No Man's Sky har sin bästa månad på åratal – trots (tack vare?) Starfield

Robot
No Man's Sky har sin bästa månad på åratal – trots (tack vare?) Starfield
Medlem

Definitivt en starfield effekt!
Starfield, bra eller ej, gav en sådant pepp på rymdspel att jag har installerat hela arsenalen igen! NMS, Elite, Star Citizen, allt ligger och tar upp hårddisk för tillfället XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Många som faktiskt vill ha frihet att flyga och utforska i ett rymdspel. Laddningsskärmar känns ganska 2010.

Medlem

Liknande fenomen sker när IKEA etablerar sig i mindre städer. Människor kan i vissa fall resa relativt långt för att handla på IKEA, men kanske inte hittar allt man vill ha. Detta resulterar i att man åker till närliggande möbelbutiker. Kök är däremot ett undantag. Återförsäljare av kompletta kök brukar se en extremt kraftig nedgång i försäljning.

Medlem

No man sky senaste patch adderade foveated rendering till PS5/PSVR2 versionen vilket många uppskattat.
Spelet har gått från att se ut som en suddig PSVR port till den version som ser bäst och flyter bäst av alla format.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har haft många roliga timmar i No Man Sky, hoppar in ibland när jag vill koppla av. Gillar Starfield skarpt än så länge, finns dock potential till förbättringar lite här och var. Sa någon om att det var 2024 då Starfield ska få ett officiellt modstöd? Då kommer det troligtvis hända mycket! Längtar!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag håller med Starfield gynnar rymd spel. Själv hittade jag ett spel som heter Starlink battle of atlas som Ubisoft har gjort. Bra rymd spel gillar jag. 👍

Medlem

Själv vart det köpknappen på X4 med alla DLC.
Har spelat elite så jag lessnat tidigare, vet att Starfield inte är för mig (aldrig riktigt sugits in in bethesda spel, med undantag för FO3 som till slut stressades igenom för att klara det när jag vart less).
Då låg X4 där och såg ut att passa mig som en fläskläpp. Vilket det hitills verkar göra.

(edit)
OT: Kul att man postar så sällan på FZ att man fortfarande har en julpimpad haddock som avatar som säkert är flera år gammal

Medlem

No man sky är bra på många sätt men saknar karaktärer, dialoger och rollspel. Något jag upplever finns i Starfield.

Är jag tvungen att välja så tar jag Starfield före No Man Sky.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

folk vill ha ett bättre rymd äventyr än vad starfield kan ge. jag spelar hellre om mass effect spelen igen.

Medlem

Kan absolut vara pga Starfield.
För mig kliar Starfield och No Man's sky två helt olika klådor, dock så blir man sugen på att spela B när man spelar A, och vice versa.


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Kan absolut vara pga Starfield.
För mig kliar Starfield och No Man's sky två helt olika klådor, dock så blir man sugen på att spela B när man spelar A, och vice versa.

Håller definitivt med finns mer olikheter än likheter.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Definitivt en starfield effekt!
Starfield, bra eller ej, gav en sådant pepp på rymdspel att jag har installerat hela arsenalen igen! NMS, Elite, Star Citizen, allt ligger och tar upp hårddisk för tillfället XD

Äh! Resogun är allt man behöver

Är det lätt att sätta sig in i No mans sky? Har aldrig lirat det men är klart sugen

Medlem
Skrivet av Sunny:

Äh! Resogun är allt man behöver

Är det lätt att sätta sig in i No mans sky? Har aldrig lirat det men är klart sugen

Ja. De har någorlunda OK tutorials och finns massvis med videos på youtube.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag gillar No mans sky mer. Starfield har allt för mycket prat och text. Starfield är mer som en bok och ansikte mot ansikte prat spel.

Medlem

Tro f*n det.

Ett "loading-simulator"-spel som får fläktarna att gå på så höga varv att jag knappt inte vågar spela mer för min dators hälsa, mot ett spel där du sömlöst reser runt vart du vill och gör vad du vill... och datorn knappt anstränger sig.

Svårt val?

Nope

Medlem
Skrivet av Freakon:

No man sky är bra på många sätt men saknar karaktärer, dialoger och rollspel. Något jag upplever finns i Starfield.

Är jag tvungen att välja så tar jag Starfield före No Man Sky.

No Mans Sky är inget rollspel.

Bara en gigantisk sandlåda där du kan leka runt och ha jäkligt kul.

Det finns quests så det räcker och blir över, men det är fortfarande inte ett rpg.

Bethesda Games tappade tyvärr bollen helt här när det gäller rpg i rymden.

Men man kan ju leka lite med tanken att Larian Studios ger sig an ett rymdäventyr

Medlem
Skrivet av Lofa:

Tro f*n det.

Ett "loading-simulator"-spel som får fläktarna att gå på så höga varv att jag knappt inte vågar spela mer mot ett spel där du sömlöst reser runt vart du vill och gör vad du vill... och datorn knappt anstränger sig.

Svårt val?

