Baldur's Gate III (2 av 2)

Medlem
Skrivet av deftune:

Spelet är riktigt grymt för mig hittills. Min egen bromance relation/inställning till Gale blev lite ställd på ända dock när han försökte ligga med min dwarf rouge med 8 i karisma ett part timmar in i spelet.

jag rapporterade om detta också, men nä, det är inte så sa alla

löjligt med allt knullande, känns som man inriktar sig till fjortisarna lite väl mycket.

även en rejäl tillbakagång att inte ens ha dag/natt cykler och inga NPC scheman heller så som moderna RPG's faktiskt har.

Har man fanboy-glasögonen på sig så kanske man inte ser det dock

ELF
Medlem
Skrivet av Dohman:

Spännande. Spelar Divinity 2 just nu, ett riktigt mästerverk. Så ser fram emot det här!

*Rätar till mina nördglasögon*

Är det verkligen Divinity 2 du menar? Något säger mig att du menar Divinity: Original Sin 2.
Men ja, Divinity 2 är ett riktigt bra spel. Helt klart värt att spelas.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Fantastiskt fin och välskriven recension, Mikael. Hatten av! Jag som inte har någon relation till tidigare spel i serien blir själv väldigt sugen på att spela BG3.

Jag har följt debatten kring spelet med stort intresse och det verkar vara en imponerande bedrift som Larian har åstadkommit.
Ett spel i den här storleken, utan större tekniska problem vid släpp, utan några mikrotransaktioner och som är färdigt utan någon hållhake - det är ett steg i helt rätt riktning för hela industrin och ett bevis på att det går. Om Larian kan, då kan även Blizzard, Bungie m.fl. Larian visar vart skåpet ska stå och siffrorna på Steam samt betygen visar på att detta är efterlängtat och uppskattat hos konsumenterna.

BG3, Elden Ring och Tears of the Kingdom har satt standarden för vad alla spel av den här typen borde sträva efter att vara och det finns en anledning att spelen blir älskade av både kritiker och spelare. Färdiga, välgjorda spel med innehåll som inte göms bakom mikrotransaktioner.

Känner mig alltid så förhoppningsfull över spelindustrins framtid efter ett släpp av den här kalibern

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mannagryn:

jag rapporterade om detta också, men nä, det är inte så sa alla

löjligt med allt knullande, känns som man inriktar sig till fjortisarna lite väl mycket.

även en rejäl tillbakagång att inte ens ha dag/natt cykler och inga NPC scheman heller så som moderna RPG's faktiskt har.

Har man fanboy-glasögonen på sig så kanske man inte ser det dock

Många här har ju dock sagt att det inte är så för dem. Ingen säger ju egentligen att ni har fel, eller vi rätt.

Gällande allt annat, hade varit nice men inget måste. Tycker oftare natt- och dagcykel är jobbigt då man i ett sådant här spel inte skulle se lika bra, och många strider kan potentiellt bli svårare och jobbigare och sedan undviker jag det som pesten.

Dock finns det ju fördelar! Typ att smyga in i Goblin camp när det är mörkt och många sover.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Geeks Gaming
Skrivet av Mannagryn:

jag rapporterade om detta också, men nä, det är inte så sa alla

löjligt med allt knullande, känns som man inriktar sig till fjortisarna lite väl mycket.

även en rejäl tillbakagång att inte ens ha dag/natt cykler och inga NPC scheman heller så som moderna RPG's faktiskt har.

Har man fanboy-glasögonen på sig så kanske man inte ser det dock

Frågan är vilken funktion dag/natt-cykler samt NPC-scheman faktiskt skulle fylla.
Visst hade det varit kul att se vissa miljöer på natten (och vissa i mer ljus!) men den faktiska nyttan riskerar ju bara att rinna ut i att man antingen missar innehåll pga fel tid på dygnet eller kommer fram till plats ”X” och får köra en klassisk ”Vänta/vila tills kl x”.

Sen vill jag inte ens tänka på utvecklingstiden på ännu ett lager av komplexitet i ett redan ganska avancerat system.

