Euro = blir ett helvete 👎

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mam vÀnjer sig snabbt.
Med det sagt vet jag inte om jag vill att vi ska ha euro i sverige.

Intressant fakta sverige sÀger man evro och hör ippe i norr sÀger vi eurÄ eller jorÄ

Har bott under en sten tack vare Baldur's Gate 3 och Starfield, men tillhör inte Norrland Sverige lÀngre? Vad har jag missat?


signatur

đŸ–„ïž RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Har bott under en sten tack vare Baldur's Gate 3 och Starfield, men tillhör inte Norrland Sverige lÀngre? Vad har jag missat?

Du har nog bott under en sten om du missat att det finns olika dialekter inom landets grĂ€nser, ja. 😅 Uttalet skiljer sig, inte valutans existens eller funktion.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

AnvÀnder du idag konversation mellan riksdaler och krona nÀr du handlar eller anvÀnder du bara krona? Varför?
Men för det kommer det inte att förhindra att man kan omvandla svenska kr* till svenska riksdaler* med mobil minirÀknare.

Öhh?? Vaa??

Medlem
Skrivet av Loxus:

Varför skulle det vara olika vÀrde pÄ euro 4 Àn vad det Àr pÄ 1-3?
Om 3 euro Àr 35,71 Àr euro vÀrd 11,90 ungefÀr. Varför skulle euro 1-3 vara vÀrd 11,90/st men fjÀrde euron ska vara 10 kr helt plötsligt?

Du missförstĂ„r nog mig och kanske jag med missförstĂ„r dig đŸ€Ż

Medlem

Även om trĂ„den Ă€r "aningen" förvirrad. Hoppas jag vi, nĂ€r vi gĂ„r in i euron har en krona med starkare kurs Ă€n just nu.

Medlem

Varje land som gÄr med i EU gÄr Àven med pÄ att gÄ över till EURON, detta kanske inte mÄnga vet att man Àven gÄr i avtal om. Hittills sÄ har dock EU inte aggresivt försökt fÄ med lÀnder utan mer lÄtit det gÄ sin egen vÀg. Det finns ingen tidsram om att X Är efter intrÀdet i EU ska landet vara med i EURON.

Dock tror jag att med det brittiska uttÄget ur EU sÄ kan det bli svÄrare för icke eurolÀnder att hÄlla emot , dels förslag som gynnar eurolÀnder men det finns risker dÀr kravet pÄ övergÄng till EURO blir starkare pga mindre motstÄnd (dÄ vi förlorade britterna som var en stark part mot eurolÀnderna).

Medlem

EuroskrÀp i Sverige skulle bara bli en vÀrre variant av hur det blev i Finland: Högre priser, lÀgre löner och överlag dyrare att leva. Bara blivit sÀmre dÀr.

Medlem

Hade vi sagt ja till Euron för tjugo Är sedan sÄ hade vi haft en klart lÀgre inflation och bÀttre ekonomisk situation. TyvÀrr röstade mÄnga pÄ emotionella grunder och nu betalar vi ett högt pris för det

Medlem
Skrivet av Guld:

Öhh?? Vaa??

(Fick en rejÀl brainfart nÀr jag skrev *konversation* istÀllet för konvertering, haha, förlÄt till bÄde dig och resten av trÄdens lÀsare!)

Innan Sverige hade kronan anvÀndes Riksdaler, gÄr du runt och konverterar* mellan SEK till riksdaler idag? Nej, misstÀnker jag. SÄ varför skulle du konvertera mellan kronor och Euro om/nÀr vi byter till den valutan?

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Har bott under en sten tack vare Baldur's Gate 3 och Starfield, men tillhör inte Norrland Sverige lÀngre? Vad har jag missat?

Skulle stĂ„ södra sverige sĂ„ klart 😅


signatur

🇾đŸ‡Ș VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

EuroskrÀp i Sverige skulle bara bli en vÀrre variant av hur det blev i Finland: Högre priser, lÀgre löner och överlag dyrare att leva. Bara blivit sÀmre dÀr.

Nej.
Finland har gÄtt frÄn att vara nÀstan ett u-land jÀmfört med sverige. Vet inte om det har med saken att göra men stor skillnad efter euro.


signatur

🇾đŸ‡Ș VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Uppenbart troll de hÀr, sjukt att ingen verkar inse det.

