Gris är som ett interaktivt konstverk

It's not a lake, it's an ocean
Gris är som ett interaktivt konstverk

Gris är inte svinbra. Men det var definitivt värt min tid. Kanske även din?

Nomada Studios omtalade Gris kan beskrivas som att uppleva ett interaktivt konstverk snarare än ett vanligt spel. Huvudkaraktären, en namnlös ung kvinna, skuttar runt i en abstrakt värld till synes utan mål eller riktning. Men även om det bryter mot flera konventioner har Gris ett djupare gameplay än många andra tvådimensionella äventyr och förtjänar verkligen att tas på allvar.

Vi möts till en början av en grå värld, men i takt med avklarade utmaningar får världen färg. Gris är som en vattenakvarell som kommer till liv steg för steg. Spelaren belönas med nya förmågor allt eftersom man tar sig fram genom kollapsade byggnader och undervattenslabyrinter från vad som ser ut att vara en övergiven civilisation. Allt är emellertid hela tiden lite kryptiskt och utvecklaren arbetar med symbolik i stället för dialog för att berätta en historia om förlust.

Designen dansar lätt runt enkelhet och symmetri. Ofta utgår man från en byggnad i mitten och utforskar först den högra och sedan den vänstra sidan, eller tvärtom, för att slutligen återvända till mitten efter att ha samlat de små ljusbollar som öppnar upp vägen framåt. Detta upplägg förändras aldrig under spelets gång. I ett så pass kort spel är det inget större problem, men visst hade det varit välkommet med mer variation. Miljöerna förändras däremot och karaktärens växande antal förmågor känns som en skön belöning när de dyker upp.

En bit in i spelet slår man följe med en robotliknande karaktär och tycke uppstår, men detta partnerskap är över lika snabbt som det började och resten av resan tillryggaläggs i ensamhet. Vilket är lite synd. Jag tänker på när jag träffade Mui i Planet of Lana och hur mycket det betydde för både gameplay, utmaning och engagemang.

Det finns inga fiender i Gris, även om något som kan liknas vid ett slags bossfajt uppträder en bit in i äventyret. Det verkar inte ens gå att dö vilket gör att jag spelar helt avslappnad i soffan.

Gameplay bygger på en klassisk blandning av plattformande och pussellösning. Gris handlar en hel del om tajming. Egentligen inte på ett tråkigt trial and error-vis, men jag tvingades till att göra vissa hopp lite väl många gånger vilket fick mig att skutta runt i onödan, klurandes på om jag var på rätt ställe.

Hej, lilla vän.

Spelets art design är fascinerande och visuellt säregen, men skapar ibland lite problem. Gris leker nämligen mycket med kontraster, vilket innebär att man kan skutta uppför trappor och hoppa mellan plattformar som ser ut att vara en del av bakgrunden. När dessa däremot de facto är en del av bakgrunden men inte verkar vara det blir det lätt snårigt och svåröverskådligt. Där och då önskar jag att utvecklarna hade valt en tydligare design.

Med detta sagt är Gris en vacker och nästan meditativ upplevelse som går sin egen väg. Det känns mer öppet för tolkning än de flesta spel jag spelat och utmanar en i att finna vägar framåt. Ungefär som när man löser en rebus eller en ekvation ger Nomada Studio spelaren privilegiet av att känna sig smart efter att ha lyckas ta sig vidare.

Gris är inte riktigt den fullpoängare jag hade väntat mig. Men det är så pass säreget och unikt att det förtjänar en genomspelning.

Gris
3
Bra
+
När det bara flyter på
+
Soundtracket är strålande
+
Designen är fantastisk...
-
...men kan också skapa vissa problem
-
Det blir lite ensamt utan vare sig vänner eller fiender
-
Saknar omspelsvärde
Det här betyder betygen på FZ

Spelat på: Switch (dockat läge)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Har varit svinsugen (HEHE) på detta länge, men aldrig riktigt kommit mig för att spela/köpa det. Har läst en del väldigt starka hyllningar av det, så det piggade upp att läsa din lite mer kritiska text, @Ruffles. Tack!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett otroligt vackert spel, om inte det vackraste jag personligen spelat. Det tillsammans med soundtracksen gör det definitivt värt att spela, trots eventuella brister. Det förutsätter dock att man gillar pussel/plattformsspel.

