Starfield (2 av 2)

Medlem

40 timmar in och jag skulle nog ge det en 2 av 10... jävlar vilket rackligt spel! Att dom på Bethesda tror att detta är något framsteg teknologiskt är ett stort skämt. Prestandan för hur fult det är, är under all kritik!

Moderator | Testpilot

Har rensat massa inlägg. Här snackar vi i synnerhet om Starfield och våran recension av den. Att sitta och bråka, och då om något som inte hör hit, är totalt onödigt.

Varningar ivägskickade och se till att hålla er till ämnet nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag fattar inte vad som lsggar på din series x. Har spelat 40 timmar och inte laggat alls för mig. Inte en enda gång. Inte som jag märkt av i alla fall. Skumt.

Jag är förvånad också, men det är så. Vänder du huvudet så flyter det absolut inte smidigt, däremot väldigt vackert Dock gillar jag spelstyrningen mer med datorn också, där har jag 3080rtx och spelar med 1440p ultra 80%, den är inte helt perfekt heller men det ska se fint ut. Ni som har problem med loading screens, dem finns, men stör inte. Det är bara sekunder för mig iaf. 32GB ram och nvme SSD. Spelet växer hela tiden, man måste nog ge minst 10tim innan man kan ge ärlig rescension. Gå tex. utanför huvudstoryn och börja forska planeter, Wau säger jag bara

eld
Medlem
Skrivet av sereman:

där har jag 3080rtx och spelar med 1440p ultra 80%, den är inte helt perfekt heller men det ska se fint ut.

Titta på digital foundry videon om settings, mycket över medium kostar mycket men ger väldigt lite!

Medlem
Skrivet av sereman:

Jag är förvånad också, men det är så. Vänder du huvudet så flyter det absolut inte smidigt, däremot väldigt vackert Dock gillar jag spelstyrningen mer med datorn också, där har jag 3080rtx och spelar med 1440p ultra 80%, den är inte helt perfekt heller men det ska se fint ut. Ni som har problem med loading screens, dem finns, men stör inte. Det är bara sekunder för mig iaf. 32GB ram och nvme SSD. Spelet växer hela tiden, man måste nog ge minst 10tim innan man kan ge ärlig rescension. Gå tex. utanför huvudstoryn och börja forska planeter, Wau säger jag bara

Kör du på game mode på tvn osv? Det vore intressant att prova att koppla in din xbox till datorskärmen och se om det ändå laggar, det skulle annars kunna vara TVn som gör nånting som spökar. Nu har du ju datorn också och spelar där istället, så kanske en non-issue, men jag upplever precis som denza Starfield som väldigt mjukt och fint på series x (så bra och stabilt att jag inte stör mig på 30fps, vilket jag var lite orolig för).

Medlem

Måste säga att efter att ha läst mycket negativt om starfield så är jag positivt överraskad hur bra spelet är! Älskade iofs skyrim, aldrig spelat nått fallout. Men efter 10-15 timmar så är jag helt fast, finns ju hur mycket som helst att göra och utforska, jag har kanske gjort 4 main Quests sen har jag bara kört freelancer och gjort vad jag känt för, questloggen är full med quests och jag spenderade 2 timmar igår på att bygga ett skepp av alla credits jag pickpockat från alla i hela med Atlantis hehe. Gillar combatsystemet, vapnen känns väldigt bra och det är samma som i alla RPG att man får specca till sig bättre förmåga att sikta osv. (Ex de som klagade över combaten i Witcher 3, men det visade sig att speccade man full combat så var svärd fighten som en dans, älskade den) Sen tycker jag om att man kan göra precis hur man vill när man ska utföra ett uppdrag, spelmotorn tillåter dig att klättra upp på vad som helst eller bära med dig saker och haxxa dig upp på saker osv. Craftingsystemet får man ge en timme sen förstår man hur allt funkar, nu tycker jag det är smidigt. Ett tips är att fixa mer inventory i ditt skepp, allt material som du har där finns även med när du ska crafta saker sen, du behöver inte ha det i din egna inventory. Hittills 10/10.

Medlem
Skrivet av robbis:

40 timmar in och jag skulle nog ge det en 2 av 10... jävlar vilket rackligt spel! Att dom på Bethesda tror att detta är något framsteg teknologiskt är ett stort skämt. Prestandan för hur fult det är, är under all kritik!

Varför har du lagt ned 40 timmar på ett spel som är 2 av 10 enligt dig 💀💀
Något stämmer inte där.