Medlem
Skrivet av Constantine:

Uppenbart troll de hÀr, sjukt att ingen verkar inse det.

Diskuterade det förut med en bekant, mÄste nÄnstans sÀga att det egentligen Àr rÀtt snyggt trollat att ens uppsÄtligen klÀcka ur sig sÄ osammanhÀngande och ologiska grejer. Knappt sÄ jag kan tolka det ens om jag anstrÀnger mig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vill passa pÄ att tipsa om.

Livio Pavese - Barbera del Monferrato


signatur

IDKFA

brrap brrap pew pew
Skrivet av mrFluffy:

Vill passa pÄ att tipsa om.

Livio Pavese - Barbera del Monferrato

Fel trÄd? Eller missar jag ett skÀmt


signatur

Det var en ko pÄ en Àng, och det var kon som var poÀngen

Medlem
Skrivet av Guld:

Exakt 4 euro Àr 47 kr och 61 öre. Exakt 3 euro Àr 35 kr och 71 öre. ????? Hur i helvete ska man lÀra sig euro????

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mam vÀnjer sig snabbt.
Med det sagt vet jag inte om jag vill att vi ska ha euro i sverige.

Intressant fakta sverige sÀger man evro och hör ippe i norr sÀger vi eurÄ eller jorÄ

Har aldrig förstÄtt mÀnniskor som sÀger evro..
Undrar om dom sĂ€ger "Evropa" ocksĂ„đŸ˜…


signatur

🎼 PlayStation 5 | Xbox Series X
đŸ“ș LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Det löser sig. Priserna i butik kommer avrundas uppÄt till nÀrmsta hela euro. Och lönerna kommer avrundas nerÄt till nÀrmsta 100 euro

Medlem
Skrivet av lerb:

Fel trÄd? Eller missar jag ett skÀmt

Bidrar bara till kaoset, men tipsar ocksÄ om ett vÀldigt gott vin.


signatur

IDKFA

Medlem

Vi fick aldrig rösta ”Ja” eller ”Nej” till euro. Vi fick vĂ€lja mellan ”Ja” eller ”Inte nu, men stĂ„ under EU’s centralbank”

Medlem

trÄden pÄminner lite om nÀr jag pratade med en amerikansk kompis och han frÄgade "100 miles equals 160934 meters. how would you even keep track of all these arbitrary numbers??" nÀr jag propagerade för the metric system ("det metriska systemet"? har vi verkligen ingen bÀttre benÀmning för det?) över imperial.

men on topic sÄ, grejt bejt mejt.

Medlem
Skrivet av Celebmir:

Vi fick aldrig rösta ”Ja” eller ”Nej” till euro. Vi fick vĂ€lja mellan ”Ja” eller ”Inte nu, men stĂ„ under EU’s centralbank”

Vi fick ocksÄ svara pÄ frÄgan "Anser du att Sverige skall införa euron som valuta?", men det som faktiskt lÄg pÄ bordet att besluta om var om Sverige skulle ansluta sig till EMU. Vilket Àr mycket större frÄga Àn om vi bara ska byta valuta.

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Har aldrig förstÄtt mÀnniskor som sÀger evro..
Undrar om dom sĂ€ger "Evropa" ocksĂ„đŸ˜…

Jag Ă€r inte helt sĂ€ker men nĂ€r jag reser sĂ„ brukar ”evro” vara det korrekta uttalet. Om du inte pratar engelska dĂ„ men de Ă€r ju lite egna.

Förövrigt var de Àr kul att vakna upp och se att den hÀr trÄden lever. Just omvandlingen kommer inte att bli ett problem. SÄ lÀnge du inte har mÀngder med kronor i kontanter liggandes och ska handla med. Det folk var/Àr oroliga över Àr hur penningpolitiken förs och vart besluten fattas. PÄ kort sikt sÄ var det heller inte bra att dra ihop alla lÀnder med sÄ olika förutsÀttningar i en valutaunion. PÄ lÄng sikt jÀmnar ekonomin ut sig och för Sveriges del sÄ blir det en nödvÀndighet att vara med. Ett nej i folkomröstningen var egentligen bara ett uppskov,det var inte tÀnkt att vara permanent. EU skulle aldrig gÄ med pÄ det.

