Atari 50 Studios släpper en spelbar dokumentär om klassikern Karateka

Robot
Atari 50 Studios släpper en spelbar dokumentär om klassikern Karateka

Första delen i en interaktiv dokumentärserie om spel släpps i slutet av augusti.

#Jordan-mechner, #karateka


Medlem

Läste om det tidigare i augusti och var ju tvungen att höra av mig till polarn som jag nötte Karateka med när det kom. Blir så klart att kolla in.

Medlem

Oj vilket intressant grepp. Kul när mediet nyttjas på nya sätt, hoppas fler tar efter.

Skribent
Skrivet av TTuffing:

Oj vilket intressant grepp. Kul när mediet nyttjas på nya sätt, hoppas fler tar efter.

Håller med! Netflix hade lätt kunnat utnyttja detta också då deras gränssnitt redan har stöd för handkontroll.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu vet jag inte hur de lägger upp det. Men med tanke på hur sjukt bra tex tjänsten Antstream fungerar för att streama gamla retrospel så hade det ju kunnat vara något som gick att göra ganska seamless. Spelade Karateka hemma hos en gammal kompis pappa som hade det på Apple 2 och en glorious grön monochrome skärm. Those were the days..
Rekommenderar Antstream för alla som som går och funderar på att skaffa det för övrigt. Jag sitter för visso på bra internet men det fungerar så bra att jag skaffade lifetime licens.

Skribent
Skrivet av perihelion74:

Nu vet jag inte hur de lägger upp det. Men med tanke på hur sjukt bra tex tjänsten Antstream fungerar för att streama gamla retrospel så hade det ju kunnat vara något som gick att göra ganska seamless. Spelade Karateka hemma hos en gammal kompis pappa som hade det på Apple 2 och en glorious grön monochrome skärm. Those were the days..
Rekommenderar Antstream för alla som som går och funderar på att skaffa det för övrigt. Jag sitter för visso på bra internet men det fungerar så bra att jag skaffade lifetime licens.

I och med att det släpps på konsolerna så tror jag det nog är en app/program man laddar ned. Sen får man chansen under dokumentären att spela. Men det är bara min gissning, lite oklart.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag minns mest att det hade enorm input lag - i alla fall på C64.

Skribent
Skrivet av Margy:

Jag minns mest att det hade enorm input lag - i alla fall på C64.

Det var lite samma med PoP och har att göra med animationerna tror jag? Motion capture (rotoscope?) på det viset var ju unikt då. Effekten blev att gubben var tvungen att animera klart rörelsen innan nästa knapptryck aktiverades


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kassettvarianten på c64 var en mardröm!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kassettvarianten på c64 var en mardröm!

Speciellt om man direkt tog ett steg bakåt och ramlade av klippan och fick ladda om.

Vilket tålamod man hade på den tiden. I en del spel spenderade man ju mer tid framför laddskärmar än vad man spelade.

Medlem
Skrivet av Margy:

Speciellt om man direkt tog ett steg bakåt och ramlade av klippan och fick ladda om.

Vilket tålamod man hade på den tiden. I en del spel spenderade man ju mer tid framför laddskärmar än vad man spelade.

Exakt! Jag har förövrigt den kvar på original


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Margy:

Speciellt om man direkt tog ett steg bakåt och ramlade av klippan och fick ladda om.

Vilket tålamod man hade på den tiden. I en del spel spenderade man ju mer tid framför laddskärmar än vad man spelade.

haha ja backa ut för klippan gjorde jag på NES-versionen också. Roligast var när jag kom till tjejen och sprang emot henne...tänkte att nu klarar jag spelet! Så sparkar hon bara mig i fejjan så jag dör XD. Glömde att jag var i combat-mode....


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar