Starfield (2 av 2)

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Gör gärna en detaljerad beskrivning på vad det är du inte gillar från låt säga en 15 timmar in i spelet, då jag inte tror att du har spelat det över huvudtaget!

Till "miffot"s försvar av 3/5;
"Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem"

Det är vad 3a betyder på FZ, så kanske inte är så mycket man inte gillar. Snarare så kanske inte spelet får dig att bli salig.

Skribent

Spelade 5-6 timmar igår. Det är vad jag förväntar mig av Bethesda och Creation Engine. Varken mer eller mindre. Jag gillar det. Och kommer inte ha några problem att lägga hundratals timmar i det.

Därmed inte sagt att det är i närheten av perfekt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Otroligt buggigt och känns gammalt

"Det minst buggiga Bethesdaspelet vid release"? Det låter som dagens största lögn.

Jag har en helt ny dator, AMD Ryzen 5 7600 och AMD RX 7900 XTX - från den tillverkare som Starfield har teamat upp med. Mitt spel har kraschat till skrivbordet fyra gånger på de två timmar jag försökt spela spelet. Det kraschar vid synbart helt slumpmässiga tillfällen, som när jag råkar trycka på fel knapp på tangentbordet eller det kommer in en NPC i rummet som börjar säga något till mig.

Spelet är i nuvarande skick helt ospelbart.

Det spelande jag lyckats få till har tyvärr känts som Creation Engine i rymden - i teorin en bra idé - men motorn är gammal och skapar allt för binära val i historien. Det känns tyvärr som att jag spelar en upphottad remake på ett 15 år gammalt spel.

Inte imponerad


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av sereman:

Jag har spelat bara några timmar, men direkt märker jag två saker som stör, och det är AI på fienderna, som vanligt..uselt! Och trotts alla löften, bethesda kunde inte fixa det att man kan "take off" "land in" in aktuella planeter, utan det ersätts med animationer!! Why?! Det hade vart så coolt och gett något nytt på riktigt! Nu känns spelen bara som en blanding av nomansky,mass effect och icarus typ Men vi får se, ska spela några kvällar, det blir säkert bättre, men det kommer inte vara häpnädsväckande som man hade hoppats på..
Spelet verkar inte vara riktigt optimerad, det här är första spel som laggar med min xbox series x, jag föredrar datorn, men även där hackar den då och då med ultra 75% :/ och jag har rtx 3080..Bästa iaf. är att den ingår till gamepass.

Jag fattar inte vad som lsggar på din series x. Har spelat 40 timmar och inte laggat alls för mig. Inte en enda gång. Inte som jag märkt av i alla fall. Skumt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Cyberpunk fick 5 här om jag minns rätt. Jag kanske minns fel.

Medlem

Jag gåller nog med här.

Jag har bara gjort huvuduppdragen till jag kom till sandlådan så att säga. Har 40 timmar nu. Jag har byggt en automatiserad utpost på en måne. Jag kör passagerare mellan olika system och smugglar samtidigt. Köpt scanner jam och jag har skyddad cargo hold. Jag lastsde för mycket smuggelgods så jag torskade en gång, jag såg bara pengarna i slutet på tunneln och jag chansade. Då fick jag sitta i fängelse ett tag.

Det är det som jag pysslat med än så länge.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Har man köpt något som man själv tycker är en besvikelse måste man såklart slåss för att bevisa att pengarna var väl spenderade tycker tyvärr vissa istället för att godta den legitima men subjektiva kritik som lyfts.

Exakt. Jag har läst många kritiska kommentarer på reddit, och det är konstruktiv kritik mot svagheterna i spelet, för att folk vill att det ska bli bättre och nå ännu högre höjder. Istället kallas dessa för hatare eller sony shills...för att de pekar ut problemen, helt idiotiskt. Kindy funny och Ign panelen hade samma kritik. De påpekade att de faktiskt hade roligt i spelet med vissa quests, men man kan kunde samtidigt se en viss besvikelse på dem.

Som sagt, så älskar jag deras spel. Men det känns ofta som om de får ett fripass av alla fullpoängare, särbehandlade, trots alla skavanker, som andra spel inte får, bara för att det är Bethesda. Jag förstår inte hur Todd kan spela igenom spelet och tycka att allt är godkänt, ha tillräcklig hög nivå.

Ta A.I som exempel. Förra gången dem försenade spelet, så släppte dem lite gameplay som tröst på såret, redan då påpekade folk om de korkade fienderna. Trots alla månader sedan dess, så är fienderna lika korkade idag...alltså har ingenting gjorts och hur missar man en sådan uppenbar viktigt sak i ett spel? Såg t.ex en level 5, skjuta ner en level 15 fiende på några sek, som inte ens reagerade haha.