Jag håller med om att spelet inte är en fullpoängare, men konsten och musiken... Drömmigt!


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Det är ett riktigt vackert spel, det känns som ett spela ett konstverk. Det är skönt med ett spel utan fiender och stress... Jag har spelat på mobil och platta och har bara utvärderat det i det format. Det har fungerat bra och jag började nyligen fortsätta spela igen efter ett långt uppehåll.

Trevlig med ett mobilspel som är lite mer meditativt och inte bygger på billiga dopaminkickar, även om jag kanske önskat att själva gameplay var lite mer engagerande. Jag orkar inte spela så länge, oavsett hur vackert allt är blir jag liksom lite mätt och går vidare till att göra något annat efter som mest en kvart. Men det är kanske så ett mobilspel ska vara egentligen, man ska väl helst inte fastna i mobilen för länge

Ni som spelat på större skärm, vad tycker ni?

Medlem

Väldigt bra recension! Tack!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Har varit svinsugen (HEHE) på detta länge, men aldrig riktigt kommit mig för att spela/köpa det. Har läst en del väldigt starka hyllningar av det, så det piggade upp att läsa din lite mer kritiska text, @Ruffles. Tack!

Jag kan tycka att hyllningarna känns nästan lite nyfrälsta. Väldigt okritiska. Jag tycker att det finns en del att kritisera, det är ingen fullpoängare för mig. Men, som sagt, tillräckligt eget för att vara värt att uppleva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Riktigt bra spel! Ett av de bättre indie upplevelserna jag haft.

Medlem

Påminner lite om Journey i att det inte är så mycket spel som upplevelse

Den grafiska stilen ger mig vackra dagdrömmar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Grisig recension.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Det är ett riktigt vackert spel, det känns som ett spela ett konstverk. Det är skönt med ett spel utan fiender och stress... Jag har spelat på mobil och platta och har bara utvärderat det i det format. Det har fungerat bra och jag började nyligen fortsätta spela igen efter ett långt uppehåll.

Trevlig med ett mobilspel som är lite mer meditativt och inte bygger på billiga dopaminkickar, även om jag kanske önskat att själva gameplay var lite mer engagerande. Jag orkar inte spela så länge, oavsett hur vackert allt är blir jag liksom lite mätt och går vidare till att göra något annat efter som mest en kvart. Men det är kanske så ett mobilspel ska vara egentligen, man ska väl helst inte fastna i mobilen för länge

Ni som spelat på större skärm, vad tycker ni?

Som med övriga ting som ska tilltala visuellt tror jag att GRIS även är bättre på större skärm. Jag spelade på inte på en massiv skärm (24"), men skulle inte kunna tänka mig att upplevelsen är densamma på en ~7-tums skärm.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Grisig recension.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Gris är grymt?
Barely e-nöff?
Tryne too hard?
Knorrmal svårighetsgrad?
Bökiga kontroller?
Förtryffligt?
Heroinnan är en riktig babe?
En pigg 3a?
A bacon in the dark?
Scan-dinavisk känsla?

Nu är väl det mesta avverkat...

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Gris är grymt?
Barely e-nöff?
Tryne too hard?
Knorrmal svårighetsgrad?
Bökiga kontroller?
Förtryffligt?
Heroinnan är en riktig babe?
En pigg 3a?
A bacon in the dark?
Scan-dinavisk känsla?

Nu är väl det mesta avverkat...

Är du möjligtvis göteborgare/en pappa?
Det här verkar vara uppladdat ett bra tag... fniss

*Nöff said

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Kul att läsa en annan recension av detta spelet. Jag hyllade detta till skyarna. Jag spelade detta då jag mådde som sämst, och det fångade mig otroligt mycket.

Personligen så är detta fortfarande ett väldigt bra spel. Och jag gråter fortfarande som ett litet barn när jag spelar det.

Men som sagt, kul att få läsa andra recensioner av detta spelet.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

1
Skriv svar