Sätt DITT betyg på Baldur's Gate 3!

Medlem
Skrivet av Melldorwin:

Förstår absolut inte dom som gnäller på Diablo 4. För mig är det en 5:a. Bästa spelet i år för mig. Detta är solklart en etta då jag inte alls klarar denna typen av spel. Tur ordnings baserat trams.

Fast där vet jag inte riktigt om jag håller med, även om jag själv tex inte är jätte förtjust i en viss genre men att det släpps ett fenomenalt spel inom den genren så kan jag fortfarande se att det är ett bra spel för de son gillar den typen av spel men bara att det inte är något för mig. T.ex. Gollum där snackar vi om ett 1/5 spel oavsett om den genren är det bästa man vet eller inte.


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Angust:

Fast där vet jag inte riktigt om jag håller med, även om jag själv tex inte är jätte förtjust i en viss genre men att det släpps ett fenomenalt spel inom den genren så kan jag fortfarande se att det är ett bra spel för de son gillar den typen av spel men bara att det inte är något för mig. T.ex. Gollum där snackar vi om ett 1/5 spel oavsett om den genren är det bästa man vet eller inte.

Fast är det verkligen 5/5 då? Läst att en del behöver patchas. Vissa akter är inte alls lika bra osv osv. Låter i mina öron som att det inte är en 5:a vad folk tycker generellt.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem
Skrivet av Melldorwin:

Fast är det verkligen 5/5 då? Läst att en del behöver patchas. Vissa akter är inte alls lika bra osv osv. Låter i mina öron som att det inte är en 5:a vad folk tycker generellt.

En 5 a behöver det absolut inte vara (har själv inte spelat det än då jag inväntar ps5 utgåvan) men för mig är en 1a något som är trasigt och fullkomligt ospelbart på alla sätt o vis. Då jag inte direkt tycker om det här med att antingen är det skit eller det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Alltså att bara 1or eller 5or delas ut, då det blir lätt att det blir svart o vit, där inga grå zoner existerar. Men det är lite så internet och social media är tyvärr. Antingen älskar eller hatar du något och det blir väldigt lite nyanser. Sen behöver man absolut inte hålla med det jag säger men det är lite av mitt perspektiv på det hela.


signatur

God is dead

Trots att Act 3 är opolerat, så är det 5/5 för mig.

Men ja, det är lite störande när uppdrag buggar eller kompanjoner säger saker som inte alls hänt och så vidare. Men allt sånt sker bara i Act 3 för mig. Staden är väldigt vacker och storyn väldigt flexibel. Evil playthrough snart!

Medlem

Jag saknar bättre sorteringsfunktioner i inventoryt. Annars är allt perfekt. Älskar.

Medlem

Wagyu biff har jag aldrig prövat men bg3 är nog det närmaste jag kommer i år

Medlem

Var inte ens speciellt imponerad av FO2 turbaserat och skytt systemet sen dess.
BG3 oändligt/5 i betyg.

Medlem

Man måste kunna tycka att Baldursgate 3 är en 1a tycker jag om man hatar spel stilen. Själv så ogillar jag på gränsen till hat av 80% av alla sport spel säkert. Och skulle ge dom en 1a utan att tveka. Men skulle samtidigt aldrig skriva det i en nyhet om valfritt sport spel. För under nästan inga omständigheter alls så skulle jag vilja ens prata om den typen av spel med personer som uppenbarligen spelar den typen av spel. Jag förstår också alla människor som tycker att allt tv spelande är 1 av 10. Det finns många som verkligen ogillar tv spel i alla former. Men dom brukar oftast inte hänga på tv spels hemsidor heller ha ha.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Man måste kunna tycka att Baldursgate 3 är en 1a tycker jag om man hatar spel stilen. Själv så ogillar jag på gränsen till hat av 80% av alla sport spel säkert. Och skulle ge dom en 1a utan att tveka. Men skulle samtidigt aldrig skriva det i en nyhet om valfritt sport spel. För under nästan inga omständigheter alls så skulle jag vilja ens prata om den typen av spel med personer som uppenbarligen spelar den typen av spel. Jag förstår också alla människor som tycker att allt tv spelande är 1 av 10. Det finns många som verkligen ogillar tv spel i alla former. Men dom brukar oftast inte hänga på tv spels hemsidor heller ha ha.