Alla sådan skavanker förstör inlevelsen, och jag tycker att man år 2023 ska ställa betydligt högre krav på en stor studio som Bethesda och inte låta dem komma undan så enkelt, speciellt när mindre studior eller t.o.m betydligt äldre spel lyckas bättre med alla problem som Starfield har.

Jag har nästan lust att testa spelet bara för att, även om jag har sagt att jag ska vänta några månader på kvalitéts förbättringar 😅

Redaktör
Ponny
Skrivet av denza:

Cyberpunk fick 5 här om jag minns rätt. Jag kanske minns fel.

Du minns helt rätt. Det betyget satte jag! (Och det kan värt att tillägga: hade tur med buggar och körde på en vass dator.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av ibib:

"Det minst buggiga Bethesdaspelet vid release"? Det låter som dagens största lögn.

Jag har en helt ny dator, AMD Ryzen 5 7600 och AMD RX 7900 XTX - från den tillverkare som Starfield har teamat upp med. Mitt spel har kraschat till skrivbordet fyra gånger på de två timmar jag försökt spela spelet. Det kraschar vid synbart helt slumpmässiga tillfällen, som när jag råkar trycka på fel knapp på tangentbordet eller det kommer in en NPC i rummet som börjar säga något till mig.

Spelet är i nuvarande skick helt ospelbart.

Det spelande jag lyckats få till har tyvärr känts som Creation Engine i rymden - i teorin en bra idé - men motorn är gammal och skapar allt för binära val i historien. Det känns tyvärr som att jag spelar en upphottad remake på ett 15 år gammalt spel.

Inte imponerad

Inte krashat en enda gång för mig efter 40timmar+, säger inte så mycket med dina specs, vad har du för kylning? Senate drivrutiner o.s.v. Kör också all AMD men mycket äldre/sämre hårdvara XT6800+5600X, båda överklockade. Allt flyter på helt acceptabelt i 1440p (för mig minst 60fps helst90) efter en del pill i graikinställningarna.
Med det sagt så hoppas jag på optimeringarna som TLOU med fler äntligen fått. Ändå är det så mycket bättre optimerat än så många spel från 2023


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Du minns helt rätt. Det betyget satte jag! (Och det kan värt att tillägga: hade tur med buggar och körde på en vass dator.)

Det ska du vara stolt över. (Skulle själv satt det betyget) Vi tycks ha samma smak (och sluppit buggarna) Är det inte fint när man inser det och det bara är att köra på at skaffa de spelen recensenten gillar?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Snygg recension Fredrik! 👌


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Verkar va lite spridda skurar om spelet. Quin69 tog bland annat refund på spelet o hävdade att No Mans Sky va ett bättre spel och är vad Starfield borde varit.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Verkar va lite spridda skurar om spelet. Quin69 tog bland annat refund på spelet o hävdade att No Mans Sky va ett bättre spel och är vad Starfield borde varit.

Så klart smaken är delad. De flesta som hatar spelet har nog bara inte spelat nog med timmar, skulle säga ge det minst åtta timmar innan ni ger upp. Ni bör vara "hooked" då. Inte ett perfekt spel vid släpp utan moddar som inget av Bethesdas spel har varit men fruktansvärt beroendeframkallande och något man tänker på även utanför spelsessionerna. Dessutom kommer allt bli ännu bättre med moddar och eventuella officiella patchar.
Jag är kär. GOTY vilket jag inte trodde, tänkte det var så överhypat. (vilket jag även tyckte de första tio timmarna) Inget speciellt händer efter tio timmar men man sugs in i det, intressantare quests o.s.v. finns så mycket att göra som man bara inte kan se i början.
Mycket kan göras bättre så klart, speciellt gällande UI o.s.v finns redan StarUI som jag rekommenderar alla. https://www.nexusmods.com/starfield/mods/773


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Verkar va lite spridda skurar om spelet. Quin69 tog bland annat refund på spelet o hävdade att No Mans Sky va ett bättre spel och är vad Starfield borde varit.

