Den stora tråden om Starfield

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vi kommer väl alla ihåg att spelet skulle använda Creative Engine? Aldrig att den motorn skulle klara av detta. Det skulle ha behövts en helt ny motor från grunden anpassad för detta för att göra det möjligt.

Men det hade väl varit samma svar om de inte hade rymdskepp i spelet och någon svarar "Men ni trodde väl inte att creation engine skulle ha rymdskepp, de hade behövt en ny motor från grunden!"

Det finns säkert många orsaker till varför de gjorde som de gjorde, men såklart så är det möjligt.

Morrowind genererade havsyta om du simmade utanför kartan, ingen dold vägg.

Medlem

Jag trodde också det skulle vara som NMS men med en djupare story. De kanske skulle ha begränsat sig i antal planeter istället för att göra osynliga väggar. Alternativt göra ett helt linjärt spel för det här känns som att backa bandet 10år. Jaja, det blir säkert bra ändå annars finns det annat att spela.

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag trodde också det skulle vara som NMS men med en djupare story. De kanske skulle ha begränsat sig i antal planeter istället för att göra osynliga väggar. Alternativt göra ett helt linjärt spel för det här känns som att backa bandet 10år. Jaja, det blir säkert bra ändå annars finns det annat att spela.

Det handlar om hur de genererar och streamar landskap, inte om hur många planeter de har.

Det är därför elite dangerous kan fylla spelet med hela galaxen och alla dess planeter i ett enda spel.

Det har fortfarande en del att göra med NMS, du kan landa ditt skepp precis vart du vill på en planet, men du är begränsad till att gå runt på en stor yta runt rymdskeppet, en yta som ändå någorlunda motsvarar tidigare bethesda-världar.

Medlem

Tar inte lilla jorden typ 2 petabytes i flight simulator? 1000x det ._.
Eller ifall det skulle vara procedurell generering som nms, så skulle de finnas repetivitet i planeter och säkert lägre quality control än zoner.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar om hur de genererar och streamar landskap, inte om hur många planeter de har.

Det är därför elite dangerous kan fylla spelet med hela galaxen och alla dess planeter i ett enda spel.

Det har fortfarande en del att göra med NMS, du kan landa ditt skepp precis vart du vill på en planet, men du är begränsad till att gå runt på en stor yta runt rymdskeppet, en yta som ändå någorlunda motsvarar tidigare bethesda-världar.

Du kan väl promenera/köra bil runt planeten? Du kan ju lämna planeten till fots iallafall så det borde även gå att ta sig runt den på land. Om du bygger ett högt torn så kan du lämna planeten utan ditt skepp.

eld
Medlem

Vi är i framtiden!:

Moderator | Testpilot
Skrivet av GustavA:

Du kan väl promenera/köra bil runt planeten? Du kan ju lämna planeten till fots iallafall så det borde även gå att ta sig runt den på land. Om du bygger ett högt torn så kan du lämna planeten utan ditt skepp.

Ja jag tror Eld missförstått hur NMS fungerar. Du behöver inte vara nära skeppet, sp idag poängen inte är att planeterna är stora som en Bethesda-värld.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja jag tror Eld missförstått hur NMS fungerar. Du behöver inte vara nära skeppet, sp idag poängen inte är att planeterna är stora som en Bethesda-värld.

Nej, jag menade att medans man kan springa runt vart man vill i NMS så brukade man ändå inte springa timtal bort från skeppet, iallafall inte jag.

Så om man spelar på det sättet så kommer man kunna ha en liknande upplevelse i starfield, där man till slut tar sig tillbaka till skeppet och flyger till en ny plats på planeten.

Jag tror vi blandade ihop mina liknelser och jämförelser mellan NMS och starfield

Medlem

woooot


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Förstår inte hur NÅGON kunde tro att man kunde utforska HELA planeter genom att gå/åka runt hela. Sen var det även självklart att man inte fick styra sitt eget skepp och landa på en planet. Utan det hela är en cutscene. Visst var jag besviken på den delen men jag förväntade mig aldrig att det skulle gå.

