Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Vem har sagt att jag fortfarande spelar det? Som alla andra såg jag väldigt mycket fram emot det och trots att jag märkte av mängder av små och stora besvikelser mer eller mindre omedelbart så ville jag ge det en ärlig chans.

Hypen utlovade ändå något extraordinärt. Jag har en fråga till alla som älskar spelet, hjälp mig se en enda sak som Starfield gör bättre än något annat spel?

Jag förstår inte varför jag eller någon annan ska förklara för dig varför tid läggs på att spela Starfield?

Sen om du nu tyckte att spelet inte levde upp till hypen, då har du väl ändå dig själv att skylla eller?

Skrivet av Jönsen:

Jag förstår inte varför jag eller någon annan ska förklara för dig varför tid läggs på att spela Starfield?

Sen om du nu tyckte att spelet inte levde upp till hypen, då har du väl ändå dig själv att skylla eller?

Du ser, du kommer inte på något själv så du bortförklarar själva frågan i stället. Tycker du inte att för ett spel med så skyhöga förväntningar (inte bara från mig) så borde det vara en löjligt enkel fråga att besvara?

Avstängd

Lirat 23 timmar nu. Och det är direkt skrattretande att påstå att spelet inte lider av flertalet större brister. Nu när man har vant sig vid att sitta halva tiden i menyn så är det inte lika rörigt där längre, men jösses vad det förtar från spelglädjen.

Jag förstår verkligen inte varför man inte kan vara ärlig mot sig själv och bara erkänna att det inte blev vad som utlovades. Detta är långt ifrån Skyrim och påminner mer om The Outer worlds (som jag inte uppskattade alls) än ett Bethesdaspel gjort av Todd.

Det är dock fortfarande extremt snyggt på sina ställen, framförallt vår måne Luna. VR hade gjort sig otrolig bra där tror jag. Däremot så är det en hel del buggar ju längre man kommer in i storyn och desto fler planeter man upptäcker. Har fått ladda om min sparfil säkert 10 gånger nu eftersom NPC:er fastnar i konversationerna eller pga att någon ramlar genom golvet.

Har nog någon eller några timmar kvar av storyn (bara fetchquest, Hallå! år 1999 ringde!) innan jag är klar och återvänder till BG3. Starfield får just nu 2/5 av mig. Godkänt, men inte mycket mer.

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Du ser, du kommer inte på något själv så du bortförklarar själva frågan i stället. Tycker du inte att för ett spel med så skyhöga förväntningar (inte bara från mig) så borde det vara en löjligt enkel fråga att besvara?

Du kanske ska släppa detta spelet och gå vidare istället?

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Så är det, men hur kan man då ha bestämt sig om hur ett spel är efter så kort tid? Skulle man rata spel efter bara någon timme spelad...oj vad många fantastiska spel man missat då.

Har inte börjat spela Starfield ännu så detta handlar inte specifikt om just denna titel utan om spel rent generellt.

Men är det verkligen underligt att folk ratar spel som inte lyckats fånga deras intresse efter några timmar (i det här fallet pratar vi om 10-15 timmar)?

Man söker trots allt ändå efter någon form av underhållning i sitt spelande, eller?

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Vem har sagt att jag fortfarande spelar det? Som alla andra såg jag väldigt mycket fram emot det och trots att jag märkte av mängder av små och stora besvikelser mer eller mindre omedelbart så ville jag ge det en ärlig chans.

Hypen utlovade ändå något extraordinärt. Jag har en fråga till alla som älskar spelet, hjälp mig se en enda sak som Starfield gör bättre än något annat spel?

