Iphone 15 Pro avtäckt – får RE Village, Death Stranding, Assassin's Creed Mirage m.fl.

Robot
Iphone 15 Pro avtäckt – får RE Village, Death Stranding, Assassin's Creed Mirage m.fl.

Och stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing.

#Iphone-15


Medlem

Som hittat.

Betyder det att man tex skulle kunna använda mobiltelefonen som en mobil spelenhet plus att koppla den till tv och en kontroll till trådlöst?
Intressant, det är det här jag alltid tänkt att spelkonsoler kommer gå mot.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Helt galet, RE 4 Remake på telefonen

Ja, snart behövs inget annat än en mobiltelefon som redan så gott som är en persondator.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Som hittat.

Betyder det att man tex skulle kunna använda mobiltelefonen som en mobil spelenhet plus att koppla den till tv och en kontroll till trådlöst?
Intressant, det är det här jag alltid tänkt att spelkonsoler kommer gå mot.

Tänkte på exakt det här igår med. Det fanns en tid då jag trodde ms hade en möjlighet att lyckas - du skulle kunna lägga din tfn vid monitorn och ha ”datorn” där - men så blev det aldrig.

Men iphone som spelkonsol, och kanske en t.o.m. en mac-lightversion och att köra vissa appar med mus etc? Fan vet om det inte skulle funka.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Riktigt häftigt. Nu föredrar jag att spela framför tv’n men för de som gillar bärbart spelande verkar den ju kanon.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Tänkte på exakt det här igår med. Det fanns en tid då jag trodde ms hade en möjlighet att lyckas - du skulle kunna lägga din tfn vid monitorn och ha ”datorn” där - men så blev det aldrig.

Men iphone som spelkonsol, och kanske en t.o.m. en mac-lightversion och att köra vissa appar med mus etc? Fan vet om det inte skulle funka.

Japp.
Det kommer ju alltid vara billiagare med en stor klump vid Tv:n/ som dator att apela på men nör mobila enheter blir så pass bra att leverera "liknande prestanda" så blir det mer intressant. Även om priset blir dyrare än en vanlig spelkonsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Oj!
Detta såg jag inte alls komma, spännande. Man har ju gått och väntat på vad Apple skall hitta på nu när resten av marknaden har satsat på annan formfaktor.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av GustavA:

Riktigt häftigt. Nu föredrar jag att spela framför tv’n men för de som gillar bärbart spelande verkar den ju kanon.

USB-c-adapter till HDMI och en blåtandskontroll och du kan använda den som en konsol 🤯


signatur
Medlem

Nu är jag ganska dålig på hur teknik funkar men kan någon förklara hur det kommer sig att Playstation 5 är stort som ett kylskåp när en telefon som får plats i fickan kan spela samma spel? Vore lixom skönt om konsol tillverkare var lika duktiga på att bygga mindre prylar så man får plats med allt i vardagsrummet!

Medlem

Fast för det priset kan man ju både en ps5 eller Series x plus en Steam deck eller likande och ha pengar över till spel.

Den stora frågan är ju om man kan ringa med telefonen också…

Skrivet av gundemannen:

Fast för det priset kan man ju både en ps5 eller Series x plus en Steam deck eller likande och ha pengar över till spel.

Den stora frågan är ju om man kan ringa med telefonen också…

Dagens telefoner kan ju göra så mycket mer än en PS5a eller Xbox. Det är ju i stort sett en dator och snart den enda enheten vi behöver i våra liv.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Dagens telefoner kan ju göra så mycket mer än en PS5a eller Xbox. Det är ju i stort sett en dator och snart den enda enheten vi behöver i våra liv.

Men för dom pengarna får du ju en riktigt bra bärbar dator som utklassar telefonen i hårdvara. Jag skippar gärna telefonen för annan hårdvara.

SoL
Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast för det priset kan man ju både en ps5 eller Series x plus en Steam deck eller likande och ha pengar över till spel.

Den stora frågan är ju om man kan ringa med telefonen också…

Ringa!? Jag trodde man använde telefonen till att surfa på nätet, smsa o göra TikTok videos..

OT - coolt att tekniken utvecklas så snabbt, varför är pc datorerna så jäkla stora o klumpiga när små mobiltelefoner lyckas driva samma typ av spel? Screen mirror till tv + dualshock lär det ju bli så småningom

Medlem

Imponerande, men jag skulle aldrig betala 15000 för en telefon.

Skrivet av gundemannen:

Men för dom pengarna får du ju en riktigt bra bärbar dator som utklassar telefonen i hårdvara. Jag skippar gärna telefonen för annan hårdvara.

Jodå, absolut. Inte omöjligt dock att vi i framtiden endast har telefoner som allt i allo-maskiner. Koppla till tv:n tex då man vill spela för större skärm.

Känner redan ett flertal som inte ens har en dator i hemmet längre då telefonen kunnat ersätta de. Visserligen inga gamers, men kan nog komma en tid då även telefonerna för vissa kan ersätta deras dator/konsol. Att nu kunna få RE 4 Remake till telefonen är ändå ett rätt otroligt. Återstå och se hur det ser ut och flyter på

eld
Medlem
Skrivet av SoL:

Ringa!? Jag trodde man använde telefonen till att surfa på nätet, smsa o göra TikTok videos..

