Larian jobbar inte på någon expansion till Baldur's Gate 3

Robot
Larian jobbar inte på någon expansion till Baldur's Gate 3

Och den skulle bli väldigt svår att utveckla.

#Baldurs-gate-3, #Larian


Medlem

Det här kan man ju säga om allt. Känns mer som en dålig ursäkt för att dom har andra saker på gång. Om jag hade fått välja så skulle jag vilja att dom var lite tydligare och rakare med sitt svar. Så att man vet när man köper det. Nu låter det fortfarande lite osäkert när dom svarar så ogenomtänkt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här kan man ju säga om allt. Känns mer som en dålig ursäkt för att dom har andra saker på gång. Om jag hade fått välja så skulle jag vilja att dom var lite tydligare och rakare med sitt svar. Så att man vet när man köper det. Nu låter det fortfarande lite osäkert när dom svarar så ogenomtänkt.

Jag känner mig lite kluven, å ena sidan håller jag med men å andra ser jag hellre att de säger att "det här är inget vi kan eller vill göra just nu, och det är inget vi jobbar på" än att de är ännu vagare och låter folk mer eller mindre vänta på något som inte kommer.

Sen kan jag hålla med om att det säkert hade varit teoretiskt möjligt att expandera spelet, men det finns många hinder och potentiella problem som behöver hanteras för att få till något vettigt. Höglevelbalansering i DnD kan vara ganska galet att få till bra och är en utmaning för många DM (spelledare), och det kan variera enormt med hur karaktärer och grupper byggs. Det finns en del rent trasiga förmågor och kombos för de som minmaxar och/eller vet hur man spelar taktiskt. Pathfinder har samma problem på högre nivåer. Svårighetsgraden blir svår att få till utan att bli rent överjävlig för folk som inte sätter sig in i det och bygger en bra karaktär och/eller grupp, och/eller använder "rätt" förmågor och trollformler, samtidigt som den kan bli löjligt lätt för de som vet hur de ska använda sådana "rätt".

Såg några exempel på Reddit.
Bara Wish hade varit helt vansinnigt att försöka skapa spelet runt. Finns även en del DnD-föremål som hade varit rejält svåra att implementera - Deck of Many Things är ett kanonexempel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det är känt att tabletop D&D 5E inte är balanserat på högre levels.

Edit: D&D 5E släpptes för ungefär 10 år sedan, och Wizards har börjat jobba på en ny utgåva av tabletop reglerna. Arbetsnamnet är One D&D och det är planerat till 2024.

Avstängd

E det datum på xboxversion? Trodde inte det va utannonserat till dom udda formaten.

Redaktör
Ponny

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Bara Wish hade varit helt vansinnigt att försöka skapa spelet runt. Finns även en del DnD-föremål som hade varit rejält svåra att implementera - Deck of Many Things är ett kanonexempel.

Jag vet inte hur de grejerna fungerar i grundspelet, men i BG2 var de ju inte OP. Var de blott en skugga av den funktion de har i grundspelet?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag vet inte hur de grejerna fungerar i grundspelet, men i BG2 var de ju inte OP. Var de blott en skugga av den funktion de har i grundspelet?

D:OS2 använder sig inte av D&Ds regelsystem, och det regelsystemet (inte minst 5E, senaste utgåvan) tenderar att bli rätt galet på högre nivåer. Givetvis beroende på vad man spelar för karaktär och klass, och hur man spelar, men förutsättningarna för att det ska bli rejält trasigt finns där med de förmågor och trollformler man kan få tillgång till på högre nivåer. Wish, som exempel, låter dig göra rätt vansinniga grejer. Samtidigt är det en DM som bestämmer hur den implementeras, så visst hade Larian teoretiskt kunnat nerfa den i spelet.

Det finns dock andra, som True Polymorph - om ett fientligt/ovilligt mål misslyckas med en WIS save kan du polymorpha denne till precis vad som helst. En annan varelse eller ett föremål som du kan välja fritt, och lyckas du dessutom hålla koncentration på trollformeln tiden ut (1 timme i D&D, men eftersom Larian inte implementerat något tidssystem i BG3 (suck) så vetefasen hur de hade löst det) blir effekten permanent. Tvärtom går också bra, du kan ta ett föremål och göra om det till en varelse som är vänligt inställd till dig, som följer och hjälper dig. Återigen blir effekten permanent efter en timmes koncentration (däremot tappar du då kontrollen över varelsen, och den gör som den vill efter det).

De här funkar liksom hypotetiskt även på "bossar" (sen kan dessa ha förmågor som gör det mer sannolikt/garanterar att de motstår effekten (legendary resistance ex. - dessa är dock begränsade i antal per dag), eller vara uttryckligen immuna), vilket kan bli rätt komiskt.