För mig är Bethesda ensamma i sin genre, har aldrig hittat något annat open world rpg som stått sig (visst, obsidian gjorde ju ett "bethesda-spel" i fnv). Främst är det själva världsbyggandet, alla quests och smådetaljer som gör det. Den enorma mängden innehåll, att det går att överhöra en diskussion på gatan och dras in i ett enormt äventyr, eller hitta en random lapp i en tunna och hamna i nåt stort. Jag fullkomligt älskar den känslan, att jag inte spelar ett spel och följer en röd linje de ritat, utan att jag spelar något unikt och slumpartat. The witcher 3 var väl det senaste open world rpg som kändes nära, men väldigt mycket mer linjärt och väldigt mycket mindre content. Outer worlds var kul också, men kändes avskalat i jämförelse. Jag gillar också att man kan loota eller interagera med allt och att världen känns som levande och mer än en kuliss som i de flesta andra spel. Har du tips på fler såna spel så tar jag tacksamt emot dem! 🙂 Kanske har jag missat något? Jag gillar inte souls-spel (för deppig värld och ogillar den typen av svårighet som mest är mönsterinlärning), gillar inte zelda (för barnsligt och helt död värld), cyberpunk var väl okej ett tag, men kändes som en dålig kopia av bethesda världsmässigt (världen mer av en kuliss och mer linjärt spelande). Starfield för mig är det första spelet på kanske tio år som kliar rätt klåda, men det är nåt speciellt med Bethesdas världar som jag inte lyckats hitta i andra spel.

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Du ser, du kommer inte på något själv så du bortförklarar själva frågan i stället. Tycker du inte att för ett spel med så skyhöga förväntningar (inte bara från mig) så borde det vara en löjligt enkel fråga att besvara?

Problemet med förväntningar och åsikter är ju tyvärr till syvende och sist att de är individuella. Jag älskade själv Bethesdas tidigare alster och både Morrowind, Oblivion och Fallout 3 har speciella platser i mitt hjärta, men jag har inte spelat klart huvudstoryn i Skyrim, Fallout 4 eller Fallout 76. Däremot tycker jag att även deras senare spel har en sorts atmosfär som vida överstiger den i alla andra utvecklares diton. Är The Witcher 3 bättre än Fallout 4? Ja, utan tvekan. Däremot finner jag betydligt mer njutning av att glida omkring när dagen blir till natt i "The Commonwealth" än vad jag gör i de diverse regionerna i TW3s värld.

Jag kan därmed inte svara för någon annan än mig själv, men det finns någon sorts "Bethesda Magic" som tilltalar mig i deras spel och som jag inte hittar någon annanstans. Man kan tycka att det är orättvist och att Bethesdas spel kommer undan lättare med saker som andra utvecklare inte gör men till syvende och sist handlar det om vad man själv tycker är roligt. Om jag har roligare med Fallout 4 eller Starfield än vad jag har med t.ex. God of War eller det senaste Horizon är det väl inte så märkligt att jag ger dem ett bättre omdöme, även om jag kan se att grafik och berättelse har fått mer fokus i andra, mer polerade, buggfria och begränsade skapelser?

Skrivet av Ugly_Bob:

Problemet med förväntningar och åsikter är ju tyvärr till syvende och sist att de är individuella. Jag älskade själv Bethesdas tidigare alster och både Morrowind, Oblivion och Fallout 3 har speciella platser i mitt hjärta, men jag har inte spelat klart huvudstoryn i Skyrim, Fallout 4 eller Fallout 76. Däremot tycker jag att även deras senare spel har en sorts atmosfär som vida överstiger den i alla andra utvecklares diton. Är The Witcher 3 bättre än Fallout 4? Ja, utan tvekan. Däremot finner jag betydligt mer njutning av att glida omkring när dagen blir till natt i "The Commonwealth" än vad jag gör i de diverse regionerna i TW3s värld.

Jag kan därmed inte svara för någon annan än mig själv, men det finns någon sorts "Bethesda Magic" som tilltalar mig i deras spel och som jag inte hittar någon annanstans. Man kan tycka att det är orättvist och att Bethesdas spel kommer undan lättare med saker som andra utvecklare inte gör men till syvende och sist handlar det om vad man själv tycker är roligt. Om jag har roligare med Fallout 4 eller Starfield än vad jag har med t.ex. God of War eller det senaste Horizon är det väl inte så märkligt att jag ger dem ett bättre omdöme, även om jag kan se att grafik och berättelse har fått mer fokus i andra, mer polerade, buggfria och begränsade skapelser?