Nope

Ja starfield var faktiskt en besvikelse. Många verkar tycka det. Dn skrev: Storstäderna känns inte så mäktiga egentligen när man bara kan åka hiss i några enstaka höga hus med ett par laddnings skärmar i tät följd. Och utsikten från ett av de höga husen ser ut som att någon spytt upp gröt.

Medlem

Om det bara sett mer annorlunda ut så kan jag tänka mig att jag typ hade "load screens - ja varför inte."

Men det aktivt påminner en om ett spel som gör alla dom där grejjerna fast mycket bättre
Är som att sätta spotlights och skit riktat mot sina värsta fails.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fast nms och starfield är sjukt olika spel. Lite som att jämföra diablo 4 med battlefield. Sen är juh starfield 10 av 10 åxå. Nms är bara gammalt skåpmat som är riktigt tråkigt.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Fast nms och starfield är sjukt olika spel. Lite som att jämföra diablo 4 med battlefield. Sen är juh starfield 10 av 10 åxå. Nms är bara gammalt skåpmat som är riktigt tråkigt.

Err... va? De är båda space exploration, du flyger rymdskepp, utforskar planeter, bygger baser. Din jämförelse haltar ordentligt.

Fanbois will fanboi.


signatur

I drank what?

Medlem

Värt att nämna är kanske att No Man's Sky står som första rekommenderade spel på Game Pass, eftersom mitt senaste spel är Starfield. "Continue your space adventure" eller något sånt står det.

Så de som skaffade game pass för Starfield kanske hoppar vidare till No Man's Sky när de har klarat spelet.


signatur

It´s a me

Skribent
Skrivet av Visual Prick:

Värt att nämna är kanske att No Man's Sky står som första rekommenderade spel på Game Pass, eftersom mitt senaste spel är Starfield. "Continue your space adventure" eller något sånt står det.

Så de som skaffade game pass för Starfield kanske hoppar vidare till No Man's Sky när de har klarat spelet.

Skulle vara intressant och se siffrorna för Elite och andra rymdspel också. Gissar att de också kan ha fått en liten boost i hela Starfield/rymd-hajpen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Alltid så fascinerande att så fort ett AAA spel släpps så kommer det alltid fram så många som ska kritisera spelet och jämföra med andra spel. Intresserar det dig inte så spela gärna NMS och upptäckt nya planeter med olika färger och grinda resurser all day all night Om alla bara kunde komma överens att alla tycker om olika spel.

Jag vet inte om jag är ensam om det? Men säkert fler som gör det och därför ökat spelarantal, men jag har igång starfield och no mans sky samtidigt. När jag reser i starfield tabbar jag in i no mans sky och flyger runt ett tag. Denna kombinationen är den ultimata upplevelsen som man vill ha i starfield 👌

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle vara intressant och se siffrorna för Elite och andra rymdspel också. Gissar att de också kan ha fått en liten boost i hela Starfield/rymd-hajpen.

Absolut, tycker du får börja gräva lite i det här!

Hade även varit kul att veta hur många som är nya spelare/köp/prenumationer.


signatur

It´s a me

Medlem

Jag var inte så imponerad av Starfield... men jag har tyvärr också svårt för NMS. Jag älskar det i teorin... men blir alltid avskräckt av idiotiskt designade aliens och väldigt tveksam orealistisk estetik.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Jag vet inte om jag är ensam om det? Men säkert fler som gör det och därför ökat spelarantal, men jag har igång starfield och no mans sky samtidigt. När jag reser i starfield tabbar jag in i no mans sky och flyger runt ett tag. Denna kombinationen är den ultimata upplevelsen som man vill ha i starfield 👌

Oj, du pressar datorstackarn din. Min laptop skulle smälta bara jag installerade Starfield 😅

Medlem

NMS på PSVR2 blev en riktigt positiv överraskning för mig. Vilket grymt spel att köra i VR som klippt o skuret för VR.

Så sjukt mycket att göra och jag lär o upptäcker nya saker hela tiden, skoj att man kan spela det på många olika sätt också.

Man kan mina trada, sköta o bygga sin bas eller skaffa en settler bas och få invånarna glada och tjäna pengar, men då måste man bygga saker så dom blir glada tex en dansbana eller nåt annat bara här kan man lägga massa timmar om dagarna.

Sen kan man bygga sin rymdflotta utforska planeter o kriga. Köpa nya rymdskepp och uppgradera dom och annan teknik för dina byggnader mm. Lätt ett spel man kan bränna 1000+ timmar på.

Går tydligen att köra multiplayer också och ta speciella uppdrag på helgerna.

Rätt skoj att kolla på tuben videos när folk visar sina stora snygga baser också.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Det här spelet är otroligt bra, samma känsla som när man spelade WoW och kunde göra allt från att loota raida eller bara sitta o fiska. Verkligen bra att dom fortsatt utveckla spelet i 7 år till det bättre. Flera timmar spelade i kväll och det blir ett par till så fort handkontrollerna är laddade igen👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

12
Skriv svar