Baldur's Gate 3 släpps till PS5 i kväll – betygen ÄNNU högre än till pc

Robot
Baldur's Gate 3 släpps till PS5 i kväll – betygen ÄNNU högre än till pc

Kritikerkåren enig: ett rollspelsmästerverk.

#baldurs-gate-3


Medlem

Helt rättvist. Mina 150 timmar på PC gick i ett naffs. Ska man ge sig på en omgång till fast i soffan denna gång? Hmmm.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Helt rättvist. Mina 150 timmar på PC gick i ett naffs. Ska man ge sig på en omgång till fast i soffan denna gång? Hmmm.

Tänkte faktiskt detsamma men jag kör en vända till på pc tror jag som ond karaktär

Medlem

För mig är det definitivt en femma. Mest för att det är ett spel som jag är rädd för att starta då jag vet att jag fastnar så hårt varje gång att jag varken lagar mat, städar eller tar hand om alla andra måsten. Det är helt enkelt för spännande vad jag än gör i detta spel!

Medlem

Skaffat spelet till PS5 och tycker att det är riktigt bra. Kontrollerna är bra för ett spel som har så mycket inventory management och saker som går att klicka på. De har lyckats riktigt bra med en konsollversion av spelet.

Jag körde en wizard ca 8-10 timmar men valde sedan att köra om för att spela en fighter. Och jag förstår verkligen tjusningen med spelet för även de få timmar som jag spelar har gett väldigt olika resultat. Ens val eller rolls i spelet har tydlig påverkan på berättelsen!

Svårt att ge detta spel annat än 5/5. Verkligen kul att se att mästerverk bland spel dyker upp nu och då!

It's not a lake, it's an ocean

Jag känner mig onekligen lite utanför eftersom detta spel är så långt ifrån min spelsmak att jag inte ens skulle förstå mig på det. Men... roligt för alla er andra!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Tror ni att det egentligen är Starfields fel att BG3 är försenat till Xbox?

Medlem

Förladdat och redo, kl 18 drar det igång på PS5an!

Medlem

Ändå 31 personer på FZ som ger det 1/5, hade varit intressant att veta varför!

Skribent

Har jag fattat detta korrekt:
BG3 till PS5 finns endast som fysiskt exemplar via Japan?


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Tror ni att det egentligen är Starfields fel att BG3 är försenat till Xbox?

Nä inte ett dugg.
Microsoft skulle aldrig vilja förlora sälj mot Sony på detta spel.
Alla vill inte spela Starfield så BG3 kanske passar dom bättre.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Ändå 31 personer på FZ som ger det 1/5, hade varit intressant att veta varför!

Antingen passar inte spelet dom men då är ändå inte etta rätt betyg.
Etta är för spel som är fullständigt trasiga.

Eller så har dom gett det betyget för det inte kommer till Xbox just nu eller switch, ja tyvärr så finns såna människor.

Gen
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag känner mig onekligen lite utanför eftersom detta spel är så långt ifrån min spelsmak att jag inte ens skulle förstå mig på det. Men... roligt för alla er andra!

Det tänkte jag också först men nyfikenheten tog överhanden och jag köpte spelet. Nu har jag bara lirat 30 timmar men vilka fantastiska timmar! Jag har nog dålig koll på exakt vad jag gör och någon mer erfaren med denna typen av spel hade skrattat åt mig men framåt går det

Medlem

Fasen va najs! Jag väntar in xbox-releasen som borde komma lagom när jag är klar (nåja, iaf klar med första rundan) med Starfield i vinter nån gång. Det låter ju grymt att de fått till det med handkontroll osv!

Medlem

Började en ny sparfil som Dark Urge. Inte för att spela som en ondskefull karaktär av något slag egentligen, men för att spela som en god karaktär med intrusive thoughts bara. Hittills fan så mycket roligare än min andra sparfil faktiskt. Skrattat som fan till vissa saker för så sjuka de är, haha.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Började en ny sparfil som Dark Urge. Inte för att spela som en ondskefull karaktär av något slag egentligen, men för att spela som en god karaktär med intrusive thoughts bara. Hittills fan så mycket roligare än min andra sparfil faktiskt. Skrattat som fan till vissa saker för så sjuka de är, haha.

Spelar också som The Dark Urge fast med en Paladin of Vengeance tänker att jag rollspelar en Paladin som till varje pris ska krossa ondskan för att han vet att han djup där inne själv bär på något mordiskt!

Redaktör
Skrivet av Mike Stranéus:

Har jag fattat detta korrekt:
BG3 till PS5 finns endast som fysiskt exemplar via Japan?