Samtidigt är det inte en helt vattentät ursäkt heller, ex. Pathfinder-spelen (som har ett liknande regelsystem som D&D, förenklat är det en variant av D&D 3.5) låter en levla till max, och där finns en del rejält trasiga builds och kombinationer. Det är ett designval som för med sig en hel del utmaningar när det kommer till balansering.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Rassa:

E det datum på xboxversion? Trodde inte det va utannonserat till dom udda formaten.

Det ska släppa till xbox så fort de löst split screen på s.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Det ska släppa till xbox så fort de löst split screen på s.

Mm.. dock är det inte utannonserat att spelet kommer till xbox konsoller än.
Så kan ju hålla sig till fakta.
Å kan nog bli svårt få det funka så skulle inte sitta å vänta om man nu mot förmodan spelar på en xbox.
Sen varför ens släppa det på xbox? Ingen köper sina spel på en Microsoft maskin.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Mm.. dock är det inte utannonserat att spelet kommer till xbox konsoller än.
Så kan ju hålla sig till fakta.
Å kan nog bli svårt få det funka så skulle inte sitta å vänta om man nu mot förmodan spelar på en xbox.
Sen varför ens släppa det på xbox? Ingen köper sina spel på en Microsoft maskin.

Det han skrev kommer från utvecklarna själva.

https://www.fz.se/nyhet/294697-larian-antyder-xbox-far-inte-b...

Avstängd
Skrivet av Thane:

Ja. Fortfarande inte utannonserat till xbox series....

Medlem

Vad kul ni skriver: "har hunnit kuta igenom Larians jättespel både en och två gånger suktar nu efter mer."

Vem har hunnit igenom spelet 1-2 ggr? Själv har jag lagt 50 timmar och är fortfarande på act 1 och det finns massor att utforska... Detta är en typ av spel jag tycker bara man ska njuta av alla de små detaljer & grejer att upptäcka... Inte rusha igenom....

Gällande expansion vore det ju fantastiskt men det blir ju som sagt oerhört komplext också.... Man kan ju alltid hoppas då jag älskar denna typ av spel och Baldurs Gate.

Medlem

Nu har jag inte följt utvecklingen av spelet, men att level cap är 12 är fan dels en spoiler för mig, men också en stor besvikelse, vad fan`?

Medlem

Låter bra, ett spel utan mtx som släpps dag ett komplett så man vet man har hela spelet. Spelet är stort nog som det är utan expansioner.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

D:OS2 använder sig inte av D&Ds regelsystem, och det regelsystemet (inte minst 5E, senaste utgåvan) tenderar att bli rätt galet på högre nivåer. Givetvis beroende på vad man spelar för karaktär och klass, och hur man spelar, men förutsättningarna för att det ska bli rejält trasigt finns där med de förmågor och trollformler man kan få tillgång till på högre nivåer. Wish, som exempel, låter dig göra rätt vansinniga grejer. Samtidigt är det en DM som bestämmer hur den implementeras, så visst hade Larian teoretiskt kunnat nerfa den i spelet.

Det finns dock andra, som True Polymorph - om ett fientligt/ovilligt mål misslyckas med en WIS save kan du polymorpha denne till precis vad som helst. En annan varelse eller ett föremål som du kan välja fritt, och lyckas du dessutom hålla koncentration på trollformeln tiden ut (1 timme i D&D, men eftersom Larian inte implementerat något tidssystem i BG3 (suck) så vetefasen hur de hade löst det) blir effekten permanent. Tvärtom går också bra, du kan ta ett föremål och göra om det till en varelse som är vänligt inställd till dig, som följer och hjälper dig. Återigen blir effekten permanent efter en timmes koncentration (däremot tappar du då kontrollen över varelsen, och den gör som den vill efter det).

De här funkar liksom hypotetiskt även på "bossar" (sen kan dessa ha förmågor som gör det mer sannolikt/garanterar att de motstår effekten (legendary resistance ex. - dessa är dock begränsade i antal per dag), eller vara uttryckligen immuna), vilket kan bli rätt komiskt.

Samtidigt är det inte en helt vattentät ursäkt heller, ex. Pathfinder-spelen (som har ett liknande regelsystem som D&D, förenklat är det en variant av D&D 3.5) låter en levla till max, och där finns en del rejält trasiga builds och kombinationer. Det är ett designval som för med sig en hel del utmaningar när det kommer till balansering.