Mja, en vuxen människa brukar nog i regel helt enkelt avstå sin röst när det kommer till bristande erfarenhet eller avsaknad av intresse. Är själv också helt likgiltig till sport spel, men skulle nog aldrig ge det en etta eller dylikt för att jag helt enkelt saknar intresset, allra helst om jag inte ens har spelat spelet ifråga. Alla har ju såklart rätt till sin egna åsikt, men det är svårt att ta folk på allvar ibland, allra helst i dessa tider med cancel culture och dylika förehavanden.

Quake-konnässsör

Vi är ett gäng som har försökt spelat Baldurs Gate 3 ikväll... spelet har kraschat kanske runt 20 - 40 gånger, vi får spara varje meter vi går för att slippa göra om allt om och om igen. Ingen bra upplevelse när det kommer till Co-op känslan. Nu efter 3 timmar så ger vi upp, och alla spelar singleplayer istället.

Singleplayer fungerar bättre för alla oss, ingen krasch hittills, men så fort vi spelar multiplayer så kraschar allt bara.

1/5 hittills för känslan i co-op ihop med alla krascher, får se hur det är när vi sitter och spelar själva.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Mja, en vuxen människa brukar nog i regel helt enkelt avstå sin röst när det kommer till bristande erfarenhet eller avsaknad av intresse. Är själv också helt likgiltig till sport spel, men skulle nog aldrig ge det en etta eller dylikt för att jag helt enkelt saknar intresset, allra helst om jag inte ens har spelat spelet ifråga. Alla har ju såklart rätt till sin egna åsikt, men det är svårt att ta folk på allvar ibland, allra helst i dessa tider med cancel culture och dylika förehavanden.

Jag skulle vilja inflika att "cansel culture" bara är det för att människor i makt position är drabbade nu. Tidigare var alla drabbade och kunde bli av med jobbet mm och ingen brydde sig en sekund över anledningen till varför. Så det är igentligen inget nytt för oss vanliga människor. Kristina kyrka staten och företagen har sysslat med det här sen dom skapades och fick något att säga till om. För mig är det väldigt förvirrande att en person som tex Elon Musk får säga upp 1000 tals med folk på ett väldigt cansel culture sätt om en värre. Men så fort en mer eller mindre grupp med blandade vanliga människor säger något om vad dom tycker så blir det helt plötsligt väldigt läskigt(för en del). Det måste vara att jag inte riktigt håller med om makt balansen i samhället. Och därför inte ser den folkliga "cansel culture" lika farlig som när en dictator bestämmer vem som ska vara kvar och inte. Kyrkan var extra hårda förut. Följer du inte reglerna så bränner vi dig på bål och spottar på dig mm.

Medlem
Skrivet av almblad:

Vi är ett gäng som har försökt spelat Baldurs Gate 3 ikväll... spelet har kraschat kanske runt 20 - 40 gånger, vi får spara varje meter vi går för att slippa göra om allt om och om igen. Ingen bra upplevelse när det kommer till Co-op känslan. Nu efter 3 timmar så ger vi upp, och alla spelar singleplayer istället.

Singleplayer fungerar bättre för alla oss, ingen krasch hittills, men så fort vi spelar multiplayer så kraschar allt bara.

1/5 hittills för känslan i co-op ihop med alla krascher, får se hur det är när vi sitter och spelar själva.

Dom som har spelat alla delarna tycker att man ska vänta med att spela del 2&3. För mycket stämmer inte överens på pc versionen speciellt i slutet för många. Så jag kommer att nöja mig med första delen och sen avvakta så länge det behövs.

Quake-konnässsör
Skrivet av Alienshade:

Dom som har spelat alla delarna tycker att man ska vänta med att spela del 2&3. För mycket stämmer inte överens på pc versionen speciellt i slutet för många. Så jag kommer att nöja mig med första delen och sen avvakta så länge det behövs.

Va?

Njaaa.

