Baldur's Gate III (2 av 2)

Robot
Baldur's Gate III (2 av 2)

Baldur's Gate III överträffar alla förväntningar och blåser nytt liv i rollspelsgenren.

#baldurs-gate-3, #baldurs-gate-iii, #larian-studios


Medlem

Spännande. Spelar Divinity 2 just nu, ett riktigt mästerverk. Så ser fram emot det här!


signatur

I'm like you, I have no name.

Moderator | Testpilot

[Barbarian] [Half-orc]: ROAR!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

You must gather your party before venturing forth!

Medlem

Längtar efter ps5-release, Drow Paladin!

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

You must gather your party before venturing forth!

You have been waylaid by enemies and must defend yourself!

Dödgrävaren

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

Haha, jag tog upp just det i recensionen!

Medlem

Kommer klart att spela det någon gång, men det känns som ett typiskt pc-spel så det kanske blir efter att jag köpt ny burk.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

Har inte kommit så långt men om kåtheten även inkluderar Shadowheart så är det inget minus för mig. 😚


signatur

Memento Mori

Helt klart en 5:a från mig med, inte klarat Act1 än men det är helt klar ett fantastiskt spel än så länge. För övrigt gillar jag kåtheten i spelet, det gör varje övernattning i tältningen extra spännande.

Medlem

Helt klart årets (hittills) bästa spel för mig personligen! Inne på tredje akten och kan inte få nog


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Dödgrävaren
Skrivet av Mikael Berg:

Haha, jag tog upp just det i recensionen!

Snabbläste igenom det hela lite väl snabbt för att undvika spoilers.
Men tycker det är störigt, spel som originalet och Mass Effect där man bygger personliga relationer med sitt team och sen möjligen mynnar det ut i någon form av mer romantisk kontakt gör det så mycket bättre. I Mass Effect tycker jag till å med vänskaps-relationerna i mångt och mycket är mer intressanta än kärleks-relationerna, Garrus och Liara är så jäkla välskrivna. Så lite av en besvikelse att alla är typ pansexuella och varenda dialogval kan leda till grovhångel, hade ju varit kul om någon vägrade ligga med en om man var man, dvärg eller alv t.ex. och inte fick kåtslag på precis vad som helst. Känns som den biten är skrivet av en väldigt pilsk tonåring.

Sen håller jag helt med om att man saknar en antagonist som Jon Irenicus, men det är ju absolut något som saknas i så många spel idag, och förr. Sjukt välskriven karaktär, hans motivation förståelig men hans aktioner är ändå förkastliga, man förstår varför han blivit den han är men det är självförvållat och även om man kan känna lite sympati med honom så förtjänar han ändå det öde han gett sig själv. Voice-actingen top notch också. Gåshud när han och Ellesime möts.

Inaktiv

Väldigt lätt att hamna i olösbara situationer eller i konversationer där inget svarsalternativ känns vettigt.
Aldrig spammat quickload så ofta förut. Känns lite som man fuskar hela tiden.
Men inget som drar ner betyget för min del.
Riktigt kul.

Avstängd

Lite synd för Starfield som av allt att dömma kommer hamna i skuggan av detta mästerverk.


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Dödgrävaren
Skrivet av anon_79617:

Väldigt lätt att hamna i olösbara situationer eller i konversationer där inget svarsalternativ känns vettigt.
Aldrig spammat quickload så ofta förut. Känns lite som man fuskar hela tiden.
Men inget som drar ner betyget för min del.
Riktigt kul.

Det är väl lite det som är grejen med ett rollspel baserat på DND, ibland failar man ett roll för att bluffa och allt går åt helvete. En del av charmen när man spelar penna å papper rollspel.

Medlem

Bästa spelet på väldigt länge trots att jag bara är ca halvvägs. Som efterföljarna till Dragon Age: Origins borde ha varit.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Akterseglaren:

Lite synd för Starfield som av allt att dömma kommer hamna i skuggan av detta mästerverk.

Väldigt stor skillnad på spel. Detta är turn based fantasy rpg medan starfield är sci-fi i första/tredje-person.

Själv tycker jag det är grymt då vi får D4, BG3 och Starfield på samma år. 2023 är verkligen ett riktigt bra spelår.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Helt klart värt betyget! Jag skulle säga att det finns något att hämta här för alla och även om det finns vissa skavanker så är BG3 extremt välgjort och lika brett som det är djupt. Larian väljer dessutom att släppa hela paketet i en tid där mikrotransaktioner, seasons och battle passes har blivit standard bland de stora aktörerna och det känns både unikt och befriande!