Och vadå fult, har du sett ett spel med snyggare lökar???


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kör du på game mode på tvn osv? Det vore intressant att prova att koppla in din xbox till datorskärmen och se om det ändå laggar, det skulle annars kunna vara TVn som gör nånting som spökar. Nu har du ju datorn också och spelar där istället, så kanske en non-issue, men jag upplever precis som denza Starfield som väldigt mjukt och fint på series x (så bra och stabilt att jag inte stör mig på 30fps, vilket jag var lite orolig för).

Har inte testat game mode nej, har inte den nyaste TV:n heller. Men nu när jag kör med datorn, är det svårt att gå tillbaka till xbx, det här spelet är mer intimt med datorn. Passa på fråga, har gjort massa research på mitt skepp men vart hamnar dem, alla utrustning och mat? Bra att man inte behöver ta med grejer från skepps inventoryn när man researchar eller craftar, fick lära något nytt En så länge gillar spelet! Man ska definitivt satsa på pickpocketing, då kan du råna massa creds och annat från alla personer man träffar, det roliga var att fick uppgift att träffa nån snubbe i space och kräva hans skuld han hade till banken. Först rånade jag han och sen krävde jag skulden haha 😜

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför så många har problem med load-screens. Jag menr kör du spelet på en SSD så är ju dom väldigt korta. Jag är absolut inget fan av loading-screens men i detta spel är dom väldigt korta och har inte stört mig överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Grimster:

Jag förstår inte riktigt varför så många har problem med load-screens. Jag menr kör du spelet på en SSD så är ju dom väldigt korta. Jag är absolut inget fan av loading-screens men i detta spel är dom väldigt korta och har inte stört mig överhuvudtaget.

Jag tycker också allt går snabbt. Sen att man kan byta planet via 6 loadscreens eller 1 beroende på om man vill ta upp starmap är också nice.

Dörrar i städer till små hus känns lite onödigt att ha loadscreens på dock.

Medlem
Skrivet av Grimster:

Jag förstår inte riktigt varför så många har problem med load-screens. Jag menr kör du spelet på en SSD så är ju dom väldigt korta. Jag är absolut inget fan av loading-screens men i detta spel är dom väldigt korta och har inte stört mig överhuvudtaget.

Även om de bara är 5 sekunder långa så är det irriterande att spelet avbryts för att man öppnar en dörr. Och att spelet känns inte öppet när man möts av loading screens vart och varannan minut. Nu har jag inte stora problem själv annat än lite smått irriterad av allt laddande. Mitt största problem är att spelet känns som en "Fast Travel" simulator. Hade man kunnat flyga upp och ned manuellt från planeter, gå i sitt egna skepp medan man reser till andra planter/solsystem och hade något att göra på skeppen hade spelet känns i alla fall i min mening något öppnare och "next-gen". Nu känns spelet bara åldrat även om det är ett helt okej lir.

eld
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Även om de bara är 5 sekunder långa så är det irriterande att spelet avbryts för att man öppnar en dörr. Och att spelet känns inte öppet när man möts av loading screens vart och varannan minut. Nu har jag inte stora problem själv annat än lite smått irriterad av allt laddande. Mitt största problem är att spelet känns som en "Fast Travel" simulator. Hade man kunnat flyga upp och ned manuellt från planeter, gå i sitt egna skepp medan man reser till andra planter/solsystem och hade något att göra på skeppen hade spelet känns i alla fall i min mening något öppnare och "next-gen". Nu känns spelet bara åldrat även om det är ett helt okej lir.

Helt ärligt så verkar de ha följt exakt samma recept som i skyrim, du kan fast-travella till ställen du redan varit och skippa allt som händer i vildmarken när du reser runt, eller så kan du gå och få diverse random encounters.

Skippar för det mesta all fast travel men har märkt senare att jag faktiskt börja klicka på The lodge istället för att landa på landningsplatsen varje gång på jemison.

Spelet blir mycket bättre när man faktiskt gör sina jumps istället för att fast-travella, precis som att skyrim blir bättre om man vandrar till sina destinationer.

Medlem
Skrivet av eld:

Helt ärligt så verkar de ha följt exakt samma recept som i skyrim, du kan fast-travella till ställen du redan varit och skippa allt som händer i vildmarken när du reser runt, eller så kan du gå och få diverse random encounters.

Skippar för det mesta all fast travel men har märkt senare att jag faktiskt börja klicka på The lodge istället för att landa på landningsplatsen varje gång på jemison.