Vi kommer väl alla ihåg att spelet skulle använda Creative Engine? Aldrig att den motorn skulle klara av detta. Det skulle ha behövts en helt ny motor från grunden anpassad för detta för att göra det möjligt.

Jag förstod även för över ett år sedan att landa på en planet innebar ett helt random område som inte har något med närliggande områden/landplatser att göra. Creative Engine klarar inte av annat.

Hursomhelst så har många gnällt på No Mans Sky och andra liknande spel att tusentals randomgenererade planeter blir tråkiga efter en stund och att det är mycket döda områden men lite att göra. Finns ju ingen studio som kan lägga ned 20 år på att handskapa hela planeter. Så ingen vill egentligen ha detta men när man inte får det då ska man gnälla.

Det är ett storydrivet spel med sandbox element. Man behöver inte hela planeter eller en hel galax för att vända på varenda sten. Det räcker med intressanta områden. Ingen vill spendera 70% av tiden genom att transportera sig fram och tillbaka heller.

Ändå sedan de visade att det gick att "utforska" planeter så har jag sett det som random genererade dungeons. Bara det att man klickar på en planet och "landar" med ett skepp istället för att gå igenom en grottingång med laddskärm.

Ingen trodde heller att man kunde flyga rymdskepp i CryEngine tills galna pledgers/backers finansierade Chris Robers dröm.

Ärligt talat har jag hellre en cutscene än en massiv buggfest och oändlig utvecklingstid då atmosfärisk flygning kostar mer än det ger om man vill vara ekonomisk och fokusera på det väsentliga 😊 sen kraschlanda sönder skeppet måste man ju också kunna då om det ska vara immersive.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja.

Ja, det är det 02.00 betyder. 02.00 fredag morgon.

Underbart. Ville bara vara 100. 😂👌

eld
Medlem

Snyggt klippt environment video från neon. Ordentliga cyberpunk-vibbar!
Inga spoilers men är ju en leak så spoilartaggad:

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, jag menade att medans man kan springa runt vart man vill i NMS så brukade man ändå inte springa timtal bort från skeppet, iallafall inte jag.

Så om man spelar på det sättet så kommer man kunna ha en liknande upplevelse i starfield, där man till slut tar sig tillbaka till skeppet och flyger till en ny plats på planeten.

Jag tror vi blandade ihop mina liknelser och jämförelser mellan NMS och starfield

Jaha du tänkte så. Jag tycker det verkar som om Starfield blir som Mass effect fast med fler planeter och större områden att utforska.

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Jaha du tänkte så. Jag tycker det verkar som om Starfield blir som Mass effect fast med fler planeter och större områden att utforska.

Blir som en kombination,

Det blir ju en hel del diverse random encounters när man väljer en omärkt position på en planet att landa på, genereras diverse grejjer och finns resurser att plocka hem, med procedurella landskap alá no mans sky, och basbyggandet.

Men sen har vi mass-effect delen där man får quests, springer runt i korridorer och skjuter folk.

Medlem

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

Geeks Gaming
Skrivet av BrokenCow:

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

Personligen så föredrar jag fps och handkontroll i de flesta lägena men det är ju oerhört individuellt

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

Tangentbord och mus och växla mellan fps och tredje person

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

100% handkontroll för min del. Ligga tillbakalutad och mysspela. Mus och tangentbord för mig är primärt för multiplayer-shooters.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

Handkontroll och så mest första person men byter till tredje för att se min karaktär och vissa andra tillfällen.

Inaktiv

Första recensionen har läckt ut.

SPOILER

En brasiliansk youtuber gav det 8.5, angående 30 fps säger han att det är knappt märkbart och att spelet gör det bra att dölja det.

https://mega.nz/file/11hTzKzA#PYOTNXMsvxf3z0Awfu_Ccz4d9FsnSOr...