Är 5E extremare än 2nd vad gäller förmågor/spells? Jag tycker inget i BG2 var rent ut sagt trasigt förutom imprisonment i Black Pits 2. I huvudspelet så var nackdelen att man gick miste om loot (kanske också XP, minns inte) om man imprisonade någon. Time stop + improved alacrity absolut OP, men inte rent trasigt. Men eftersom jag inte spelat bordsspelet så vet jag inte om de helt förvred reglerna så att en bokstavstrogen blivit upprörd.

Medlem

Expansion vore väldigt trevligt, men bäst av all vore ju att ha bra modsupport & verktyg.

Medlem

Tycker det är helt rätt approach. Spelat man köper idag är det man får och man ska inte förvänta sig något mer. Det är så oerhört många som gör det här fel i branschen. OM de släpper en expansion kommer jag antagligen köpa den också och med deras motivering kommer jag antagligen älska den också.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här kan man ju säga om allt. Känns mer som en dålig ursäkt för att dom har andra saker på gång. Om jag hade fått välja så skulle jag vilja att dom var lite tydligare och rakare med sitt svar. Så att man vet när man köper det. Nu låter det fortfarande lite osäkert när dom svarar så ogenomtänkt.

Dålig ursäkt till vad? För att ge ett genuint svar där de inte kan lova något då de vill hellre skrota utvecklingen till en expansion som de inte är nöjda med, och överge idén totalt?

Har folk redan glömt bort "upproret" som hände när Valve skrotade 2:a DLC till Half-Life 2 som skulle fortsätta storyn, för de skulle helt plötsligt skifta alla utvecklare till Alyx?

Nej, jag tycker Larion gav helt rätt svar. Det lägger inga förväntningar hos konsumenterna, och ger realistisk bild på hur de ser på spelutveckling.

Medlem
Skrivet av Vasir:

Vad kul ni skriver: "har hunnit kuta igenom Larians jättespel både en och två gånger suktar nu efter mer."

Vem har hunnit igenom spelet 1-2 ggr? Själv har jag lagt 50 timmar och är fortfarande på act 1 och det finns massor att utforska... Detta är en typ av spel jag tycker bara man ska njuta av alla de små detaljer & grejer att upptäcka... Inte rusha igenom....

Gällande expansion vore det ju fantastiskt men det blir ju som sagt oerhört komplext också.... Man kan ju alltid hoppas då jag älskar denna typ av spel och Baldurs Gate.

Haha, samma här. Jag ALT-ar och klickar på allt, snurrar kameran konstant för att inte missa något.

Och medan jag utforskar har jag hunnit drömma lite om expansioner, att wow, det här spelet kan byggas ut med nya äventyr hur länge som helst.

Tills den här artikeln kom.

Att man blir overpowered på högre levels gör det ännu svårare för mig att förstå varför dataspelsutvecklare importerar ett penna-och-papper ruleset (5e eller vad det heter) och begränsar sin frihet frivilligt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Nu har jag inte följt utvecklingen av spelet, men att level cap är 12 är fan dels en spoiler för mig, men också en stor besvikelse, vad fan`?

Mmm... spoiler för mig också. Jag avskyr att veta vad som komma ska.

Är nog bäst att sluta läsa spelsidor & forum, och bara spela.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Att man blir overpowered på högre levels gör det ännu svårare för mig att förstå varför dataspelsutvecklare importerar ett penna-och-papper ruleset (5e eller vad det heter) och begränsar sin frihet frivilligt.

"Jag gillar vit färg på bilarna, så alla bilar bör hädanefter vara vita."

Skrivet av Slimebeast:

Mmm... spoiler för mig också. Jag avskyr att veta vad som komma ska.

Är nog bäst att sluta läsa spelsidor & forum, och bara spela.

"Allt är förstört. Det är ert fel, fast det är jag som är så himla nyfiken!" - Karen

Larian Studios tycks ha skapat en äkta produkt, och det gnälls om att spelet inte är tillräckligt linjärt så hela globala världen kan åtnjutna tillfälligt på strukturen. Salmiak eller lakrits är inte heller för alla, men det finns ändå företag som nischat sig på karamellen och säljer febrilt goda stänger åt en mindre skara.

Så är livet, inte alltid en full pott.

F.ö. så är jag imponerad och glad över Larians driv och framgångar.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Är 5E extremare än 2nd vad gäller förmågor/spells? Jag tycker inget i BG2 var rent ut sagt trasigt förutom imprisonment i Black Pits 2. I huvudspelet så var nackdelen att man gick miste om loot (kanske också XP, minns inte) om man imprisonade någon. Time stop + improved alacrity absolut OP, men inte rent trasigt. Men eftersom jag inte spelat bordsspelet så vet jag inte om de helt förvred reglerna så att en bokstavstrogen blivit upprörd.