Spelet blir mycket bättre när man faktiskt gör sina jumps istället för att fast-travella, precis som att skyrim blir bättre om man vandrar till sina destinationer.

Du har en poäng, men jag har aldrig tidigare använt Fast-travel så mycket i ett spel som de 40 timmar jag lagt på Starfield. Att flyga runt i rymden blev extremt tråkigt i spelet riktigt snabbt vilket är synd då det är ju ett "rymdspel". Haft X antal encounters i rymden med pirater etc som varit exakt samma och avslutat med att UC, colonist eller Free skepp tackat mig för hjälp med samma röstskådis om och om igen med samma dialog. En gång hände det att piraterna flydde vilket var lite småroligt men annars händer det inte mycket där ute i rymden som är intressant och att flyga från planet till planet är ju i princip omöjligt utan fast-travel (hörde att det tar ca 7 timmar utan att använda sig utav Fast-travel om det var sant och ja jag räknar in hela systemet med att åka till nya planeter till fast-travel för det är en cutscene och loading där man har noll kontroll) när man har jobb irl. I Skyrim började jag använda fast-travel när jag nådde upp till ca 300 timmar speltid. Spelet är fortfarande helt okej och exakt som jag mer eller mindre förväntade mig utav Bethesda.

eld
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Du har en poäng, men jag har aldrig tidigare använt Fast-travel så mycket i ett spel som de 40 timmar jag lagt på Starfield. Att flyga runt i rymden blev extremt tråkigt i spelet riktigt snabbt vilket är synd då det är ju ett "rymdspel". Haft X antal encounters i rymden med pirater etc som varit exakt samma och avslutat med att UC, colonist eller Free skepp tackat mig för hjälp med samma röstskådis om och om igen med samma dialog. En gång hände det att piraterna flydde vilket var lite småroligt men annars händer det inte mycket där ute i rymden som är intressant och att flyga från planet till planet är ju i princip omöjligt utan fast-travel (hörde att det tar ca 7 timmar utan att använda sig utav Fast-travel om det var sant och ja jag räknar in hela systemet med att åka till nya planeter till fast-travel för det är en cutscene och loading där man har noll kontroll) när man har jobb irl. I Skyrim började jag använda fast-travel när jag nådde upp till ca 300 timmar speltid. Spelet är fortfarande helt okej och exakt som jag mer eller mindre förväntade mig utav Bethesda.

Det är nog det som behövdes, fast travel är ju en del av alla rymdspel, men det behöver gömmas bakom saker för att behålla illusionen, släng all loading i rymden bakom animationen man får när man gör ett gravjump, gör den lite längre så hade färre personer klagat över att resa i rymden. Visa aldrig laddningsikonen.

Medlem

Tycker det är ett trevligt spel, och oväntat lite buggar! MEN...
Det som får mig att svära otaliga gånger per spelsession är den extremt horribla UX upplevelsen.
Hur kan ens det gå igenom playtesting, eller skiter utvecklarna i feedbacken?
Bara att bygga outposts känns som en kombo från ett fightingspel.
Tryck F -> R -> V -> TAB, grattis du har hittat byggläget!
eller när man mitt i en firefight med sitt skepp, råkar hålla i Target-knappen (E) för länge, så lämnar man spakarna.

Och såklart prestandan.. en halv kilowatt rakt in i GPU'n bör få denna medelmåttiga grafiken att flyta betydligt bättre.

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Tycker det är ett trevligt spel, och oväntat lite buggar! MEN...
Det som får mig att svära otaliga gånger per spelsession är den extremt horribla UX upplevelsen.
Hur kan ens det gå igenom playtesting, eller skiter utvecklarna i feedbacken?
Bara att bygga outposts känns som en kombo från ett fightingspel.
Tryck F -> R -> V -> TAB, grattis du har hittat byggläget!
eller när man mitt i en firefight med sitt skepp, råkar hålla i Target-knappen (E) för länge, så lämnar man spakarna.

Och såklart prestandan.. en halv kilowatt rakt in i GPU'n bör få denna medelmåttiga grafiken att flyta betydligt bättre.

Visste inte att man kunde gå runt i skeppet i rymden 😂👌 nice

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Tycker det är ett trevligt spel, och oväntat lite buggar! MEN...
Det som får mig att svära otaliga gånger per spelsession är den extremt horribla UX upplevelsen.
Hur kan ens det gå igenom playtesting, eller skiter utvecklarna i feedbacken?
Bara att bygga outposts känns som en kombo från ett fightingspel.
Tryck F -> R -> V -> TAB, grattis du har hittat byggläget!
eller när man mitt i en firefight med sitt skepp, råkar hålla i Target-knappen (E) för länge, så lämnar man spakarna.