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag har aldrig spelat ett Bethesda spel någonsin men är totalt hypad på det här!
Men ni som har spelat Bethseda spel rekommenderar ni att spela FPS med tangentbord och mus eller tredje personsvy med handkontroll?

Har alltid spelat på konsol förut, men denna gång blir det till PC så får nöja mig med tangentbord och mus. Spelar i stort sett uteslutande första-person men kan nog tänka mig att det blir tredje när det kommer till skeppet.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltså... Om läckorna stämmer så har mitt sug försvunnit lite. Hm.. Mja man hade kanske för höga förhoppningar. Dock verkar ju folk på sociala medier vara väldigt positiva, sedan får man väl se hur det känns att spela i slutändan.

Undviker att läsa läckor. Finns för mycket kroniskt negativa människor som hänger upp sig på pettitesser och som kan se väldigt negativt ut när de radar upp dem och förstorar upp dem som dealbreakers. Sen när man spelar själv så är det såna grejer man i princip bara lägger märke till för att man sett andra gnälla om det..

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majoren:

Undviker att läsa läckor. Finns för mycket kroniskt negativa människor som hänger upp sig på pettitesser och som kan se väldigt negativt ut när de radar upp dem och förstorar upp dem som dealbreakers. Sen när man spelar själv så är det såna grejer man i princip bara lägger märke till för att man sett andra gnälla om det..

Läckor är ju bara information. Stämmer den så har jag tappat lite av mitt initiella sug, men jag säker på att jag komma ha kul med spelet ändå


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min Constellation Edition har kommit!


signatur

Nerd 4 life, yo.

Geeks Gaming
Skrivet av Andy Hexagon:

Min Constellation Edition har kommit!

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Hur känns klockan? Var riktigt sugen på den

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur känns klockan? Var riktigt sugen på den

Plockade bara upp den för att klämma lite på klockan, men den kändes inte speciell, förväntade mig lite mer tyngd i den. Känns som en helt vanlig billig sportklocka.


signatur

Nerd 4 life, yo.

Geeks Gaming
Skrivet av Andy Hexagon:

Plockade bara upp den för att klämma lite på klockan, men den kändes inte speciell, förväntade mig lite mer tyngd i den. Känns som en helt vanlig billig sportklocka.

Attans, det var en riktigt trevlig design på den annars

Medlem
Skrivet av eld:

Men det hade väl varit samma svar om de inte hade rymdskepp i spelet och någon svarar "Men ni trodde väl inte att creation engine skulle ha rymdskepp, de hade behövt en ny motor från grunden!"

Det finns säkert många orsaker till varför de gjorde som de gjorde, men såklart så är det möjligt.

Morrowind genererade havsyta om du simmade utanför kartan, ingen dold vägg.

Rymdskeppen är ju bara ett Hus format som ett rymdskepp. Gjorda på samma sätt som husen i Skyrim.
Bygga sitt eget skepp eller modifiera sitt eget skepp är exakt samma sak som Skyrim Heartfire expansionen där man kan bygga ett hus med olika moduler.

Att flyga med rymdskeppet ute i rymden är samma sak som att flyga på en drake i Skyrim. Visserligen har det uppdaterats med lite bättre känsla och tyngd.

Inget är något speciellt. Men att kunna flyga och gå så fritt som man kan göra i No Mans Sky utan laddningskärm/cutscene. Det är något helt annat och kräver anpassning redan från början när man utvecklar en motor. Det krävs mycket resurser för att skapa detta.

Jag har skapat mods sedan Morrowind släpptes och inte en chans att Bethesda skulle kunna göra utforskandet ens i närheten av hur det fungerar i No Mans Sky utan en helt ny motor från grunden

Chefredaktör
Skrivet av Andy Hexagon:

Min Constellation Edition har kommit!

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

😍

Inaktiv

Angående recensioner.

Hypen blev inte mindre efter att ha sett och läst flera recensioner. Alla har gett höga betyg. Förutom IGN som ger det en 7a...

Skriv svar