Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Om något så kommer Nintendo gå den billigaste vägen som är möjlig för dem gissar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om något så kommer Nintendo gå den billigaste vägen som är möjlig för dem gissar jag.

Mest troligtvis ja. De gillar ju att dra ned kostnader och gå med vinst på sålda enheter.

Medlem

the device will have an 8-inch LCD Screen
the device will have 512GB of internal storage
a late 2024 launch is expected, somewhere around Sept/Oct.
the device will supposedly launch with a 3D Mario (backed up by 3-4 sources)
the device will use a new cartridge format

[källa]

Så större 3D nand-kassetter det ryktades om tidigare ida...igår och Mario Odyssey 2 som lanseringstitel? Verkar så! Verkar som skärmen blir galet stor också! Det gröna är OG Switch och lila "Switch Up".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/XXiup0EaV3o

the device will have an 8-inch LCD Screen
the device will have 512GB of internal storage
a late 2024 launch is expected, somewhere around Sept/Oct.
the device will supposedly launch with a 3D Mario (backed up by 3-4 sources)
the device will use a new cartridge format

[källa]

Så större 3D nand-kassetter det ryktades om tidigare ida...igår och Mario Odyssey 2 som lanseringstitel? Verkar så! Verkar som skärmen blir galet stor också! Det gröna är OG Switch och lila "Switch Up".

https://i.imgur.com/1I1wVgn.png

Huva, får hoppas att det inte stämmer. Den ser ju då ut att bli ungefär lika stor som att spela med en laptop i nävarna

Medlem
Skrivet av Majoren:

Huva, får hoppas att det inte stämmer. Den ser ju då ut att bli ungefär lika stor som att spela med en laptop i nävarna

Ja, blir den för stor och det inte känns skönt att spela med den förlorar den ju lite av bärbarheten och argumentet att den kan användas som två konsoler i en (bärbar och stationär)...

Skrivet av Majoren:

Huva, får hoppas att det inte stämmer. Den ser ju då ut att bli ungefär lika stor som att spela med en laptop i nävarna

Skrivet av Gertzy:

Ja, blir den för stor och det inte känns skönt att spela med den förlorar den ju lite av bärbarheten och argumentet att den kan användas som två konsoler i en (bärbar och stationär)...

Tror den där jämförelsebilden endast visar skillnaden i själva skärmstorleken och inte hela enheten i sig.

Original switchen har ändå rätt rejäla skärmkanter och switch 2 kommer förmodligen ha väldigt tunn ram så skillnaden kanse inte blir riktigt sååå stor ändå. Förhoppningsvis

Medlem
Skrivet av Majoren:

Huva, får hoppas att det inte stämmer. Den ser ju då ut att bli ungefär lika stor som att spela med en laptop i nävarna

Skrivet av Gertzy:

Ja, blir den för stor och det inte känns skönt att spela med den förlorar den ju lite av bärbarheten och argumentet att den kan användas som två konsoler i en (bärbar och stationär)...

Skrivet av hoppalängdhopp:

Tror den där jämförelsebilden endast visar skillnaden i själva skärmstorleken och inte hela enheten i sig.

Original switchen har ändå rätt rejäla skärmkanter och switch 2 kommer förmodligen ha väldigt tunn ram så skillnaden kanse inte blir riktigt sååå stor ändå. Förhoppningsvis

Jag mätte min switch oled på diagonalen och om man skulle fylla hela enheten med skärmyta så skulle den nästan vara 7,9" redan nu Så den behöver nog inte bli så mycket större faktiskt

Fast jag hoppas ändå på en ihopvikbar design som 3DS. Jag tycker den är mycket skönare att hålla i och kan faktiskt få plats i fickan. Då skulle den vara ihopvikt när man sätter ned den i dockan så skärmen skyddas Då kan de få med ds och 3ds spel för nedladdning och använda den undre skärmen för kartor/inventory/menyer osv precis som med 3ds. Och ibland hela ytan för vissa grejer

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag mätte min switch oled på diagonalen och om man skulle fylla hela enheten med skärmyta så skulle den nästan vara 7,9" redan nu Så den behöver nog inte bli så mycket större faktiskt

