Embracer börjar stänga studior

Robot
Embracer börjar stänga studior

Danska Campfire Cabal blev inte ens ett år gammal.

#embracer, #nyhetstips


Medlem

Trist att läsa, Expeditions-spelen var rätt jäkla bra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tråkigt, hoppas att omstruktureringen leder till vinst på sikt iaf. Hellre svåra beslut nu innan fler blir av med jobb i längden.

Medlem

Jag kräks över att stora hajar köper upp mindre studios och sen blir resultatet det här efter endast en misslyckad affär. Hur fan tänker Embracer? Finns det någon verklighetsuppfattning i hur bräckligt deras arbetsmetod är? Stackars anställda som säkerligen har blivit lovad guld och gröna skogar vid uppköpet. 🤮

Medlem

Jag hoppas bara Legacy of Kain inte blir ett offer för detta.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

FM-guru
F.d. Sisyr

Klart som fan det var just den studion som rök också.

Medlem

En gång i tiden så var embracer ganska nice, det är inte så längre. Det finns i princip ingen nyhet som är bra runt detta företaget, inte ens om det GÅR BRA.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny

Jag har sett Embracer lite som ett luftslott. Är det nu det sprängs?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Piigge:

Hellre svåra beslut nu innan fler blir av med jobb i längden.

Ja, och det kommer inte gå att göra alla glada heller.

Jag hoppas de får ordning på skutan inom några år. Dels är de är de ett svenskt företag, dels har jag fingrarna i kläm med aktier som jag inte tänker sälja.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag kräks över att stora hajar köper upp mindre studios och sen blir resultatet det här efter endast en misslyckad affär. Hur fan tänker Embracer? Finns det någon verklighetsuppfattning i hur bräckligt deras arbetsmetod är? Stackars anställda som säkerligen har blivit lovad guld och gröna skogar vid uppköpet. 🤮

Ja det är vidrigt att utvecklare och vi spelare hamnar i kläm för dessa stora bolagens misstag och maximerad vinst. Hemskt trött på det och förstör marknaden...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har sett Embracer lite som ett luftslott. Är det nu det sprängs?

Inaktiv

Det är riktigt tråkigt.
Det känns ungefär som när de köpte tillbaka sina butiker här i Sverige (Game) som hade blivit uppköpta av just Game i början av 00-talet.
Men det höll inte speciellt länge innan de stängdes ner efter uppköpet.
Det är trist.

Medlem
Skrivet av stiivn:

Ja det är vidrigt att utvecklare och vi spelare hamnar i kläm för dessa stora bolagens misstag och maximerad vinst. Hemskt trött på det och förstör marknaden...

Ja, tragisk utveckling.

eld
Medlem

Fast om de säljer lord of the rings licensen så sparar de nog ännu mer pengar.

Redaktör
Ponny
Skrivet av eld:

Fast om de säljer lord of the rings licensen så sparar de nog ännu mer pengar.

Nej, nej. Den ska "exploateras".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har sett Embracer lite som ett luftslott. Är det nu det sprängs?

Minns en artikel och podd men har glömt varifrån (DI kanske?) för några år sedan där Fredrik Wester intervjuades om sin exit från Paradox. Det ställdes en hel del frågor kring Paradox vs Embracer och hur filosofin skiljde sig åt mellan honom och Lars Wingefors.

Har för mig att det var i ett skede när Paradox hade gått från att sitta på småspararnas piedestal till att få ett par skakiga månader och se sig omsprungna av THQ/Embracer.

Tittar man på graferna för PDX vs EMBRAC B talar de sitt tydliga språk:

Paradox är gröna grafen. Fokus har legat på organisk tillväxt.
OMX-index inklusive utdelningar är gula grafen.
Embracer är den blå alptoppen. Fokus på belånad tillväxt via förvärv.

Ibland lönar det sig i längden att ha ett DNA som går ut på mer än att flippa nyemitterade aktier och jaga tillväxt via överbelåning. Att faktiskt ha en kärnverksamhet man själv tror på och vill förädla snarare än förändra.