Jag hoppas att vi framåt ser en "Definitive Edition" som ytterligare polerar, förbättrar och kanske till och med lägger till.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Monstertarzan:

Helt klart värt betyget! Jag skulle säga att det finns något att hämta här för alla och även om det finns vissa skavanker så är BG3 extremt välgjort och lika brett som det är djupt. Larian väljer dessutom att släppa hela paketet i en tid där mikrotransaktioner, seasons och battle passes har blivit standard bland de stora aktörerna och det känns både unikt och befriande!

Jag hoppas att vi framåt ser en "Definitive Edition" som ytterligare polerar, förbättrar och kanske till och med lägger till.

Tror vi fick en definitive edition till båda deras tidigare spel, så lär nog ske igen! Om inte annat har vi mycket uppdateringar att vänta på


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Spännande. Spelar Divinity 2 just nu, ett riktigt mästerverk. Så ser fram emot det här!

Personligen håller jag DOS2 bra mycket högre än BG3 än så länge. Men det är inte för att racka ner på BG3 utan för att DOS2 är ett otroligt spel.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Även fast turn based spel utöver final fantasy inte riktigt är för mig gläds jag av framgången BG3 får. Hatten av

Medlem

Suverän recension, som vanligt. Som andra sagt, är lite jobbigt med det där .. Jag: "hej, du har fin hatt!". Companion "Tack! Ska vi hångla?"

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Personligen håller jag DOS2 bra mycket högre än BG3 än så länge. Men det är inte för att racka ner på BG3 utan för att DOS2 är ett otroligt spel.

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på. jag har ingen jävla aning i BG3 om hur många gånger jag kan använda olika spells tex. har suttit och letat i alla menyer och stats screens efter nån siffra eller nåt som visar hur många gånger jag kan tex. heala med shadowheart. men jag hittar fan inget, så det blir ett väldans rännande till camp hela tiden mellan fighterna (när alla "short rest"s är slut) bara för att "fylla på". känns lite som att spelet vill hindra mig från att spela det när det konstant envisas med dessa avbrott.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Spännande. Spelar Divinity 2 just nu, ett riktigt mästerverk. Så ser fram emot det här!

Om det inte vore för mottagandet av Baldur's Gate 3 hade DO2 mest troligt fortfarande legat i min backlog och dammat. Känner att jag behöver bekanta mig lite mer med genren innan ett eventuellt köp av BG3.

Men efter bara 10 timmars speltid måste jag säga att det är oerhört engagerande, och befinner sig BG3 på ännu en nivå över kan det inte vara annat än ett mästerverk!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av JackG100:

Sen håller jag helt med om att man saknar en antagonist som Jon Irenicus, men det är ju absolut något som saknas i så många spel idag, och förr. Sjukt välskriven karaktär, hans motivation förståelig men hans aktioner är ändå förkastliga, man förstår varför han blivit den han är men det är självförvållat och även om man kan känna lite sympati med honom så förtjänar han ändå det öde han gett sig själv. Voice-actingen top notch också. Gåshud när han och Ellesime möts.

Jo, så är det. Det finns även ganska mångfacetterade antagonister i BG 3, men de får ju inte samma utrymme då de tävlar med varandra om "screen time".

Skrivet av JackG100:

Snabbläste igenom det hela lite väl snabbt för att undvika spoilers.
Men tycker det är störigt, spel som originalet och Mass Effect där man bygger personliga relationer med sitt team och sen möjligen mynnar det ut i någon form av mer romantisk kontakt gör det så mycket bättre. I Mass Effect tycker jag till å med vänskaps-relationerna i mångt och mycket är mer intressanta än kärleks-relationerna, Garrus och Liara är så jäkla välskrivna. Så lite av en besvikelse att alla är typ pansexuella och varenda dialogval kan leda till grovhångel, hade ju varit kul om någon vägrade ligga med en om man var man, dvärg eller alv t.ex. och inte fick kåtslag på precis vad som helst. Känns som den biten är skrivet av en väldigt pilsk tonåring.

Skrivet av Edd1e:

Suverän recension, som vanligt. Som andra sagt, är lite jobbigt med det där .. Jag: "hej, du har fin hatt!". Companion "Tack! Ska vi hångla?"

Tack! Och ja, nog är det lite speciellt. Sedan gäller det vissa karaktärer mer än andra, och jag kan uppskatta hur olika det är upplagt för en del. Det finns exempelvis karaktärer som tar lång tid innan de litar på en tillräckligt för att hoppa i säng, medan det finns andra som är tvärtom; att de glatt vill rulla runt i sänghalmen men har desto svårare att släppa in någon känslomässigt. Och det kan jag tycka är lite fint ändå, för i regel (Bioware-spel inkluderade) är det snarare en identisk checklista för karaktärer som bockas av i dessa spel.

