och Miles morales.

Inaktiv

Inte ens en bild? Nu får ni vakna fz red.

https://feber.se/spel/ny-xbox-design-lacker-ut/456029/

Edit: Fel artikel till fel ämne. My bad.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

När vi kommer upp till gen 10 kan konsolen bara slugt få heta XboX

Xbox(2028) och Xbox Pro(2028)?

Nu har dem ju redan gjort det typ, men annars så skulle de kunnat köra dem som prenumerationstjänster.
Då kan man ju köra Series S för 1080P och sedan Series X för 4K.
De heter då Xbox HD och Xbox 4K samt en ny som heter Xbox Live(eller stream), sedan så skippar de generationerna och byter hårdvara när de känner att det börjar bli lagom.

Ett sätt att lösa det på är i så fall annars att de sjunker i nivå efter x antal år(5 kanske?), då fasas Xbox HD ut och 4K övergår till att bli HD. Skulle kunna vara ett miljövänligt alternativ. Xbox 4K lever då i 10 år totalt.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Dom där är inte next gen som släpps 2028, utan nästa år.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag hoppas bara de kan byta namnet till något enkelt. Antar de inte ville kalla Xbox 360 för Xbox 2, för det hade varit en siffra lägre och då sämre än PS3.

Men då kan ju Microsoft passa på att trolla Sony genom att kalla nästa generation konsol för Xbox 7.

Xbox
Xbox 2 (360)
Xbox 3 (One)
Xbox 4 (One X)
Xbox 5 (Series S)
Xbox 6 (Series X)
Xbox 7

Samt en ny slogan, typ "Xbox - Always one step ahead" eller något liknande ostigt.

Så, var inte så jädra svårt. Ge mig en check på 100miljoner dollar nu Microsoft.

Oironiskt bättre för Xbox-avdelningen än Phil Spencer varit.

Hoppas verkligen inte att det stämmer att de kör en svag version som håller tillbaka tekniska utvecklingen som Series S gör nu. Det är så tråkigt att se. År 2028 borde vi alltså få konsoler som matchar RTX 6060, som förhoppningvis ligger runt 4080 prestanda vilket borde betyda att vi äntligen får native 4K med 60 i alla spel minst och vissa med 120 FPS.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Får hoppas att den nya series X är en bit bort, annars blir jag ledsen. Köpte en ny X till brorsan förra veckan. Hade jag vetat om denna refresh hade jag avvaktat, köpt en ny till mig å så hade han fått min gamla 🤣


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Oironiskt bättre för Xbox-avdelningen än Phil Spencer varit.

Hoppas verkligen inte att det stämmer att de kör en svag version som håller tillbaka tekniska utvecklingen som Series S gör nu. Det är så tråkigt att se. År 2028 borde vi alltså få konsoler som matchar RTX 6060, som förhoppningvis ligger runt 4080 prestanda vilket borde betyda att vi äntligen får native 4K med 60 i alla spel minst och vissa med 120 FPS.

Nja, skulle inte hoppas på för mycket där. Klarar 4080 Native 4K i 60FPS med Unreal Engine 5 ens(inte bara simplare spel då, menar jag)?

Jag skulle nog säga att det också är nästan omöjligt att säga vilken prestanda som är tillgänglig 2028 och hur man väljer att utnyttja detta. RDNA 4 bör vara tillgänglig nästa år och nästa generation bör ligga på RDNA 6-7 och det ryktas väl om att RDNA 4 ska ge ett rätt stort prestanda lyft.

Jag tror i alla fall att nästa generation får bra raytracing prestanda samt riktigt bra skalningsteknik. Förhoppningsvis så ligger vi kvar på 4K och väljer man att skala från relativt låg upplösning(1440P, eller vad som ser tillräckligt bra ut i 4K) så kan det se riktigt bra ut i säkert hög FPS. 120FPS skärmar bör vara väldigt vanligt då, så man hoppas att spelbranchen hänger med där och utnyttjar modernare skärmar, inte bara i enstaka titlar då. Frame- generation eller AMDs motsvarighet bör fungera bra FPS 90+.

Så jag har i alla fall hopp om stora tekniska framsteg, även om jag varit lite pessimistisk innan.
Tänkte då att nästa generation blir svårsåld, denna generation hade ju i alla fall bra flyt och låga laddningstider som motivation för early adopters. Det var inte ovanligt att man fick vänta runt 40 sekunder varje gång man dog på PS4:an, RDR2 tog nästan 2 minuter att starta Snabb lagring börjar bli billig nu också.

Medlem
Skrivet av Issue:

Får hoppas att den nya series X är en bit bort, annars blir jag ledsen. Köpte en ny X till brorsan förra veckan. Hade jag vetat om denna refresh hade jag avvaktat, köpt en ny till mig å så hade han fått min gamla 🤣

Nästa höst om de håller samma planer som läckan. Tror det var 6 veckor emellan Series S och Series X refresh. $500 för Series X refresh, $300 för S. Nuvarande Series S ska då säljas för $200 på rea strax före.
$200 låter billigt, men är det som nu så är uppgraderingen i lagring dyrare än att köpa den nya för $300.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Jag hoppas bara de kan byta namnet till något enkelt. Antar de inte ville kalla Xbox 360 för Xbox 2, för det hade varit en siffra lägre och då sämre än PS3.

Men då kan ju Microsoft passa på att trolla Sony genom att kalla nästa generation konsol för Xbox 7.

Xbox
Xbox 2 (360)
Xbox 3 (One)
Xbox 4 (One X)
Xbox 5 (Series S)
Xbox 6 (Series X)
Xbox 7

Samt en ny slogan, typ "Xbox - Always one step ahead" eller något liknande ostigt.

Så, var inte så jädra svårt. Ge mig en check på 100miljoner dollar nu Microsoft.

Ja, det kan knappast bli värre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Bra om 2028 stämmer. Då har vi mycket krut kvar av dagens konsoler.

Har du missat att de släpps spel i 30fps till dessa? De betyder att krutet redan är på väg att ta slut.
Sen att jämföra tex Starfield eller The Crew motorfest mellan en hygglig PC och Xbox/ps5 så inser du snabbt att krutet är totalt slut. Skulle behövt en ny generation senast i år för att jämna ut den enorma skillnad vi ser idag, rent grafiskt och prestandamässigt.


signatur

|.|

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mr_Qi:

Har du missat att de släpps spel i 30fps till dessa? De betyder att krutet redan är på väg att ta slut.
Sen att jämföra tex Starfield eller The Crew motorfest mellan en hygglig PC och Xbox/ps5 så inser du snabbt att krutet är totalt slut. Skulle behövt en ny generation senast i år för att jämna ut den enorma skillnad vi ser idag, rent grafiskt och prestandamässigt.

Nja. Vi har knappt hunnit se spel i UE5 än, vilket känns lite som en game changer. Vi kan inte ha nya konsolgenerationer vart tredje år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nja. Vi har knappt hunnit se spel i UE5 än, vilket känns lite som en game changer. Vi kan inte ha nya konsolgenerationer vart tredje år.

Nu kan det förhoppningsvis ske en hel del optimeringar, men Series X och PS5 orka knappt med Matrix demot. Det gick väl i låg FPS och upplösning.

Spider-man verkar dock visa på schysst grafik med raytracing när det gäller exklusiva spel för senaste generationen.

Ska bli kul att se vad som de en pallar med framöver, dock så är jag oroad över att Starfield sänkte ribban för vilken FPS som är ok att erbjuda framöver. Hoppas verkligen det var ett undantag.

12
Skriv svar