Medlem
Skrivet av waeress:

Även om trĂ„den Ă€r "aningen" förvirrad. Hoppas jag vi, nĂ€r vi gĂ„r in i euron har en krona med starkare kurs Ă€n just nu.

Bra skrivet och jag hÄller med dig. Att missa denna viktiga punkt Àr vad som kommer definiera hur bra alterantivt mindre bra det kommer att vara för oss att vara med i EMU.

DÀrför kommer vi ha minst 2 Är pÄ oss att öka vÀrdet med kronan mot Euron med fast och lÄst vÀxel kurs innan vi gÄr med i EMU. Be till spel- och strumpgudarna att vi hinner fÄ kronan pÄ starkare kurs Àn just dÄ!

Skrivet av Constantine:

Uppenbart troll de hÀr, sjukt att ingen verkar inse det.

Oavsett vad sÄ Àr det en roligt diskussion, det behöver du medge. Alla tyckonomer och sÄ? xD

OnT: I övrigt har jag för mig att vi kommer gĂ„ in i EMU och frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r inte om? Det enda vi gjorde vid omröstningen Ă„r 2003 var att skjuta pĂ„ det hela? För det Ă€r la ett krav frĂ„n EU att vi ska vara med i EMU. Är det inte sĂ„? :S MĂ„ste ha sovit pĂ„ nationalekonomin i sĂ„ fall...


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Inaktiv

Klart det Àr ett troll, dÄ nÀr Jontebula var aktiv var ju Guld hans vapendragare.

Medlem

För att göra det enklare, i övergÄngsperioden sÄ stÄr det bÄde euro och den tidigare inhemska valutan i mÄnga affÀrer (i alla fall i kroatien).

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Bra skrivet och jag hÄller med dig. Att missa denna viktiga punkt Àr vad som kommer definiera hur bra alterantivt mindre bra det kommer att vara för oss att vara med i EMU.

DÀrför kommer vi ha minst 2 Är pÄ oss att öka vÀrdet med kronan mot Euron med fast och lÄst vÀxel kurs innan vi gÄr med i EMU. Be till spel- och strumpgudarna att vi hinner fÄ kronan pÄ starkare kurs Àn just dÄ!

Oavsett vad sÄ Àr det en roligt diskussion, det behöver du medge. Alla tyckonomer och sÄ? xD

OnT: I övrigt har jag för mig att vi kommer gĂ„ in i EMU och frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r inte om? Det enda vi gjorde vid omröstningen Ă„r 2003 var att skjuta pĂ„ det hela? För det Ă€r la ett krav frĂ„n EU att vi ska vara med i EMU. Är det inte sĂ„? :S MĂ„ste ha sovit pĂ„ nationalekonomin i sĂ„ fall...

EMU Àr en strutsliknande fÄgel som fram tills nyligen placerades som enda nu levande art i familjen emuer.
Emun Àr en stor, lÄnghalsad, flygoförmÄgen fÄgel med en nÀrmast ullig fjÀderdrÀkt och kraftiga ben.

Medlem
Skrivet av wololo:

För att göra det enklare, i övergÄngsperioden sÄ stÄr det bÄde euro och den tidigare inhemska valutan i mÄnga affÀrer (i alla fall i kroatien).

Toppen 👍

Medlem
Skrivet av Guld:

EMU Àr en strutsliknande fÄgel som fram tills nyligen placerades som enda nu levande art i familjen emuer.
Emun Àr en stor, lÄnghalsad, flygoförmÄgen fÄgel med en nÀrmast ullig fjÀderdrÀkt och kraftiga ben.

eksDE


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av Guld:

EMU Àr en strutsliknande fÄgel som fram tills nyligen placerades som enda nu levande art i familjen emuer.
Emun Àr en stor, lÄnghalsad, flygoförmÄgen fÄgel med en nÀrmast ullig fjÀderdrÀkt och kraftiga ben.

Det Àr Àven Australiens nationalfÄgel och kan springa över 60 km/h.

123
Skriv svar