NMS-betygen var rätt låga vid release, till skilnad från Starfield som har högt snitt. Dessutom har NMS putsats i sju år, så vi får väl vänta ett tag med att jämföra dem. Beth lär knappast lägga lika mycket energi på Starfield som NMS-folket gjort på sitt spel (det är rätt unikt), men det lär ju komma att putsats det kommande året.


signatur
Medlem

Bra spel punkt

Medlem
Skrivet av alias:

Så klart smaken är delad. De flesta som hatar spelet har nog bara inte spelat nog med timmar, skulle säga ge det minst åtta timmar innan ni ger upp. Ni bör vara "hooked" då. Inte ett perfekt spel vid släpp utan moddar som inget av Bethesdas spel har varit men fruktansvärt beroendeframkallande och något man tänker på även utanför spelsessionerna. Dessutom kommer allt bli ännu bättre med moddar och eventuella officiella patchar.
Jag är kär. GOTY vilket jag inte trodde, tänkte det var så överhypat. (vilket jag även tyckte de första tio timmarna) Inget speciellt händer efter tio timmar men man sugs in i det, intressantare quests o.s.v. finns så mycket att göra som man bara inte kan se i början.
Mycket kan göras bättre så klart, speciellt gällande UI o.s.v finns redan StarUI som jag rekommenderar alla. https://www.nexusmods.com/starfield/mods/773

Avskyr argument där man säger till någon att man lagt för lite tid på ett spel eller en serie när de säger att man inte gillar det. Man ska inte behöva lägga 8-10-50 timmar på något innan det blir bra, det ska vara bra inom första 10-15minuterna annars har man misslyckats som utvecklare/producent/berättare etc. Varför ska man "slösa bort" flera timmar av sitt liv på något man inte gillar för att det kanske blir bättre istället för att göra något man tycker är kul direkt?

Människor har också extremt kort koncentrationsförmåga och man måste göra ett starkt första intryck annars är det nästan kört. Det finns en anledning att tiktok, youtube shorts och sånt är så populärt jämfört med längre klipp över 15 minuter.

Med det sagt så är många överdrivet hårda mot Starfield. Det är ett helt okej spel men har samtidigt många brister så jag kan förstå personer som älskar det men samtidigt personer som inte alls kommer genom "första sektionen".

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NMS-betygen var rätt låga vid release, till skilnad från Starfield som har högt snitt. Dessutom har NMS putsats i sju år, så vi får väl vänta ett tag med att jämföra dem. Beth lär knappast lägga lika mycket energi på Starfield som NMS-folket gjort på sitt spel (det är rätt unikt), men det lär ju komma att putsats det kommande året.

Det går såklart inte jämföra rakt av men jag tycker nog man ska vara tydlig med att starfield har haft bra mycket större utvecklingsteam än no mans sky, sedan har det utvecklats över 7 år (no mans sky 3 + 7 år av puts) så skulle man slå ut antalet nerlagda utvecklar timmar så ligger starfield långt över då Hello Games endast har 26 anställda.

Jag tycker inte att det är orimligt att jämföra spel som har släppts, då tycker ju trotsallt utvecklaren (eller kanske oftast publisher) att spelet är redo/färdigt.

Något som är säkert är att starfield kommer bli bättre med mods, men jag tycker ändå man ska ge ett stort team som Bethesda en känga att man inte lyckats bättre. Det är ett bra spel men man har liksom fintat bort sig själv delvis och det kanske finns viss nonchalans hos ledningen att man har ett så starkt modcommunity i ryggen som alltid fixar deras spel men Bethesda smyger åt sig all cred.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NMS-betygen var rätt låga vid release, till skilnad från Starfield som har högt snitt. Dessutom har NMS putsats i sju år, så vi får väl vänta ett tag med att jämföra dem. Beth lär knappast lägga lika mycket energi på Starfield som NMS-folket gjort på sitt spel (det är rätt unikt), men det lär ju komma att putsats det kommande året.

Det känns som att jämförelsen är mellan no man's sky seamlessness och starfields motsatta, och att det sedan extrapoleras som en total jämförelse.

Starfield har ju oändliga mängder saker som no man's sky saknar.

Medlem

Som flera varit inne på, aldrig varit med om ett spel som stundtals är 5+/5 och ibland ligger på en svag 3/5.

NPC och folk i städer är det som stör mig. Det är som att dem svärmar och inte vet vart den ska eller är på väg. AIn på fiender är stundtals bra, framförallt på att ta skydd och ibland Kamikaze. Fattar inte, är som att de får hjärnsläpp. Dock måste jag ge dem att visa sidemisson och bl.a Vanguard museet var grymt välgjort. Kommer det lika mycket modar som till Fallout/Skyrim kommer det bli grymt. Just nu är det bara bra. Tack Gamepass!

Edit: Tack för en grym recension som vanligt!

Medlem

Kul med bra betyg. Men får en känsla av allt jag sett att spelet är sämre än Skyrim (vakter te.x), och att No man sky faktiskt verkar slå detta spel på alla fingrar.
Ska dra igång mitt game pass och testa, men det verkar riktigt illa.


signatur

“All thinking people are atheists.”

eld
Medlem
Skrivet av Tassel:

Kul med bra betyg. Men får en känsla av allt jag sett att spelet är sämre än Skyrim (vakter te.x), och att No man sky faktiskt verkar slå detta spel på alla fingrar.
Ska dra igång mitt game pass och testa, men det verkar riktigt illa.