OT - coolt att tekniken utvecklas så snabbt, varför är pc datorerna så jäkla stora o klumpiga när små mobiltelefoner lyckas driva samma typ av spel? Screen mirror till tv + dualshock lär det ju bli så småningom

Varför kan en mobil för 15000 idag spela spel som fungerar på en konsol som kostade 5000 för 10 år sen?

Redaktör
Ponny

Resident Evil 4-remaken till mobiltelefonen känns ändå sci-fi, även om jag aldrig skulle spela den "till fullo" på mobilen. Om ni fattar? Är ju inget jag vill lira när jag pendlar t.ex. Men att koppla upp mot tv, så...

Ett kliv känns det som, helt klart.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det man lätt glömmer bort när man drömmer om spelande av tunga spel på mobiltelefoner är värmeutveckling. Telefoner har inte samma möjlighet att göra sig av med värme som en dator med dedikerad kylning har. Det är telefonens chassi som agerar "kylfläns". Så alla moderna telefoner hittills som beskrivits som bra att spela på, Via remote play eller native, har blivit för varma för att hålla i händerna utan tredjeparts tillbehör.

En dedikerad handhållen spelmaskin som är designad runt spel är betydligt bättre på den fronten. Allt ifrån Steamdeck och switch till PSvita och 3DS.

Så vi får se om det här som vanligt inte är mer än marknadsföringssnack av Apple.

SoL
Medlem
Skrivet av eld:

Varför kan en mobil för 15000 idag spela spel som fungerar på en konsol som kostade 5000 för 10 år sen?

Ioförsig när du lägger fram det så. Men det jag syftar på är nano tekniken i telefonerna, om datorerna kunde ha bråkdelen av den storleken i sina datorer. Du får väll inte direkt en top of the line dator för 15000… men storleken o vikten får du allt

Medlem

Förstår inte hur folk kan hitta på negativa vinklar på något som hur man än vrider och vänder på det enbart är positivt. Det är väl väldigt imponerande att Apple lyckats göra så bra hårdvara att det går att spela ”riktiga” spel på en iPhone.

Quake-konnässsör

Inte ens Resident Evil får mig att gå över till den där skiten

Medlem

Ska bli spännande att se Digital Foundrys analyser av detta när det är ute och se hur bra de faktiskt presterar i praktiken. Inget för mig personligen, men intressant oavsett!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Nu är jag ganska dålig på hur teknik funkar men kan någon förklara hur det kommer sig att Playstation 5 är stort som ett kylskåp när en telefon som får plats i fickan kan spela samma spel? Vore lixom skönt om konsol tillverkare var lika duktiga på att bygga mindre prylar så man får plats med allt i vardagsrummet!

En faktor är att PS5 kör x86-arkitektur, som PC, medan iPhone kör ARM64 som är en modern arkitektur. Tänk hur relativt kompetent Nintendo Switch är trots lastgammal hårdvara och kompakt format. Sen är Apple ledande både på processordesign och har senaste tillverkningstekniken.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Förstår inte hur folk kan hitta på negativa vinklar på något som hur man än vrider och vänder på det enbart är positivt. Det är väl väldigt imponerande att Apple lyckats göra så bra hårdvara att det går att spela ”riktiga” spel på en iPhone.

Nja det jag kan tänka mig är att med tanke på hur mycket skit Microsoft fått för series s "potatiskonsollen som håller tillbaka hela generationen". Om nya spel likt AC ska optimeras för att rulla på en mobil får vi väl se hur positivt det blir. Men vi får väl se hur det artar sig.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Testpilot

Imponerande! Det här är nog bara början på vad mobiltelefoner kommer att kunna leverera i framtiden. Intressant vad prissättningen blir, å andra sidan kanske inte pengar är ett problem för den som köper just den här modellen.

Medlem

Phil Spencer kanske inte var full av skit när han sa att Apple och Google var de stora konkurrenterna ändå...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Ska bli spännande att se Digital Foundrys analyser av detta när det är ute och se hur bra de faktiskt presterar i praktiken. Inget för mig personligen, men intressant oavsett!

Ja marknadsföring är väl inte mycket att lite på i dagsläget.

Lite spännande är det ju om det i framtiden räcker med enbart telefonen som spelkonsol men frågan är om man verkligen vill ha precis allt dyrt man äger i sin ficka? Snart pular de väl in en supermodern microprojector som ploppar ut från chassit också så behöver man ingen tv heller^^.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Nu är jag ganska dålig på hur teknik funkar men kan någon förklara hur det kommer sig att Playstation 5 är stort som ett kylskåp när en telefon som får plats i fickan kan spela samma spel? Vore lixom skönt om konsol tillverkare var lika duktiga på att bygga mindre prylar så man får plats med allt i vardagsrummet!

Playstation 5 är tre år gammalt (äldre hårdvara och teknik) och man får tre stycken sådana för priset av en iPhone. Det går inte att jämföra på det viset. Skulle Sony släppa ett Playstation för det priset skulle konsolen troligtvis floppa totalt. När de kan tillverka en konsol i den storleken för ett hyfsat pris kommer de troligtvis också att göra det.

Medlem

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

Ja visst är det ? För dom priserna får man en superbra dator.. galet att folk ger 2 månadslöner för senaste iphone... Och vad gör dom flesta med sina mobiler ändå, sitter på sociala medier ??

Skriv svar