Snabbkollen – Brukar du spela på mobilen?

Robot
Snabbkollen – Brukar du spela på mobilen?

Iphone 15 tar tunga AAA-titlar till den mobila världen. Spelar du på din mobiltelefon?

#iphone-15, #snabbkollen


Medlem

Personligen aldrig nu mer, lirade lite Fruit Ninja och dylikt under tiden jag pendla men var några år sen.

FZ är lite av en boomer sajt (vilket är bra enligt mig) så gissar att alternativet "nej" kommer vara tveklöst störts i denna undersökning. Spel som är stora och tunga att driva kommer alltid ha sin plats men ser man till kommande generationer så är det mobilen som gäller. Vi lär se en enorm utveckling på den här fronten framöver.

Medlem

Nästan aldrig, men om iPhone 15 Pro verkligen får konsolversioner av RE: Village/4 Remake och AC: Mirage m.m. så blir det en ändring kan jag säga!

Medlem

Har bara något pusselspel på mobilen, Power Lines eller vad den heter. Spelar i princip bara när jag sitter på pizzerian och väntar på maten. På surfplattan har jag Angry Birds, Candy Crush och något till liknande, men sällan jag spelar dom. Förr tog man väl fram den i reklampauserna, men nu kollar jag på "icke schemalagd TV" och kan således spola fram och därmed hoppa över reklamen och då försvann behovet att spelen på surfplattan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Clash of clans, patiens och typ pusselspel rätt ofta ex på toabesöken. Streamar från xboxen till telefonen då och då om jag vill spela typ i sängen. Inga större rena mobilspel.

Medlem

Hade lirat mer om skärmen var större, är för gammal så behöver nog 8 tum minst. Samt om de gick att koppla mus och skärm till så man kunde spela fps på riktigt.

Medlem

Jag brukar köra Xbox Cloud Gaming på mobilen.

Medlem

Runescape på mobilen fungerar väldigt bra. Har ingen bärbar dator så bra att ligga i soffan och spela medans man slökollar på tv.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Brukar köra lite spel på WC emellanåt, tyvärr känns det som att möjligheten att köpa spel ofta överskuggas av gratisspel med mikrotransaktioner. Det brukar vara ganska uppenbart när man når en paywall så då avinstallerar jag och inväntar nästa spel jag fastnar för. Kan bara minnas ett mobilspel jag spenderat en del pengar i, däremot har jag köpt en hel del till ett initialt pris om jag sedan slipper spendera mer. För tillfället har jag dock inget sådant.

Medlem

Under lunchrasterna har det blivit spel ibland. Vampire Survivors t.ex. men nu var det ett tag sen.

Medlem

Jag brukade köra Dr. Mario World men nu har det inte blivit något på sistone. Jag föredrar att spela på PC eller konsol.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

En sann Gamer spelar inte på mobilen!

Medlem
Skrivet av Glöttis:

En sann Gamer spelar inte på mobilen!

En sann gamer spelar på alla devices.

Skägg.
10 Chambers

Marvel Snap varje dag, unika upplevelser såsom The Room och Monument Valley när man kommer över dom.


signatur
Medlem
Skrivet av Glöttis:

En sann Gamer spelar inte på mobilen!

En sann Gamer spelar spel oavsätt vilken plattform spelet är på.

Medlem

Jag kör Pokemon GO och Pikmin bloom dagligen så ja men utöver det så nej.

Medlem

Spel som i ”F2P några minuter här och där” ja, spel som i ”seriösa spel likt de visade igår” nej.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Skribent

Spelar snabba och enkla grejer på bussen, toaletten, mellan möten, etc. Typ ordspel på engelska, eller bygga städer-spel. Enkla, snabba upplevelser. Försökte ge mig på FF6 och Chrono Trigger en gång i tiden. Men det gick inget vidare i mobilt format.

Å andra sidan, hade jag pendlat stora sträckor varje dag kanske det skapats bättre förutsättningar för längre sessioner.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Testpilot

Någon som har tips på lite "större och vettigare" mobilspel?

I avsaknad av bärbar konsol men med bibehållet spelsugen till fots, så har jag snubblat jag över en Gamesir-spelkontroll (gör mobilen till en Switch, typ).

Vill inte engagera mig i "freemium" eller annars P2W/F2P-dravel, utan är villig att betala för spelet och få så nära en fullbordad upplevelse som möjligt — har Android kanske bör tilläggas


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Med Switch-aktig kontroll så spelar jag Windwaker och liknande på mobilen.

Medlem

Spelar endast Hearthstone för Battlegrounds-läget på mobilen

Medlem

Röstade nej men spelar t ex Sudoku på luren. Det beror på flera saker men främst att det varit så krångligt med handkontroll till mobilen och att det generellt fungerar dassigt även i de bästa fall. Har en Rog-lur med dedikerad handkontroll men tycker kontrollen krånglar ofta och det är oavsett nästan aldrig värt mödan att byta fodral och montera kontroll för tillfällen där man ska spela ett par minuter. Det skulle krävas något tillbehör som är lättare att montera och har högre tillförlitlighet utan att bli för stort och klumpigt för att locka mig. Spelade mkt på PS Vita förr om dagarna och saknar det ofta.

Skribent

Marvel Snap återintroducerade mobilspelandet för egen del, perfekt spel att plocka upp i mellanåt!

Medlem

Aldrig, då lyssnar jag hellre på en podd/läser eller kollar något. Har inte riktigt förstått tjusningen med att spela på mobilen när upplevelsen är så himla mycket bättre på PC/konsol.

Medlem

Aldrig, och kommer inte heller att börja med det. Inte för att jag har något emot mobilspel som företeelse, utan för att jag vill hålla min speltid separat från arbete, aktiviteter, familjesammankomster eller liknande. Behöver ingen skärmtid utöver vad min PC, PS5 och mitt twitterscrollande på muggen ger mig


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Spelar Hearthstone på telefonen lite då och då, typ vid resor osv.

Gen
Medlem

I princip aldrig. Hade kunnat tänka mig något som Doom eller Bejeweled om man flyger någon gång men det är allt. Hemma? Nej, då finns ju datorn och det vore vansinne att välja en 6 tums skärm framför datorskärm eller TV. Kör till/från jobbet och om jag har lite dötid så scrollar jag forum (typ FZ).

Nej spelande för mig är hög upplösning, hög framerate, tangentbord/mus eller handkontroll och sittandes i en skön stol.

Medlem

hell to the no. dessa spel är en form av cancer.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Teamfight tactics, Rush Royale och Hill Climb Racing 2 har det blivit en hel del av på da mobile.

Medlem

Tyvärr är mobilspel ofta freemium fulla med allt det jag avskyr; reklam, gambling, pay to win. Men det finns ju undantag.

12
Skriv svar