Starfield är Skyrim med lite no man's sky, no man's sky gör såklart sin bit bättre, men saknar allt annat som Bethesda levererar.

Medlem

Hur kan man ens jämföra detta spel med No Man Sky? Förstår inte hur folket tänker.

Man kan verkligen inte göra något alls på NMS? Du kan flyga och landa, yes nice. Vad mer?

Detta spel är inget annat än 5/5. Djupet i spelet, karaktärerna och världen finns inte i många andra spel.
Spelet är inte en rymdsimulator som vissa tror, det är ett Bethesda RPG.

Medlem

Upplever spelet som att det vill lite för mycket. Jag känner att bethesda verkligen använt alla pengar och tid till att ha gjort ett gigantiskt spel som inte hade behövt vara det.
Slutprodukten blir för mig ett otydligt äventyr, fruktansvärda menyer, plottrigt (som kan misstolkas som detaljerat) men för mig ett tråkigt spel. Jag hade varit nöjd om spelet vart framförallt mindre i omfång.

Kul att ni andra är nöjda med spelet!

Medlem

Sätter 7/10 själv.
Saker jag stör mig på:
1. kartorna när man har landat på planeter, allt är typ fog of war och det blir inte bättre av att upptäcka points of interest, samt inga kartor när du gå in i stora komplex.
2. Questmarkörer som inte vissas trots aktivt quest utan de som visas går tillbaka till skeppet och då till quest som du inte har markerade som aktiva.
3. Ingen röst till din karaktär, som att gå tillbaka i utvecklingen.
4. Ingen möjlighet för snabbare förflyttning än till fots på planeter, typ fordon skulle ha varit jätte bra här.

eld
Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

3. Ingen röst till din karaktär, som att gå tillbaka i utvecklingen.

Var det inte detta typ en överväldigande majoritet av communityt bad om, att inte ha en röst på karaktären.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NMS-betygen var rätt låga vid release, till skilnad från Starfield som har högt snitt. Dessutom har NMS putsats i sju år, så vi får väl vänta ett tag med att jämföra dem. Beth lär knappast lägga lika mycket energi på Starfield som NMS-folket gjort på sitt spel (det är rätt unikt), men det lär ju komma att putsats det kommande året.

Inte så relevant hur länge ett spel har putsats på för konsumenten som idag står o väljer mellan starfield och NMS eller 2 andra spel för den delen. VIlket är bäst av dem nu idag?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte så relevant hur länge ett spel har putsats på för konsumenten som idag står o väljer mellan starfield och NMS eller 2 andra spel för den delen. VIlket är bäst av dem nu idag?

NMS har jag aldrig fastnat för, Starfield är ett spel för mig. Hur ska jag kunna välja för dig, vet du, prova dem båda. Bäst idag? Vilken fråga! Allt är subjektivt, vIlket är bäst av dem? Så konstig fråga. Alla spel är bra om du själv tycker så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Sätter 7/10 själv.
Saker jag stör mig på:
1. kartorna när man har landat på planeter, allt är typ fog of war och det blir inte bättre av att upptäcka points of interest, samt inga kartor när du gå in i stora komplex.
2. Questmarkörer som inte vissas trots aktivt quest utan de som visas går tillbaka till skeppet och då till quest som du inte har markerade som aktiva.
3. Ingen röst till din karaktär, som att gå tillbaka i utvecklingen.
4. Ingen möjlighet för snabbare förflyttning än till fots på planeter, typ fordon skulle ha varit jätte bra här.

Ok, låter som du skulle spelat allt på storymode. Inget fel.
Så glad att i ett RPG vi inte har en röst.
Fordon vore kanske kul, investera i du vet vad så kommer du fram lika fort.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Alla hatade mako i mass effect, minns ni hur mycket hat den fick? Nu plötsligt så saknas den? Man kan aldrig göra alla nöjda. Inser nu att de flesta här är 15 år och skäms, borde lämna.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Inte så relevant hur länge ett spel har putsats på för konsumenten som idag står o väljer mellan starfield och NMS eller 2 andra spel för den delen. VIlket är bäst av dem nu idag?

Det är sant förstås, även om det inte var det jag svarade på ovan. Tänkte mest att det blir lite orättvist att jämföra hur bra två spel funkar när det ena patchats i sju år och det andra är nysläppt. Men som nån sa ovan så har Beth massiva resurser jämfört med Hello Games, så jämförelsen kanske inte är så orättvis ändå.


signatur
Skriv svar