Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Fast det förstör spelet och gör så det känns oseriöst😅

<Uppladdad bildlänk>

Resultatet blir alltid dåligt av att ta de sämsta sidorna av ett spel och klippa in i en och samma bild.

Det har också sina tillfällen när det kan vara bland de snyggaste spelet ute just nu.

Men npc på nära håll är aldrig det dock 😝


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Spelat 60 timmar men börjat ledsna lite på det. För många laddningskärmar och för tunna berättelser för att hålla mig intresserad. Jag gillade verkligen mainstory men alla andra faktioner är ganska mellanmjölkiga :/ Definitivt det svagaste bethesda spelet jag spelat, men absolut värt att spela!

Medlem

Spelade igenom main story, tog mig 22 timmar. Kommer aldrig röra spelet igen. Det är inte dåligt men inte för mig. Det blev väldigt mycket instanser i ett open world-spel med laddningsskärmar överallt. Det förtar känslan om den öppna världen för mig och det blir ryckigt.

Medlem

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

Exakt så.

Fjärde plats på Steam just nu. https://steamdb.info/charts/ och har varit så varje kväll nu. Brukar dippa ner till plats 6-7 på dagtid. Tänk då på alla som även spelar via Game Pass på PC/konsol.

Skulle vilja påstå att Starfield är en succé. Själv har jag extremt roligt med det.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

Att kunna flyga sitt rymdskepp själv, landa själv, flyga på en planet. Oh ja. "Orealistisk förvänting" är det sannerligen.
Att inte zona precis överallt. Verkligen "orealistisk förväntning".

Verkligen.


signatur

I drank what?

Avstängd

Har klarat storyn nu och blev inte särskilt imponerad.

Har emellanåt haft ganska så trevligt med Starfield, men efter 30 timmar känner jag mig klar. Det är inte på långa vägar ett dåligt spel, men det är heller inte superbra. Det är riktigt mid om jag får vara ärlig.

3/5

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

Visst har många haft orealistiska förväntningar, men Bethesda är inte direkt oskyldiga till att driva upp förväntningar på sina spel heller. När de säger att det tagit dem 25 år att utveckla Starfield får ju de t.o.m. Star Citizens utvecklingstid på 11 år att framstå som ganska modest.

Med tanke på alla genvägar man tagit när man utvecklat Starfield, hur de själva höjt förväntningarna och även nu efter release försöker framställa det som ”next-gen”, gör att de får räkna med mycket kritik.

Samtidigt tycker jag både de som sätter en 1 eller 10 saknar alla former an nyanserat tänkande.

Spelet är ju knappast något mästerverk, men det är inte heller helt värdelöst.

Medlem

Jag får ändå ta tillfälle att säga att med tanke på hur länge spelet har varit i utveckling, så får man ju återigen perspektiv på det gigantiska åtagandet med utvecklingen av Star Citizen. Inga laddningsskärmar, realistisk fysik, massiv multiplayer med spårning av vart prylar befinner sig och så vidare. Att spelet ens går att köra med allting som ska spåras och hållas i synk etc. är verkligen grymt.

Det värsta med Imperium Games är nog arbetsförhållandena, jag har hört att det är ganska jobbigt att jobba där. Framför allt på grund av just feature creep-grejen. Får ändå hålla tummarna för trots Starfield, No Man's Sky och Elite Dangerous så får jag inte alls samma känsla av skala och detaljarbete (även om spelen har sina egna stilar och är bra på egna vis etc.). Det står kvar som ett projekt som testar gränserna för vad som är möjligt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Medlem

Blev just klar med mainquest efter att ha spenderat ca 60h i spelet, har haft 10 moddar under nästan hela tiden för att snabba upp animationer, fixa inventory UI osv. Slutade på lvl 92 (efter exploit craft levling).
Tycker spelet va bra, levde upp hyfast till förväntningarna, skyrim/fallout in space va det, förväntade väl något i den stilen men kanske lite mer än levererat. Inget mästerverk men helt ok. Trist förlorat potential kring flygningen/combat och bas bulding ift resource generation, moddar lär väl göra detta bättre på sikt. Såg att någon nämnde entagled-uppdraget som de bästa och jag håller med. Dock är det ju en direkt ripoff (eller staaark homeage) av ett uppdrag i Titanfall 2.
7/10 vet inte om jag skulle spela det igen..