Njae, för mig känns det som en ”överflödig” funktion i den ekvationen som tillför väldigt lite…MEN det lär ju komma en mod

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Frågan är vilken funktion dag/natt-cykler samt NPC-scheman faktiskt skulle fylla.
Visst hade det varit kul att se vissa miljöer på natten (och vissa i mer ljus!) men den faktiska nyttan riskerar ju bara att rinna ut i att man antingen missar innehåll pga fel tid på dygnet eller kommer fram till plats ”X” och får köra en klassisk ”Vänta/vila tills kl x”.

Sen vill jag inte ens tänka på utvecklingstiden på ännu ett lager av komplexitet i ett redan ganska avancerat system.

Njae, för mig känns det som en ”överflödig” funktion i den ekvationen som tillför väldigt lite…MEN det lär ju komma en mod

VAMPYRER SÅKLART!
Nu är det ju som i Twilight.

Medlem

Hade det bara inte varit turbaserade strider så skulle även jag kunna spela det. Verkar väldigt bra i övrigt.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Jag är 40 år gammal och hade helt tappat intresset för spel men gav BG3 en chans eftersom jag älskade både BG1 och BG2 som liten. Och vad glad jag är att jag gjorde det. Även om det finns vissa buggar så är detta ett spel som gav en rejäl nytändning. Vilket jobb de har gjort. Jag ska erkänna att jag var väldigt tveksam till det turordningsbaserade upplägget i striderna men jag har helt ändrat uppfattning. Superbra jobbat av spelstudion.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

jag rapporterade om detta också, men nä, det är inte så sa alla

löjligt med allt knullande, känns som man inriktar sig till fjortisarna lite väl mycket.

även en rejäl tillbakagång att inte ens ha dag/natt cykler och inga NPC scheman heller så som moderna RPG's faktiskt har.

Har man fanboy-glasögonen på sig så kanske man inte ser det dock

Tänk på oss 40+ are som inte har så mycket ork att flänga runt efter sex. Och inte vill ha någon relation som förstör maximerandet av det viktigaste mer spelande också. Jag vill gärna att fler spel blir "Damtidning"/skönlitteratur också för att kvinnor verkar gilla det med. Fjortisar har inget att säga till om när det handlar om spel. Och sex är bara bra och får dig inte att kännas som om dom behandlar dig som en fjortis som blir förstörd psykiskt tydligen av att titta på sånt snusk. Så till den grad att 18-99 inte heller får ta del av det goda....

Medlem
Skrivet av Metroid:

Hade det bara inte varit turbaserade strider så skulle även jag kunna spela det. Verkar väldigt bra i övrigt.

Varför är turordningsbaserat en no-go?

Geeks Gaming
Skrivet av stenman:

VAMPYRER SÅKLART!
Nu är det ju som i Twilight.

Jag har absolut inget motargument, touché 😁

Avstängd
Skrivet av Alienshade:

Tänk på oss 40+ are som inte har så mycket ork att flänga runt efter sex. Och inte vill ha någon relation som förstör maximerandet av det viktigaste mer spelande också. Jag vill gärna att fler spel blir "Damtidning"/skönlitteratur också för att kvinnor verkar gilla det med. Fjortisar har inget att säga till om när det handlar om spel. Och sex är bara bra och får dig inte att kännas som om dom behandlar dig som en fjortis som blir förstörd psykiskt tydligen av att titta på sånt snusk. Så till den grad att 18-99 inte heller får ta del av det goda....

Ett intressant inlägg må jag säga.

Jag har fortfarande inte "fått till det" i spelet än, men ska väl försöka sluta spela så svår framgent.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Frågan är vilken funktion dag/natt-cykler samt NPC-scheman faktiskt skulle fylla.
Visst hade det varit kul att se vissa miljöer på natten (och vissa i mer ljus!) men den faktiska nyttan riskerar ju bara att rinna ut i att man antingen missar innehåll pga fel tid på dygnet eller kommer fram till plats ”X” och får köra en klassisk ”Vänta/vila tills kl x”.

Sen vill jag inte ens tänka på utvecklingstiden på ännu ett lager av komplexitet i ett redan ganska avancerat system.