Nu är det givetvis inte så att allting är guld och gröna skogar hos Team Paradox heller. Men det är intressant hur två jämnåriga svenska investerare i spelbranschen valde så olika strategier under samma era och vilka utfall det fick inte bara för dem själva utan kanske främst deras medarbetare.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag kräks över att stora hajar köper upp mindre studios och sen blir resultatet det här efter endast en misslyckad affär. Hur fan tänker Embracer? Finns det någon verklighetsuppfattning i hur bräckligt deras arbetsmetod är? Stackars anställda som säkerligen har blivit lovad guld och gröna skogar vid uppköpet. 🤮

Är inte heller speciellt förtjust i den här utvecklingen, men samtidigt satte väl inte Embracer en pistol mot tinningen på Campfire när de rullade in pengasäckarna. Får hoppas att de anställda hittar nytt snabbt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

brrap brrap pew pew

Jag måste fråga, finns det inga andra bilder på Lars Wingefors? Det känns som att den där bilden där han sitter bakåtlutad i en stol med hörlurar och kollar på nån PowerPoint har varit i minst 20st FZ nyheter nu


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

eld
Medlem
Skrivet av lerb:

Jag måste fråga, finns det inga andra bilder på Lars Wingefors? Det känns som att den där bilden där han sitter bakåtlutad i en stol med hörlurar och kollar på nån PowerPoint har varit i minst 20st FZ nyheter nu

Föreslår busiga "ska dumpa dig efter ett år" wingefors:

Eller "det går inte så bra nu" wingefors:

Medlem

Trist.. Hoppas för guds skull Embracer kan förvalta spelserierna: Deus Ex, Tomb Raider och Thief.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Inaktiv

Såklart asen börjar stänga ner studios nu. Det var väl bara en tidsfråga!

brrap brrap pew pew
Skrivet av eld:

Föreslår busiga "ska dumpa dig efter ett år" wingefors:

https://external-preview.redd.it/IbRAwnXyzMcuN3tCrJJXo93M_Jop...

Eller "det går inte så bra nu" wingefors:

https://cached-images.bonnier.news/gcs/di-bilder-prod/mly/b55...

Haha, tack för gott skratt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Embracer äger en guld titel som kommer att ge mycket klirr i kassan framöver om, man nu bara begriper att återstarta detta mästerverk till spelserie. Spelet heter så klart:
Legacy of Kain och bör utvecklas av Crystal Dynamic. En ny era eller ett helt nygjort första spel, i serien. Kan man få röst skådespelarna från första spelet att ställa upp igen så är lyckan total.

Medlem
Skrivet av LeoCross:

Embracer äger en guld titel som kommer att ge mycket klirr i kassan framöver om, man nu bara begriper att återstarta detta mästerverk till spelserie. Spelet heter så klart:
Legacy of Kain och bör utvecklas av Crystal Dynamic. En ny era eller ett helt nygjort första spel, i serien. Kan man få röst skådespelarna från första spelet att ställa upp igen så är lyckan total.

Jag ser också IPet som en guldklimp, men pga dåliga sales utöver BO1 och Soul Reaver så är inte serien jätteattraktiv och det är fullt möjligt att varumärket säljs vidare till något holding företag eller något och kanske auktioneras ut. Jag vet jag vet jag låter pessimistisk, jag bara hoppas att den surveyn Embracer gick igenom öppnar ögonen för potentialen från dem svar fansen gav (~100k svarade delvis, ~70k svarade hela formuläret). Men det har varit jättetyst om det sedans dess, med senaste nyheterna gällande Embracer så är jag snäppet oroad.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har sett Embracer lite som ett luftslott. Är det nu det sprängs?

Kolla deras finansiella rapport som släpptes tidigare i sommar.
https://embracer.com/year-in-brief-23/

Självklart handlar det nu mycket om en missad storaffär, men det är inte så att bolaget innan det verkar gå dåligt. Omsättning på 38 miljarder kronor, en nettovinst på runt 4,5 miljarder kronor. Ungefär en tredjedel av vinsten kommer från tabletop-spel dessutom, då Embracer äger jätten Asmodee.

Nyligen släpptes Jagged Alliance 3 som är en Embracer titel och har gått riktigt bra.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag kräks över att stora hajar köper upp mindre studios och sen blir resultatet det här efter endast en misslyckad affär. Hur fan tänker Embracer? Finns det någon verklighetsuppfattning i hur bräckligt deras arbetsmetod är? Stackars anställda som säkerligen har blivit lovad guld och gröna skogar vid uppköpet. 🤮

Hur de tänker? De tänker nog att det aldrig har varit meningen att Embracer ska ge spelvärlden några spelmästerverk eller skapa stabila arbetsplatser. Allt har från första uppköpet endast handlat om att fylla pengabingen till några få människor i toppen.

1
Skriv svar