Känner lite som att "smaken är som baken" argumentet inte räcker här. Jag fattar, och håller med att det är individuellt. Jag fullt väntade mig buggar och var villig att ignorera dem. Men med ett så här stort släpp borde det finnas en fantastisk sak att säga om spelet, som inte är diffust som "Bethesda magic". Man borde kunna säga typ, otrolig grafik, eller oslagbart roliga eldstrider, eller grym story! Men jag kommer då inte på nåt.

Min dröm inför spelet var typ Firefly - The game. Jag ville flyga runt i en rostig hink med roliga och intressanta kompanjoner och ha diskussioner och lära känna dem medan vi flyger mellan planeter. I stället fick jag fast travel och de plattaste mest ointressanta karaktärerna någonsin. Är i stort sett ingen skillnad att interagera med dem som att interagera med en dator i spelet. Så color me disappointed. Men men, harang över. Ska sluta whina nu.

Inaktiv
Skrivet av ninjalulz:

Har inte börjat spela Starfield ännu så detta handlar inte specifikt om just denna titel utan om spel rent generellt.

Men är det verkligen underligt att folk ratar spel som inte lyckats fånga deras intresse efter några timmar (i det här fallet pratar vi om 10-15 timmar)?

Man söker trots allt ändå efter någon form av underhållning i sitt spelande, eller?

10h bör väl vara rimligt ja. Men inte ens 6% hade lagt det uppenbarligen då det tar ca. 1h per level. Personligen har många spel tagit en bra stund innan dom fångat mig. I alla fall några timmar upp till 10h i vissa fall.

Last of Us är ett bra exempel för mig. Var såå nära på att rata det, men jag bestämde mig för att fortsätta. Då hade jag lagt ex antal timmar. Vilket tur sen att jag fortsatte för jag rankar det till ett av dom bästa spelen jag spelat.

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Känner lite som att "smaken är som baken" argumentet inte räcker här. Jag fattar, och håller med att det är individuellt. Jag fullt väntade mig buggar och var villig att ignorera dem. Men med ett så här stort släpp borde det finnas en fantastisk sak att säga om spelet, som inte är diffust som "Bethesda magic". Man borde kunna säga typ, otrolig grafik, eller oslagbart roliga eldstrider, eller grym story! Men jag kommer då inte på nåt.

Min dröm inför spelet var typ Firefly - The game. Jag ville flyga runt i en rostig hink med roliga och intressanta kompanjoner och ha diskussioner och lära känna dem medan vi flyger mellan planeter. I stället fick jag fast travel och de plattaste mest ointressanta karaktärerna någonsin. Är i stort sett ingen skillnad att interagera med dem som att interagera med en dator i spelet. Så color me disappointed. Men men, harang över. Ska sluta whina nu.

Låter mer som att du hade fel förväntningar om vad spelet skulle vara.

Avstängd
Skrivet av Svampbob Trekant:

Känner lite som att "smaken är som baken" argumentet inte räcker här. Jag fattar, och håller med att det är individuellt. Jag fullt väntade mig buggar och var villig att ignorera dem. Men med ett så här stort släpp borde det finnas en fantastisk sak att säga om spelet, som inte är diffust som "Bethesda magic". Man borde kunna säga typ, otrolig grafik, eller oslagbart roliga eldstrider, eller grym story! Men jag kommer då inte på nåt.

Min dröm inför spelet var typ Firefly - The game. Jag ville flyga runt i en rostig hink med roliga och intressanta kompanjoner och ha diskussioner och lära känna dem medan vi flyger mellan planeter. I stället fick jag fast travel och de plattaste mest ointressanta karaktärerna någonsin. Är i stort sett ingen skillnad att interagera med dem som att interagera med en dator i spelet. Så color me disappointed. Men men, harang över. Ska sluta whina nu.

Tycker dina förväntningar var helt rimliga med tanke på hur man har marknadsfört spelet. Jag känner precis samma besvikelse som du gör.