Och såklart prestandan.. en halv kilowatt rakt in i GPU'n bör få denna medelmåttiga grafiken att flyta betydligt bättre.

Det går nog att binda om kontrollerna, det där med rymdfighter låter drygt. På xbox är det olika knappar, vilket känns mycket mer logiskt.

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Tycker det är ett trevligt spel, och oväntat lite buggar! MEN...
Det som får mig att svära otaliga gånger per spelsession är den extremt horribla UX upplevelsen.
Hur kan ens det gå igenom playtesting, eller skiter utvecklarna i feedbacken?
Bara att bygga outposts känns som en kombo från ett fightingspel.
Tryck F -> R -> V -> TAB, grattis du har hittat byggläget!
eller när man mitt i en firefight med sitt skepp, råkar hålla i Target-knappen (E) för länge, så lämnar man spakarna.

Och såklart prestandan.. en halv kilowatt rakt in i GPU'n bör få denna medelmåttiga grafiken att flyta betydligt bättre.

Finns det inte en genväg till byggläget när man använder skannern? Eller är det den du beskriver? Spelar inte med tangentbord så vet inte vad tangenterna du nämnde gör för något.

eld
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns det inte en genväg till byggläget när man använder skannern? Eller är det den du beskriver? Spelar inte med tangentbord så vet inte vad tangenterna du nämnde gör för något.

F->R så är man inne i byggläget, samma kombo för att starta en outpost.

Annars räcker det att trycka på E beacon för outpost.

efter F->R så verkar F för att ändra kameraläge, och TAB för att gå mellan edit och build.

Sjukt enkelt, jämfört med knapparna man använder för att byta mellan tabs och ändra varianter i byggläget, vilka är Z, C, och piltangenterna.

Medlem

Har spelat snart 30 timmar och tycker att:

  • Grafikmässigt lite blandad kompott, New Atlantis ser lite B ut, medan Neon är mycket snyggt med alla neonskyltar och deras sken.

  • Laddskärmarna inte är så farliga, tror det skulle bli svårt att erbjuda alla städer/gruvor/grottor/byar/planeter/skepp utan någon form av laddskärmar.

  • Byggläget för skepp är ganska ointuitivt, moduler fastnar där man inte vill ha dem, skulle vilja ha någon forma av x-y.z-axelreglage eller liknande för modulerna så att man kan vrida och vända på dem lite som man tycker, samt gärna fler moduler och mer frihet.

  • Det är väldigt lätt att trassla in sig i sidouppdrag åt mer ljusskygga personer.

  • Spelet fungerar tämligen väl, inte stött på några uppenbara buggar än så länge, och spelet känns väldigt stabilt.

Har inte testat outpost-läget än.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Ett antal timmar in nu, level 55. Det man stör sig på är ju hur "tusentals planeter att utforska" kan sammanfattas som: repetition, repitition, repitition. Alla planeter innehåller i stort sett samma saker, till 95% copy/paste på allt, och då menar jag allt. Ingen immersion här inte. Tänk dig att du upptäcker en grotta (som ser ut som alla andra 5 varianter btw) nånstans långt ut i galaxen på nån övergiven måne. Självklart är där nån "storage box" som ligger där och väntar med nått värdelöst. De där rymdskeppen man kan köpa=totalt värdelösa jämfört med vad man kan bygga själv, borde väl vara bra men vad gör man med 1,5 miljoner credits?

Huvudstoryn och (main) Sidequests håller dock hög kvalitet, inget snack om det. Även om det också här är "spring dit, sen tillbaka hit och sen dit, och sen... tillbaka hit".

Näe, nått högt betyg blir det inte för mig i alla fall. 3/5 som max.

Medlem

Mostly Negative nu på Steam (Recent reviews). Annars Mixed.
Var väl ungefär det betyget jag också gav i mitt huvud när jag.. lånade det från internet.
Har folk äntligen slutat acceptera låg nivå från storföretag? På tiden!
Får hoppas Bethesda anstränger sig mer än 10% nästa gång.

Och tillåt mig småflina lite när man tänker tillbaka på kommentarer som "GOTY!!" och "GOAT för mig!"
Kul för dig antar jag.

Skriv svar