Njae, för mig känns det som en ”överflödig” funktion i den ekvationen som tillför väldigt lite…MEN det lär ju komma en mod

I ett RPG? En *jäkla* massa. Om en värld ska vara någorlunda trovärdig bör det väl för tusan finnas någon form av tidsflöde, det är ju en grundpelare i en väldans massa RPGer som släppts genom åren. Alltifrån det där med att folk sover och verksamheter stänger på natten (och att du kan utnyttja det till din fördel, genom att göra inbrott/undvika individer som annars rör sig ute) och andra lite mer ljusskygga verksamheter och individer kanske blir aktiva, till att ljusförhållanden och synlighet förändras (och även en del spelmekaniska system förändras på grund av det). Vampyrer nämns ju som ett... well, det är ett exempel i alla fall, men det finns givetvis fler. En del andra varelser/klasser/raser/entiteter får buffs/debuffs av så väl solljus som mörker, och bristen på dag-/nattcykel förstör det rätt hårt.

Men i många spel är även ett varierande dagsschema förekommande, att ex. förmiddag och eftermiddag ser olika ut - något som är att fetglömma i BG3. Visst kan det innebära att man får vänta, men i ett bra RPG kan man då i stället hitta på något annat under tiden, och fördelarna med en mer levande värld ser jag själv slår nackdelarna med råge. Att kunna planera ens aktiviteter efter hur världen faktiskt ändrar sig över speldygnet är en rejäl inlevelsehöjare för mig. Sen tänker jag inte säga att du har fel som inte värderar det, men jag svarar mest på den fetmarkerade frågeställningen.

Sen kan jag också förstå att Larian inte velat/kunna implementera det av en rad olika anledningar, tekniska så väl som resursmässiga - komplexiteten är redan "rätt" stor i spelet, så jag tror också som du säger att det hade blivit än mer omständligt om man hade implementerat en dygnscykel.

EDIT: Det verkar som att det finns någon form av mer övergripande tidssystem ändå, på något jäkla vänster. Om man går in i journal-/kart-/inspirations-gränssnittet finns det även en konversations-logg ("Dialogue"-tabben högst upp) - där har alla dialoger tidsstämplar med ingame-referenser snarare än realtime-referenser. Däremot slår inte datumet över klockan 0:00 vad jag kan se (det borde med andra ord vara long rest som är spelets sätt att "byta datum"), och det finns mig veterligen inga andra system i spelvärlden som påverkas av eller refererar till det.

Har i övrigt svårt att se att det skulle moddas in i någon särskilt fungerande/utförlig form med tanke på hur mycket av spelet som bygger på att det inte finns någon egentlig klocka eller åtminstone dygnsrytm. Lite som att en world map med lite friare rörelser på sannolikt inte blir en del av spelet heller. :/

Om man kollar på Nexusmods är det mest tweaks/småfixar, fusk, tärningar, mindre visuella grejer och könsorgan som gäller. Än i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

I ett RPG? En *jäkla* massa. Om en värld ska vara någorlunda trovärdig bör det väl för tusan finnas någon form av tidsflöde, det är ju en grundpelare i en väldans massa RPGer som släppts genom åren. Alltifrån det där med att folk sover och verksamheter stänger på natten (och att du kan utnyttja det till din fördel, genom att göra inbrott/undvika individer som annars rör sig ute) och andra lite mer ljusskygga verksamheter och individer kanske blir aktiva, till att ljusförhållanden och synlighet förändras (och även en del spelmekaniska system förändras på grund av det). Vampyrer nämns ju som ett... well, det är ett exempel i alla fall, men det finns givetvis fler. En del andra varelser/klasser/raser/entiteter får buffs/debuffs av så väl solljus som mörker, och bristen på dag-/nattcykel förstör det rätt hårt.

Men i många spel är även ett varierande dagsschema förekommande, att ex. förmiddag och eftermiddag ser olika ut - något som är att fetglömma i BG3. Visst kan det innebära att man får vänta, men i ett bra RPG kan man då i stället hitta på något annat under tiden, och fördelarna med en mer levande värld ser jag själv slår nackdelarna med råge. Att kunna planera ens aktiviteter efter hur världen faktiskt ändrar sig över speldygnet är en rejäl inlevelsehöjare för mig. Sen tänker jag inte säga att du har fel som inte värderar det, men jag svarar mest på den fetmarkerade frågeställningen.