Medlem

Ganska mellanmjölk än så länge. Sen att det ska krävas timmar av tweakade för att få spelet fungera ordentligt är bara löjligt.
Sen tycker jag det grå-grön dassiga filtret förstör grafiken. Första planeten man attackerar piraterna på ser ju hemsk ut. Finns nästan inte nå färg i något material.
Hoppas mod-communityn blir bra. Tyckte även Skyrim var bedrövligt när det släpptes men trots det har jag spenderat över 1000h på Skyrim på grund av mods.

Medlem

Det måste ju komma någon modd för det horribla filtret som är över hela skärmen. Färger helt utan djup och någon jobbig dimma vare sig man är inne eller ute. ACG talade om det i senaste podden och trodde det var en HDR-bugg, ser ju inte riktigt klokt ut.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kebbe:

Det måste ju komma någon modd för det horribla filtret som är över hela skärmen. Färger helt utan djup och någon jobbig dimma vare sig man är inne eller ute. ACG talade om det i senaste podden och trodde det var en HDR-bugg, ser ju inte riktigt klokt ut.

Jo det verkar vara något problem med HDR. Finns olika reshades som fixar till det. Helt klart dumt att det ens ska vara ett problem..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Lite drygt 9 timmar spelade nu. Jag är torsk! Förstår att vissa blir besvikna då man inte kan flyga omkring osv, men det är inget jag personligen saknar. Om jag ska klaga på något så är det istället avsaknaden av en minimap, kommer nog på fler saker så småningom.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Alltså kan man inte flyga alls med sitt skepp? vad är det för "rymdspel" ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelat 5-6h timmar och tycker det känns som ett modernare rollspel med långsammare tempo vilket jag gillar men tycker att ”gunplayet” och striderna är lite svagare än jag hoppats på når inte upp till cyberpunk där.

Själva rymdtemat gillar jag skarpt trodde inte det från början är en ganska skarp kontrast mot obsidians outerworlds ett spel jag med gillade men det fattades lite. Rent estetiskt hade jag föredragit något mittemellan men mer åt Starfield hållet.

Nä dags att dricka kaffet och på’t igen.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså kan man inte flyga alls med sitt skepp? vad är det för "rymdspel" ?

Man är alltid i en instans utanför en planet eller liknande, precis som andra rymdspel, men istället för elites supercruise så är man begränsad till en fast travel utan något gameplay mellan planeterna.

Medlem
Skrivet av eld:

Man är alltid i en instans utanför en planet eller liknande, precis som andra rymdspel, men istället för elites supercruise så är man begränsad till en fast travel utan något gameplay mellan planeterna.

Så det finns ingen gameplay alls som handlar om att flyga skepp i rymden eller i i luften på planeterna?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så det finns ingen gameplay alls som handlar om att flyga skepp i rymden eller i i luften på planeterna?

Mindre än elite, mer än i mass Effect.

Starfield har mer fokusen på rymdstrider och sakerna du interagerar med i rymden, men rymdfärderna är mer rpg än simulator.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Så det finns ingen gameplay alls som handlar om att flyga skepp i rymden eller i i luften på planeterna?

Litegrann i rymden bara. Ibland möter man en pirat i orbit, dödar den och sen fast travel dit man ska på planeten.
Men det är helt onödigt att använda skeppet.
Tror jag sett insidan på mitt skepp 2 gånger under 10h spel. Man bara klickar fast travel.

Det är långt ifrån så "huge scale" som en del verkar tro på internet. Det är fejk-öppet. Allt är instanser med genererade ytor.
Du kan inte hoppa in i ditt skepp, flyga 700m österut till din mission marker för att slippa gå.
Om du hoppar in i ditt skepp och klickar på ytan vid din mission marker så blir det loadingscreen och du hamnar i en helt annan instans, där dina uppdrag inte finns med. Så du måste springa de där 700m.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Litegrann i rymden bara. Ibland möter man en pirat i orbit, dödar den och sen fast travel dit man ska på planeten.
Men det är helt onödigt att använda skeppet.
Tror jag sett insidan på mitt skepp 2 gånger under 10h spel. Man bara klickar fast travel.