Medlem

kort och gått, Sitter och klinkar på all den lilla fritid jag får tag på. Älskar spelet förutom mina CTD jag får lite då och då.

eld
Medlem
Skrivet av jonas.m:

Visst har många haft orealistiska förväntningar, men Bethesda är inte direkt oskyldiga till att driva upp förväntningar på sina spel heller. När de säger att det tagit dem 25 år att utveckla Starfield får ju de t.o.m. Star Citizens utvecklingstid på 11 år att framstå som ganska modest.

Med tanke på alla genvägar man tagit när man utvecklat Starfield, hur de själva höjt förväntningarna och även nu efter release försöker framställa det som ”next-gen”, gör att de får räkna med mycket kritik.

Samtidigt tycker jag både de som sätter en 1 eller 10 saknar alla former an nyanserat tänkande.

Spelet är ju knappast något mästerverk, men det är inte heller helt värdelöst.

To be fair, när de säger 25 years in the making så borde man kunna inse vad de menar, i och med alla andra spel som gjorts under den tiden hos Bethesda.

Men det är helt okej att ha förväntningar om spelet, att flyga helt fritt hade nog precis vartenda person önskat.

Medlem
Hjärndött
Skrivet av lajklajk:

Måste bara nämna hur dåligt spelet börjar. Du går från gruvbrytare till att vara the chosen one som ska plocka upp alien artifacts (varför du?), nån tomte ger dig sitt rymdskepp och en robot .. bara sådär ? Vem skrev detta!? Går sedan bara utför (mainstory-mässigt)

Precis det där reagerade jag starkt på! Sjukt dåligt manus där de inte verkar ha ägnat många minuter på storyn. I övrigt har inte spelet imponerat på något plan men jag har å andra sidan inte spelat så mycket.

Medlem
Skrivet av denza:

För mig är det bra. Jag tycker för min egen del och ingen annans del, att det här är ett av de bästa spelen jsg spelat. Börjar längta lite till new game plus som öppnar upp ett hav av möjligheter. Det här spelet för mig är en riktig rpg sandbox. Jag kan göra vad jag vill i detta spel. Smugglare, pirat, bounty hunter, utforskare, bygga en farm, där jag kan odla och ha alien djur. Tänker på alla moddar sen. Som kommer ta allt det här till en ny nivå.

Men jag vill ha quality of life grejer. Ett sätt att ha koll på sina resurser överallt. Låta mig få inreda mitt skepp som jag vill, utan att det återställs och sllt hamnar i min skepp cargo.

Ett par buggar här och där att fixa. Annars har jsg bara stött på stor bugg, jag fastnade i min landningsplatta i min utpost.

Jag har jätteroligt med spelet. Jag skulle åka tillbaka till min utpost och lasta av resurser. Nu är jag nån annanstans och hjälper nybyggare att laga saker och jaga pirater. Vad hände? Jag skulle bara flyga till min utpost och dumpa cargo?

Samma här, har riktigt skoj. Nästan precis startat new game plus, kört ett par quester bara.
Jag har en lila Breach som oneshotar allt, oavsett avstånd.
Så lätt att fixa cash så jag har köpt minst hälften av resurserna. Vet inte riktigt vad man behöver/ska ha outposters till.
Gillar gunplay och väldigt många quests som är riktigt bra. Vissa aktivities blir till riktigt coola side quests.
Sen önskar jag man kunde flyga rundor på planerna, det hade varit coolt.
Lite bättre ui hade varit bra, har StarUI nu så det är iaf lite bättre.
Ligger på 80 timmar nu.
8/10


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

Spot on my dude!

Medlem
Skrivet av eld:

To be fair, när de säger 25 years in the making så borde man kunna inse vad de menar, i och med alla andra spel som gjorts under den tiden hos Bethesda.

Men det är helt okej att ha förväntningar om spelet, att flyga helt fritt hade nog precis vartenda person önskat.

Exakt så. De har ju varit jättetydliga kring att idén kläcktes för 25 år sen men att det inte gick att göra spelet då. Spelet har inte varit under utveckling sen dess.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Att kunna flyga sitt rymdskepp själv, landa själv, flyga på en planet. Oh ja. "Orealistisk förvänting" är det sannerligen.
Att inte zona precis överallt. Verkligen "orealistisk förväntning".