Fast jag hoppas ändå på en ihopvikbar design som 3DS. Jag tycker den är mycket skönare att hålla i och kan faktiskt få plats i fickan. Då skulle den vara ihopvikt när man sätter ned den i dockan så skärmen skyddas Då kan de få med ds och 3ds spel för nedladdning och använda den undre skärmen för kartor/inventory/menyer osv precis som med 3ds. Och ibland hela ytan för vissa grejer

Skulle bli en jäkla märklig och tung grunka med en 8" clamshell-design. Lycka till med att få plats med den i fickan, funkar möjligtvis om du också får plats med en valfri laptop i fickan
Tycker Nintendo inte borde krångla till det. Behåll nuvarande design och nuvarande skärmstorlek, kommer bara bli sämre skärpa att spela 720p på 8 tum. Är ju något av en av behållningarna med att spela bärbart på Switch, att relativt lågupplösta spel kan se betydligt bättre ut på lilla skärmen än på stora TV:n.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Huva, får hoppas att det inte stämmer. Den ser ju då ut att bli ungefär lika stor som att spela med en laptop i nävarna

Skrivet av Gertzy:

Ja, blir den för stor och det inte känns skönt att spela med den förlorar den ju lite av bärbarheten och argumentet att den kan användas som två konsoler i en (bärbar och stationär)...

Jag tror vi inte behöver oroa oss, då Gamepaden till Wii-U såg ut att ha lika god komfort som en skärbräda i en första anblick. Det visade sig att den var den skönaste ”kontroll” att hålla i sen Gamecube, så med en större enhet så hoppas jag att Nintendo satsar på betydligt bättre komfort till sina Joy-Cons.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag tror vi inte behöver oroa oss, då Gamepaden till Wii-U såg ut att ha lika god komfort som en skärbräda i en första anblick. Det visade sig att den var den skönaste ”kontroll” att hålla i sen Gamecube, så med en större enhet så hoppas jag att Nintendo satsar på betydligt bättre komfort till sina Joy-Cons.

Hoppas du har rätt. Jag har rejäla labbar och kan inte spela bärbart med og joycons. Otroligt obekvämt.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag tror vi inte behöver oroa oss, då Gamepaden till Wii-U såg ut att ha lika god komfort som en skärbräda i en första anblick. Det visade sig att den var den skönaste ”kontroll” att hålla i sen Gamecube, så med en större enhet så hoppas jag att Nintendo satsar på betydligt bättre komfort till sina Joy-Cons.

Haha, nä så bekväm var gamepaden verkligen inte. Ser inte varför en större enhet skulle ge bättre komfort, gillar vissa inte komforten på Joy-cons så är det väl utformningen på dessa som de behöver justera, inte själva konsolen. Och det finns ju redan uppsjö av sätt att få bättre komfort på joy-cons som inte påverkar konsolens utformning alls...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skulle bli en jäkla märklig och tung grunka med en 8" clamshell-design. Lycka till med att få plats med den i fickan, funkar möjligtvis om du också får plats med en valfri laptop i fickan
Tycker Nintendo inte borde krångla till det. Behåll nuvarande design och nuvarande skärmstorlek, kommer bara bli sämre skärpa att spela 720p på 8 tum. Är ju något av en av behållningarna med att spela bärbart på Switch, att relativt lågupplösta spel kan se betydligt bättre ut på lilla skärmen än på stora TV:n.

Nej precis, det skulle naturligtvis inte gå om rykten om 8" stämmer😂 men jag hoppas ändå på en clamshell i samma storlek som 3ds xl

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Jag tror vi inte behöver oroa oss, då Gamepaden till Wii-U såg ut att ha lika god komfort som en skärbräda i en första anblick. Det visade sig att den var den skönaste ”kontroll” att hålla i sen Gamecube, så med en större enhet så hoppas jag att Nintendo satsar på betydligt bättre komfort till sina Joy-Cons.

Den där med att Gamepaden till Wii U var bekväm kan nog debatteras... Generellt tycker jag att Nintendo har varit lite hit & miss när det kommer till handkontroller. N64-kontrollen var ju katastrofal. Gamecubekontrollen skön (men fungerade sämre till vissa genrer, som racingspel). Wiiremoten var, tja, en rörelsekänslig kontroll. Inget för mig. Wii U Gamepad var alldeles för stor och klumpig. Pro Controllern, däremot, var bra. Och samma till Switch. JoyCon Grip är vedervärdig att spela med, Pro Controller är den bästa handkontroll Nintendo har släppt. Så. Fågel & fisk.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Priset för "Switch Up" avslöjat?