Det är långt ifrån så "huge scale" som en del verkar tro på internet. Det är fejk-öppet. Allt är instanser med genererade ytor.
Du kan inte hoppa in i ditt skepp, flyga 700m österut till din mission marker för att slippa gå.
Om du hoppar in i ditt skepp och klickar på ytan vid din mission marker så blir det loadingscreen och du hamnar i en helt annan instans, där dina uppdrag inte finns med. Så du måste springa de där 700m.

Ok känns ju inte som man trodde det skulle vara då


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tror ni de kommer försöka patcha AI och bulletsponge innan de officiella släppet? Bland de sämsta AI jag någonsin sett och många fiender behöver man tömma 609 magasin i huvudet innan de ens förlorat halva HPt😬

(Har bara kollat när Cohh och Asmongold osv spelat så har inte spelat själv än.)

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tror ni de kommer försöka patcha AI och bulletsponge innan de officiella släppet? Bland de sämsta AI jag någonsin sett och många fiender behöver man tömma 609 magasin i huvudet innan de ens förlorat halva HPt😬

(Har bara kollat när Cohh och Asmongold osv spelat så har inte spelat själv än.)

De borde skaffa bättre vapen eller investera i vapen-perks 😅 Jag oneshottar de flesta fiender från stealth, eller några skott utan stealth. Kan ju kanske vara svårighetsnivån också, tror den främst ändrar fiendernas liv osv, de kanske kör på svårare nivå..? Jag har dock märkt att många vanliga vapen är ärtpickor, men de som ignorerar armor gör en väldigt stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tror ni de kommer försöka patcha AI och bulletsponge innan de officiella släppet? Bland de sämsta AI jag någonsin sett och många fiender behöver man tömma 609 magasin i huvudet innan de ens förlorat halva HPt😬

(Har bara kollat när Cohh och Asmongold osv spelat så har inte spelat själv än.)

Näe, riktiga recensioner har inga problem med det. Vet inte om de patchade AI i Skyrim eller liknande spel där gubbar kan råka springa fel.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Det måste ju komma någon modd för det horribla filtret som är över hela skärmen. Färger helt utan djup och någon jobbig dimma vare sig man är inne eller ute. ACG talade om det i senaste podden och trodde det var en HDR-bugg, ser ju inte riktigt klokt ut.

Det har kommit en på Nexus Mods. Har installerat den, men inte hunnit testa.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

De borde skaffa bättre vapen eller investera i vapen-perks 😅 Jag oneshottar de flesta fiender från stealth, eller några skott utan stealth. Kan ju kanske vara svårighetsnivån också, tror den främst ändrar fiendernas liv osv, de kanske kör på svårare nivå..? Jag har dock märkt att många vanliga vapen är ärtpickor, men de som ignorerar armor gör en väldigt stor skillnad.

Det där är en sanning med modifikation faktiskt, elite-fiender kräver duktigt många skott faktiskt.

Detta är inte något jag stör mig på alls för övrigt, ville mest bara påvisa att det finns i spelet.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tror ni de kommer försöka patcha AI och bulletsponge innan de officiella släppet? Bland de sämsta AI jag någonsin sett och många fiender behöver man tömma 609 magasin i huvudet innan de ens förlorat halva HPt😬

(Har bara kollat när Cohh och Asmongold osv spelat så har inte spelat själv än.)

Angående "bullet sponge" så är det ju en del av denna typen av spel, självklart går det inte att "patcha bort" utan att förstöra spelet.

AIn beter sig dock rätt random så där får de gärna lägga en hel del arbete för att förbättra dem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tycker lootsystemet är en pain in the ass. Man orkar inte sålla ut saker man lootar i byggnader eller dödade fiender och 85 % av det man plockar på sig har inget av värde eller går inte att "bryta ner" utan gör bara att ens ryggsäck och mass hela tider överfylls. Jag menar, vad är det för vits med 18000 olika föremål som bara är garbage i detta universum. Otroligt tidskrävande.

Inaktiv
Skrivet av kanshira:

Tycker lootsystemet är en pain in the ass.

Instämmer. Men tror det är för att menyerna är så extremt osmidiga. Finns ingen "mark as junk" funktion till exempel.

Skriv svar