Har stött på dialog freeze en fin bit in i act 2. Ständigt denna bug och jag kan inte göra ett skit i väntan på någon uppdatering. Kul hittills dock. 6/10 för mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

Buggar och strul med prestanda


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Avstod att rösta då jag inte kört spelet, gillar inte riktigt denna typ av spel för egen del. Men jag gillar verkligen att det kom.

Medlem

Satte 3/5, mycket baserat på min upplevelse av act 1 och act 2. Jag interagerade inte så mycket med folk i act 1, men i act 2 när man pratar med npcs så får man "He is the hero who helped me!" och man sitter och funderar, vem f-n är du. Referenser som detta dyker upp mer ofta än jag vill. Eller att man nu hamnar mitt i en quest för man löst steg 1-3 (utan att man vet om det) och nu är man på steg 4 utan att man ser en koppling till riktigt varför.

Jag tog mig igenom genom att inte döda allt jag såg i Act 1. Men insåg sedan att jag hade för låg level så jag fick, mot vad jag ville, gå tillbaka och utrota en hel grupp som jag valde att inte göra. För att få exp så jag kunde levla upp.

Dock gillar jag när man söker en lösning på nätet hur man skall lösa en quest och får ett noggrann redogörelse hur man gör det, medans man själv inser att "Nehepp så gjorde absolut inte jag". Så där finns helt klart en stor återspelbarhet.

stoppade vid 30h+. Definitivt ett bra spel. Men det drar inte in mig att vilja slutföra det. Känns lite same same nu.

Quake-konnässsör
Skrivet av uberpwnage2.0:

Buggar och strul med prestanda

Det kan jag förstå, men vet inte vad som menas med Act 2 och 3, när vi inte ens orkade ta oss ifrån Nautiloid skeppet med de 20 - 40 krasherna. Så användarens inlägg var lite luddigt svar, men jaja, de får väl fixa prestandan i multiplayer innan vi orkar prova igen, om vi ens gör det.

Medlem

Som många tidigare påpekat så är Act 3 väldigt undermålig.
Garanterat ett hafsverk av utvecklarna som ville få ut spelet och få in deg.
Tråkigt.
Act 1 och 2 är riktigt bra, 4/5. Act 3 luktar GOT säsong 8 och får bara en 2:a.
Totalt ett medelbetyg. Kanske ändras om spelet "görs färdigt".

Medlem

Röstade 4, har inte testat än men känns som en 4.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Som många tidigare påpekat så är Act 3 väldigt undermålig.
Garanterat ett hafsverk av utvecklarna som ville få ut spelet och få in deg.
Tråkigt.
Act 1 och 2 är riktigt bra, 4/5. Act 3 luktar GOT säsong 8 och får bara en 2:a.
Totalt ett medelbetyg. Kanske ändras om spelet "görs färdigt".

Håller inte med.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Efter min enda genomspelning, som tog ~154h, är inte buggar eller prestanda det jag stör mig mest på.
Slutet var vedervärdigt dåligt i jämförelse med resten av berättandet.
Röstade 4/5.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Man måste kunna tycka att Baldursgate 3 är en 1a tycker jag om man hatar spel stilen. Själv så ogillar jag på gränsen till hat av 80% av alla sport spel säkert. Och skulle ge dom en 1a utan att tveka. Men skulle samtidigt aldrig skriva det i en nyhet om valfritt sport spel. För under nästan inga omständigheter alls så skulle jag vilja ens prata om den typen av spel med personer som uppenbarligen spelar den typen av spel. Jag förstår också alla människor som tycker att allt tv spelande är 1 av 10. Det finns många som verkligen ogillar tv spel i alla former. Men dom brukar oftast inte hänga på tv spels hemsidor heller ha ha.

Fast det är ju rätt många följdfrågor om vi följer den argumentationen. Och ett annat problem som kanske inte varit med så mycket hittills i diskussionen men som följer i samma spår.

  • Rimligtvis bör man inte sätta ett betyg utan att ha spelat ett spel väl? Oavsett vilket betyg du sätter och varför du sätter det så måste väl ändå "du har i alla fall testat spelet" vara ett minimikrav för att sätta ett betyg? Jag säger inte att man behöver ha klarat spelet, men testat det tillräckligt för att i alla fall ha sett hur spelet fungerar och så.