Nä, det släpps i PS Store kl18 i dag.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Nyckelordet här var: fysiskt – min kära Tomas. Du vet ju hur gubbig jag är med mina fysiska exemplar som tar onödig plats.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör
Skrivet av Mike Stranéus:

Nyckelordet här var: fysiskt – min kära Tomas. Du vet ju hur gubbig jag är med mina fysiska exemplar som tar onödig plats.

Ah! Länge sen jag läste fysik i skolan...


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Det tänkte jag också först men nyfikenheten tog överhanden och jag köpte spelet. Nu har jag bara lirat 30 timmar men vilka fantastiska timmar! Jag har nog dålig koll på exakt vad jag gör och någon mer erfaren med denna typen av spel hade skrattat åt mig men framåt går det

Kul! Det är väl lite som jag i Starfield, då. Känner mig lite som en nyanländ i ett nytt land. Går med säkra steg överallt. Har knappt rört ett Bethesda-spel tidigare. Men jag gillar det så långt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hur är det att spela detta med handkontroll? Jag tycker det redan är mycket att hålla reda på med tangentbord och mus redan...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

hur blir det med all text på TVn när man sitter några meter bort? vet att jag tyckte det var lite jobbigt i DOS2 när jag spelade det på TVn. är all text (böcker, brev, item descriptions osv) exakt samma storlek som på PC? eller har dom ändrat nåt där?

Medlem

Var lite orolig för kontrollerna efter jag har sett gameplay på PC men det funkar riktigt bra!

Det var längesen jag hade så genuint roligt i ett spel!

Medlem
Skrivet av magma:

Hur är det att spela detta med handkontroll? Jag tycker det redan är mycket att hålla reda på med tangentbord och mus redan...

Som vilket RPG som helst typ. Ganska intuitivt.

Istället för raden av knappar längst ner på skärmen så trycker man R2 och får flera menyvalssolar. Vill jag kasta en spell välj solen den ligger dra spaken så den är markerad tryck X, välj vilken filur som skall bli drabbad och kör.
Väldigt okomplicerat. Typ samma som man byter sign i Witcher eller vapen i CP2077, fast det är fördelat på flera solar istället för en.

Texten har bra storlek också.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Skaffat spelet till PS5 och tycker att det är riktigt bra. Kontrollerna är bra för ett spel som har så mycket inventory management och saker som går att klicka på. De har lyckats riktigt bra med en konsollversion av spelet.

Jag körde en wizard ca 8-10 timmar men valde sedan att köra om för att spela en fighter. Och jag förstår verkligen tjusningen med spelet för även de få timmar som jag spelar har gett väldigt olika resultat. Ens val eller rolls i spelet har tydlig påverkan på berättelsen!

Svårt att ge detta spel annat än 5/5. Verkligen kul att se att mästerverk bland spel dyker upp nu och då!

Är det inte drygt att klicka rätt vid movement etc, förutsett att du spelat liknande på pc så du har att jämföra med.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Är det inte drygt att klicka rätt vid movement etc, förutsett att du spelat liknande på pc så du har att jämföra med.

Inte alls du styr ju de med spaken

Medlem

Fråga: på ps5, kan jag välja att ha kameran precis bakom karaktären, dvs tredjepersonsperspektiv? Vill gärna spela detta men kan inte med uppifrånperspektivet.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Fasen va najs! Jag väntar in xbox-releasen som borde komma lagom när jag är klar (nåja, iaf klar med första rundan) med Starfield i vinter nån gång. Det låter ju grymt att de fått till det med handkontroll osv!

Jag tror det är smart att spela Starfield först. Jag har Starfield via Game Pass och har oerhört svårt att tänka mig att ens ladda ner det pga att Baldur's Gate är så bra. Kommer förmodligen bli besviken deluxe. Det jag har sett på streams känns väldigt meh.

Men om man spelar Starfield utan BG3-ögon är det säkert ett bra spel, med många timmars underhållning, no doubt.

Skrivet av Luciphear:

Började en ny sparfil som Dark Urge. Inte för att spela som en ondskefull karaktär av något slag egentligen, men för att spela som en god karaktär med intrusive thoughts bara. Hittills fan så mycket roligare än min andra sparfil faktiskt. Skrattat som fan till vissa saker för så sjuka de är, haha.

Intressant! Jag funderar på att köra en playthrough som en genomgod Paladin of Devotion, med Dark Urge, som försöker stå emot, men där han får ge efter mer och mer - och till slut tappar det totalt och blir en Oathbreaker som dödar allt.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Är det inte drygt att klicka rätt vid movement etc, förutsett att du spelat liknande på pc så du har att jämföra med.

Man styr som vanliga 3rd party spel med styrspak(det går även att välja klick styrning med ett klick på L3). Så just movement skulle jag säga att jag föredrar via handkontroll.

Medlem

Game of the year eller
Game of the latest 5 years?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

12
Skriv svar