Verkligen.

Grejen är ju att man tar sig framåt genom "grav jumps" som ett sätt att komma runt logiken i att ta sig runt i universum snabbare än ljusets hastighet. Jag hade stört mig mer på att man åker mellan solsystem på någon minut med någon jäkla jetmotor eller liknande, det hade sabbat inlevelsen totalt.

Visst kunde Bethesda ha varit tydligare med detta, att det inte är ett No Man's Sky 2, utan att fokus ligger på utforskande av olika miljöer, kulturer och civilisationer.

Jag är tillräckligt gammal för att veta att när man hajpar upp sig för mycket inför ett spelsläpp slutar det ALLTID i besvikelse. Det slår aldrig fel. Jag förstår att många av er är besvikna men det är dags att inse att ert sätt att spy galla förstör för oss andra som faktiskt gillar spelet. I den här tråden är det givetvis okej eftersom artikelförfattaren efterfrågar våra synpunkter och därför valde jag ju att inte läsa kommentarerna. Jag orkade inte spela klart Cyberpunk 2077 p.g.a. alla negativa människor som spred skit om det. Varje gång jag startade upp det påmindes jag om allt negativt jag läst om det.

Det kan väl jämföras med de där bittra människorna på diverse arbetsplatser som klagar på allt. De har givetvis rätt att yttra sig men allt som kommer ur deras mun bokstavligen suger ut energin ur rummet och gör att alla tappar peppen. Till slut består hela fikarummet av bittra gubbar och kärringar.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Själv sitter man här och hundrar hur i hela världen någon kan jämföra Starfield med Read dead 2 .. kom igen

Du har uppenbarligen inte spelat många timmar.

Medlem

The game that keeps on giving.

Todd: "spelet är bra optimerat, om du har en bra dator!"
1 Smörgås i spelet: 70,000 tris (mer än en karaktärsmodell)
Har nog aldrig sett ett så inkompetent spel, någonsin. Kanske den där GTA SA remaken där de bara subdivide:ade skiten ur alla modeller så to.m det som skulle vara fyrkantigt blev runt. lol!

De är parodi på sig själva vid det här laget.

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

The game that keeps on giving.

Todd: "spelet är bra optimerat, om du har en bra dator!"
1 Smörgås i spelet: 70,000 tris (mer än en karaktärsmodell)
Har nog aldrig sett ett så inkompetent spel, någonsin. Kanske den där GTA SA remaken där de bara subdivide:ade skiten ur alla modeller så to.m det som skulle vara fyrkantigt blev runt. lol!

https://i.imgur.com/IR21fAo.png

De är parodi på sig själva vid det här laget.

Detta var helt påhittat föresten, objekten har inte ens i närheten så här många polygoner.

Medlem
Skrivet av eld:

Detta var helt påhittat föresten, objekten har inte ens i närheten så här många polygoner.

Det är ju en skärmdump från 4chan, måste vara sant!

Medlem
Skrivet av eld:

Detta var helt påhittat föresten, objekten har inte ens i närheten så här många polygoner.

Det spelar ingen roll om det är påhittat det är förjävligt ändå!

Kul med maten att de har sådan detalj på vissa rätter. Kul även med fysiken och hur någon fyllde sitt skepp med potatis. Jag satte några plushies i sängen på mitt skepp, det är så långt jag orkat leka med fysiken.

eld
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det spelar ingen roll om det är påhittat det är förjävligt ändå!

Kul med maten att de har sådan detalj på vissa rätter. Kul även med fysiken och hur någon fyllde sitt skepp med potatis. Jag satte några plushies i sängen på mitt skepp, det är så långt jag orkat leka med fysiken.

Kommer ihåg när det spreds att 2b's rumpa från nier automata hade 300k polygoner.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag råkade ge Sam en granat utöver sitt vapen. Det bidrar till spänningen när det flyger granater över rummet. 😁

Är det friendly fire på deras granater eller hur funkar det? 😬

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Grejen är ju att man tar sig framåt genom "grav jumps" som ett sätt att komma runt logiken i att ta sig runt i universum snabbare än ljusets hastighet. Jag hade stört mig mer på att man åker mellan solsystem på någon minut med någon jäkla jetmotor eller liknande, det hade sabbat inlevelsen totalt.