Det vet jag inte, då jag inte hade särskilt stor (läs: någon) koll på TTRPG eller regelsystemen när jag spelade tvåan, och jag har inte kört något AD&D eller 2E, utan har bara kört och har lite koll på Pathfinder och 5E. Och jag har inte gått tillbaka och spelat om de äldre spelen heller, något jag kanske borde ha gjort innan BG3-releasen egentligen. ^^

Däremot så kan väl definitionen och gränsdragningen mellan OP och trasigt skilja sig lite - kan tänka mig att BG2 (och andra digitala D&D-baserade alster) sätter en del begränsningar just för att en del grejer blir väldigt svåra att implementera rakt av från TTRPG:t. Som nämnt finns en del exempel i 5E - wish, modify memory, true polymorph osv. De kanske inte är "trasiga" i sig själva, men beroende på hur de används kan de göra spelet rätt märkligt.

Något som å tredje sidan Larian inte är särskilt ovana eller obekväma med i sig, med tanke på hur fritt det var att slå ner NPCer i D:OS-spelen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Releasehästryttare

Saknar spelbara undead, tauren och troll!

Medlem
Skrivet av GooGeL:

"Allt är förstört. Det är ert fel, fast det är jag som är så himla nyfiken!" - Karen

Larian Studios tycks ha skapat en äkta produkt, och det gnälls om att spelet inte är tillräckligt linjärt så hela globala världen kan åtnjutna tillfälligt på strukturen. Salmiak eller lakrits är inte heller för alla, men det finns ändå företag som nischat sig på karamellen och säljer febrilt goda stänger åt en mindre skara.

Så är livet, inte alltid en full pott.

F.ö. så är jag imponerad och glad över Larians driv och framgångar.

I det här fallet håller jag med den du citerade, man hade kunnat skippa nämna level-taket och ändå fått fram hela budskapet i artikeln.

Ja, en del av felet är ju oss läsare som läser artiklar relaterat till spel som man har undvikit all info från, men samtidigt så är det en konstruktiv kriticism att poängtera på forumen om vad man tyckte/inte tyckte gällande artikel.

Jag är hittills riktigt positiv över BG3, och tror jag kommer ha så mycket att göra i spelet att jag tror jag klarar mig utan expansion. Samt så förstod jag innan jag ens läste artikeln om hur svårt det kan vara att göra en expansion till ett sånthär spel.

Medlem
Skrivet av Devan:

Saknar spelbara undead, tauren och troll!

Ett troll behöver du uppenbarligen inte spela.
(No offense.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Hoppas det får stå som ett eget verk utan DLC, mikrotransaktioner och expansioner. Enormt spel med oändligt omspelningsvärde, räcker så.

Medlem

Bra. De borde vara helt upptagna med utveckling av spelet än en Expansion. De har inte "oändligt med resurser och tid" till något annat.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

I det här fallet håller jag med den du citerade, man hade kunnat skippa nämna level-taket och ändå fått fram hela budskapet i artikeln.

Ja, en del av felet är ju oss läsare som läser artiklar relaterat till spel som man har undvikit all info från, men samtidigt så är det en konstruktiv kriticism att poängtera på forumen om vad man tyckte/inte tyckte gällande artikel.

Jag är hittills riktigt positiv över BG3, och tror jag kommer ha så mycket att göra i spelet att jag tror jag klarar mig utan expansion. Samt så förstod jag innan jag ens läste artikeln om hur svårt det kan vara att göra en expansion till ett sånthär spel.

Jag tar till mig, även om jag har lite svårt att se på ett nivåtak som en spoiler, speciellt med tanke på att det är något som Larian gått ut med själva flertalet gånger. Är det något som utvecklaren själv anser vara lugnt att dela med sig av redan innan spelet har släppts, tycker jag nog generellt att det inte ska anses vara en spoiler.

Givetvis kunde texten ha skrivits utan att nämna att nivåtaket är vad det är – frågan är då om det hade ansetts vara en spoiler att spelet inte stödjer levling till maxnivån i D&D-utgåvan ifråga? Massor av information kan faktiskt utelämnas från de flesta texter, men då blir de desto torftigare och tråkigare att läsa, och det känns lite bakvänt att sträva efter att delge så lite information som möjligt.

Jag är generellt väldigt försiktig med spoilers och brukar varna för trailers och dylikt om jag tycker att de avslöjar för mycket, men samtidigt kan man inte trippa runt på tå hur mycket som helst.

Men jag tar till mig, som sagt, och skippar att nämna nivåtak för kommande D&D-spel

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Men jag tar till mig, som sagt, och skippar att nämna nivåtak för kommande D&D-spel

Vad trist det låter med nivåtak! Det hade jag gärna vetat inför ett kommande släpp. Vi är alla olika

12
Skriv svar