Kommer NG Switch kosta $399? Verkar så.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Bfg5FgnbaW8

Kommer NG Switch kosta $399? Verkar så.

Låter rimligt, men gärna en OLED-modell med bättre skärm och mer minne för $449-$500.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Den där med att Gamepaden till Wii U var bekväm kan nog debatteras... Generellt tycker jag att Nintendo har varit lite hit & miss när det kommer till handkontroller. N64-kontrollen var ju katastrofal. Gamecubekontrollen skön (men fungerade sämre till vissa genrer, som racingspel). Wiiremoten var, tja, en rörelsekänslig kontroll. Inget för mig. Wii U Gamepad var alldeles för stor och klumpig. Pro Controllern, däremot, var bra. Och samma till Switch. JoyCon Grip är vedervärdig att spela med, Pro Controller är den bästa handkontroll Nintendo har släppt. Så. Fågel & fisk.

Med tanke på storleken på Gamepaden till Wii-U så var jag förvånad över att ergonomin blev så lyckad som den faktiskt blev. Och ja, håller med dig om att Joy-Consen är ett steg i fel riktning, sett till komfort och ergonomi. Sen håller jag med om Pro-Controllern, den är underbar på alla sätt och vis.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Låter rimligt, men gärna en OLED-modell med bättre skärm och mer minne för $449-$500.

Kommer väl 2-3 år in i generationscykeln

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kommer väl 2-3 år in i generationscykeln

Troligtvis, men skulle gärna sett från start.

Vad tycker du om priset på $399 om det visar sig stämma?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Låter rimligt, men gärna en OLED-modell med bättre skärm och mer minne för $449-$500.

Ja hoppas det! Annars väntar jag nog in en Oled-modell fast det är lätt att säga nu, man står väl där med en switch 2 på releasen oavsett😅

Medlem

https://m.youtube.com/watch?v=JaV-Gg01E9o

Ännu mera läckor så hoppas att Nintendo visar en glimt av den nya konsolen snart.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Troligtvis, men skulle gärna sett från start.

Vad tycker du om priset på $399 om det visar sig stämma?

Ja, jag också, men de har väl sett hur folk köpte OLED-modellen även om de hade någon av de två tidigare så de vill väl att folk dubbeldippar igen. Antar jag.

Låter som ett bra och rättvist pris. De vill väl inte göra den för dyr men samtidigt inte gå förlust på den. Men sen får en ju tänka på att det ska konverteras till SEK, läggas på skatter osv så det kanske handlar om 4799-4999kr här. Har vi tur har kronan stabiliserats om 1,5 år ca och onödiga skatter tagits bort men det sista är nog att hoppas på för mycket tyvärr.

Medlem

Verkar som Respawn Entertainment jobbar på Apex Legends för NG Switch! Kanske något mer sen också?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, jag också, men de har väl sett hur folk köpte OLED-modellen även om de hade någon av de två tidigare så de vill väl att folk dubbeldippar igen. Antar jag.

Låter som ett bra och rättvist pris. De vill väl inte göra den för dyr men samtidigt inte gå förlust på den. Men sen får en ju tänka på att det ska konverteras till SEK, läggas på skatter osv så det kanske handlar om 4799-4999kr här. Har vi tur har kronan stabiliserats om 1,5 år ca och onödiga skatter tagits bort men det sista är nog att hoppas på för mycket tyvärr.

Skatterna kommer nog inte ha tas bort. Kemikalieskatten har dessutom reviderats precis, dock väger Switchen inte alltför mycket (går ju efter vikt), så om ”Super Nintendo Switch” väger ungefär lika mycket kommer vi konsumenter billigt undan med just kemikalieskatten.

Sen kan det diskuteras HUR det kommer sig att dollarpriset på Bergsalas produkter oftast hamnar på ett mycket högre pris än till exempel Sonys. Ett exempel är när OLED-varianten släpptes för $399 så låg den på ca 4800 kr i svenska butiker, medan Sonys Pro-variant (PS4) som släpptes under samma tidsram hamnade på 3899 kr för samma riktpris i dollar. 💸🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Skatterna kommer nog inte ha tas bort. Kemikalieskatten har dessutom reviderats precis, dock väger Switchen inte alltför mycket (går ju efter vikt), så om ”Super Nintendo Switch” väger ungefär lika mycket så kommer vi konsumenter hyfsat billigt undan med just kemikalieskatten.