Sen kan jag också förstå att Larian inte velat/kunna implementera det av en rad olika anledningar, tekniska så väl som resursmässiga - komplexiteten är redan "rätt" stor i spelet, så jag tror också som du säger att det hade blivit än mer omständligt om man hade implementerat en dygnscykel.

EDIT: Det verkar som att det finns någon form av mer övergripande tidssystem ändå, på något jäkla vänster. Om man går in i journal-/kart-/inspirations-gränssnittet finns det även en konversations-logg ("Dialogue"-tabben högst upp) - där har alla dialoger tidsstämplar med ingame-referenser snarare än realtime-referenser. Däremot slår inte datumet över klockan 0:00 vad jag kan se (det borde med andra ord vara long rest som är spelets sätt att "byta datum"), och det finns mig veterligen inga andra system i spelvärlden som påverkas av eller refererar till det.

Har i övrigt svårt att se att det skulle moddas in i någon särskilt fungerande/utförlig form med tanke på hur mycket av spelet som bygger på att det inte finns någon egentlig klocka eller åtminstone dygnsrytm. Lite som att en world map med lite friare rörelser på sannolikt inte blir en del av spelet heller. :/

Om man kollar på Nexusmods är det mest tweaks/småfixar, fusk, tärningar, mindre visuella grejer och könsorgan som gäller. Än i alla fall.

Håller med, för spel som skyrim, fallout etc etc så är det en extremt viktig komponent men för mig hade det blivit märkligt för just BG3.
Med det sagt så är det ju, som du påpekar, just pga hur bg3 är byggt.
Där är någon sorts ”tid” och det går uppenbarligen t.o.m få en bugg där cyklerna går bananas och det blir dag/natt med 15s mellanrum ungefär 😀

Medlem
Skrivet av Rafner:

Varför är turordningsbaserat en no-go?

Jag hatar det kort och gott.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Ett minus från mig är att F5 och F8 är så lättillgängligt..

Blir att jag spenderar mer tid i laddningsskärmen än vad jag gör med att välja "korrekta" val

Skämt åsido, BG3 är för mig årets bästa spel. Hatten av till Larian!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Frågan är vilken funktion dag/natt-cykler samt NPC-scheman faktiskt skulle fylla.

Det blir mycket mer inlevelsefullt helt enkelt. Men jag föredrar när mörker är mer än en grafisk effekt, alltså att man kan dra nytta av det på olika sätt, och/eller att mörkret är farligare generellt - andra fiender te.x på natten.

Sen finns det spel där sådan inlevelse kanske inte behövs, som i ett rent strategispel kanske.
Men i ett RPG?? Det är ju i princip en standard idag och det är ett stort steg tillbaka...

BG 1 som är 25 år gammalt hade dag/natt cykler. Ultima 7 (som var det som Larian inspirerades av till sitt första spel) är 32 år gammalt och hade NPC scheman, dag/natt cykler, väder, en extremt interaktiv värld där det mesta kan användas eller plockas upp (bara Bethesda's spel som kommer i närheten). Så all hype om hur bra detta är jämfört med resten av det som finns idag blir ju lite sorligt med tanke på att 30+ år gamla spel kan utklassa det (på vissa, men absolut inte alla, sätt.)

Medlem

Jag har inga problem med avsaknaden av dag /natt-cykel eftersom det är rätt lätt att "rollspela" att man endast ger sig ut på äventyr under dagstid. När man kör long rest så blir det ju trots allt natt.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Jag har inga problem med avsaknaden av dag /natt-cykel eftersom det är rätt lätt att "rollspela" att man endast ger sig ut på äventyr under dagstid. När man kör long rest så blir det ju trots allt natt.

Man tillbringar också så hiskligt mycket tid i mörka och dystra miljöer i det här spelet att det hade blivit för mycket för mig om man också hade nätter. Nej, jag är tacksam för det vi fick.