Skrivet av quadratis:

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på. jag har ingen jävla aning i BG3 om hur många gånger jag kan använda olika spells tex. har suttit och letat i alla menyer och stats screens efter nån siffra eller nåt som visar hur många gånger jag kan tex. heala med shadowheart. men jag hittar fan inget, så det blir ett väldans rännande till camp hela tiden mellan fighterna (när alla "short rest"s är slut) bara för att "fylla på". känns lite som att spelet vill hindra mig från att spela det när det konstant envisas med dessa avbrott.

Det står ovanför dina spells/abilities hur många spell slots du har. I denna bild har exempelvis min karaktär två level 1 spells. De blåa plupparna. Håller du muspekaren över ser du vad som är vad. Oranga trekanten är din bonus action, musiknoten är antalet bardic inspirations han har (det är en bard) och så vidare. Ifyllda blå rutor, som på bilden, innebär att spellslotsen inte har förbrukats medan en ihålig ruta innebär att den är spenderad.

Du kan även trycka på K för att få en mer detaljerad överblick.

Medlem

Välförtjänt!

Ett annat minus är Coop och partyts interaktion i dialoger och tester.

Dödgrävaren
Skrivet av quadratis:

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på. jag har ingen jävla aning i BG3 om hur många gånger jag kan använda olika spells tex. har suttit och letat i alla menyer och stats screens efter nån siffra eller nåt som visar hur många gånger jag kan tex. heala med shadowheart. men jag hittar fan inget, så det blir ett väldans rännande till camp hela tiden mellan fighterna (när alla "short rest"s är slut) bara för att "fylla på". känns lite som att spelet vill hindra mig från att spela det när det konstant envisas med dessa avbrott.

Om du ser de små rutorna i tabbarna så är det spell-slotsen man har för olika level spells. Äventyra lite med UIt.

Edit:
Men ja, det är inte helt uppenbart alltid. Och även om jag gillar penna å papper-feelen så är det helt klart en del element från det som man kunde varit utan.

Inaktiv
Skrivet av JackG100:

Det är väl lite det som är grejen med ett rollspel baserat på DND, ibland failar man ett roll för att bluffa och allt går åt helvete. En del av charmen när man spelar penna å papper rollspel.

Nu är det ju inte ett ttrpg dock.
Funkar inte lika bra när man inte har en gm som kan medla, eller när man inte kan skapa en ny karaktär om alla dör.

Backloggens befriare
Skrivet av quadratis:

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på. jag har ingen jävla aning i BG3 om hur många gånger jag kan använda olika spells tex. har suttit och letat i alla menyer och stats screens efter nån siffra eller nåt som visar hur många gånger jag kan tex. heala med shadowheart. men jag hittar fan inget, så det blir ett väldans rännande till camp hela tiden mellan fighterna (när alla "short rest"s är slut) bara för att "fylla på". känns lite som att spelet vill hindra mig från att spela det när det konstant envisas med dessa avbrott.

Jag håller med.

Men såhär fungerar spellsen i enkelhet:
Alla spells har en level, och i Shadowhearts fall kan hon alltid använda en spell i olika nivåer och hon har ett visst antal spellpoints för lvl1 spells, lvl2 spells och lvl3 spells osv. Så vill du heala med henne och göra en stark heal så väljer du lvl3 spellen som healar 3x mer än lvl1 men förbrukar då lvl3 spellslot för det, det betyder att du kan använda samma heal i lvl2 och lvl1 efter det.
Sedan har spellsen en egen cooldown, vilket kan vara turn/short rest/long rest. Är det turn kan du använda den en gång per omgång och kostar då antagligen en action point + motsvarande spellpoint. Är det short rest eller long rest kostar den antagligen bara spellpoint och inte din action point, så då kan du alltså attackera/använda en cantrip utöver att använda din magi.
Generellt sett så är det bara "permanenta" spells som har long rest som cooldown, det vill säga, en buff som också sitter i till nästa long rest. Till exempel att prata med djur har cooldown long rest men den sitter också i tills nästa long rest, så den är permanent och man kan casta den direkt efter sin long rest för att ha den till nästa gång man vilar igen.

Hoppas jag inte rört till det för mycket och att det kanske blir lite enklare. Nedan kommer också en lite förklaring av de olika action-pointsen man kan ha, generellt.

Movement: du har alltid din standard movement som du kan använda oavsett, så länge du inte råkat ut för något som gör dig immobile.
Action point: Attackera, använda cantrips
Bonus action point: för dash, jump, dricka potions, vissa attacker och vissa spells.
Spell points lvl1+: En cleric som Shadowheart har många olika nivåer av spells och kan därför ha flera olika nivåer med spellpoints medan t.ex. en warlock som Wynn bara har en sorts spellpoints och alltid castar den starkaste nivån av sin magi.
Class-specific: Barbarer t.ex. har rage och druider har wild change för att byta form.

edit: sen på bollen såg jag, men låter detta stå kvar ändå.


signatur

Ad hoc addendum

Skriv svar