Sen kan det diskuteras HUR det kommer sig att dollarpriset på Bergsalas produkter oftast hamnar på ett mycket högre pris än till exempel Sonys. Ett exempel är när OLED-varianten släpptes för $399 så låg den på ca 4800 kr i svenska butiker, medan Sonys Pro-variant (PS4) som släpptes under samma tidsram hamnade på 3899 kr för samma riktpris i dollar. 💸

Det är det svenska Nintendomonopolet som sätter ett eget pris. Och varför inte? De kan sätta vilket pris de vill.

Medlem

Nintendo verkar göra en "PS5" och lansera två modeller: en "vanlig" och en digital only (med $100 prisskillnad). Och det verkar vara en gimmick med konsolen som också är väldigt "Playstation-likt" - vad det nu kan innebära? Källan vågar inte säga mer då folk kan få sparken om han gör det, men det spekuleras i videon om det handlar om VR-stöd! Vore inte det något? Det spekuleras också om att Nintendo kommer göra som Sony och ge bort spel i NSO-prenumerationen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/27TQskMW4ys

Nintendo verkar göra en "PS5" och lansera två modeller: en "vanlig" och en digital only (med $100 prisskillnad). Och det verkar vara en gimmick med konsolen som också är väldigt "Playstation-likt" - vad det nu kan innebära? Källan vågar inte säga mer då folk kan få sparken om han gör det, men det spekuleras i videon om det handlar om VR-stöd! Vore inte det något? Det spekuleras också om att Nintendo kommer göra som Sony och ge bort spel i NSO-prenumerationen.

Nintendos priser ligger i alla fall linje med deras fysiska spel ute i handeln, men dock ser jag hellre en OLED-modell från start.

Om att ge bort spel/månad påverkar priset negativt så blir det nej tack. Är nöjd med hur det ser ut idag.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nintendos priser ligger i alla fall linje med deras fysiska spel ute i handeln, men dock ser jag hellre en OLED-modell från start.

Om att ge bort spel/månad påverkar priset negativt så blir det nej tack. Är nöjd med hur det ser ut idag.

Tyvärr är det inga rykten eller läckor som pekar på det utan precis som med PS5 blir enda skillnaden avsaknad av fysisk media. Angående onlinetjänsten pratades det ingenting om prisökning, antagligen för att Nintendo själva debatterar det nu så det är högst troligen inte bestämt än men de höjde ju inte när nya konsoler lades till sist så det är ju inte säkert det blir dyrare. Och fler spel än retrotitlarna ser inte jag som någonting negativt.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nintendos priser ligger i alla fall linje med deras fysiska spel ute i handeln

Skillnaden med Nintendos begagnade spel är att det finns så många kåta samlare att vissa spel höjs i värde med tiden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tyvärr är det inga rykten eller läckor som pekar på det utan precis som med PS5 blir enda skillnaden avsaknad av fysisk media. Angående onlinetjänsten pratades det ingenting om prisökning, antagligen för att Nintendo själva debatterar det nu så det är högst troligen inte bestämt än men de höjde ju inte när nya konsoler lades till sist så det är ju inte säkert det blir dyrare. Och fler spel än retrotitlarna ser inte jag som någonting negativt.

Absolut, för min del blir det något negativt endast om det blir en prishöjning. Sen är det givetvis inga problem med 20 kr/månad, men inte mer än så.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/27TQskMW4ys

Nintendo verkar göra en "PS5" och lansera två modeller: en "vanlig" och en digital only (med $100 prisskillnad). Och det verkar vara en gimmick med konsolen som också är väldigt "Playstation-likt" - vad det nu kan innebära? Källan vågar inte säga mer då folk kan få sparken om han gör det, men det spekuleras i videon om det handlar om VR-stöd! Vore inte det något? Det spekuleras också om att Nintendo kommer göra som Sony och ge bort spel i NSO-prenumerationen.

Blir det så så hade jag i alla fall rätt om en sak.

Skriv svar