Medlem

Men om man har bra mörkerseende borde det ju typ se ut som på dagen. Så spela med en ras som ser bra i mörker och problemet är löst 😁

Avstängd

Laggar friskt och buggar ur en hel del i akt 3, nästintill ospelbart på ett 6950x.

Spelet gick från att vara 5/5 till 3.5/5.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Laggar friskt och buggar ur en hel del i akt 3, nästintill ospelbart på ett 6950x.

Spelet gick från att vara 5/5 till 3.5/5.

Act 3 is far more technically demanding than the rest of Baldur’s Gate 3
Därav lagg

https://www.dexerto.com/baldurs-gate/baldurs-gate-3-act-3s-pe...

Avstängd
Skrivet av Dragonflame:

Act 3 is far more technically demanding than the rest of Baldur’s Gate 3
Därav lagg

https://www.dexerto.com/baldurs-gate/baldurs-gate-3-act-3s-pe...

Haha okej.

Inaktiv

Har kommit en bra bit nu och börjar bli frustrerad.
Act 1 var verkligen genomtänkt. Sista biten av Act 2 och in i 3 märks det att det inte ligger lika mycket tanke bakom.

Exempelvis:

  • Det låter i konversationerna som att en stor fight är på gång. Så buffar jag och förbereder hela partyt. Så blir det ingen fight. Eller så blir det det, men man måste springa en bit så alla buffar hinner gå ut.

  • Många stora fighter som tar en jävla tid. Typ öppnar en dörr. Surprise! 20 fiender.

  • Muspekaren är så janky att ibland klickar man jämte saker. Ibland när man ska hoppa så buggar markören till och gubben bestämmer sig att klättra upp någonstans ashögt och det går inte att avbryta. Sen hoppar han ner och tar 32dmg. Ibland blir det så när ska attackera, vilket resulterar i att karaktären springer två steg och fem fiender får attack of opportunity.

Edit: Kom precis en gigantisk patch. Kanske mindre jank nu.

Medlem
Skrivet av aethernox:

Aldrig verkar jag ha tillhört en minoritet så liten som nu, när jag är en sur farbror som anser att spelet på sin höjd är mediokert. Tycker inte att de lyckas särskilt väl med vare sig huvudberättelse eller karaktärer (är bara 30h in så det kan ju såklart ändras om jag spelar färdigt spelet). Strid, utforskning och systemdesign är rätt risiga element i mitt tycke (här kan man till viss del skylla på D&D). Även audiovisuellt är det väldigt ojämnt. Jag kan i synnerhet inte förstå varför många verkar så lyriska över röstskådespeleriet.

Ljusglimten är väl mängden påverkan man har på hur på de problem man ställs inför löses. Men då många val mynnar ut i någon form av banal ondska eller sockrad godhet snarare än välavvägda gråzoner kan jag inte hålla med om att spelet är en höjning av nivå för genren.

Jag avundas er som lyckas bli trollbundna av upplevelsen! Själv får jag nog förlora mig i något av de otaliga andra spel som snart släpps. Det är tur (tydligen framförallt för mig) att det finns något för alla!

Så kommer det vara för alla, och det gäller ju inte enbart spel utan även film, serier , musik osv osv. De flesta av oss kommer uppleva ett gäng gånger under våra liv att vi står i som en motpool mot den stora massan och det är okej. Det kommer fler spel och ting som träffar bättre i framtiden.

Men visst kan jag hålla med om att det är lite trist att man inte lyckas hitta den där känslan och eruforin som andra har , men men det är inte mycket man kan göra. Gillar man set det inte är det bara att få vidare.

Medlem

Har spelat lite grand, min dator är väl på gränsen, och tja, det ska nog bli mer spelande framöver. Men sexet känns ju bara löjligt och i en mer klassisk RPG-värld har det sällan något att tillföra historen.

När man var 13 år och spelade Leather Goddesses of Phobos kanske det var lite kul (men rätt milt trots allt), i RPG är mitt rättesnöre Tolkien. Oerhört skönt att inte se nakna bröst eller snorrar i varannan scen. (Game of Thrones etc).

Skriv svar