Visst kunde Bethesda ha varit tydligare med detta, att det inte är ett No Man's Sky 2, utan att fokus ligger på utforskande av olika miljöer, kulturer och civilisationer.

Jag är tillräckligt gammal för att veta att när man hajpar upp sig för mycket inför ett spelsläpp slutar det ALLTID i besvikelse. Det slår aldrig fel. Jag förstår att många av er är besvikna men det är dags att inse att ert sätt att spy galla förstör för oss andra som faktiskt gillar spelet. I den här tråden är det givetvis okej eftersom artikelförfattaren efterfrågar våra synpunkter och därför valde jag ju att inte läsa kommentarerna. Jag orkade inte spela klart Cyberpunk 2077 p.g.a. alla negativa människor som spred skit om det. Varje gång jag startade upp det påmindes jag om allt negativt jag läst om det.

Det kan väl jämföras med de där bittra människorna på diverse arbetsplatser som klagar på allt. De har givetvis rätt att yttra sig men allt som kommer ur deras mun bokstavligen suger ut energin ur rummet och gör att alla tappar peppen. Till slut består hela fikarummet av bittra gubbar och kärringar.

Jag tror inte NÅGON klagar på gravjumps. Utan det är den konstanta zoningen precis överallt. Att man inte direkt kan flyga sitt rymdskepp eftersom precis allt är fast travel.
Jag tror inte någon efterfrågade ett NMS 2, utan du vet, bara kunna flyga sitt rymdskepp dit man ska. Inte bara zona. För de kunde allvarligt talat lika gärna skippat rymdskeppet helt och hållet. Det är en gimmick, det fyller ingen som helst funktion förutom att man kan lägga av grejer där.

Sen om du behöver ett safe room där folk inte säger negativa saker om grejer du gillar, så är nog inte internet för dig.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Är det friendly fire på deras granater eller hur funkar det? 😬

Jag gissar det. Inte hunnit köra så mycket sen dess, mest mekat med en outpost. Ska kika. Men det blinkar rött för granat så jag antar det.

Edit:

Haha gör det på egen risk och spara ofta!

https://reddit.com/r/Starfield/s/Y2gkJwB2Ph

Medlem

Starfield är inte perfekt på något vis, men det är ett Bethesda-RPG och inga spel ger mig så mycket spelglädje som dem, så jag spelar så fingrarna blöder och älskar varje minut av det och kommer så göra i många år känns det som för tillfället, speciellt när det utökas med DLCs och moddar framöver.

10 av 10 för MIG.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tror inte någon efterfrågade ett NMS 2, utan du vet, bara kunna flyga sitt rymdskepp dit man ska. Inte bara zona. För de kunde allvarligt talat lika gärna skippat rymdskeppet helt och hållet. Det är en gimmick, det fyller ingen som helst funktion förutom att man kan lägga av grejer där.

Här har vi lite pudelns kärna, tycker jag - att tvingas upp och ner och ut och in i sitt rymdskepp hela tiden, trots att det aldrig är särskilt mycket mer än en laddningsskärm. Det är för mig ofattbart hur man kan göra rymdskepp till en så integrerad del av spelet, och samtidigt ta ifrån 95 procent av lockelsen med det. Då kan vi lika gärna ha de där snurrande 3D-modellerna från Fallout 4 att titta på. Det är ungefär lika givande. Tänk om Rockstar med Red Dead Redemption 2, världens mesta vilda västern-simulator, hade bestämt sig för att helt lyfta ut möjligheten att rida från punkt a till punkt b på en häst. Samtidigt ska du hela tiden ha att göra med hästjäveln, för det måste finnas i ett cowboyspel. Även om den mest är för syns skull.

Först gjorde det mig bara besviken, men ju mer jag tänker på det, desto mer irriterad blir jag.

Medlem

Jag skickade det på refund, tyckte inte att det var värt pengarna. Jag kände på mig direkt att det kommer att bli en hel del massa loadingscreens mellan planeten, skeppet och nästa planet hela tiden. Första striden man hade med skeppet kändes inte som ett AAA spel, sämre kontroller än alla Star Wars spel jag lirat, om man nu ska jämföra med något. Tror inte det blir så mycket bättre senare heller.

Fienden var också bullet sponges, något jag hatar i gaming, finns väl till en viss del i alla Bethesda spel, men det kändes värre här.

Skriv svar