  • Om du inte gillar sportspel så utgår jag ifrån att du inte sätter dig och lägger 5 timmar på att lira FIFA för att kunna sätta en etta på det?

  • Rimligtvis bör således de som inte gillar genren sållas bort där med andra ord. De flesta väljer att inte spela ett spel i en genre de inte tycker om, Vilket rimligtvis leder till att vi inte får in några "1/5 för jag gillar inte genren" betyg.

  • Å andra sidan blir det ju lite missvisande när bara de som tyckte om spelet tillräckligt för att lägga ner tiden får recensera. Det skapar ju en situation där underlaget är vinklat redan i sin utformning. För rimligtvis sätter du dig inte och lirar fem timmar av ett spel utan att tro att det är något som kan vara värt din tid

Min upplevelse, och någon annan får gärna säga till om ni tycker jag är helt ute och snurrar, är att när hajptåget kommer i full fart är det för många som ska ut och recensera baserat på sina förutfattade meningar. Och det går åt båda håll. Precis som det blir en del 1or av folk som knappast tagit sig förbi karaktärsbyggaren så blir det femmor av andra som vill att spelet ska vara det bästa någonsin.

Jag kunde tycka att det var väldigt mycket så med t ex Cyberpunk där många hade utnämnt det till ett av världens bästa spel långt innan det släpptes.

Traditionellt sett är det väl lite skit samma. De flesta av oss är inte journalister, vi har inte betalt för att recensera spel, vi förväntas inte ha väl avvägda åsikter om ett spel.

Men vi lever inte i en traditionell värld, vi lever i en modern värld. En värld där arga fans kan recensionsbomba ett spel för att de är missnöjda med en patch, en värld där spelarnas röster väger in i sammanställningarna av spelens betyg. Kanske går det jämnt ut med alla som sätter omotiverade femmor och de som sätter hatar-genren ettor, men i en värld där våra recensioner faktiskt syns och gör skillnad så tycker jag i alla fall att det är rätt oskönt med personer som bara sätter betyg för att.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Hade blivit väldigt svårt att exempelvis skapa en sparfil om spelmotorn inte kan hantera en paus. Nej, det torde vara tämligen trivialt även för Larian att implementera en sådan funktion. Det är liksom inte ett jäkla RTC-program.

Och vi kan vända på det, om de inte lyckas implementera en så grundläggande funktion på grund av en spelmotor som de själva utvecklat är det minst lika dåligt och förtjänar minst lika stark kritik. Har du någon källa på vad som ligger bakom avsaknaden tar jag dock gärna emot den - jag känner inte för att djupdyka i spekulationer *för* mycket kring vad den potentiella ursäkten är. Jag sågar att den grundläggande (om man ser till mediet och de flesta andra spel som släppts genom historien) funktionen inte finns i produkten jag köpt.

Det kan jag också köpa är intressant - men då kommer vi ju in på det subjektiva i vad man värderar, och om man inte uppskattar spelgenren blir väl kanske 1/5 rätt intetsägande för någon annan. Samtidigt, precis som jag tror du är inne på med det sista, så måste det gå att tycka om alternativt inte tycka om saker som många andra inte håller med om. Och jag tycker det blir lite riskabelt att dra gränser mellan vad ett troll är och inte är - som också tydliggörs av meningen. Även om det säkert för många, i många fall är att betrakta som väldigt tydligt.

Spel är ju ändå trots allt något som ofta upplevs individuellt, även om det finns lite party-/gruppspel också.

Aldrig varit med om att någon brunnit så mycket för pausfunktion någon gång. Fascinerade!

Medlem
Skrivet av Yabba:

Aldrig varit med om att någon brunnit så mycket för pausfunktion någon gång. Fascinerade!

Någon gång ska vara den första. Lite som med TotalBiscuit och FOV sliders eller nåt.

Skämt åsido är det en så sanslöst grundläggande funktion att den *ska* tillhöra samtliga spel med enspelarstöd och/eller -fokus och att det mer är det som jag är riktigt less på, snarare än bristen på funktionen i sig. Larian förtjänar skit för att de inte lyckats inkludera den, helt oaktat anledning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar